Voiko Kela tehdä näin?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Oon itse työttömyysmarkkinatuella ja mies viimeistelee opintojaan toimeentulotuella, kun pitkittyneuden opintojen vuoksi opintoraha oikeus päättyi.

Saatiin sitten miehen nollatuloilla joulukuulle ruhtinaaliset 28e toimeentulotukea. Perusteina se, että sain työmarkkinatuen marraskuun lopussa ja saan sen taas joulukuun lopulla. Ei tässä muuta, mutta laskivat saman marraskuun etuuden tulona jo siihen marraskuun toimeentulotukeen.

Ahdistaa ihan hitosti kun menin sitten maksamaan kaikki laskut yms. Siinä uskossa, että sieltä tulee se normaali summa ja nyt tilillä on 40e jolla pitäisi elellä. Soitan sinne huomenna, mut jos jollakulla on tietoa et voiko tää oikeesti mennä näin, niin minä ja mun mielenterveys arvostettaisiin tätä tietoa jo nyt.
 
vierailija
Ja ahdistuminen ei auta asiaa joten lunkisti vaan :)

Kun et sanonut mistä laskuista on kyse niin en voi sanoa tarkemmin. Toimeentulotuki kattaa vesi- ja sähkölaskut ainakin. Ei haittaa vaikka olisit maksanut laskun jo itse.
 
vierailija
No sehän riippuu ihan tuloista ja menoista että paljonko olisitte oikeutettuja saamaan. Ei se toimeentulotuki yleensä niin iso olekaan että siitä ihan hirveästi ylimääräistä jäisi elämiseen, varsinkaan jos on yhtään enemmän jotain "turhia" menoja. Oletko nyt ihan varma että se yhden kuukauden työttömyyskorvaus on huomioitu kahdelle kuukaudelle tuloina?
 
pena-59
työttömyysturva maksaetaan aina menneeltä ajalta. Eikös tuo marraskuusa maksttu tuki ole lokakuulta ja joulukuussa maksettava marraskuulta? Että, eri rahoista on tuossa kyse.
 

Yhteistyössä