Suvakki, moraalihistoriaa 1900-luvulla

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Piilosanoman sisältö oli joidenkin Vietnam-veteraanien mielestä, että "niiden tappaminen on ihan okei ... sitä varten te täällä olette". Asiat, jotka aluksi järkyttivät sotilaita moraalisesti tai emotionaalisesti, muuttuivat myöhemmin hyväksyttäväksi.
Kun näki ensimmäisen joukkokuljetusvaunun, jonka antenniin oli ripustettu parikymmentä ihmiskorvaa, se hätkähdytti. Tuosta ensishokista."sitä oli vähän vaikea uskoa: heillä oikeasti oli korvia antennissaan"- selvittyään jotkut kuitenkin palasivat kotiin korvia sotamuistoinaan.
...
Kun vihollisten arvokuuden kunnioittamisesta luovutaan, myös heidän ihmisyytensä voidaan kieltää. Heitä voidaan pitää vaikka eläiminä. J. Glenn Gray kertoo puheesta, jonka toisessa maailmansodassa Tyynellä valtamerellä taistellut veteraani piti hänen ryhmälleen. Veteraanin yksikkö löysi eräältä saarelta piileksimästä yhden ainoan japanilaissotilaan, muut japanilaissotilaat olivat jo lähteneet. Joukkue otti kiväärinsä ja käytti miestä maalitaulunaan, kun hän säntäili ympäri metsäaukeaa kuin mieltä vailla. He pitivät hänen juoksukuvioitaan huvittavina ja heidän naurunsa pitkitti vääjäämätöntä tappamista. Tapaus piristi sotilaita ja he laskivat siitä leikkiä päiväkaudet. Kertoessaan tarinaa veteraani sanoi, että he olivat pitäneet miestä eläimenä:
Yhdenkään amerikkalaissotilaan mielessä ei edes käynyt, että hän olisi voinut tuntea inhimillistä pelkoa tai toivoa henkensä säästämisestä. Veteraania häkellytti jälkikäteen se, miten hän ja hänen toverinsa saattoivat pitää tapausta niin humoristisena. Nyt muutaman vuoden kuluttua tapaus tuntui hänestä jo hyvinkin karmaisevalta ja julmalta; sen sattuessa hän ei kokenut minkäänlaisia omantunnontuskia.

...
Taistelussa yksi keino puolustatutua on etäännyttää vastapuolen ihmiset. Ei ajatella, että henkilö, jonka tapat tai silvot on samanlainen kuin sinä: pelästynyt ihminen, jota äiti ja isä odottavat sodasta kotiin. Sen sijaan hänet luokitellaan vieraan rotunsa tai uskomuksensa perusteella, esimerkiksi kuten Vietnamissa, kommunistiksi tai vinosilmäksi.

-ihmisyys, 1900- luvun moraalihistoria



Tällä palstalla on hyvin kieroutunut tapa nimitellä toisia. Tehdä heistä vähemmän ihmisiä -haittaihmisiä- kansakunnan kannalta ja näinollen pitää heidän huonoa kohteluaan jopa täysin tavallisena asiana- koska ovathan he tyhmempiä ja me viisaampia, parempia ja voimakkaampia. Syitä, miksi natsit aikoinaan oikeuttivat tekonsa Nietzscheltä lainaamiltaan ajatuksilta.
Moraalinen luisu tapahtuu vähitellen, ei sormia napsauttamalla. Ensin on välttämätöntä aloittaa ilmasota, koska vastustajakin tekee niin. Pommitetaan tehtaita ja sotatukikohtia, niiden sivulliset uhrit on jossain määrin hyväksyttäviä. Mutta tapahtumat luisuvat hyvin helposti Hampurin kaltaiseen tilanteeseen, jossa palopommeja pudotettiin noin kahden miljoonan siviilin niskaan ja kaupungin kadut paloivat 800asteen kuumuudessa. Ihmiset kirjaimellisesti jäivät katuihin kiinni yrittäessään paeta ja ruumiit hiiltyivät. Naiset, lapset ja vanhukset.

Mikä sinut oikeuttaa, moraaliselta kannalta, tekemään toisista vähemmän ihmisiä -haittaihmisiä- ja käyttäytymään epäkunnioittavasti. Tätä kannattaa itse kunkin pohtia.
 
  • Tykkää
Reactions: Algoma
vierailija
Ihmiset pitää saada pelkäämään jotain ja sen jälkeen saat ihmisen tekemään mitä haluat. Tätä psykologistailmiötä käyttävät hyväkseen kaikki valtaa tavoittelevat tahot.

Persut pelottelevat mamuilla.
Vihreät pelottelevat ilmastonmuutoksella.
EU-henkiset pelottelevat ryssällä.
Uskovaiset pelottelevat jumalalla.
 
vierailija
Ihmiset pitää saada pelkäämään jotain ja sen jälkeen saat ihmisen tekemään mitä haluat. Tätä psykologistailmiötä käyttävät hyväkseen kaikki valtaa tavoittelevat tahot.

Persut pelottelevat mamuilla.
Vihreät pelottelevat ilmastonmuutoksella.
EU-henkiset pelottelevat ryssällä.
Uskovaiset pelottelevat jumalalla.
Näinhän se on. Ja ainoat tunnetut vastalääkkeet ovat koulutus, kriittinen ajattelu ja asiallinen sekä provosoitumaton keskustelu
 
Aika kaukaa haettua on verrata vihollisen korvien leikkaamista/vihollisen hyppyyttämistä johonkin nettikirjoitteluun.

Suvakit nyt vaan on tyhmiä herkistelijöitä, jotka eivät osaa nähdä 10-20 vuoden päähän.
Ne_on _tyhmiä_.
Mutta en mä nyt pyssyllä heitä osoittelisi tai korvia leikkaisi. Mä kohtelen heitä arjessa yhtä hyvin kuin konservatiiveja.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Aika kaukaa haettua on verrata vihollisen korvien leikkaamista/vihollisen hyppyyttämistä johonkin nettikirjoitteluun.

Suvakit nyt vaan on tyhmiä herkistelijöitä, jotka eivät osaa nähdä 10-20 vuoden päähän.
Ne on _tyhmiä_.
Mutta en mä nyt pyssyllä heitä osoittelisi.
Suvakit tekevät meistä eurooppalaisista ja suomalaisista vähemmän ihmisiä, joiden mielipidettä tai hyvinvointia ei tarvitse ottaa huomioon.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Aika kaukaa haettua on verrata vihollisen korvien leikkaamista/vihollisen hyppyyttämistä johonkin nettikirjoitteluun.

Suvakit nyt vaan on tyhmiä herkistelijöitä, jotka eivät osaa nähdä 10-20 vuoden päähän.
Ne_on _tyhmiä_.
Mutta en mä nyt pyssyllä heitä osoittelisi tai korvia leikkaisi. Mä kohtelen heitä arjessa yhtä hyvin kuin konservatiiveja.
Ei ole. Mutta on aika naiivia verrata, ettei väkivaltaa ole, koska "en mä/naapuri/naapurin serkku mitään oo tehny"... menee aika pitkälle jo toi kuplassa silmät kiinni istuminen. Ja samaan aikaan Ruotsista tulee toki kaikki väkivalta tänne, mutta muuta ei tietenkään, koska "en mä".

Esimerkki. Tahdotko lisää?
 
vierailija
Aika kaukaa haettua on verrata vihollisen korvien leikkaamista/vihollisen hyppyyttämistä johonkin nettikirjoitteluun.

Suvakit nyt vaan on tyhmiä herkistelijöitä, jotka eivät osaa nähdä 10-20 vuoden päähän.
Ne_on _tyhmiä_. Mä kohtelen heitä arjessa yhtä hyvin kuin konservatiiveja.
Sinä nyt haukut kaikkia vuoron perään, vanhukset liikenteessä, huonosti pukeutuneet Prismassa, urheilijat olympialaisissa
 
vierailija
Valitettavasti Suomen yliopistoissa ei kannateta kuin vihervasuriutta. Ajattele siellä sit kriittisesti ja keskustele asiallisesti...
Kriittinen ajattelu tarkoittaa, että asioita punnitaan eri kanteilta. Koska viimeksi olet ajatellut kriittisesti nk omia ajatuksiasi? En ole nähnyt sinun tekevän sitä ikinä.

Asiallisesti, niinkuin näin?
Suvakit nyt vaan on tyhmiä herkistelijöitä, jotka eivät osaa nähdä 10-20 vuoden päähän.
Ne_on _tyhmiä_.
 
Ei ole. Mutta on aika naiivia verrata, ettei väkivaltaa ole, koska "en mä/naapuri/naapurin serkku mitään oo tehny"... menee aika pitkälle jo toi kuplassa silmät kiinni istuminen. Ja samaan aikaan Ruotsista tulee toki kaikki väkivalta tänne, mutta muuta ei tietenkään, koska "en mä".

Esimerkki. Tahdotko lisää?
"En mä." Se on tilastollinen fakta, että mamut tehtailee rikoksia suomalaisia enemmän.

Ei siinä auta sun empatiavyöry ja itkeminen heidän suuntaansa, he rötöstelevät väkilukuun suhteutettuna enemmän.
 
Kriittinen ajattelu tarkoittaa, että asioita punnitaan eri kanteilta. Koska viimeksi olet ajatellut kriittisesti nk omia ajatuksiasi? En ole nähnyt sinun tekevän sitä ikinä.

Asiallisesti, niinkuin näin?
Olen käynyt, mutta tullut loppuviimein siiheen tulokseen, että tämä mamutuskriittinen kantani on oikea - niin kauan, kuin suomalaiset itse pysyvät rauhallisempina kuin muut ihmisryhmät. (Nyt kasvavasta kännykkä/heru/rap/kannabissukupolvesta en tiedä)

Ei kaikki mielipiteet ole tosia tai yhtä hyviä.
 
Jos luitte niin viime viikolla kirjoitin, että Suomen pitää auttaa.
Mutta erittelin, että ei EU-paketin tai maahanmuuton kautta, vaan järkeistämällä kehitysapua, eli viedään apu paikan päälle.

Suvakeilta ei ole 99 %:sesti kuulunut muuta kuin sitä versiota, että porukka pitää saada tänne asumaan.
EI.
Vaihtoehtojakin on.
 
vierailija
"En mä." Se on tilastollinen fakta, että mamut tehtailee rikoksia suomalaisia enemmän.

Ei siinä auta sun empatiavyöry ja itkeminen heidän suuntaansa, he rötöstelevät väkilukuun suhteutettuna enemmän.
En oo empatisoinu ketään kuin sun päässäs. Menny rasmuslaiset tunteisiin? Näät mörköjä jaka paikassa? Pitää oikeuttaa väkivalta väkivallalla?
 
Mä olen pasifisti. Toivon, että poikani ei kävisi armeijaa, koska joutuisi sodassa tappamaan ihmisiä.
Mä tulisin 100 kertaa mieluummin itse tapetuksi, kuin että tappaisin jonkun.

Joten turha tulla vertaamaan johonkin Usan Vietnamin sotilaaseen.
 
vierailija
Jos luitte niin viime viikolla kirjoitin, että Suomen pitää auttaa.
Mutta erittelin, että ei EU-paketin tai maahanmuuton kautta, vaan järkeistämällä kehitysapua, eli viedään apu paikan päälle.

Suvakeilta ei ole 99 %:sesti kuulunut muuta kuin sitä versiota, että porukka pitää saada tänne asumaan.
EI.
Vaihtoehtojakin on.
Missä se 99% on? Missä ne suvakit on?
 
Vertaankin sua persuöyhttäjään ja haukkujaan ja vihamieliseen nettikirjoitteluun.
Olen viimeisen vuoden aikana kirjoittanut 7-10 kertaa palstalla kriittisesti myös persuista. En ole 100 % persu, otan joka puolueesta ne hyvät puolet.

Mutta ihminen voi olla jossain asiassa tyhmä. Ei se ole silloin kuitenkaan joka asiassa tyhmä.

Tuolla toisessa ketjussa joku lääkäri/tutkija haukkuu raskaana olevia tupakoijia tyhmiksi. Niin, he ovat tyhmiä.
Samoin ma mujen Suomeen haalijat ovat tyhmiä siinä asiassa. Vaarallisen tyhmiä. Tätä mielipidettäni en muuta.

Mua saa sanoa tyhmäksi myös jossain asiassa, ei se mua hetkauta. Jos puhuja/kirjoittaja on siinä oikeassa, niin korjaan ajatteluani.
 
vierailija
Aika kaukaa haettua on verrata vihollisen korvien leikkaamista/vihollisen hyppyyttämistä johonkin nettikirjoitteluun.

Suvakit nyt vaan on tyhmiä herkistelijöitä, jotka eivät osaa nähdä 10-20 vuoden päähän.
Ne_on _tyhmiä_.
Mutta en mä nyt pyssyllä heitä osoittelisi tai korvia leikkaisi. Mä kohtelen heitä arjessa yhtä hyvin kuin konservatiiveja.
"Ajattelen ja puhun samoin kuin Breivik, mutta en ole Breivik."
-Echo 2021
 
  • Vihainen
Reactions: Echo

Yhteistyössä