Miten ratkaisisit hoitajapulan?

  • Viestiketjun aloittaja Pelkkänä silmänä
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
QUOTE="Mamma-78, post: 8360336, ...! kkaa, niin nuoretkin vielä hakeutuisi alalle. Moni ei lähde opiskelemaan tätä alaa just huonon palkan ja työn raskauden vuoksi. Sad but true...
Rahaa kyllä on kaiken aikaa ollut silmänpohjakuvauksiinkin, vaikka näössä ei ole mitään vikaa!
Kuvien tulkinta maksaa ja hoitajia löytyy saattelemana 100vuotiaitakin niihin diabeteshoitaja en lähettämiin kutsuaikoihin! Niitä ei edes omainen pysty perumaan:-(
[/QUOTE]
Sanoja on taas muunneltu:
Turhia "hoitoja" ikäihmiselle ja niihin tarvitaan aina saattaja, kyydit ja ne otetaan esimerkiksi kuntoutusosastolta. Kuvat kai tulkitsee joku asiantuntija mutta ne tipat vaikuttaa suoraan aivoihin!
 
vierailija
https://laakehaku.apteekkariliitto.fi/ValmisteenTiedot.aspx?id=053461QUOTE="vierailija, post: 33890139"]
QUOTE="vierailija, post: 33890138"]
Eikun meillä vanhuksia kärrätään testeihin joista he eiv.ät yhtään hyödy.
Muistitestit sitoo tajuttoman joukon hoitajia. Näin hölmölässä:-D
[/QUOTE]
Tuohon toiseen ei voinut vastata mut laitan tähän sen mikä tekee ihmisestä kokonaan autettava
[/QUOTE]
Autettavan: kun ei ilman apua pääse ylös. Vie totaalisesti lihasvoimat.
Kalliiksi tulee nuo käytännöt!
Asiakas niitä ei itse maksa edes eikä syyt kiinnosta ketään.
 
vierailija
QUOTE="vierailija, post: 33890176"]
ei moni muukaan ennen kuin joku tuttava löytyy lattialta kaatuneena.
Systeemi on rakennettu nurinpäin- syitä ei edes yritetä etsiä:-(
[/QUOTE]
olen seurannut tuoteselostetta vanhusten ruoka-annoksissa ja niistä puuttuu kokonaan koliini (cholin). Hermosto ei yksinkertaisesti toimi ilman sitä!
 
vierailija
QUOTE="vierailija, post: 33890176"]
ei moni muukaan ennen kuin joku tuttava löytyy lattialta kaatuneena.
Systeemi on rakennettu nurinpäin- syitä ei edes yritetä etsiä:-(
olen seurannut tuoteselostetta vanhusten ruoka-annoksissa ja niistä puuttuu kokonaan koliini (cholin). Hermosto ei yksinkertaisesti toimi ilman sitä!
[/QUOTE]
Tehän voitte vieraillessanne omaisenne luona viedä mukananne sellaista syötävää, jossa tuota koliinia on. Ei ole kiellettyä viedä. Silloin voitte itse tehdä arvion siitä kuinka nopeasti potilaan vointi kohenee.
 
vierailija
Kiinnostaa kyllä mut kun täytyy erikseen hommata kotiin fysioterapeutti, kun kotipalvelu ehtii vain vaipan vaihdot max 4 kertaa / vrk ja siinä ei saa kulua 10min enempää aikaa.
Toki siinä samassa ajassa täytyy ehtiä kirjaamaan asiat talteen. Joillakin se kestää...?
 
vierailija

QUOTE="äiti täälläkin, post: 8360410"]
Vanhuspuolella pitäisi erimuunkin! ti kiinnittää huomiota noihin työoloihin. Siellä on usein töissä mitä mahtavinta väkeä, mutta resurssit on todella surkeat. Välttämätön ehditään tehdä ja kaikki muu voidaan unohtaa. Ei nuoria tällainen kiinnosta.
[/QUOTE]
Kyllä kiinnostaa mut ei pyykinlajitteluun yms. Sen voi tehdä joku muukin:)
Lisää näitä ideoita sovellettavaksi!
 
vierailija
QUOTE="vierailija, post: 33890172"]
Kiinnostaa kyllä mut kun täytyy erikseen hommata kotiin fysioterapeutti, kun kotipalvelu ehtii vain vaipan vaihdot max 4 kertaa / vrk ja siinä ei saa kulua 10min enempää aikaa.
[/QUOTE]
Sen käy erikseen sairaanhoitaja ja lääkäri toteamassa: liikaa kuluu aikaa!
Senkin ajan olisi voinut ohjata jonku liikuntajutun, olla turvana et menee oikein. Hoitotahto ei toteudu vaikka haluaisi olla kotona loppuun saakka. Keinutuolissakin voisi tehdä tuolijumppaa käsiliikkeitä:-D
 
vierailija
QUOTE="Pelkkänä silmänä, post: 8360254"]
Ehdoö/QUOTE]
Liikuntaa kaikille sopivasti sekä kotiin että hoitolaan. Se ei tarkoita pyörätuolin pukkaamista, vaan ohjattua, turvallista liikuntaa. Kunnollista ruokaa vanhuksille, ehdottomasti vapaata malationi sta ja glutamaateista!
voisi olla vuokrapisteitä, joista voisi varata citypotkurin ja tarvittaessa se vuokraaja hakisi sen takaisin, jos sattuu kulkemaan liian kauas?
 
vierailija
minä ottaisin käyttöön hoitoavustajat. koulutus niillä on paljon lyhempi. palkkakin on tosin huonompi. mutta pystyvät kyllä syöttämään ja kylvettämään ja ulkoiluttamaan. silloin lähihoitajille jäis enemmän aikaa tuohon muuhun vaativampaan työhön
Syöttää?
Käden tärise minne väheni niin et pystyi taas kirjoittamaan ja syömään itse, kun levetirasetaamin annostusta pienennettiin.
 
vierailija
minä ottaisin käyttöön hoitoavustajat. koulutus niillä on paljon lyhempi. palkkakin on tosin huonompi. mutta pystyvät kyllä syöttämään ja kylvettämään ja ulkoiluttamaan. silloin lähihoitajille jäis enemmän aikaa tuohon muuhun vaativampaan työhön


Tässä on hyvää ajatusta.

Joskus vuosia sitten tein nuorena sairaanhoitajan töitä osastolla ja silloin oli kovaa huutoa, "kaikki tekee kaikkea". Vanhemmat hoitoapulaiset painostivat "siinä samalla kun hoidat potilasta, voit vaihtaa roskapussin ja pyöräyttää wc::n puhtaaksi". Sairaanhoitajan töitä ei siis voinut delegoida näille hoitoapulaisille, mutta he kyllä siirsivät töitään muille mielellään.
Ei ole mielestäni osastoilla tälläkään hetkellä enää tai ainakin on vähennetty avustavaa tukihenkilöstöä vaan koulutetut hoitajat hoitavat pyykkihuolllon, ruokailut ja siinä sivussa potilaat. Aika ei ole siis potilaita varten.
Sairaanhoitaja on mielestäni kuitenkin pyykkihuoltoon aika kovapalkkainen ja hänen työpanostaan ja koulutustaan halutaan laittaa siihen työhön tuntikausia.. En väheksy yhtään siis pyykkihuollon työntekijöiden kovaa työtä.
Siivoukseen yleensä on palkattu. henkilö tai ainakin ulkoistettu ja kilpailutettu palvelu.
Avustavaa henkilökuntaa/sihteereitä on vähennetty ja lääkärit kirjoittavat itse tekstinsä ehkä jotkut pitkät lausunnot voi laittaa saneluun. Hoitavat itsenäisesti muitakin paperiasioita. Terveydenhoitaja/sairaanhoitajat toki aina ovat joutuneet itse hoitamaan paperit eteenpäin ilman sihteeripalveluita.

Koska lähihoitajien ja terveyden-ja sairaanhoitajien palkat eivät riitä asumisen/vuokran maksamiseen ainakaan Uudellamaalla, pitäisi saada houkuttimeksi halvempia pitkäaikaisia työsuhdeasuntoja.

Työpaikoilla pitäisi panostaa perehdytysprosesseihin, jotta työuraa aloittavat hoitajat eivät ensi metreille uuvahda työmäärän ja vastuun alle. Ja huolehtia koulutuksista.

Palkat kuntoon, sillä tästähän on jo esimerkki. Yksityinen rekrytoija maksoi huomattavasti enemmän palkkaa hoitajille. Hakemuksia tulvi paljon ja hakijoina oli myös hoitoalan jättäneetkin hoitajat, joten sieltäkin saataisiin lisää hoitajia jos perusasiat olisivat kunnossa.
 
vierailija
Tässä on hyvää ajatusta.

Joskus vuosia sitten tein nuorena sairaanhoitajan töitä osastolla ja silloin oli kovaa huutoa, "kaikki tekee kaikkea". Vanhemmat hoitoapulaiset painostivat "siinä samalla kun hoidat potilasta, voit vaihtaa roskapussin ja pyöräyttää wc::n puhtaaksi". Sairaanhoitajan töitä ei siis voinut delegoida näille hoitoapulaisille, mutta he kyllä siirsivät töitään muille mielellään.
Ei ole mielestäni osastoilla tälläkään hetkellä enää tai ainakin on vähennetty avustavaa tukihenkilöstöä vaan koulutetut hoitajat hoitavat pyykkihuolllon, ruokailut ja siinä sivussa potilaat. Aika ei ole siis potilaita varten.
Sairaanhoitaja on mielestäni kuitenkin pyykkihuoltoon aika kovapalkkainen ja hänen työpanostaan ja koulutustaan halutaan laittaa siihen työhön tuntikausia.. En väheksy yhtään siis pyykkihuollon työntekijöiden kovaa työtä.
Siivoukseen yleensä on palkattu. henkilö tai ainakin ulkoistettu ja kilpailutettu palvelu.
Avustavaa henkilökuntaa/sihteereitä on vähennetty ja lääkärit kirjoittavat itse tekstinsä ehkä jotkut pitkät lausunnot voi laittaa saneluun. Hoitavat itsenäisesti muitakin paperiasioita. Terveydenhoitaja/sairaanhoitajat toki aina ovat joutuneet itse hoitamaan paperit eteenpäin ilman sihteeripalveluita.

Koska lähihoitajien ja terveyden-ja sairaanhoitajien palkat eivät riitä asumisen/vuokran maksamiseen ainakaan Uudellamaalla, pitäisi saada houkuttimeksi halvempia pitkäaikaisia työsuhdeasuntoja.

Työpaikoilla pitäisi panostaa perehdytysprosesseihin, jotta työuraa aloittavat hoitajat eivät ensi metreille uuvahda työmäärän ja vastuun alle. Ja huolehtia koulutuksista.

Palkat kuntoon, sillä tästähän on jo esimerkki. Yksityinen rekrytoija maksoi huomattavasti enemmän palkkaa hoitajille. Hakemuksia tulvi paljon ja hakijoina oli myös hoitoalan jättäneetkin hoitajat, joten sieltäkin saataisiin lisää hoitajia jos perusasiat olisivat kunnossa.

Ja joillekin esimiehille olisi tarpeen vuorovaikutustaitojen kohentaminen koulutuksen avulla, jos niitä taitoja ei ole ennestään eikä luonne oikein taivu, voisi ainakin jokunen esimies opetella koulutuksessa edes pari fraasia joilla saisi alaisensa tyytyväisiksi ja työn iloa työpisteeseen.
 
vierailija
QUOTE="Pelkkänä silmänä, post: 8360254"]
Ehdoö/QUOTE]
Liikuntaa kaikille sopivasti sekä kotiin että hoitolaan. Se ei tarkoita pyörätuolin pukkaamista, vaan ohjattua, turvallista liikuntaa. Kunnollista ruokaa vanhuksille, ehdottomasti vapaata malationi sta ja glutamaateista!
Siis niistä se "tauti" johtuu, kun on vuosikymmenet saanut sisuksiinsa niitä ja ne lääkkeet ovat niiden vastavaikuttajia. Pakkausselosteessa lukee selvästi.
 
vierailija
Ja joillekin esimiehille olisi tarpeen vuorovaikutustaitojen kohentaminen koulutuksen avulla, jos niitä taitoja ei ole ennestään eikä luonne oikein taivu, voisi ainakin jokunen esimies opetella koulutuksessa edes pari fraasia joilla saisi alaisensa tyytyväisiksi ja työn iloa työpisteeseen.
Miten sellainen opetetaan? Kyllä itse olen tavannut ihania tyyppejä joilla se mukava käytös vaikuttaa luontaiselta. Toiset vaan on sellaisia:)
sivullinen ei huomaa, kuka on esimies.
Mutta aina on hyvä fraasi kysyä "miten?" Jos ei muuta keksi:-D
 
vierailija
Miten sellainen opetetaan? Kyllä itse olen tavannut ihania tyyppejä joilla se mukava käytös vaikuttaa luontaiselta. Toiset vaan on sellaisia
sivullinen ei huomaa, kuka on esimies.
Mutta aina on hyvä fraasi kysyä "miten?" Jos ei muuta keksi:-D

Ei voi mitenkään opettaa empaattisuutta tai olisi edes näennäisesti kiinnostunut alaisestaan. On vaan kiinnostunut tilastoista ja tuloksesta.
Joskus vaan tuntuu, että henkilöstöpäälliköiksi ja esimiehiksi ym hakeutuu sell. tyyppejä joille ei se valta oikein sovi sitten millään, tekevät alaisensa vaan huonovointisemmiksi.
 
vierailija
Mie kans ootan hyviä ideoita! ;)
tuossa olisi ideaa J o s ... jos?
 
vierailija
minä ottaisin käyttöön hoitoavustajat. koulutus niillä on paljon lyhempi. palkkakin on tosin huonompi. mutta pystyvät kyllä syöttämään ja kylvettämään ja ulkoiluttamaan. silloin lähihoitajille jäis enemmän aikaa tuohon muuhun vaativampaan työhön
Näinpä. Aika usein korostetaan sitä sairaanhoitajan koulutuksen laajuutta, mikä ihan oikein onkin, mutta samalla tullaan korostaneeksi sitä miten ylikoulutettuja sairaanhoitajat ovat moniin niistä rutiininomaisista tehtävistä, joita päivittäin tekevät. Osalla porukasta, jonka identiteetti on vahvasti sen koulutuksen kautta rakentunut tuollainen aiheuttaa turhautumista ja tyytymättömyyttä. Hoitoala vaatii kuitenkin ihan tietynlaista mielenlaatua. En nyt halua puhua siitä hoivavietistä, mutta työn vaatimuksina korostuvat empaattisuus, auttamisen halu ja palvelualttius. Ns. pehmeät hyvät arvot, jotka ovat ristiriidassa uraohjusten arvojen kanssa.
 
vierailija
Lisäisin yhden asian edellisen kirjoittajan juttuun eli työehtosopimukset ja niissä rajatut työnkuvat. Olen lähihoitaja ja minulle on tultu sanomaan ettei tämä työ kuulu työnkuvaan siispä jätetään jokin tehtävä sitten tekemättä. Olen luonteeltani ihminen joka vie mennessään, tuo tullessaan ja tekee ollessaan enkä voi ymmärtää miksi niin ei voisi toimia. Se että jokainen tekee ja osallistuu helpottaa koko työyhteisön työtaakkaa.
Palauttaisin apuhoitajat koska työtä on.
 
vierailija
Näinpä. Aika usein korostetaan sitä sairaanhoitajan koulutuksen laajuutta, mikä ihan oikein onkin, mutta samalla tullaan korostaneeksi sitä miten ylikoulutettuja sairaanhoitajat ovat moniin niistä rutiininomaisista tehtävistä, joita päivittäin tekevät. Osalla porukasta, jonka identiteetti on vahvasti sen koulutuksen kautta rakentunut tuollainen aiheuttaa turhautumista ja tyytymättömyyttä. Hoitoala vaatii kuitenkin ihan tietynlaista mielenlaatua. En nyt halua puhua siitä hoivavietistä, mutta työn vaatimuksina korostuvat empaattisuus, auttamisen halu ja palvelualttius. Ns. pehmeät hyvät arvot, jotka ovat ristiriidassa uraohjusten arvojen kanssa.


Hoitajan työni koen merkitykselliseksi, pystyn auttamaan potilaita voimaan paremmin. Saan vastaanotolla suoraa positiivista palautetta potilailta sekä hyvää palautetta tulee esimiehen kautta nimettömänä. Onnistun työssäni, työtäni arvostetaan. Olen kiinnostunut potilaistani. Koen työni myös salapoliisityöksi. on oireita/johtolankoja joita ratkon yhdessä potilaan kanssa. Kuulen välillä todella raakoja tarinoita, en ole tuomari enkä neuvo potilasta tekemään niin tai näin (en ole ystävä), yritän ohjata potilasta tekemään itselleen sopivia oikeita ratkaisuja. Heidän pitää itse avata silmänsä niille.
 

Yhteistyössä