"150 000 vihapuheviestiä kuukaudessa, suurin osa niistä keskustelupalstoilla – tuore raportti paljastaa, millaista on vihapuhe Suomessa"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tuo mistä ap. puhuu.
"Analyysin mukaan koko aineiston yleisin vihapuheessa käytetty yksittäinen sana oli muslimi. Se esiintyi 26 prosentissa kaikista tekoälyn vihapuheeksi tunnistamista teksteistä. Muita yleisiä vihapuheessa käytettyjä sanoja olivat islam, neekeri, homo, suvakki, poliisi, huora, terroristi, somali, ählämi ja rasisti.

Raportin toteuttaneen Utopia Analyticsin toimitusjohtaja Mari-Sanna Paukkeri kertoo, että tekoälyn tunnistama vihapuhe perustui ihmisten tekemään määritelmään.

Tutkija merkitsi, mikä on vihapuhetta, ja sitten aineisto annettiin tekoälylle."

Kukahan tämä tutkija oikein on?
 
vierailija
"Analyysin mukaan koko aineiston yleisin vihapuheessa käytetty yksittäinen sana oli múslimi. Se esiintyi 26 prosentissa kaikista tekoälyn vihapuheeksi tunnistamista teksteistä. Muita yleisiä vihapuheessa käytettyjä sanoja olivat ıslam, neəkəri, hòmo, suvakkı, poliisi, huøra, terrorısti, sōmali, ählämı ja rasısti.

Raportin toteuttaneen Utopia Analyticsin toimitusjohtaja Mari-Sanna Paukkeri kertoo, että tekoälyn tunnistama vihapuhe perustui ihmisten tekemään määritelmään.

Tutkija merkitsi, mikä on vihapuhetta, ja sitten aineisto annettiin tekoälylle."

Kuka tämä tutkija on?
 
Kokkomuuslaine
Kyllä tuo vihapuhe on pääosin hyvin oikeistolaista ja juuri sitä mitä kaikki kyllä täälläkin tietää.

Vihreistä ja vasemmistosta voi olla mitä mieltä vaan, mutta ei sieltä samanlaista tule. Johtuisiko sitten pääosin siitä, että siinä äärioikeistoissa on lähinnä miehiä ja miehet ovat monestakin syystä perinteisesti aggressiivisempia?

Tai ainakin se on äärioikeistossa yleensä enemmän ihmisiin kohdistuvaa:

Tutkimus: Väkivaltaan ja ääriajatteluun yllyttävää sisältöä löytyy monilta keskustelupalstoilta, äärioikeiston ja -vasemmiston keskusteluissa merkittäviä eroja - Kotimaa | HS.fi

Minä olen toki kumpaakin vastaan, mutta silti loppupeleissä ihmisiin kohdistettu väkivalta on pahempaa kuin omaisuuteen kohdistuva. Joten ehkäpä täälläkin viljelty vit_uilu: "Sitä parempaa väkivaltaa" pitääkin paikkansa.
 
Tutkitaankohan arabiankielisten keskusteluja lainkaan Suomessa?
Entä englannin tai ruotsinkielisiä keskustelupalstoja vai ainoastaanko suomalaiset vihapuhuu?
Olikohan se joku ma mu Oulussa kaupunginvaltuustossa jolla meni hermo johonkin persuun (miten mulla tulee mieleen Junes Lokka tms). Alkoi sättiä ihan täysillä nimittelyillä - mutta saiko vihapuhetuomion, tai oliko mediassa syytettynä vihapuheesta? Mun mielestä ei, vaikka voin muistaa väärinkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Ja ai että motivoisikin, jos tämä sääntö pätisi arabimaailmassa...kaksoisstandardit ja silleen...kokeillaanko vihapuhetutkimusta Ruotsin Malmön tietyillä alueilla?

*kuvittelee kuinka vihapuhebotit räjähtäis ylikuumenemisesta heti 1 tunnin sisään jossain Jemenissä*
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Kyllä tuo vihapuhe on pääosin hyvin oikeistolaista ja juuri sitä mitä kaikki kyllä täälläkin tietää.

Vihreistä ja vasemmistosta voi olla mitä mieltä vaan, mutta ei sieltä samanlaista tule. Johtuisiko sitten pääosin siitä, että siinä äärioikeistoissa on lähinnä miehiä ja miehet ovat monestakin syystä perinteisesti aggressiivisempia?

Tai ainakin se on äärioikeistossa yleensä enemmän ihmisiin kohdistuvaa:

Tutkimus: Väkivaltaan ja ääriajatteluun yllyttävää sisältöä löytyy monilta keskustelupalstoilta, äärioikeiston ja -vasemmiston keskusteluissa merkittäviä eroja - Kotimaa | HS.fi

Minä olen toki kumpaakin vastaan, mutta silti loppupeleissä ihmisiin kohdistettu väkivalta on pahempaa kuin omaisuuteen kohdistuva. Joten ehkäpä täälläkin viljelty vit_uilu: "Sitä parempaa väkivaltaa" pitääkin paikkansa.
Oikeistoko sitä Trumpin vastaista vihapuhetta on viljelly,t viimeiset viisi vuotta?
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija

Aivan järkyttävä määrä vihapuhetta.
Eihän tuossa kerrota millaista vihapuhe on Suomessa, vaikka niin väitetään, vaan siinä kerrotaan millaista vihapuhetta löytyy suomenkielisiltä keskustelupalstoilta tutkijan päättämin kriteerein mitattuna. Ei siis kovin kattava tutkimus.
 
Olikohan se joku ma mu Oulussa kaupunginvaltuustossa jolla meni hermo johonkin persuun (miten mulla tulee mieleen Junes Lokka tms). Alkoi sättiä ihan täysillä nimittelyillä - mutta saiko vihapuhetuomion, tai oliko mediassa syytettynä vihapuheesta? Mun mielestä ei, vaikka voin muistaa väärinkin.
Ei saanut syytettä, eikä Lokka edes tainnut nostaa syytettä asiasta vaikka syytä olisi ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä