Heinäkuiset 2021

@Sabriiiina Joo eli kävin yksityisellä GP:llä ja se antoi sit lähetteen yksityiselle erikoislääkärille (OB) jos haluan mennä. Mutta jos menen niin sehän ei vielä takaa ultraa kun sen erikoislääkärin pitäis tehdä päätös, että lähettää mut ultraan ja sit se antaa lähetteen ultraan. Täällä ei kyllä todellakaan ole helppo päästä ylimääräiseen ultraan.
Ja mulla tosiaan reilu viikko sitten todettiin Radi ja ruokavaliolla oon tässä ollut. Ensi viikolla saan siis vasta mittarin, että pääsen mittailemaan auttaako tää ruokavalio mitään. Kysyin sit siitäkin, että eikös mulla ultrata vauvan kokoa ollenkaan jos on Radi niin sanoivat, että jos menee pelkällä ruokavaliolla eikä tartte lääkettä niin sit ei ultrata!! No sitten onneks sanoivat, että viikolla 34 pääsen ultraan koska mun istukka on melkein kohdunsuun päällä (ihan siinä vieressä, ei peitä kohdunsuuta kuitenkaan). Että sitä viikkoa 34 tässä sitten odotellessa!!!!! Ei tunnu ultrat tosiaan olevan suosiossa täällä maassa. Ja muutenkin siis lääkärit ja kätilöt ei ultraa täällä vaan se on aina "sonographer" joka tekee ne ja lääkäri lukee tulokset.

Tulipa pitkä selitys. Muuten vointi mulla hyvä onneksi eikä ole mitään liitos tai selkäkipuja tai muitakaan vaivoja onneksi. Ja pieni potkii paljon <3
Kuulostaapa monimutkaiselta. Mutta,maassa maan tavalla..? Mulla oli myös viime raskaudessa istukka liian lähellä kohdunsuuta joka huomattiin sillon rakenneuä rv 20,sitä kontrolloitiin muistaakseni rv28 että siirtyykö pois, yleensä siirtyy. Sehän voi estää alatiesynnytyksen?
Nyt rv 28 painokontrollissa huomattiin taas että istukka olisi lähellä kohdunsuuta,mutta aika jännä kun rakenneuä ja kontrollirv24 oli tuossa edessä.. eli tällä viikolla kontrolloidaan vauvan kokoa,istukan paikkaa ja varmaan täytyy alkaa suunnittelemaan särkylääkkeen purkua.

Rv 32+2
 
Teillä joilla on ollu supistuksia niin kuinka monta teillä niitä tulee päivässä, missä tilanteissa niitä tulee ja sattuuko ne vai onko vaan epämukavia? Ollaanko teillä katsottu että supistukset ei tee mitään kohdunkaulalle? Entäs minkälaisia liikuntaohjeita on annettu?

Mulla eka raskaus ja oon ihan pihalla ja vähän epäileväinen kaikesta . Mulla tulee kivuttomia/epämukavia suppareita ehkä 10 päivässä, joskus liikunnassa, joskus levossa. Ohjeet olen saanu vaan olla normaalisti ja liikkua normaalisti ja soittamaan synnärille jos tulee 4 supparia tunnissa. Mitään kohdunkaulaa ei ole katsottu eikä mitään muutakaan. Sain vielä Radi diagnoosinkin kaupan päälle. Ja olen siis viikolla 28 menossa.
Vähän tuntuu siltä että olis kiva tarkistuttaa ultralla että kaikki hyvin ja varmaan pitää yksityiselle mennä.
Kätilö vielä eilen sanoi kun kysyin suppareista että ”no vauva kyllä selviäisi jo viikolla 28, mutta ei me tietenkään haluta että sä kotiin synnytät”... Tuli vähän olo että otetaan tarkistukseen vasta kun on synnytys päällä. Hätäilenkö turhasta, onko ihan normaalia että kivuttomia suppareita vaan tulee tälleen?

Täälläkín eka raskaus ja itsellä tulee epämukavia supistuksia melko helposti, joinakin päivinä yhteensä kymmeniä ja useita tunnissa. Fyysinen työ ei yhtään helpota asiaa. Eivät kuitenkaan olleet neuvolasta yhtään huolissaan, kun soittelin yhtenä päivänä, kun lisäksi oli ollut jo kolmatta päivää vihlovia kipuja mahassa.

Nyt jäin sairaslomalle si-nivelen kipuilun takia, työssäni ei pysty vältellä kumartelua ja kyykkimistä. Toinen jalka lähti välillä alta ja pidempään istuessa puutui. Kävin fysioterapeutilla hakemassa vähän jumppa- ja venyttelyohjeita, josko niistä olisi apua. Vielä olisi 5 viikkoa äitiyslomaan, mutta vähän näyttää siltä että en pysty loppuun asti olemaan.
 
Täälläkín eka raskaus ja itsellä tulee epämukavia supistuksia melko helposti, joinakin päivinä yhteensä kymmeniä ja useita tunnissa. Fyysinen työ ei yhtään helpota asiaa. Eivät kuitenkaan olleet neuvolasta yhtään huolissaan, kun soittelin yhtenä päivänä, kun lisäksi oli ollut jo kolmatta päivää vihlovia kipuja mahassa.

Nyt jäin sairaslomalle si-nivelen kipuilun takia, työssäni ei pysty vältellä kumartelua ja kyykkimistä. Toinen jalka lähti välillä alta ja pidempään istuessa puutui. Kävin fysioterapeutilla hakemassa vähän jumppa- ja venyttelyohjeita, josko niistä olisi apua. Vielä olisi 5 viikkoa äitiyslomaan, mutta vähän näyttää siltä että en pysty loppuun asti olemaan.
Suosittelen pyytää fyssarilta si-vyötä lainaan kotiin, sillon kun touhuaa jotakin niin tukee ja itsellä ainakin auttaa. Istuessa/makoillessa sitä en ainakaan itse pysty pitämään. Tsemppiä kipuiluun! ♡
 
  • Tykkää
Reactions: Nima88 ja Eepinen
Me saatiin viikonloppuna vihdoin hankittua vaunut ja kaukalo telakoineen. Saatiin melko hyvä diili vaunuista, niin ostettiin heti, vaikka piti vaan mennä tarjouksia hakemaan. Muotivaunut kai tuli hommattua, kun näkyy monella olevan. Emmaljungan NXT90 lähti tilaukseen, noissa ratkaisisi se, että saa tarvittaessa sisarusrattaiksi. Askel taas lähempänä vauvaa.

Eilinen päivä ei kyllä sitten ollut paras mahdollinen. Jotenkin iski kovaa se fakta, että mulla ei sitä lasta ole kotona, vaikka äiti olenkin. Jotenkin karu fiilis.
 
  • Surullinen
Reactions: Toiveikas21
Me saatiin viikonloppuna vihdoin hankittua vaunut ja kaukalo telakoineen. Saatiin melko hyvä diili vaunuista, niin ostettiin heti, vaikka piti vaan mennä tarjouksia hakemaan. Muotivaunut kai tuli hommattua, kun näkyy monella olevan. Emmaljungan NXT90 lähti tilaukseen, noissa ratkaisisi se, että saa tarvittaessa sisarusrattaiksi. Askel taas lähempänä vauvaa.

Eilinen päivä ei kyllä sitten ollut paras mahdollinen. Jotenkin iski kovaa se fakta, että mulla ei sitä lasta ole kotona, vaikka äiti olenkin. Jotenkin karu fiilis.
♡♡
 
ö
Täälläkín eka raskaus ja itsellä tulee epämukavia supistuksia melko helposti, joinakin päivinä yhteensä kymmeniä ja useita tunnissa. Fyysinen työ ei yhtään helpota asiaa. Eivät kuitenkaan olleet neuvolasta yhtään huolissaan, kun soittelin yhtenä päivänä, kun lisäksi oli ollut jo kolmatta päivää vihlovia kipuja mahassa.

Nyt jäin sairaslomalle si-nivelen kipuilun takia, työssäni ei pysty vältellä kumartelua ja kyykkimistä. Toinen jalka lähti välillä alta ja pidempään istuessa puutui. Kävin fysioterapeutilla hakemassa vähän jumppa- ja venyttelyohjeita, josko niistä olisi apua. Vielä olisi 5 viikkoa äitiyslomaan, mutta vähän näyttää siltä että en pysty loppuun asti olemaan.
Suositus täältäkin tukivyölle, jos sinulla ei vielä ole. Auttoi ainakin minua lieventämään noita SI-kipuja, vaikka käytöstä huolimatta niitä oli pahimmassa vaiheessa.

Kannattaa olla itselleen armollinen: jos työt ei onnistu kipujen takia, niin sitten ne ei onnistu. Oon toisen raskauden myötä yrittänyt oppia tuota armollisuutta itsekin, koska totuushan on se, että kroppa kyllä kertoo, mitä tarvitsee, ja itsensä ylittämällä ja liikoja jaksamalla en ainakaan itse ole kokenut saavani mitään ekstraa, vaikka kuinka joustaisi ja kärvistelisi. Sitä saa vaan kipuja ja väsymystä.

Itseä vähän jopa harmittaa, että kipujakso meni ohi (ja toivottavasti siellä pysyy), koska viikossa oppi lötköttelyn ja oman ajan ihanuuden saikulla ollessa, ja sen tietää, että sitä ei sitten hetkeen lapsen synnyttyä oikein saa, vaan sitten mennään lapsen (tai oikeastaan lasten) ehdoilla aika pitkään taas.

Tsemppiä kaikille tähän viikkoon!
 
Täällä piti käydä eilen käyrillä,supisteli koko päivän. Vaikka join ja join ja join ja otin särkylääkettä niin ei helpottanu. Säännöllisen epäsäännöllisesti. Onneks kohdunsuulla ei tapahtunut edelliskertaan muutosta! Painoarvio oli melkein 2,4kg! :eek:
Nyt sitten lepäilyä mikö nyt ei käytännössä oo mitenkään mahdollista, täytyy alkaa selvittelee mahdollista perhetyöntekijää tms saisko apuja.

Rv32+4
 
Viimeksi muokattu:
Täällä piti käydä eilen käyrillä,supisteli koko päivän. Vaikka join ja join ja join ja otin särkylääkettä niin ei helpottanu. Säännöllisen epäsäännöllisesti. Onneks kohdunsuulla ei tapahtunut edelliskertaan muutosta! Painoarvio oli melkein 2,4kg! :eek:
Nyt sitten lepäilyä mikö nyt ei käytännössä oo mitenkään mahdollista, täytyy alkaa selvittelee mahdollista perhetyöntekijää tms saisko apuja.

Rv32+4

Olispa hyvä jos saisit @Sabriiiina sinne perhetyöntekijän käymään, olisi varmasti iso apu! Pakkohan sinulla on levätä. Joudutko osastolle jos ei kotilepo auta? Sanoivatko vauvan painosta mitään tai antoivatko koko arviota?

Itselläni jännittää kesäkuussa sitten tehtävät arvioinnit, eilen illalla söin tuhdin iltapalan ja ei ollut yhtään nälkä vielä neljän tunninkaan päästä ja mittasin sitten vasiten sokerin joka oli 7.9-8.2. Säikähdin todella paljon että onkohan se ollut tyyliin 20 tunti iltapalan jälkeen enkä ole mitannut sitä ja vauva on kasvanut sen takia mahoton. Meilläkään ei iltapalan jälkeen olla pyydetty mittailemaan sokereita mutta joskus niitä silti mittailen.
Ensimmäistä kertaa koko tämän radin aikana nyt sitten aamulla 11 tunnin paaston jälkeen sokerit olivat 4.5! Ne on aina yli 5, mutta alle 5.5. Ja nyt oli näin hyvät. Mitä lie sekoilua, tosin nythän pitäisi oll "hankalimmat" radi viikot meneillään...

Vauva on edelleen poikittain, ihme hommaa ja melkoisen tukalaa, voisi puolestani kääntyä raivotilaan jo. Sitä odotellessa.
 
Olispa hyvä jos saisit @Sabriiiina sinne perhetyöntekijän käymään, olisi varmasti iso apu! Pakkohan sinulla on levätä. Joudutko osastolle jos ei kotilepo auta? Sanoivatko vauvan painosta mitään tai antoivatko koko arviota?

Itselläni jännittää kesäkuussa sitten tehtävät arvioinnit, eilen illalla söin tuhdin iltapalan ja ei ollut yhtään nälkä vielä neljän tunninkaan päästä ja mittasin sitten vasiten sokerin joka oli 7.9-8.2. Säikähdin todella paljon että onkohan se ollut tyyliin 20 tunti iltapalan jälkeen enkä ole mitannut sitä ja vauva on kasvanut sen takia mahoton. Meilläkään ei iltapalan jälkeen olla pyydetty mittailemaan sokereita mutta joskus niitä silti mittailen.
Ensimmäistä kertaa koko tämän radin aikana nyt sitten aamulla 11 tunnin paaston jälkeen sokerit olivat 4.5! Ne on aina yli 5, mutta alle 5.5. Ja nyt oli näin hyvät. Mitä lie sekoilua, tosin nythän pitäisi oll "hankalimmat" radi viikot meneillään...

Vauva on edelleen poikittain, ihme hommaa ja melkoisen tukalaa, voisi puolestani kääntyä raivotilaan jo. Sitä odotellessa.
Ei ollut ainakaan puhetta osastolle menemisestä näillä viikoilla enää. Toki mies jää kotiin jos tilanne vaatii,mutta toivon että pitäisi lomat sitten kun vauva syntyy.
Antoivat tuon vähän vajaa 2,4kg ja että keskikäyrän yläpuolella menee, mutta kasvaa omalla käyrällä. Suhteessa viime mittaukseen kasvanut tasaisesti.
Kaveri on myös laskeutunut, ei ihme että vihloo ja painaa. Miten tää olikin näin kipeetä puuhaa..
 
  • Surullinen
Reactions: Toiveikas21
Ei ollut ainakaan puhetta osastolle menemisestä näillä viikoilla enää. Toki mies jää kotiin jos tilanne vaatii,mutta toivon että pitäisi lomat sitten kun vauva syntyy.
Antoivat tuon vähän vajaa 2,4kg ja että keskikäyrän yläpuolella menee, mutta kasvaa omalla käyrällä. Suhteessa viime mittaukseen kasvanut tasaisesti.
Kaveri on myös laskeutunut, ei ihme että vihloo ja painaa. Miten tää olikin näin kipeetä puuhaa..
Toivottavasti tosiaan saisit perhetyöntekijän apuun ja levättyä ilman, että mieheltä menee lomat jo nyt. Ei tuossa kamalasti enää olisi täysiaikaisuuteen, mutta toki viikot on kipujen ja supistelujen kanssa pitkiä.

Mä löysin tällä viikolla ekat verensokeria liialti nostattavat ruoat: riisipiirakkaa ei kannata vetää kahta kerralla, kun verensokeri nousee lähelle tunnin raja-arvoa. Varsinkin, jos ottaa kaakaota samalla. No, siirrytään nyt sitten tummaan ja kuitupitoisempaan leipään, jotka ei ole nostaneet verensokeria niin.
 
Toivottavasti tosiaan saisit perhetyöntekijän apuun ja levättyä ilman, että mieheltä menee lomat jo nyt. Ei tuossa kamalasti enää olisi täysiaikaisuuteen, mutta toki viikot on kipujen ja supistelujen kanssa pitkiä.

Mä löysin tällä viikolla ekat verensokeria liialti nostattavat ruoat: riisipiirakkaa ei kannata vetää kahta kerralla, kun verensokeri nousee lähelle tunnin raja-arvoa. Varsinkin, jos ottaa kaakaota samalla. No, siirrytään nyt sitten tummaan ja kuitupitoisempaan leipään, jotka ei ole nostaneet verensokeria niin.
Apua menin ostamaan riisipiirakkaa, en muistanu miten hyvää on :D

Joo ei tässä mitään pitkiä aikoja ole, nyt onneks tekstissäkin maininta mahdollinen käynnistys rv38 vaikean kiputilanteen vuoksi. Toki mahdollista on että sinnekään asti ei sitkutella jos kaveri päättää tulla aikaisemmin. Toivottavaa on päästä jollain keinoin sinne rv37.

Nyt naiset sitten lepäilyä ja hurjasti nestettä näillä helteillä!♡ tähän mennessä saanut toista litraa juotua, yhtä vessassa raappaamista oli eilenkin kun join koko ajan, tänään taas ei tarvii ylimääräisiä käydä kun on niin lämmin :)
 
Onko muilla muuten siitepölyallergiaa? Viikon sisällä on alkanut koivu kukkimaan kunnolla ja huomaa kyllä itsellä. Pyrin menemään paikallishoidolla (ilman tablettilääkitystä), koska ilman raskauttakin on ollut hankala löytää väsyttämätöntä antihistamiinia ja nyt olisi vielä rajoituksia, mitä saa käyttää.

Nenä kuitenkin valuu ja silmät rähmii, mutta onneksi vaan osan aikaa. Pitää vaan yrittää tasaisesti käyttää lääkkeitä ja käydä päivittäin vaikka suihkussa. Nenäkannusta tai muusta ei ole kokemusta.
Onneksi mun allergiakausi ei kuitenkaan kestä maksimissaan kuin juhannukseen (koivu on itselle pahin, leppä ei tänä keväänä oikein aiheuttanut mitään).
 
Apua menin ostamaan riisipiirakkaa, en muistanu miten hyvää on

Joo ei tässä mitään pitkiä aikoja ole, nyt onneks tekstissäkin maininta mahdollinen käynnistys rv38 vaikean kiputilanteen vuoksi. Toki mahdollista on että sinnekään asti ei sitkutella jos kaveri päättää tulla aikaisemmin. Toivottavaa on päästä jollain keinoin sinne rv37.

Nyt naiset sitten lepäilyä ja hurjasti nestettä näillä helteillä!♡ tähän mennessä saanut toista litraa juotua, yhtä vessassa raappaamista oli eilenkin kun join koko ajan, tänään taas ei tarvii ylimääräisiä käydä kun on niin lämmin
Eihän ne verensokerit onneksi kaikilla samoista ruoista nouse, voi olla, että sulle sopii hyvin. :)

Lepäilyä sinnekin, huomaa kyllä tän lämmön vaikuttavan omaan jaksamiseen. Tuo vessaramppaus on niin tuttua...
 
Hei vaan, täällä kai ihan hyvin, välillä paastot heittelee ja tänään aamulla olivat 6.1... En millään haluaisi lääkkeille niin pitänee ruukata ruokavaliota, etenkin illasta käsin. Vissiin liikaa tuudittautuu siihen kun ei ruokien jälkeiset arvot ole koskaan koholla. Miten muilla diabeteksen kanssa hurisee?

Vauva pyörii masussa miten päin sattuu, eli selkeää rt-tarjontaa en ole bongannut. Kovin aktiivinen vauveli kuitenkin on ja liikkeet kovin aktiivisia mikä on kyllä kiva, vaikkakin tukalaa tietysti välissä.

Tuntuu myös että nälkä on nyt huomattavasti isompi kuin aiemmin, eli vauvan kasvukausi kai näkyy sitten näin. Huomaan myös että jos en syö hiilihydraatteja kovin paljoa niin tuntuu että kuolen nälkään. Toisaalta en voi kuitenkaan niitä mättää edes ruisleipien muodossa kun se silti nostattaa sokereita yli 7. En haluaisi niitä nostatella sinne asti joten olen vaan ollut ilman.

Ja kyllä alkaa pikkuhiljaa kypsyttää koko raskaus kaikkien vaivojen kanssa, vaikka olo onkin verrattuna edelliseen melko hyvä. Ajatella että kesäkuu tulee ihan pian ja vauvoja voi alkaa jo putkahdella <3 ainaki minä voisin putkauttaa kesäkuun viimeisellä viikolla omani :p

Mites muilla?
 
Hei vaan, täällä kai ihan hyvin, välillä paastot heittelee ja tänään aamulla olivat 6.1... En millään haluaisi lääkkeille niin pitänee ruukata ruokavaliota, etenkin illasta käsin. Vissiin liikaa tuudittautuu siihen kun ei ruokien jälkeiset arvot ole koskaan koholla. Miten muilla diabeteksen kanssa hurisee?

Vauva pyörii masussa miten päin sattuu, eli selkeää rt-tarjontaa en ole bongannut. Kovin aktiivinen vauveli kuitenkin on ja liikkeet kovin aktiivisia mikä on kyllä kiva, vaikkakin tukalaa tietysti välissä.

Tuntuu myös että nälkä on nyt huomattavasti isompi kuin aiemmin, eli vauvan kasvukausi kai näkyy sitten näin. Huomaan myös että jos en syö hiilihydraatteja kovin paljoa niin tuntuu että kuolen nälkään. Toisaalta en voi kuitenkaan niitä mättää edes ruisleipien muodossa kun se silti nostattaa sokereita yli 7. En haluaisi niitä nostatella sinne asti joten olen vaan ollut ilman.

Ja kyllä alkaa pikkuhiljaa kypsyttää koko raskaus kaikkien vaivojen kanssa, vaikka olo onkin verrattuna edelliseen melko hyvä. Ajatella että kesäkuu tulee ihan pian ja vauvoja voi alkaa jo putkahdella <3 ainaki minä voisin putkauttaa kesäkuun viimeisellä viikolla omani

Mites muilla?
Mulla on pari kertaa 1h aterian jälkeen ollu sokerit 9-> mutta paastot ok. Kerroilla, millon on heittelyä ollut niin oon laittanu kaakaota muroihin/ juonut kaakaota. En tiiä voiko se muka olla se tekijä, mutta sen oon jättäny pois. Ja siis mulla ei oo todettu mitään radia, pitää tosiaan nyt vaan seurailla 3x viikossa.

Mä syön aika säännöllisesti, mutta isoja annoksia verrattuna ennen raskautta :D hirveetä mitä määriä voi mahtuakkaan.

Musta on nyt niin helpottavaa, että isoja hätiä ei oo jos vauva päättääkin tullq aikaisemmin. Mitä lähemmäs toki la päästään niin sen parempi, mutta niinku jossain vaiheessa kerroin, mua on varjostanu pelko ennenaikisesta synnytyksestä, kun ensimmäinen meinasi tulla rv 27+4 ja olin 5vk vuodelevossa sairaalassa. Viikko eteenpäin niin synnytystä ei edes estellä kummemmin, toki lääkkeillä niin että kortisonipiikki kerkeäsi vaikuttamaan.
Mutta täällä tosiaan pientä lupausta käynnistyksestä rv 38, jos sinne päästään :)
 
Sullahan ois @Sabriiiina jäljellä enää kolmisen viikkoa jos aletaan käynnistella rv 38? Hurjaa :O välillä tuntuu että raskaus menee hitaasti ja sitte kohta taas että menee aivan hullun nopeaa tämä raskausaika. Tuntuu ettei kuitenkaan malttaisi odottaa että nökee pikkuisen ja minkä näköinen hän on <3

Oletteko miettineet synnytystä? Itselläni jännittää oikeastaan vain se, että jos käynnistyy taas spontaanisti niin tajuaa lähteä ajoissa sairaalaan eikä himmailis yhtään ylimääräistä kotona. Toivon todella että vauva on normaalin kokoinen sitten kesällä tehtävässä ultrassa, eikä itselläni päädyttäisi käynnistykseen vauvan ison koon vuoksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Sullahan ois @Sabriiiina jäljellä enää kolmisen viikkoa jos aletaan käynnistella rv 38? Hurjaa :O välillä tuntuu että raskaus menee hitaasti ja sitte kohta taas että menee aivan hullun nopeaa tämä raskausaika. Tuntuu ettei kuitenkaan malttaisi odottaa että nökee pikkuisen ja minkä näköinen hän on <3

Oletteko miettineet synnytystä? Itselläni jännittää oikeastaan vain se, että jos käynnistyy taas spontaanisti niin tajuaa lähteä ajoissa sairaalaan eikä himmailis yhtään ylimääräistä kotona. Toivon todella että vauva on normaalin kokoinen sitten kesällä tehtävässä ultrassa, eikä itselläni päädyttäisi käynnistykseen vauvan ison koon vuoksi.
Vähän reilu neljä :) nyt on 33+2.
Jos käynnistyy ennen, toivon että pääsen ajoissa sairaalaan :D epiduraadin haluan,toiminut kolmessa edellisessä. Tässä haluan myös pudendaali puudutuksen! Pyysin sitä viimeksi myös mutta kätilöillä oli hurjan kiire niin varmaan unohtui.
Jollaki olis voinu jäädä paska fiilis siitä että kätilö vaihtui koko ajan tyyliin 5h aikana, meillä opiskelija hoiti ponnistusvaiheeseen asti pitkälle yksin. Siihen tuli sitten kätilö kaveriksi valvomaan, hienosti meni :) pahoittelivat jälkeenpäin juurikin tuota että kun ei oma kätilö ollut koko aikaa.
Mutta meillä meni kaikki hyvin, toisessa huoneessa selkeesti tarvittiin enemmän apuja. Sillon 3h sisällä muistaakseni syntyi 5 poikaa :D keskellä yötä ei mahdottomia määriä hoitajia ole töissä, sekään ei oo heijän vika, tekivät kyllä kaikkensa että mulla olis hyvät oltavat siinä vaiheessa kun todettiin että synnytys on käynnissä :)
Saatiinki rauhassa olla salissa vielä toista ellei kolmatta tuntiq kolmestaan, kävivät kurkkaa ovelta välillä kysymässä onko kaikki hyvin :)
 
Mulla oli tänään taas lääkärikäynti. Kaikki oli edelleen hyvin ja sovittiin, että jos rv33-34 ei oo kohdunkaulalle tapahtunut muutoksia, niin voin Lugesteronit lopettaa. Kun ei synnytystä enää kovin paljon sen jälkeen estellä. Vauva on raivotarjonnassa ja aivan mykkyrällä, polvet on melkein suussa. Hyvin kasvaa ja on ihan omalla käyrällään. Arveli, että jos pysyy tällä kasvulinjalla, niin laskettuna aikana olisi noin 3,5 kg painoinen. Supisteluita on jonkun verran jos touhuaa enemmän, mutta nyt on kyllä vointi ollut parempi kun kipuja on vähemmän. Sokerit on ollut maltilliset, kun oon mitannut. Toki en joka päivä mittaa.
Synnytystä oon ajatellut sen verran kun on joku kysynyt. Toivon mahdollisimman pitkään lääkkeetöntä synnytystä, mutta en sano ei lääkkeille, jos siltä alkaa tuntua. Mutta edellinenkin meni ilman mitään kivunlievitystä käytännössä sänkyyn sidottuna, niin toivon, että nyt saisi esim. liikkua ja sillä lievittää kipua. Mulla on melko korkea kipukynnys, joten toivon selviäväni.

Perjantaina mulla oli vauvakutsut yllärinä. Tosin olin kyllä aavistanut, että ne on just sillon. Mutta oikein mukava ylläri oli.
Sain eilen pestyä kaikki pesemättömät vaatteet mitä on kertynyt ja osan laitoin jo koon mukaan järjestykseen, että näkee mitä tarvii. Aikamoinen määrä noita jo on, mutta pienimpiä on yllättävän vähän. Pitää vielä loputkin järjestellä, niin näkee todellisen tilanteen, mutta pitäisi ostaa laatikoita johon ne saisi järjesteltyä.
 
Mulla oli tänään taas lääkärikäynti. Kaikki oli edelleen hyvin ja sovittiin, että jos rv33-34 ei oo kohdunkaulalle tapahtunut muutoksia, niin voin Lugesteronit lopettaa. Kun ei synnytystä enää kovin paljon sen jälkeen estellä. Vauva on raivotarjonnassa ja aivan mykkyrällä, polvet on melkein suussa. Hyvin kasvaa ja on ihan omalla käyrällään. Arveli, että jos pysyy tällä kasvulinjalla, niin laskettuna aikana olisi noin 3,5 kg painoinen. Supisteluita on jonkun verran jos touhuaa enemmän, mutta nyt on kyllä vointi ollut parempi kun kipuja on vähemmän. Sokerit on ollut maltilliset, kun oon mitannut. Toki en joka päivä mittaa.
Synnytystä oon ajatellut sen verran kun on joku kysynyt. Toivon mahdollisimman pitkään lääkkeetöntä synnytystä, mutta en sano ei lääkkeille, jos siltä alkaa tuntua. Mutta edellinenkin meni ilman mitään kivunlievitystä käytännössä sänkyyn sidottuna, niin toivon, että nyt saisi esim. liikkua ja sillä lievittää kipua. Mulla on melko korkea kipukynnys, joten toivon selviäväni.

Perjantaina mulla oli vauvakutsut yllärinä. Tosin olin kyllä aavistanut, että ne on just sillon. Mutta oikein mukava ylläri oli.
Sain eilen pestyä kaikki pesemättömät vaatteet mitä on kertynyt ja osan laitoin jo koon mukaan järjestykseen, että näkee mitä tarvii. Aikamoinen määrä noita jo on, mutta pienimpiä on yllättävän vähän. Pitää vielä loputkin järjestellä, niin näkee todellisen tilanteen, mutta pitäisi ostaa laatikoita johon ne saisi järjesteltyä.
Paljonko oli painoarvio nyt ja paljon sulla oli viikkoja? :)
 
Mulla on alle viikko seuraavaan neuvolaan, edellinen raskauteen liittyvä käynti olikin viimeksi maaliskuussa. Vähän pitkä väli, mutta eipä ole onneksi ollut mitään ongelmia, ja olisi saanut tietysti tarvittaessa yhteyden, jos olisi tullut jotain mielen päälle.

Sikiö liikkuu paljon ja välillä yöllä heräilen liikkeisiin. Mitään kivuliasta liikettä ei ole ollut onneksi, eli ei ole osunut pahemmin kylkiin tai virtsarakkoon. Möngertämistä vaan. Välillä kasassa olo alkaa ahdistaa, mutta fyssarin jälkeen sitä onkin vältellyt parhaansa mukaan.

Unet on tosiaan sitä sun tätä liikkeiden, kuumuuden ja levottomien jalkojen vuoksi. Parina iltana nyt viikon sisällä ei ole meinannut saada unta, kun jalat on tuntuneet niin levottomilta. Vaipunut vaan puolihorrokseen, ja heräillyt hetken välein.

Oon nyt lomalla, mutta ollaan kälyn ja anopin kanssa lasten (serkku alle 1v., meidän 2,5 v ja serkku 3,5 v) kanssa reissussa, niin unet on mitä on, kun vauva vielä heräilee öisin, omalla vielä yskän rippeitä ja vanhin lapsista näkee välillä painajaisia, ja minä herkkäunisena tietysti välillä heräilen kaikkiin, sitten kun edes saa unta. No, pitää sitten töiden jatkuessa vedellä päikkäreitä ja jakaa tunteja päivän mittaan pidemmälle ajalle.

Sokerit on olleet hyviä, eikä ole ollut ylityksiä paastoissa eikä muissakaan arvoissa. Vähän ylimääräistäkin olen mitannut, kun välillä arvot/olo on mietityttäneet. Sen olen huomannut, että ruokailun jälkeisiä arvoja saa helposti alennettua, jos vaan liikkuu sen mittausta edeltävän tunnin aikana. Hyvä keino siis "huijata", jos välillä tuleekin makeanhimoa tai haluaa syödä jotain vähemmän fiksua.

Odotan mielenkiinnolla tulevaa neuvolaa, että näkee sf-mittaa ja oman painon kehitystä. Lisäksi oon miettinyt, saisiko käynnillä hemoglobiinin mitattua (en syö punaista lihaa, niin raudan lähteitä on ns. sekasyöjää vähemmän), mutta toisaalta väsymys ei ole ollut pahin, ja saahan rautaa muualtakin, mm. täysjyvätuotteista ja äitiysvitamiineista.

Nyt on rv 30+2, eli jos tämäkin syntyy esikoisen tavoin viikolla 38, ei olisi enää kuin pari kuukautta :eek: Töitäkään ei ole loman jälkeen kuin parisenkymmentä työpäivää.
 
vierailija
Onkos muut jo ruvennu pakkaamaan sairaala kassia? Ite just havahduin et sitäkin pitäisi varmaan ruveta jo suunnitteleen.

Ostin yksi päivä jo kotia vaipat, tutit, varuiksi pari korviketta ja tutti pullon. Mulla menossa rv33 ja saikulla nyt nämä kaksi viimeistä viikkoa ennenku alkaa virallisesti loma. Pitäisi vielä pestä äitiys pakkauksen sisältö ja turva kaukalo hommata sit olis aika lailla kaikki valmiina.

Tosin tänään rupesin miettimään sitä sairaala kassia tosiaan ja imetys liivejä jotka varmaan tarvis uusia. Onko muilla kenties suosituksia mistä löytäny mukavia hyvin istuvia malleja?
 
Onkos muut jo ruvennu pakkaamaan sairaala kassia? Ite just havahduin et sitäkin pitäisi varmaan ruveta jo suunnitteleen.

Ostin yksi päivä jo kotia vaipat, tutit, varuiksi pari korviketta ja tutti pullon. Mulla menossa rv33 ja saikulla nyt nämä kaksi viimeistä viikkoa ennenku alkaa virallisesti loma. Pitäisi vielä pestä äitiys pakkauksen sisältö ja turva kaukalo hommata sit olis aika lailla kaikki valmiina.

Tosin tänään rupesin miettimään sitä sairaala kassia tosiaan ja imetys liivejä jotka varmaan tarvis uusia. Onko muilla kenties suosituksia mistä löytäny mukavia hyvin istuvia malleja?
Sairaalakassin sisältöä kirjoittelin lapulle ylös, muuten ei ole tullut laitettua tikkua ristiin. Viimeksi menin niin kiireellä sairaalan, että ei ollut muuta kuin lompakko ja kännykkä(+äitiyskortti) ja hyvin selvisin. Mies tosin toi kotoa tarvittavia juttuja, mutta kaikki ns. pakolliset puuttui. Ei ollut liivejä, omia tossuja, liivinsuojia (en tarvinnut vaikka pumppasin), tms. Hygieniatarvikkeet ja kännykän laturi oli tärkeimmät. Kaiken muun sai hankittua ja lopulta aika vähän tarvitsi. En osannut ainakaan kaivata juuri mitään muuta, salmiakkia sai kanttiinista. :LOL:
 

Yhteistyössä