miksi noita oikeita patruunoita edes otetaan mukaan harjoituksiin tai esityksiin

vierailija
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Ongelma ei varsinaisesti ole oikeissa patruunoissa (vaikka tietenkin voi kysyä miksi missään tilanteessa ladattaisiin oikeita kuteja rekvisiitta-aseeseen), vaan virheellisissä toimintatavoissa. Olen saanut sellaisen kuvan, että tuolla kuvauksissa asevastaava tuo aseen näyttelijän käteen ja kertoo sen olevan cold gun eli paukkupatruunoilla ladattu ja sitten näyttelijä voi alkaa räiskiä. Tämä on minulle henkilökohtaisesti täysin käsittämätön konsepti.

Aseen käyttäjän pitää aina henkilökohtaisesti tarkastaa käyttämänsä ase!

Tuohon ei ole mitään poikkeusta. Jos nyt tilanne muuten onkin se, että joku avustaja hoitaa lippaiden täytöt ja vastaavat, sen liipaisimen painaja tarkastaa silti sen lopputuloksen. Avaa revolverin rullan tai vetää aseen luistia nähdäkseen mitä on piipussa. Katsoo lipasta nähdäkseen millä se on panostettu. Kestää kaikkinensa n. 30 sekuntia.

Mutta ei kyllä kieltämättä luulisi olevan vaikeaa tai liian kallista sekään, että tilattaisiin ihan erikseen rekvisiitta-aseita, joiden mekanismi ei mahdollistaisi oikeiden patruunoiden ampumista lainkaan.
 
vierailija
Ongelma ei varsinaisesti ole oikeissa patruunoissa (vaikka tietenkin voi kysyä miksi missään tilanteessa ladattaisiin oikeita kuteja rekvisiitta-aseeseen), vaan virheellisissä toimintatavoissa. Olen saanut sellaisen kuvan, että tuolla kuvauksissa asevastaava tuo aseen näyttelijän käteen ja kertoo sen olevan cold gun eli paukkupatruunoilla ladattu ja sitten näyttelijä voi alkaa räiskiä. Tämä on minulle henkilökohtaisesti täysin käsittämätön konsepti.

Aseen käyttäjän pitää aina henkilökohtaisesti tarkastaa käyttämänsä ase!

Tuohon ei ole mitään poikkeusta. Jos nyt tilanne muuten onkin se, että joku avustaja hoitaa lippaiden täytöt ja vastaavat, sen liipaisimen painaja tarkastaa silti sen lopputuloksen. Avaa revolverin rullan tai vetää aseen luistia nähdäkseen mitä on piipussa. Katsoo lipasta nähdäkseen millä se on panostettu. Kestää kaikkinensa n. 30 sekuntia.

Mutta ei kyllä kieltämättä luulisi olevan vaikeaa tai liian kallista sekään, että tilattaisiin ihan erikseen rekvisiitta-aseita, joiden mekanismi ei mahdollistaisi oikeiden patruunoiden ampumista lainkaan.
Vähintään tuplatarkastus pitäisi olla siinä mitä aseeseen on ladattu.
 
vierailija
Ongelma ei varsinaisesti ole oikeissa patruunoissa (vaikka tietenkin voi kysyä miksi missään tilanteessa ladattaisiin oikeita kuteja rekvisiitta-aseeseen), vaan virheellisissä toimintatavoissa. Olen saanut sellaisen kuvan, että tuolla kuvauksissa asevastaava tuo aseen näyttelijän käteen ja kertoo sen olevan cold gun eli paukkupatruunoilla ladattu ja sitten näyttelijä voi alkaa räiskiä. Tämä on minulle henkilökohtaisesti täysin käsittämätön konsepti.

Aseen käyttäjän pitää aina henkilökohtaisesti tarkastaa käyttämänsä ase!

Tuohon ei ole mitään poikkeusta. Jos nyt tilanne muuten onkin se, että joku avustaja hoitaa lippaiden täytöt ja vastaavat, sen liipaisimen painaja tarkastaa silti sen lopputuloksen. Avaa revolverin rullan tai vetää aseen luistia nähdäkseen mitä on piipussa. Katsoo lipasta nähdäkseen millä se on panostettu. Kestää kaikkinensa n. 30 sekuntia.

Mutta ei kyllä kieltämättä luulisi olevan vaikeaa tai liian kallista sekään, että tilattaisiin ihan erikseen rekvisiitta-aseita, joiden mekanismi ei mahdollistaisi oikeiden patruunoiden ampumista lainkaan.
keskimääränen näyttelijä ei tiedä aseista niin paljoa että osaisi tehdä tarkistuksen
 
Mutta onko Suomen armeijassa joskus joku kuollut sen takia, että räkäpäät ja kovat ovat menneet sekaisin?
Ainakin siihen aikaan, kun itse olin intissä, räkäpäillä ammuttaessa käytettiin piipun päässä ns. patinraiskaajaa, viralliselta nimeltään sysäyksenvahvistajaa.
Tätä tarvittiin, koska onton puuluodin antama vastapaine ei riittänyt automaattiseen uudelleenlataukseen.
Jos kyseisen laitteen kanssa yritti ampua kovia, hajosi jotakin ja se oli sitten ampuja, joka siinä loukkaantui.
En ole koskaan kuullut sellaista tapahtuneen, mutta kerrottiin, että sellaisessa tapauksessa aseen lukko lensi lepikkoon ja jos ampujan pää sattui kohdalle, oli seurauksena hautajaiset.
 

Yhteistyössä