Itse asiassa tilanne on lähinnä sellainen, että USA:n rooli maailmanvaltiaan asemassa alkaa olla takanapäin, mikä tekee siitä erityisen vaarallisen ja arvaamattoman. Se haluaa kaikin keinoin ylläpitää valtiasasemansa, ja saattaa siten turvautua mitä alhaisimpiin juoniin ja kierouksiin - kuten se tottuneesti tekeekin.
Mitä Putiniin tulee, jos todella on seurannut hänen toimintaansa ja hänen puheitaan - nimenomaan KUUNNELLUT häntä, mitä hänellä on sanottavana, on pakko myöntää, että lännellä tuskin on yhtään ainutta niin aikuisesti ja sivistyneesti käyttäytyvää, teräväpäistä ja vaikuttavaa johtohenkilöä tarjolla. On vain naiiveja, lapsellisia, seniilejä, umpikieroja, moukkamaisia ja törppöjä koko rivi.
Hänen puheitaan löytyy runsaasti tuubista, että sen kun vaan katsomaan, ellei tämä kuulosta uskottavalta. Toinen todellinen valtiomies on muuten ulkoministeri Lavrov.
Sanon tämän silläkin uhalla, että minut nyt leimataan lopullisesti Putinistiksi. Mutta ei voi mitään, ellette sitten pysty osoittamaan, että lännessä olisi joku tolkun ihminen vallassa, joka vähänkin vetää Putelle vertoja edustuksellisuudessa ja johtajuudessa. En pidättele henkeä odotellessa.
Kyllä kyllä! Yhdyn täysin.
Minä olen leimani täällä jo saanut. Nyt meitä on useampi jos sinäkin saat.
Olen linkitellyt silloin tällöin palstalle Putinin keskusteluja, puheita ja haastatteluja. Hän on mielestäni todella viisas, sanavalmis ja huumori on vailla vertaa. Kerran vuodessa esitettävä Suora linja -lähetys on myös vailla vertaa.
Itse en koe, että Putininille tulee kiire tehdä hirmutekoja haalien Venäjästä suurempaa ja mahtavampaa, siinä mielessä, että lähdettäisi valtaamaan maita vain suuruuden ja mahdin vuoksi, vaan, olen käsittänyt, että yksi hänen keskeisimpiä asioita joista hänet muistetaan, on kansallisvation johtajana, jonka tavoite oli pitää maa ja venäjän kansalaiset yhtenäisenä ja itsenäisenä. Ei taida kuulostaa kovin tutulta kun me mietitään miten asiat meillä täällä EU:ssa ovat!
Kun narsisteista puhutaan niin en tykkää EU:sta mikä on kiero! Se on lähtökohtaisesti rakennettu huonosti. Se jos mikä luo hyvän alustan narsisteille ja hännystelijöille ja räikeätkään väärinkäytökset eivät aiheuta juurikaan kuohuntaa.
Median kanssa se on vähän näin, että se todella pystyy vaikuttamaan ihmismieliin. Etenkin Venäjän keississä se on enemmän kuin helppoa, koska kielimuuri ja lähtökohtainen vastakkainasettelu. Jos luet meidän mediaa niin kaikki uutiset ovat asenteellisia: ”Venäjä on paha ja Putin on hirviö”.
Vaikka paljon on englanniksi käännettykin niin harva niitä löhtee asiakseen kuuntelemaan muista lähteistä, etenkin kun lähtöoletus on, että hulluja/pahoja venäläisiä. Kun lukee vuosikymmeniä Venäjän lyttäämistä ja suoranaisia valheita niin vaikeaahan se on kyetä uskomaan muuta. Kukaan ei kuitenkaan kiellä, että Venäjällä ei olisi ongelmia, se täytyy nyt myös laittaa tähän, etten kohta turhaan lue kommentteja tästä, vaikka onhan niitä tuotu jo suurieleisesti esiin tässä ketjussa.
Ja toinen on sosiaalinen paine, joka ei oikeastaan vaikuta minuun lainkaan. Olen sikäli ehkä liiankin itsevarma: en usein ole mielipiteineni suuressa suosiossa, muutama ystäväkin on nostanut joskus kytkintä mielipiteideni vuoksi.
Minut tiedetään täällä palstalla Putinistina ja Trumpistina.
Trumpin kohdalla mediamyllytys ja suora haukkuminen ja mitätöinti oli kyllä varmasti historian kiivainta ja hurjinta, osittain myös siksi, koska se sijoittui Usaa:n, kukapa olisi uskonut, että Usa:n Potus saa osakseen tuollaista. Toki hänen asenteensa oli mikä oli, mutta sillä bisnesmaailmassa pärjää. Hänen saavutukset jäivät mediassa mikrotasolle ja itseasiassa nekin olivat median mukaan lopulta aina Obaman saavutuksia.