En kehtaa kysyä Facebookissa: MIKSI Venäjä uhkailee Ukrainaa?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Ai ei ole vai? Sinä puolustat miehittäjävaltiota ja vähättelet Ukrainan kokemuksia. Tekisitikö saman, jos kohteena olisi Suomi?

Vastaatko yllä olevaan kysymykseeni
Minä itse asiassa vähättelen Ukrainan tähänastisia kokemuksia seuraavasti, jos mittapuuna on Venäjän aiheuttamat kärsimykset:

Maidanin levottomuudet ja niiden seuraukset olivat ihan lännen provokaatiota, kun halusivat torpata Venäjän ja Ukrainan välisen sopimuksen (tehty joulukuussa 2013). Vastoin meillä levitettävää tietoa Kiovasta lähetettiin "rankaisupataljoonia" (ääriaineksista koottu kansalliskaarti) tulittamaan ja taistelemaan Itä- Ukrainan separatistisia valtioita vastaan, jotka itse olivat päättäneet irrottautua Ukrainan vallankaappaushallituksen ohjaksista. Siellä +7 vuotta jatkunut sotatila on siis ihan puhdas Ukrainan sisällissota.

Krimin tilanne vastaa kärsimystasoltaan sitä, että Ahvenanmaa julistautuisi itsenäiseksi ja liittyisi kansanäänestyksellä Ruotsiin. Tuskin Suomi tekisi asian eteen yhtään sen enempää kuin mitä Ukrainakaan tähän asti on tehnyt. Sulkisi veden sijasta ehkä sähkön kostoksi.

En ota kantaa Krimin saati kuvitellun Ahvenanmaan tilanteen lailliseen oikeutukseen, vaikka minun puolestani se voisi olla ihan jopa järkevää saada vaihtaa maata, jos alue itse niin katsoo aiheelliseksi. Sen sijaan Maidanin vallankaappaus oli selvä rikos, kuten myös sitä seurannut rankaisuretki itään.

Verratkaapa tähän:

• Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Ukrainalaiset voivat nyt nukkua yönsä rauhassa t. Lispett, Putkosen morsian <3

Putin on rakajastani t. Lissu <3

vierailija
Minä itse asiassa vähättelen Ukrainan tähänastisia kokemuksia seuraavasti, jos mittapuuna on Venäjän aiheuttamat kärsimykset:

Maidanin levottomuudet ja niiden seuraukset olivat ihan lännen provokaatiota, kun halusivat torpata Venäjän ja Ukrainan välisen sopimuksen (tehty joulukuussa 2013). Vastoin meillä levitettävää tietoa Kiovasta lähetettiin "rankaisupataljoonia" (ääriaineksista koottu kansalliskaarti) tulittamaan ja taistelemaan Itä- Ukrainan separatistisia valtioita vastaan, jotka itse olivat päättäneet irrottautua Ukrainan vallankaappaushallituksen ohjaksista. Siellä +7 vuotta jatkunut sotatila on siis ihan puhdas Ukrainan sisällissota.

Krimin tilanne vastaa kärsimystasoltaan sitä, että Ahvenanmaa julistautuisi itsenäiseksi ja liittyisi kansanäänestyksellä Ruotsiin. Tuskin Suomi tekisi asian eteen yhtään sen enempää kuin mitä Ukrainakaan tähän asti on tehnyt. Sulkisi veden sijasta ehkä sähkön kostoksi.

En ota kantaa Krimin saati kuvitellun Ahvenanmaan tilanteen lailliseen oikeutukseen, vaikka minun puolestani se voisi olla ihan jopa järkevää saada vaihtaa maata, jos alue itse niin katsoo aiheelliseksi. Sen sijaan Maidanin vallankaappaus oli selvä rikos, kuten myös sitä seurannut rankaisuretki itään.

Verratkaapa tähän:

Ei, vaan ahvenanmaa tekisi äänestyksen, jossa se haluaisi liittyä Ruotsiin, ja kun Suomi ei antaisi lupaa, Ruotsi hyökkäisi sotilaallisesti.

Ahvenanmaa kuuluu koko Suomen kansalle, kuten nuo alueet Ukrainassa kaikille ukrainalaisille.

Miksi?

@m1es peukuttaa myös sitä, että yhden väärin kirjoitetun sanan tai mielipiteen vuoksi ei pidä tuomita koko ihmistä. Tai, että henkilöihin ei pidä mennä, vaan ampua asia alas asialla.
Edellä mainituista on todisteita monessa ketjussa.

m1ehellä mielipide on NYKYÄÄN kuin tuuliviiri: todella epäjohdonmukaista kirjoittelua.
m1es on aiemmin kirjoitellut täällä erittäin fiksusti eikä kukaan koskaan päässyt ihon alle. Arvostin!

Mutta, ymmärrän, että aina ei vaan yksinkertaisesti jaksa selvittää samoja asioita kyselijöille - eikö silloin kannattaisi mielummin jättää vastaamatta tai ilmoittaa, että asiaa on puitu jo hetki sitten toisessa ketjussa? Miksi pitää heittää jotakin kakkahymiötä ja alkaa solvaamaan toista kirjoittelijaa? Sekö sitten lisää uskottavuutta?
Sinä siis kirjoittelet venäjätrollauksia myös vierailijana? :rolleyes: Ainoa kakkahymiö jonka laitoin, koski vierailijan viestiä toisessä ketjussa. Siinä viestissä annoin tunnustusta kirjoitustaidolle, mutta totesin tekstin sisällön (en siis kirjoittajaa) tuon hymiön arvoiseksi.

Sinä siis kirjoittelet venäjätrollauksia myös vierailijana? Ainoa kakkahymiö jonka laitoin, koski vierailijan viestiä toisessä ketjussa. Siinä viestissä annoin tunnustusta kirjoitustaidolle, mutta totesin tekstin sisällön (en siis kirjoittajaa) tuon hymiön arvoiseksi.
En kirjoittele. Enkä trollaa.

Kakkahymiö ei ennen kuulunut repertuaarisi. Käytit sanoja, terävästi!
Se teki sinusta tyylikkään kirjoittelijan.😍
Käytit fiksuuttasi ja viekkauttasi: muutamalla sanalla harmaa hiljeni. Muistatko?🤩

vierailija
vierailija
Alkuperäiselle kysyjälle vastaus:
Putinin pelko omasta valta-asemastaan. Ja haikailu menneeseen.

Sodalla siirtää huomion maansa sisäisistä ongelmista. Yrittää yhdistää kansan yhteisen ”vihollisen” vuoksi.

Viholliskuvaa rakennettu huolella, mutta todellisuudessa kukaan ei ole hyökännyt Venäjälle. Nyt Putin on hyökännyt toiseen maahan. Ei epäselvyyttä syyllisestä.

Menneiden rajojen haikailulla luo sisäisesti kansalle kuvitelmia ”vanhojen hyvien aikojen” palaamisesta. Ruokkii myös omaa egoaan historiankirjoihin jäämisellä.

Jo mainittu Mustameri -yhteys. Toki Ukrainan alueella myös maakaasuvaroja ja ruokatuotantoa.

vierailija
"Ukrainan ydinvalvontaviranomaisen mukaan yön pommitukset osuivat myös radioaktiivisen jätteen säilytyspaikkaan Kiovassa. Viraston tämänhetkisten tietojen mukaan osumasta ei ole aiheutunut vaaraa ulkopuolisille.

Torstaiyönä alkaneissa taisteluissa on kuollut lähes 200 ukrainalaista, kertoo Interfax-Ukraine. Kuolleiden joukossa on kolme lasta. Tämän lisäksi taisteluissa on loukkaantunut yli 1000 ukrainalaista. "

Yhteistyössä