nyt veikkaan, että suomalainen ruoka kallistuu hurjasti ja loppuu lopulta kokonaan

vierailija
Aloin lukeen lannoitteesta ja alko vituttaan. Eun sisällä ainostaan suomessa tuotetaan fosforia ja sen omistaa norjalainen yhtiö. Suomella siis miljardien tonnien varat ja muut maat kuittaa hyödyn ja voitot. Kaikki fosfori varat valtion haltuun ja siitä sitten jaetaan ilmaiseksi viljelijöille lannoitteet ja loput myydään ulkomaille markkina hintaan. Tuetaan siis suomalaista viljelyä ja et kotimainen ruoka ei kallistuis enempää.

Ku hölmööhän se on et suomalainen omistaa luonnon varat eli valtio. Eli voisi saada ilmatteeks mut nyt maksaa muille paljon et saa omasta maasta kaivetut luonnon varat kalliilla. Eli suomalaisten omistukseen vaan joille se kuuluukin.
 
Jotenkin ihmeellistä, että ihmiskunta onnistui selviämään hengissä tuhansia vuosia ennen keinolannoitteita.


Mä taas veikkaan, että roskakalanperkeitä aletaan hyödyntää tuohon tarkoitukseen.
Mulla oli työkavereita Itä- Kanadasta ja he sanoivat, että joskus nousuvesi tuo silakkaa rantaan niin paljon, että ihmiset keräävät sitä lannoitteeksi pelloilleen.
 
"Silakka eli haili (Clupea harengus membras) on Itämeressä elävä sillin alalaji."

Vai ulottuu Itämeri ihan Kanadaan asti.
Ok. Ne kutsuvat si
"Silakka eli haili (Clupea harengus membras) on Itämeressä elävä sillin alalaji."

Vai ulottuu Itämeri ihan Kanadaan asti.
Ok, ne kutsuvat sitä nimellä ”caplin”. Se ei liene ihan sama kuin silakka.
 
Jotenkin ihmeellistä, että ihmiskunta onnistui selviämään hengissä tuhansia vuosia ennen keinolannoitteita.


Mä taas veikkaan, että roskakalanperkeitä aletaan hyödyntää tuohon tarkoitukseen.
Ihminen viljeli silloin lähes kaiken itse. ihmisiä oli vähemmän. Taudit, nälkä ja sodat pitivät ihmiskunnan kasvua kurissa 1800- luvulle asti.
Vasta tämä toisen maailmansodan jälkeinen kaupungistuminen pakotti repimään maasta enemmän irti, mitä se noin luonnostaan olisi kasvanut.
 

Yhteistyössä