Miksi opettajat vastustaa niin raivokkaasti etäopetusta?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ei kai opettajilla ole väliä mutta sosiaali-ihmisillä on koska etäopetus eriarvoistaa lapsia. On lapsia, joille kouluruoka on päivän ainut lämminruoka. On koteja, joissa koulunkäyntiin suhtaudutaan hälläväliä mentaliteetillä. Näiden perheiden lapsille fyysinen läsnäolo koulussa on tärkeää.
 
Yksi huomio
Tuttuni on opettaja erityisopetuksen puolella. Hän koki etäopetuksen raskaaksi koska osa hänen luokastaan oli etäopetuksessa eli hän piti osalle tunteja zoomin kautta, osa oli lähiopetuksessa koska heillä oli siihen oikeus jonka halusivat hyödyntää eli osa tunneista samaan aikaan lähioetuksena ja zoomissa ja sitten olisi pitänyt samalla hoitaa omien kahden ala-aste ikäisen lapsen etäopetuksessa tukeminen (koska hänen miehensä ei voinut siirtyä etätöihin). Hänen olisi siis pitänyt revetä tekemään kolmea eri asiaa yhtä aikaa. Vielä kun hänen opetettava luokkansa koostuu 7-9 luokkalaisista jotka kaikki etenivät omaa tahtiaan oli löhi- ja etäopetuksen toteuttaminen yhtä aikaa todella haastavaa ja ymmärrän tämän täysin. Luokassa opetus onnistuu kun pystyt sujuvasti ohjaamaan kaikkia vuorotellen ja osan tunnista pitämään yhteisenä kaikille mutta osan ollessa etäopetuksessa homma leviää liikaa.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Lisää töitä opettajille. Tuota zoom juttua olen kysynyt koulusta ja vastaus oli, ettei voida pitää zoom yhteyttä päällä, koska opettaja joutuisi tällöin miettimään tarkkaan mitä sanoo. Erikoinen selitys, kun opetuksen pitäisi suomessa olla ihan julkista.
 
vierailija
Lisää töitä opettajille. Tuota zoom juttua olen kysynyt koulusta ja vastaus oli, ettei voida pitää zoom yhteyttä päällä, koska opettaja joutuisi tällöin miettimään tarkkaan mitä sanoo. Erikoinen selitys, kun opetuksen pitäisi suomessa olla ihan julkista.
Se johtunee siitä että opettajilla täytyy olla myös työrauha. Zoomit sun muut nauhoitetaan, leikataan ja levitetään somessa. Julkisuus ei tarkoita valtakunnallista tv-lähetystä kuitenkaan. Yksi vaihtoehto toki voisi olla laittaa robotti opettajaksi. Se ei ehkä tekisi mitään, josta voisi vetää sensaatiota.
 
vierailija
Lapseni luokalla oli kevätlukukaudella useampaan kertaan osa luokasta karanteenissa. Silloin kun karanteenissa oli vain muutamia oppilaita osallistuivat karanteenissa olevat zoomin kautta tavalliselle tunnille.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Lisää töitä opettajille. Tuota zoom juttua olen kysynyt koulusta ja vastaus oli, ettei voida pitää zoom yhteyttä päällä, koska opettaja joutuisi tällöin miettimään tarkkaan mitä sanoo. Erikoinen selitys, kun opetuksen pitäisi suomessa olla ihan julkista.
No ei kai se opettaja halua julkisesti esiintyä lasten kotiväelle! Ei ne ole mitään tv-persoonia jotka nauttii esiintymisestä kameralle. Kyllä esiintyjilläkin on esiintymismoodi, ja jos opettaja joutuu pitämään sellaista päällä niin opetustyö ja kontakti oppilaisiin häiriintyy.

Etäoppilaat jää paljon vähemmälle zoomin välityksellä jos ope pitää normaalia tuntia luokassa. Siinä joutuu yhteensä tekemään puolitoistakertaisen työn.
 
  • Tykkää
Reactions: diogenes 57
Kysynpä vaan, ku mulla ei ole kokemusta...

Mites muut etätytötä kotona tekevät aikuiset? Onko kivaa,kun lapsetkin ovat kotona etääopetuksessa?


(mulla palais päreet ihan justkoht jos pitäisi tehdä jotain työjuttuja himassa ja samalla yrittää vahtia että teini herää ajoissa tunnille)
 
  • Tykkää
Reactions: m.e.k.
vierailija
Kysynpä vaan, ku mulla ei ole kokemusta...

Mites muut etätytötä kotona tekevät aikuiset? Onko kivaa,kun lapsetkin ovat kotona etääopetuksessa?


(mulla palais päreet ihan justkoht jos pitäisi tehdä jotain työjuttuja himassa ja samalla yrittää vahtia että teini herää ajoissa tunnille)
Meillä lapset noudatti etäopetuksessa samoja päivärutiineja kuin aikuiset. Herätys 6:00, viiden kilometrin aamulenkki jos kelit sen sallii, aamusuihku, aamiainen ja sen jälkeen kukin tekemään omaa työtään.
 
  • Haha
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
Kysynpä vaan, ku mulla ei ole kokemusta...

Mites muut etätytötä kotona tekevät aikuiset? Onko kivaa,kun lapsetkin ovat kotona etääopetuksessa?


(mulla palais päreet ihan justkoht jos pitäisi tehdä jotain työjuttuja himassa ja samalla yrittää vahtia että teini herää ajoissa tunnille)
Ei mitään ongelmaa, teini hoiti heräämiset ihan itse. Sai nukkua tunnin pidempään kuin normaalisti. Oli etäopetuksessa mukana jopa koronaa sairastaessaan muutamaa pahinta päivää lukuunottamatta, mitkä meni nukkuessa.
 
  • Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
vierailija
Entä kompromissi niin että zoom on auki niille joille vanhemmat antaa luvan etäopetukseen ja muut opiskelee luokassa?
Oma introvertti nuori loisti etäopetuksessa ja numerot nousi kohisten. Miksi pitää väkisin riskeerata koronaviruksen takia, kun etäopiskelu sopii osalle paremmin? Miksei opiskelijat voi valita osallistuvatko paikan päällä tai Zoomilla?
 
vierailija
Opetushallitus voisi muuten velvoittaa kuntia järjestämään etäopetusta vähintään sitä tarvitseville oppilaille myös koronan jälkeen. Ajatelkaa nyt jos tulee joku isompi luunmurtuma ja joutuu olemaan koulusta sen 6-8 viikkoa,
 
vierailija
Ja sairaalan jälkeen lapsi ei voi liikkua kunnolla kuukausiin.
Kuntouttaa toki pitää eli lapsi kotiutetaan vasta siinä vaiheessa, että pääsee itse kainalosauvoilla liikkumaan. Mikäli ei avustettuna pääse kouluun, niin saa läksynsä kotiin ja silloin on mahdollista myös hänelle avata zoom-yhteys. Mutta vain välttämättömäksi ajaksi, koska paras opetus tapahtuu koulussa.
 
vierailija
Kuntouttaa toki pitää eli lapsi kotiutetaan vasta siinä vaiheessa, että pääsee itse kainalosauvoilla liikkumaan. Mikäli ei avustettuna pääse kouluun, niin saa läksynsä kotiin ja silloin on mahdollista myös hänelle avata zoom-yhteys. Mutta vain välttämättömäksi ajaksi, koska paras opetus tapahtuu koulussa.
En päästäisi kouluun ellei lapsi pääse sinne ja takaisin ilman apuvälineitä. Ja Zoom on auki niin kauan kun lapsi tarvitsee.
 
vierailija
Koulunkäynti on niin paljon muutakin lapselle/nuorelle kuin (kärjistetysti) pulpetissa istumista. Opettaja ei ainoastaan tarjoile keinoja uuden tiedon oppimiseen, ymmärtämiseen sekä sen soveltamiseen vaan hän myös antaa aikuisen läsnäoloa tarkkaillen lapsen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä. Opettaja tekee opetustyönsä lisäksi myös kasvatuksellista sosiaalityötä. Opetuksen tukitoimien saatavuus on lähempänä kuin etäkoulussa, missä niitä ei ole. Kuten on sanottu, aivan liian monelle koululaiselle kouluruoka on päivän ainoa lämmin ravintoarvot täyttävä ateria. Koulussa oppilas saa avukseen myös terveydenhuollon palvelut koulukuraattoreita ja - psykologeja myöten, mitkä tukevat lasta kasvussa ja oppimisessa. Ja vaikka kuinka olisi introvertti, niin oman ikäisten parissa oleminen ja vertaistuki, ryhmään kuuluminen tekevät hänellekin hyvää.
Etäkoulussa juuri on syrjäytymisen riskit liian isot. Kuten myös opetustasosta tippuminen. Ei kaikilla lapsilla valitettavasti ole vakaita perhe oloja, joissa olisi turvallinen ja kannustava aikuinen paikalla, vaan liian moni joutuu pärjäämään yksin vaikkei siihen ole lapsella omia resursseja.
Zoom on myös helppo laittaa auki ja koululainen ns. paikalla olevaksi ja samalla hän voi liueta paikalta pois tekemään jotain aivan muuta.
Aikuisilla on vastuu lapsen koulunkäynnissä. On liian monta perhettä, missä tätä ei ole, jolloin lapsella on riski hävitä opetuksen, hoidon ja huolenpidon piiristä. Siihen ei ole varaa.
 

Yhteistyössä