Alanvaihto edessä. Apua kaivataan!

  • Viestiketjun aloittaja Alina88
  • Ensimmäinen viesti
Alina88
Alanvaihto olisi edessä. Ei irtisanomisen vuoksi, vaan henkisen jaksamisen. Nyt on tullut päätepiste ja olen tehnyt päätöksen että enää max vuoden olen tässä yrityksessä ja hoidan rauhassa tilalleni toisen henkilön. On aika vaihtaa alaa.

Olen aina haaveillut luokanopettajan työstä sen merkityksellisyyden vuoksi. Nyt viime aikoina on herännyt ajatus myös mielenterveystyöstä (psykologia/psykiatria) ja koen että minulla olisi näihin molempiin ammatteihin sopiva luonne sekä annettavaa. Olen pelännyt hakea kouluun koska peruskoulumenestykseni ei ollut kummoinen. Tästä syytän vähän vanhempiani jotka patistivat minua viuluharrastukseni pariin ja uskoivat satasella että minusta tulee viulisti. No ei tullut, mutta koulu kärsi. Lisäksi uskon että minulla on jonkin sorttisia haasteita ymmärtää lukemaani. Mutta olen valmis selättämään tämän pelon ja tehdä töitä oppimisen eteen.

Asiaan: Olen reilu 30v nainen joten kaikki kouluunhakemiseen liittyvä on unohtunut noin 15v sitten. Olisiko tässä kohtaa järkevä hankkiutua oikuisopinto-ohjaajan pakeille joka selittää miten kouluun haetaan? Mistä opinto-ohjaajia löytää? Asun Keski-suomessa.

Seuraava yhteishaku taitaa olla syksyllä joten tässä on aikaa nyt ottaa asioista selvää jne, mutta tahtotila on kova ja fiilis asian suhteen korkealla.

Ja jos täällä on luokanopettajan koulutuksen omaavia tai psykologeja, saa antaa vinkkejä mulle. Kiitos jo kaikille etukäteen!
 
vierailija
Otapa yhteyttä työvoimatoimiston koulutusneuvontapalveluun. Sieltä osaavat vastata, mikä olisi väyläsi mikäli esim. opettajaksi haluat. Yo:ksi pääsee kahdessakin vuodessa mutta se on tiukkaa opiskelua. Mites koulunkäynninohjaaja? Heistä on pulaa lähes koulussa kuin koulussa.
 
vierailija
Otapa yhteyttä työvoimatoimiston koulutusneuvontapalveluun. Sieltä osaavat vastata, mikä olisi väyläsi mikäli esim. opettajaksi haluat. Yo:ksi pääsee kahdessakin vuodessa mutta se on tiukkaa opiskelua. Mites koulunkäynninohjaaja? Heistä on pulaa lähes koulussa kuin koulussa.
Jos on haluja psykologiksi tahi opettajaksi, niin sitten ei pidä heti tyytyä koulunkäynninohjaajaksi. Ikääkin aapeella vain 30 vuotta.
 
vierailija
Jos on haluja psykologiksi tahi opettajaksi, niin sitten ei pidä heti tyytyä koulunkäynninohjaajaksi. Ikääkin aapeella vain 30 vuotta.
Maasta se pienikin ponnistaa.
Ap ei ole yo eli edessä on lukion kurssit kirjoituksineen. Opiskelutaidot ovat muuttuneet 15 vuodessa paljon. Ja korkeakouluihin/yliopistoihin ei edelleenkään mennä tuosta vain. Koulynkäyntiohjaajan paikkaa ja koulutusta on turha väheksyä. Tuosta Ap saa itselleen monipuolista näkökulmaa siihen haluaako alalle. Ja tuossa voi yhdistää myös esim. työn rinnalla kulkevia avoimen yliopiston kursseja esim. kasvatustieteistä, erityispedagokiikasta sekä psykologiasta, mitkä auttaisivat myös jatkohakemisessa. Kyseessähän on yksi väylä. Jokatapauksessa ap joutuu miettimään omaa opintoväyläänsä ja olipa se mikä tahansa, niin useamman vuoden se vie tekipä miten tahansa.
 
vierailija
Psykologia, psykologian kandidaatti ja psykologian maisteri (3 v + 2,5 v)


Psykiatria on sitten erikseen, pitää pyrkiä lääkikseen ensin. Se ei ole helppoa, mm. matikan pitää olla vahva ja englannin, koska monet opetusmateriaalit ovat englanniksi.
 
vierailija
Lämmin kiitos kaikille vastaajille. Taidanpa soittaa ensimmäiseksi työkkärin koulutusneuvontapalveluun. Kiitos tsempeistä, ne tulevat tarpeeseen. Edelleen saa jakaa vinkkejä, palaan lukemaan niitä. Koulunkäyntiavustaja ei ole poissuljettu, hyvä idea itseasiassa ja siinä samalla pohtia väylää. Voiko avoimen kautta päästä kursseja suorittamalla, vaikka ei ole lukiota pohjalla? Tällainen käsitys minulla on ollut mutta se lienee sitten väärä.
 
Lämmin kiitos kaikille vastaajille. Taidanpa soittaa ensimmäiseksi työkkärin koulutusneuvontapalveluun. Kiitos tsempeistä, ne tulevat tarpeeseen. Edelleen saa jakaa vinkkejä, palaan lukemaan niitä. Koulunkäyntiavustaja ei ole poissuljettu, hyvä idea itseasiassa ja siinä samalla pohtia väylää. Voiko avoimen kautta päästä kursseja suorittamalla, vaikka ei ole lukiota pohjalla? Tällainen käsitys minulla on ollut mutta se lienee sitten väärä.

Avoimeen yliopistoon pääsee kuka tahansa opiskelemaan.
 
vierailija
Lämmin kiitos kaikille vastaajille. Taidanpa soittaa ensimmäiseksi työkkärin koulutusneuvontapalveluun. Kiitos tsempeistä, ne tulevat tarpeeseen. Edelleen saa jakaa vinkkejä, palaan lukemaan niitä. Koulunkäyntiavustaja ei ole poissuljettu, hyvä idea itseasiassa ja siinä samalla pohtia väylää. Voiko avoimen kautta päästä kursseja suorittamalla, vaikka ei ole lukiota pohjalla? Tällainen käsitys minulla on ollut mutta se lienee sitten väärä.
Hienoa, tsemppiä sinulle!

Minäkin lähdin opiskelemaan uutta yli 40-vuotiaana ja tein hetken alan töitä, mutta palasin lopulta tekemään sitä, mitä aikaisemminkin. Mukava ja antoisa kokemus kuitenkin.
 
vierailija
Kyllä kaikkeen opiskeluun löytyy jokin muu väyläkin kuin se yo-tutkinto, mutta vaatii yleensä vähintään ammatillisen tutkinnon. Muistan 80-luvulta diplomi-insinööriopiskelijan, joka ei ollut ylioppilas eli mahdollisuuksia on ollut jo kauan. Jos taustalla ei ole muita opintoja sen peruskoulun lisäksi, niin silloin voi olla pitkä tie edessä.

Mainitsit, että sinulla on ongelmia luetun ymmärtämisessä. Kannattaa ehdottomasti käydä luki-testeissä ja hankkia tarvittaessa lausunto. Esim. yo-kirjoituksissa sen perusteella on mahdollista saada lisäaikaa tehtäviin.

 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Psykologia ja luokanope on molemmat vaikeita kouluja päästä. Mutta jos halukkuutta riittää, käyt vaan lukion ja kirjotat hyvät arvosanat tarvittavista aineista niin voitkin päästä.
 

Yhteistyössä