Kannattaako ihan varmuuden vuoksi ottaa mitään ylimääräisiä rokotteita?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Esimerkiksi hepatiitti tai puutiaisaivokuume. Ne maksaa aikalailla rahaa.
Tuohan riippuu siitä, missä ja mitä aikoo tehdä. Jos on aikomus lomailla Kotkan seudun tai Turun saaristossa, kannattaa aivokuumeelta suojautua, koska tauti on paha.
Sama hepatiitin suhteen, jos lähtee ulkomaille kannattaa netistä tarkistaa mikä kyseisen maan riskitaso on.
Rokote on halpa verrattuna infektiosta syntyvään haittaan. Ulkomaille ei kannata lähteä, jos on niin persaukinen, että rokotteen hinta on ongelma.
 
vierailija
Hepatiitti on aika selvä tapaus: kyllä kannattaa. Se on vakava tauti, jonka voi saada niin monesta paikasta ja niin monella tavalla, että riski on jo kohtalaisen varteenotettava, vaikkakin toki pieni. Kun miettii että rokote antaa elinikäisen suojan ja tämän hetken ja kuoleman välillä tulee varmaan aika monta tilannetta vastaan, jossa tautiriski on olemassa, niin kyllä oman mielenrauhankin takia rokotus on hyvä ottaa. Hinta-laatu-suhde on erinomainen. Ja puutiaispiikin ottaisin ilman muuta, jos luonnossa liikkuisin punkkialueilla, mutta tämän asian olen ratkaissut pidättäytymällä luonnossa liikkumisesta.

Lähtökohta rokotuksissa on se, että niiden riskit ovat erittäin pieniä. Toki mikään ei koskaan ole riskitöntä - meteoriittikin voi koska tahansa pudota päähän - mutta rokotuksen riskit ovat kuitenkin merkittävästi pienemmät kuin tautiriskit.
 
vierailija
Tuohan riippuu siitä, missä ja mitä aikoo tehdä. Jos on aikomus lomailla Kotkan seudun tai Turun saaristossa, kannattaa aivokuumeelta suojautua, koska tauti on paha.
Sama hepatiitin suhteen, jos lähtee ulkomaille kannattaa netistä tarkistaa mikä kyseisen maan riskitaso on.
Rokote on halpa verrattuna infektiosta syntyvään haittaan. Ulkomaille ei kannata lähteä, jos on niin persaukinen, että rokotteen hinta on ongelma.
Ja siihen täytyy saada se vahvistusannos ajoissa. Mikä se nykyään on?
 
vierailija
Pitää olla yksinkertainen tai jotain, ellei ymmärrä "punkki"rokotteen tärkeyttä!

(toki pois luetaan ne, jotka asuvat pohjoisessa eivätkä ikinä ulkoile eteläisemmässä sumessa)
Ja sitten siinä on vielä se että rokotusprosessi kestää vähintään puoli vuotta. Vaikkei suunnittele matkaa etelään niin kannattaako se ottaa varmuuden vuoksi?
 
Ja sitten siinä on vielä se että rokotusprosessi kestää vähintään puoli vuotta. Vaikkei suunnittele matkaa etelään niin kannattaako se ottaa varmuuden vuoksi?
Tosi!

Ja sinällään muuten hauska, että vaikka me asutaan ihan etelässä, niin ensimmäisen kerran törmättiin punkkiin fyysisesti (toki puutiaisaivokuumetta esiintyy vain tietyillä alueilla mikä ei ole aina sama kuin punkkien esiintymisalue) huomattavasti pohjoisempana, Kuopiossa.
 
vierailija
Mihin tarvitsee hepatiittirokotusta jos ei aio paneskella vieraiden kanssa kohdemaassa?
Eikös a ja b tule ruuasta ja c neuloista ym eritteistä? Mulla oli a ja b rokote, mutta en uusinut kun meni vanhaksi. Punkkirokotetta en edes harkinnut ennen kuin ensimmäistä kertaa kohtasin punkin ja sairastin borrelioosin, siltähän se ei suojaa mutta ymmärrän nyt että sekin olisi voinut tulla (turun saaristo)
 
vierailija
Eikös a ja b tule ruuasta ja c neuloista ym eritteistä? Mulla oli a ja b rokote, mutta en uusinut kun meni vanhaksi. Punkkirokotetta en edes harkinnut ennen kuin ensimmäistä kertaa kohtasin punkin ja sairastin borrelioosin, siltähän se ei suojaa mutta ymmärrän nyt että sekin olisi voinut tulla (turun saaristo)
Missä ajassa hepatiittirokotus vanhenee?
 
Eikös a ja b tule ruuasta ja c neuloista ym eritteistä? Mulla oli a ja b rokote, mutta en uusinut kun meni vanhaksi. Punkkirokotetta en edes harkinnut ennen kuin ensimmäistä kertaa kohtasin punkin ja sairastin borrelioosin, siltähän se ei suojaa mutta ymmärrän nyt että sekin olisi voinut tulla (turun saaristo)
Mulla oli b-hepatiittirokote neulojen takia.
 

Yhteistyössä