Mitä tehdä jos ystävä paljastuu rasistiksi tai sovinistiksi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Et sä voi mun mielipiteeseeni vaikuttaa, joten et voi olla oikeassa.
Juu mä annankin ajan kulua. Vuodet osoittavat, että olin oikeassa.

Enkä mä ole ainut. Osa persuista ja konservatiivisista on pitkässä juoksussa osoittaneet olevansa oikeassa.
Koska pyörä on jo keksitty, ihmi en ei muutu vuosisatojen varrella ja tietyt lainalaisuudet ovat aina olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Mitä tapahtuu jos ystävä paljastuukin suv_akiksi?
-jatketaan ystävyyttä silti.


(Ja mä saan sanoa sanan "suvak ki", koska otsikossakin on nimittelyjä )
Nääh, suvakki canceloi sut välittömästi kun huomaa, että olet Persahtava. Näin minullekin kävi.

Mutta mutta…rasismi on rotuvihaa ja rasisti syrjii ihmistä esim. ihon värin perusteella.
Eipä taida palstalla tai muutenkaan joka oksalla rasisteja kasvaa.

Vaikka olisi kuinka hyvä rasistiystävä….jos hän jatkuvasti haukkuisi esim. tummia ihmisiä niin eipä sitä jaksaisi kai loputtomiin kuunnella. Sitä paitsi, ystävä/kaveripiiriini kuuluu paljon tummaihoisia, miten tämä rasistiystävä sitten suhtautuisi heihin….en minä ainakaan kuuntelisi hetkeäkään sivusta jos rasistiystävä solvaa ystäviäni.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Joku aiemmin kirjoitti vitsin, et vegaanin tunnistaa siitä, et se kertoo sen. Sama pätee kyl myös rasseihin ja sovinisteihin. Et jos ystävä yhtäkkiä paljastuu toiseksi, olis aikamoinen yllätys.
Mä oon ollu syömässä seurueessa, johon kuulu sovinisti. Se ei ollu kovin kiva syöminen. Kaikki asiat, joista yritti puhuu ihan smalltalk-pohjalla, käänty siihen, et naiset on.. Rasittavaahan sellanen.
Pari rassee, eli persua, jitka tiedän, laukoo rassejuttuja kokoajan. Mut ne yrittää selittää, et ne on maahanmuuttokriittisiä tai et se vika on niis mamuissa. Et niitä pitääkin saada haukkua.
Jollain tapaa tuntuu, et noi hakee hyväksyntää itselleen ja laukomisilleen. Mut onko semmosta pakko tehä. Eikö vois pitää suunsa kiinni välillä. Et jos ei oo muuta, ko toisten haukkumista, kaivaa esiin kummallisia juttuja, mitä itse kokee toisten olevan. Koska kuitenkin noi nk fiksut jutut kertoo vaan puhujasta. Siitä, miten puhuja kuin kokee maailman. Ja tietenkin siitä, kuinka on antanu propagandan ja salaliittoteorioiden upota. Ja kuinka juntti on. Siis case sovinistit.
 
  • Tykkää
Reactions: m.e.k.
Ok. Selvähän toi sit. Sä saat määritellä, millä asteella nimittelyt menee.
Mut ryhmiähän sai haukkua? Vai ei? Siis paskaksi ainakaan. Mut tyhmä on ok. Äh. Ei aina pysy perässä. Sekaannuksia varmasti syntyy.
On paljon loukkaavampaa haukkua yksittäistä ihmistä kuin ryhmää, koska ryhmässä on voimaa.

Yläasteella koululuokat haukkuivat toisiaan. "7A-luokan porukka on ihan idioottia." Ei tapahtunut mitään.
Menepä sanomaan jollekin 7A-luokan lettipäätytölle että "olet idiootti" niin se muistaa sen ikänsä. "Miksi mua haukuttiin muttei muita, olenko huonompi kuin muut?"
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
On paljon loukkaavampaa haukkua yksittäistä ihmistä kuin ryhmää, koska ryhmässä on voimaa.

Yläasteella koululuokat haukkuivat toisiaan. "7A-luokan porukka on ihan idioottia." Ei tapahtunut mitään.
Menepä sanomaan jollekin 7A-luokan lettipäätytölle että "olet idiootti" niin se muistaa sen ikänsä. "Miksi mua haukuttiin muttei muita, olenko huonompi kuin muut?"
Jos minä aikoinani olisn mennyt ja sanonut jne, niin ehkäpä se tyttö olisi sen muistanut, mutta minä en. Olisi se senverran kovaa motannut.
Siihen aikaan kun sai vielä ilmaista tunteitaan ihan heti ja välittömästi.
 
  • Haha
Reactions: Lispetti ja Echo
Varmaan kaikissa on vähän rasismia. Jotkut eivät sitä vaan tunnista itsessään. Rasittavia ovat sellaisetkin, jotka kuvittelevat itse olevan vapaita rasismista. Sitten asenne menee jopa päinvastaiseksi. Jos joku on tummaihoinen, niin suhtautuminen on ylipositiivista, pikkujutut katsotaan eri tavalla sormien välistä.

Mun ystäväpiiri on keskimäärin aika valveutunutta porukkaa, mutta on siellä myös niitä enemmän tai vähemmän rasistisesti ajattelevia. Tietyt vitsit yleensä ohitan, en jaksa niihin lähteä mukaan. Yleensä kun ystävistä kyse niin voi heittää herjaa itse henkilöstä.

15 vuotta sitten kun olin työuralla vähän toisenlaisessa tilanteessa ja vedin pätkäduuneja tehtaissa ja varastoilla, niin tuli kyllä hyvin rasistista porukkaa vastaan. No eipä semmosen porukan kanssa halua olla tekemisissä. Nää kyllä yleensä toimi siellä yhteiskunnan alemmilla oksilla. Tuollaiselle porukalle on ihan turha mitään sanoakkaan. Tuota porukkaa vastaan nämä vihapuhelait sun muut on. Ainoa tapa pitää jotenkuten kurissa. Mielestäni ei ole mikään sananvapaus asia se, että saa jotakin ihmistä kutsua "vitu_ neeke_iksi". Siellä oli kyllä sitä aitoa vihaa. Semmoselle ei voi antaa siimaa yhtään.

Sitten on kyllä vanhemmissa ikäluokissa sitä tietämättömyyttä. Yhdessä duunissa eräs hyväntahtoinen vanhempi mies kutsui koko ajan erästä mustaa naistyöntekijää "neekeritytöksi". Nainen ei siitä piitanut. Jälkikäteen tuli tuon naisen kanssa tuo juttu puheeksi ja hän sanoi, että se vitutti häntä ihan armottomasti - mutta ei vaan viittinyt olla vaikea. Totesinkin hänelle, että onhan hänellä sen verran ikää, että pitäis kutsua "neekeriämmäksi." Katsoi minua pitkään mutta purskahti sitten nauramaan...

Kertaakaan muuten tuon jälkeen en ole tuota sanaa lausunut, muutakuin esimerkki-mielessä. Aattelin, että pystyn ilmaisemaan itsenäni muutenkin. Jos nyt on päätetty, että sana on rasismia, niin olis aika toivottavaa ettei sitä käytettäis. Mutta vänkäämään en ala kun aina tulee näitä "Afrikan neekeri ei veikkaa"-hassuttelijoita. Kun on ennenkin sanottu.... Harvassa noi nykyään.
 
Niin eiköhän oikea rasismi ole juuri sitä, että ajattelee, että kaikki mustaihoiset ovat alempaa väkeä kuin me valkoihoiset. Ja sellaisia ihmisiä tosiaan on. Jotkut pukee sen jopa sanoiksi, jotkut osoittavat näkemyksensä käytöksellä.

Rasismia sen sijaan ei ole se, että sanoo, että mustilla on USA:ssa keskimäärin alempi koulutustaso kuin valkoisilla.

Onko muuten rasismia todeta, että eipä oo valkoisella miehellä paljoa saumaa tulla maailman nopeimmaksi mieheksi.
 
Niin eiköhän oikea rasismi ole juuri sitä, että ajattelee, että kaikki mustaihoiset ovat alempaa väkeä kuin me valkoihoiset. Ja sellaisia ihmisiä tosiaan on. Jotkut pukee sen jopa sanoiksi, jotkut osoittavat näkemyksensä käytöksellä.

Rasismia sen sijaan ei ole se, että sanoo, että mustilla on USA:ssa keskimäärin alempi koulutustaso kuin valkoisilla.

Onko muuten rasismia todeta, että eipä oo valkoisella miehellä paljoa saumaa tulla maailman nopeimmaksi mieheksi.
Kyllä sen joku tiukkapipo voi sellaiseksikin nimittää, jos toteaja on näitä alivalottuneita.
 
Niin eiköhän oikea rasismi ole juuri sitä, että ajattelee, että kaikki mustaihoiset ovat alempaa väkeä kuin me valkoihoiset. Ja sellaisia ihmisiä tosiaan on. Jotkut pukee sen jopa sanoiksi, jotkut osoittavat näkemyksensä käytöksellä.

Rasismia sen sijaan ei ole se, että sanoo, että mustilla on USA:ssa keskimäärin alempi koulutustaso kuin valkoisilla.

Onko muuten rasismia todeta, että eipä oo valkoisella miehellä paljoa saumaa tulla maailman nopeimmaksi mieheksi.
USA:ssa ei muutenkaan ole helppoa. Mä tunnen monia mustia jotka ovat opiskelleet ammatin. Ammattikorkeessa..
 
vierailija
On paljon loukkaavampaa haukkua yksittäistä ihmistä kuin ryhmää, koska ryhmässä on voimaa.

Yläasteella koululuokat haukkuivat toisiaan. "7A-luokan porukka on ihan idioottia." Ei tapahtunut mitään.
Menepä sanomaan jollekin 7A-luokan lettipäätytölle että "olet idiootti" niin se muistaa sen ikänsä. "Miksi mua haukuttiin muttei muita, olenko huonompi kuin muut?"
Mut sithän rasseja ja muita paskoja saa haukkuu paskoiksi, koska ne on ryhmiä. Ja sähän haukut yksittäisiä ihmisiä tääl vajakeiksi. Et siinä sulle kaksoisstandardia.
Mut sä taidat olla ihan oikeesti vaan tyhmä, sanan varsinaisessa merkityksessä, et et vaan aivan hiffaa asioita. Ei se haittaa. Ei kaikki voi olla fiksuja. Mut se ilkeys sussa paistaa läpi. Kun et oo kovin fiksu, sä sit alennat muita. Se ei oo reiluu.
 

Yhteistyössä