Miksi mainoksissa on aina musta mies/valkoinen nainen -asetelma?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Mun mielestä ylivoimaisesti yleisin on: valkoinen mies ja valkoinen nainen-yhdistelmä

Oikeassa maailmassa (Suomessa) olen nähnyt todella vähän muita yhdistelmiä. Musta/tumma mies + vaalea nainen joo, mutta en ole tainnut KOSKAAN (!!!) nähdä Suomessa valkoinen mies/tumma nainen yhdistelmää. Että miksi sitten pitäis mainoksissa olla?

Ulkomailla toki olen nähnyt... Joskaan en kovin useasti.
Minä olen nähnyt musta nainen+valkoinen mies pariskuntia. Tunnen 2 sellaista pariskuntaa.
 
vierailija
Valkoisen miehen kanssa mainoksessa saa olla vain valkoinen nainen. Muu olisi rasismia.
Valkoinen mies ja musliminainen yhdistelmä on jo mahdoton. Voisi aiheuttaa Suomessakin terrori-iskuja muslimien kunnianloukkauksesta.
 
Valkoisen miehen kanssa mainoksessa saa olla vain valkoinen nainen. Muu olisi rasismia.
Valkoinen mies ja musliminainen yhdistelmä on jo mahdoton. Voisi aiheuttaa Suomessakin terrori-iskuja muslimien kunnianloukkauksesta.
Niin, meille vakuutellaan että muslimit ovat ihan yhtä rauhallisia kuin muutkin kansalaiset. Kuitenkin käytännön toiminnassa elää varovaisuusperiaate, jossa vältellään kaikkea mikä ehkä saattaisi muslimeita ärsyttää.

Tämä kuva on hyvä esimerkki. Amerikkalainen sotilas ja hänen muslimivaimonsa-asetelma ei kelvannut mainostoimistolle, koska asetelma oli “sensitive nature” ja “uncomfortable imagery.” Kuvassa näkyi pariskunta, joka esitti todellista amerikkalainen sotilas+muslimivaimo-asetelmaa. Muslimi ei ole ihonväri, joten musliminainen voi olla minkä värinen tahansa, kuten kristittykin.



Minusta on outoa, että tuota monikulttuurisuutta mainoksiin tai ohjelmiin edustamaan halutaan nimenomaan tummaihoinen afrikkalainen. Aasialainen ei jostakin syystä täytä salattuja monikulttuurivaatimuksia? Jos Suomen nykyistä etnistä jakoa ajatellaan, pitäisi mainoksissa esiintyä venäläisiä ja virolaisia afrikkalaisia useammin. Afrikkalaisten pitäisi olla somaleja, ei mainosten "jenkkimustia". Missä he ovat?



 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
vierailija
^ M1es, jos ihminen ei puhua pukahda mainoksessa mistä sen tietää onko malli suomalainen vaiko virolainen tai venäläinen? Ei me nyt niin paljon erotuta ulkonäöllä
 
vierailija
Mainoksien päätehtävä tulisi olla mainostettavaa tuotetta asiakkaalle informoiva. Nyt mainoksista et tiedä etkä muista mitä mainostetaan mutta millainen tai ketkä mainoksessa esiintyy muistetaan kyllä. Jotain pielessä markkinoinnissa?
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu

Yhteistyössä