Mikkeliläiset! Kertokaa kaupungista? Parhaat koulut? Paras asuinalue? Uskaltaako muuttaa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Selasin googlella Mikkeli-ketjuja ja löytyi vain vähän vanhempia tekstejä joissa lähinnä haukutaan kaupunki :)

olisin saamassa työpaikan (sote-ala) ja mietimme muuttoa Mikkeliin. Puoliso saisi tehdä omaa konsultin työtään etänä. Mikkeli on kaunis kaupunki, mutta pelottaa vähän se paha väestöennuste jonka mukaan kaupunki kutistuisi tosi paljon.

kerro mikä on paras okt-alue perheelliselle? Missä olisi paljon lapsiperheitä. Mikä paras ala-aste (homeeton ja rauhallinen).
onko harrastusmahdollisuuksia? Entä toimiiko julkinen terveydenhoito eli saako lapselle lääkäriaikaa nopeasti?
 
vierailija
Mikkelissä on hyvä asua ja kyllä palvelut pelittää kun tutustuu. Toki onhan se kaupunkina pienempi kuin vaikka Kuopio, mutta toistaalta isompiin kaupunkeihin pääsee parin tunnin ajomatkalla :)

Mikkeliin kuuluu pienempiä asuinalueita, kuten esim. Anttola (25km mikkelistä puumalaan päin) jossa mm. Uusi valmistunut yhtenäiskoulu ja peruspalvelut (kauppa,apteekki,kuntosali,uimahalli) myös harrastuksia lapsille. Anttola on perheystävällinen paikka,talvisin hiljaisempi mutta kesällä vilkkaampi.
 
vierailija
Mikkelissä on hyviä alueita pohjoispuolella:Emola,Rouhiala,
Kalevankangas. Lähemäki, Pitkäjärvi ja Urpola ja myös jees. Huonompimaineisia ovat Laajalampi,Tuppurala,Peitsari.Siekkilästä ja Savisillasta ei oo miulla mielipidettä. Kouluista en tiijä muuta kuin että niitä on kovasti yhdistetty.
 
Selasin googlella Mikkeli-ketjuja ja löytyi vain vähän vanhempia tekstejä joissa lähinnä haukutaan kaupunki

olisin saamassa työpaikan (sote-ala) ja mietimme muuttoa Mikkeliin. Puoliso saisi tehdä omaa konsultin työtään etänä. Mikkeli on kaunis kaupunki, mutta pelottaa vähän se paha väestöennuste jonka mukaan kaupunki kutistuisi tosi paljon.

kerro mikä on paras okt-alue perheelliselle? Missä olisi paljon lapsiperheitä. Mikä paras ala-aste (homeeton ja rauhallinen).
onko harrastusmahdollisuuksia? Entä toimiiko julkinen terveydenhoito eli saako lapselle lääkäriaikaa nopeasti?
Nuo väestöennusteet on laadittu ennen koronaa ja pääkaupunkiseudun orastavaa whiteflight-ilmiötä (oletteko osa sitä?).
Jos muutatte suuresta kaupungista suurin ero muodostuu luultavasti näistä:
  • tarvitsette todennnäköisesti henkilöauton, vaikka asiat ovatkin lähellä
  • ihmiset ovat paljon tuttavallisempia
  • tarjolla ei ole kymmeniä iltarientoja (joihin ei kuitenkaan menisi)
Lapsiperheelle Mikkeli vaikuttaa hyvältä paikalta. Olen siellä toisin vain vieraillut sukulaisen luona, en koskaan asunut. Jos itse olisin tuossa tilanteessa, esim. tämä kohde voisi kiinnostaa (tilaa lapsille):
 
vierailija
Nuo väestöennusteet on laadittu ennen koronaa ja pääkaupunkiseudun orastavaa whiteflight-ilmiötä (oletteko osa sitä?).
Jos muutatte suuresta kaupungista suurin ero muodostuu luultavasti näistä:
  • tarvitsette todennnäköisesti henkilöauton, vaikka asiat ovatkin lähellä
  • ihmiset ovat paljon tuttavallisempia
  • tarjolla ei ole kymmeniä iltarientoja (joihin ei kuitenkaan menisi)
Lapsiperheelle Mikkeli vaikuttaa hyvältä paikalta. Olen siellä toisin vain vieraillut sukulaisen luona, en koskaan asunut. Jos itse olisin tuossa tilanteessa, esim. tämä kohde voisi kiinnostaa (tilaa lapsille):
Stadista saa tohon rahaan kälysen kaksion.
 
7 kilsaa Mlin torilta hehtaarin tontilla oma hiekkaranta, ok-talo rantasauna, autoille tallit. Hp vsin 363k€.

Voi että kun halpaa. Ihana tontti!!!!❤
Täältä ei saa mitään hyvää tuohon hintaan - ei edes kerrostalossuntoa, etenkään jos tarkoitus asua Helsingissä edes suht. lähellä keskustaa.
 
vierailija
Kiitos vastauksista! Ap ei ole tulossa pk-seudulta vaan Tampereelta ja nimenomaan haluaa pienempään kaupunkiin. Mutta kuitenkin sellaiseen jossa kaupungin väestö ei kokonaan kuole pois suurten ikäluokkien poistumisen myötä - tämän takia se väestöennuste huolestutti sillä siinä todella oli ”rommaus-käyrä” alaviistoon ;)
Toinen vaihtoehto olisi Lappeenranta (siellä ennuste oli parempi, pientä kasvua) mutta venäläisten suuri määrä on vähän negatiivinen tekijä ja ylipäätään se että rajan tuntumassa on ehkä rikollisuutta jne.

vielä yksi kysymys; onko mikkelissä ”kaikkialla” lenkkipolkuja ja metsäpolkuja missä juosta? Vai pelkästään siellä kalevankankaalla?
 
vierailija
Kiitos vastauksista! Ap ei ole tulossa pk-seudulta vaan Tampereelta ja nimenomaan haluaa pienempään kaupunkiin. Mutta kuitenkin sellaiseen jossa kaupungin väestö ei kokonaan kuole pois suurten ikäluokkien poistumisen myötä - tämän takia se väestöennuste huolestutti sillä siinä todella oli ”rommaus-käyrä” alaviistoon
Toinen vaihtoehto olisi Lappeenranta (siellä ennuste oli parempi, pientä kasvua) mutta venäläisten suuri määrä on vähän negatiivinen tekijä ja ylipäätään se että rajan tuntumassa on ehkä rikollisuutta jne.

vielä yksi kysymys; onko mikkelissä ”kaikkialla” lenkkipolkuja ja metsäpolkuja missä juosta? Vai pelkästään siellä kalevankankaalla?
Lappeenrannassa on yksi hyvä puoli: voit käydä Venäjällä tankkaamassa todella halpaa polttoainetta autoon ja siinä ohessa voi tuoda mukanaan alkoholia ja tupakkaa jos niille löytyy tarvetta.
 
vierailija
Hei täällä myös Mikkeliin muuttoa pohtiva! Miten on terveyspalveluiden laita? Saako siellä sotepiirin terveys(arvaus)keskuksista miten aikoja? Saako esim sairaalle lapselle samaksi päiväksi ajan? Jos siis tarvitsee lääkärintodistusta. Ja jos on aikuisella joku vaiva, pääseekö lääkäriin nopeasti vai kuukauden päästä? Onko viikonlopun päivystys katastrofi 10 tunnin jonotuksineen?
Asun nyt kaupungissa missä päivystys tarkoittaa 10 tunnin jonotusta, ja en haluaisi vaihtaa enää tästä huonompaan…
 
vierailija
Hei täällä myös Mikkeliin muuttoa pohtiva! Miten on terveyspalveluiden laita? Saako siellä sotepiirin terveys(arvaus)keskuksista miten aikoja? Saako esim sairaalle lapselle samaksi päiväksi ajan? Jos siis tarvitsee lääkärintodistusta. Ja jos on aikuisella joku vaiva, pääseekö lääkäriin nopeasti vai kuukauden päästä? Onko viikonlopun päivystys katastrofi 10 tunnin jonotuksineen?
Asun nyt kaupungissa missä päivystys tarkoittaa 10 tunnin jonotusta, ja en haluaisi vaihtaa enää tästä huonompaan…
ESSOTE sijaitsee Mikkelissä, eli sen sortin palvelut ovat Etelä-Savon parhaat. Itse olen mökkiläinen Mikkelissä ja olen käyttänyt ESSOTEn palveluita ja ne toimivat Mikkelissä paremmin kuin pk-seudulla.
 
vierailija
olen se toinen muuttoa harkitseva, ja mua kiinnostaa onko kaupungin johto millainen? (Tämä nimittäin vaikuttaa yllättävän moneen asiaan). Onko ”korruptoitunut” hyvä veli -meininki? Onko kaupungissa tiettyjä mahtisukuja jotka yrittää lobata päätöksenteossa omia tavoitteitaan? Onko insider-sisäpiiri jonka kesken salaa sovitaan päätökset? Onko riitaisa kuntapolitiikka?
Äkkiseltään tällaista ei tule ajateltua mutta asun nyt tällaisessa huonosti johdetussa kunnassa, jossa mikään uudistus ei etene - koska kuntapoliitikot riitelee, mahtisuvut painostaa, heikot johtajat nöyristelee ja kaikki on sekaisin.
 
vierailija
olen se toinen muuttoa harkitseva, ja mua kiinnostaa onko kaupungin johto millainen? (Tämä nimittäin vaikuttaa yllättävän moneen asiaan). Onko ”korruptoitunut” hyvä veli -meininki? Onko kaupungissa tiettyjä mahtisukuja jotka yrittää lobata päätöksenteossa omia tavoitteitaan? Onko insider-sisäpiiri jonka kesken salaa sovitaan päätökset? Onko riitaisa kuntapolitiikka?
Äkkiseltään tällaista ei tule ajateltua mutta asun nyt tällaisessa huonosti johdetussa kunnassa, jossa mikään uudistus ei etene - koska kuntapoliitikot riitelee, mahtisuvut painostaa, heikot johtajat nöyristelee ja kaikki on sekaisin.
Kaupunginvaltuusto51 paikkaa
2017–2021[6]
SDP
Kesk.
Kok.
Vihr.
Ps.
KD

14
14
11
6
3
3
 
vierailija
Aivan. Onko se 100 eri baarin mahdollisuus sen arvoista perheelliselle?
Itse asun Helsingissä ja käytännössä liikun alueella, joka kattaa n. 15 prosenttia kaupungista. Keskustassa käyn pari kertaa vuodessa eli harvemmin kuin mökillä tai kyläilemässä jossain maaseudulla. Sadalla baarilla ei ole ollut merkitystä elämässäni enää kahteenkymmeneen vuoteen. Se mikä merkitsee on työpaikan ja harrastuspaikkojen sijainti sekä sukulaisten/ystävien asuinpaikka. Uskon suurimmalla osalla perheellisistä olevan ihan samanlainen elämä. Siksi jaksaa aina ihmetyttää millaista elämää ne stadiin muutosta haaveilevat oikein elävät.
 
vierailija
Oi joi, tuo kunnanvaltuustokartta paljasti että Mikkeli on tyypillinen suhmuroiva demarikunta. Eli demarien kerma pyörittää kuviota ja muutama rikas landepaukku (keskusta) lobbaa omia etujaan.
Sivusta siis kommentoin. Paras olisi kokoomusvalta
 

Yhteistyössä