Karenssi ja toimeentulotuki

  • Viestiketjun aloittaja Vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Vierailija
Jos irtisanoudun työstäni vain koska en vain yksinkertaisesti enää henkisesti jaksa, enkä tosiaan saa mitään tukea mistään?

Mulla on kaksi lasta, olen heidän yh, eli voiko tilanne olla se että joudutaan kodittomiksi koska en pysty vuokraa maksamaan?

Työ oli alunperin se mihin halusin ja opiskelin, mutta totuus on etten kestä sitä henkisesti enkä fyysisesti. Oon 5 vuotta ollut samassa työpaikassa, ja 2 vuotta miettinyt lähtöä. Viimeisen puoli vuotta olen myös hakenut uutta työpaikkaa, ilman tuloksia.

Mä olin joku aika sitten jo saikulla henkisen voinnin takia, mutta koska asia on edelleen kelan käsittelyssä mun oli pakko mennä takas töihin. En voi olla rahattomanakaan.

Mä itken silmät päästäni joka aamu ennen töihin lähtöä, yritän viimeisen sekuntiin asti välttää sinne menoa. Ja kyllä, mulla on jopa nyt lääkitys tähän ahdistukseen. Mä en saa nukuttua öisin kunnolla, oon aivan raato ku tuun töistä kotiin. Kiva siinä lastenkin kattoa ku äiti vaan makaa sängyssä ilottomana, kun mihinkään ei enää intoa riitä.

Plus että tää työ on osa-aikainen ja toisella paikkakunnalla. Mulla menee auton kuluihin ~250€/kk että pääsen käymään töissä, muutenkin jo aivan olemattomasta palkasta. Tässäkin kuussa oon joutunut lainaamaan rahaa että pääsen ylipäätään TÖIHIN!. Mikä järki tässä oikeesti on?
 
vierailija
Tässä on muutama ajatus.
Olisiko sinulla luottoystävää, sukulaista, jonka kanssa voisit pohtia yhdessä tilannettasi? Tai työterveyshuollossa tai terv.asemalla esim. hoitajan kanssa. Tuntuu, että olet umpikujassa ilman ulos pääsyä kiertäen ehkä samoja ajatuksia.
Talousasioita voisi laittaa paperille, tulot ja menot ja katsoa niitä yhdessä jonkun ulkopuolisen kanssa ja mitä vielä voisi tehdä. Olet tod. näk. jo paljon karsinut menojasi. Ota selvää kaikista mahdollisista rahallisesta tuesta joita voisit saada. Tiedän, ettei väsyneenä jaksa oikein välttämättä etsiä tietoa. Yksi asia kerrallaan.
Mikäli on tullut esim. masennusta, hoida sairaus aktiivisesti ja hakeudu tukikeskusteluihin. On energiaa paneutua asioihin ja jaksat lasten kanssa paremmin.
Jos mahdollista, yritä saada lastenhoitoapua ja pääsisit lepäämään vähäksi aikaa.
Mikään työpaikka ei ole terveyden menettämisen eikä itkun arvoinen. Jatka työpaikkojen hakemista. Onko työvoimatoimistoissa enää mitään palvelua ja apua työpaikkojen hakemisessa?
Tulee mieleen sairaslomasta. Jos dg on työuupumus, voi olla että Kela tarvitsee lisäselvityksiä vaikka siinä olisi jotain muitakin dg ohella. Pelkästä työuupumuksesta ehkei makseta palkkaa, koska katsovat työkyvyn olevan ok jossain toisessa työpaikassa ja et olisi näin ollen sairaslomalla.
Ehkä sairaspäiviä on sen verran ollut, että palkka on pudonnut ja et voisi jäädä enää sairaslomalle sen takia.
Toivon kaikkea hyvää sinulle!
 
vierailija
Karenssin ajalta toimeentulotuki tulee -20%-alennettuna tai toistuvissa tapauksissa -40%-alennettuna. Tosin toimeentulotukea ei saa lainkaan jos on säästöjä tai realisoitavissa olevaa omaisuutta.

Lisäksi saa asumistukea, mutta se on maksimissaan 80% kohtuullisista vuokrakuluista ja asumistukihakemusten käsittelyaika on noin kuukauden mittainen.

Yksi vaihtoehto miten voi välttää pääosan karenssista on se, että menee työttömyyden ajaksi työkokeiluun. Työkokeilun ajalta saa työttömyystuen vaikka olisi karenssissa. Työkokeiluun meno vaatii sen, että ensin on laadittu työllistymissuunnitelma. Käytännössä työkokeilupaikan pystyy yleensä hankkimaan itselleen noin parissa viikossa sen jälkeen, kun työllistymissuunnitelma on hyväksytty.
 

Yhteistyössä