Mitä Suomen luonnossa villinä eläviä eläimiä olet

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Karhua, sutta ja ahmaa en oo nähny, muut suunnilleen.
Kukaan suomalainen, ei edes uutterin biologi, ole nähnyt edes murto-osaa Suomessa elävistä eläinlajeista.

Monen luontoa tuntemattoman tavoin miellät eläimiksi vain nisäkkäät. Tosin niidenkin kohdalla taitaa vielä olla paikattavaa. Oletko nähnyt luonnossa esim. pyöriäisen, villisian, harmaahylkeen, naalin, hillerin, liito-oravan, koivuhiiren, punamyyrän, vaivaishiiren, korvayökön, viiksisiipan tai korpipäästäisen?

koivuhiiri (huomaa juova selässsä)
 
Kukaan suomalainen, ei edes uutterin biologi, ole nähnyt edes murto-osaa Suomessa elävistä eläinlajeista.

Monen luontoa tuntemattoman tavoin miellät eläimiksi vain nisäkkäät. Tosin niidenkin kohdalla taitaa vielä olla paikattavaa. Oletko nähnyt luonnossa esim. pyöriäisen, villisian, harmaahylkeen, naalin, hillerin, liito-oravan, koivuhiiren, punamyyrän, vaivaishiiren, korvayökön, viiksisiipan tai korpipäästäisen?

koivuhiiri (huomaa juova selässsä)
Huoh. Siis ap:n kysymys nyt ei kaikkia kaljurottia varmasti koskenu. Ei kukaan ala jotain satojen elukoiden listaa luettelemaan.

Ota joskus joku viesti kevyesti, sinne-päin-vastauksena. Aina ei tartte nusasta tsainapimun puutteessa jotain pilkkua.
 
Huoh. Siis ap:n kysymys nyt ei kaikkia kaljurottia varmasti koskenu. Ei kukaan ala jotain satojen elukoiden listaa luettelemaan.

Ota joskus joku viesti kevyesti, sinne-päin-vastauksena. Aina ei tartte nusasta tsainapimun puutteessa jotain pilkkua.
Ajattele, millainen pilkku- ja kielioppiterroristi olisin ilman naisseuraa...
Onneksi kohta taas helpottaa, poistun siis hetkeksi palstalta pilkkuterapiahoitajan käsittelyyn.

Toisessa ketjussa (Saataisiinko uusi yhteiskeskustelu) käytiin tänään pilkku-, kielioppi- ja yhdyssanakeskustelua. Sen verran kamalaa, etten voinut osallistua.
 
vierailija
Huoh. Siis ap:n kysymys nyt ei kaikkia kaljurottia varmasti koskenu. Ei kukaan ala jotain satojen elukoiden listaa luettelemaan.

Ota joskus joku viesti kevyesti, sinne-päin-vastauksena. Aina ei tartte nusasta tsainapimun puutteessa jotain pilkkua.
Mä myös aattelin, että ap tarkoitti nimenomaan sitä mitä kysyi. Hän on luultavasti kaupunkilainen sisäilmaihminen, joka käy kerran vuodessa lähimetsässä kävelyllä, ja on ehkä juuri eilen nähnyt oravan, josta on nyt haltioissaan ja haluaa tietää onko muut nähneet mahdollisesti myös esimerkiksi oravaa.

Ite liikun paljon metsässä, yövyn myös silloin tällöin, mutta en tunnista esim lepakoita lajilleen sen tarkemmin, kuin että olen nähnyt lepakon. Tai sisiliskon, lieroja, tai jonkun pienen hiiren. Kauriin, metsäpeuran, valkohöntöpeuran ja hirven olen nähnyt. Lumikon, kärpän, näädän, supikoiran, ketun, villisian, oravan, rusakon, metsäjäniksen. Ahvenen, särjen, lahnan, hauen, ruutanan. Sammakon, rupikonnan, kyyn, vaskitsan, rantakäärmeen. Hyttysiä, kärpäsiä. Erilaisia kovakuoriaisia, kimalaisia ja perhosia joita olen yrittänyt kirjasta opetella ja osan tunnistankin, samoin monia lintulajeja tunnistan, ja olen nähnyt mm. kotkan, merikotkan, kana- ja varpushaukan, pyyn, metson, teeren, riekon, puukiipijän, hippiäisen, koskikaran, korpin, kurjen, laulujoutsenen...
Eihän niitä jaksa luetella, mutta tosiaan etenkin pienemmistä suurin osa on näkemättä enkä koskaan tule näkemäänkään. Karhu ja ilves on toiveissa nähdä, jälkiä on silloin tällöin ollut meillä päin, sutta en edes toivo näkeväni.
 
  • Tykkää
Reactions: Latimeria
Aika paljon mielenkiintoisia on tullut nähtyä. Oman 3ha tontin rajojen sisäpuolella ilves 2x, kerran naapurin pellolla, 100varmasti suden jäljet omalla tontilla. Saukkoja monta kertaa ikkunasta läheisessä vesistössä. Mökillä harmaahylkeitä lepolassessakin maaten, sen tuhinaakin olen kuullut aika läheltä. Valitettavina puutteina nisäkkäistä esim. karhu, susi, ahma, liito-orava, villisika, näätä, hilleri, naali.

Latte tykkää erityisesti petolinnuista. Pöllöistä puuttuu vaan tunturi-, lapin- ja helmipöllö. Suomessa pesivistä haukoista vaan tunturihaukka. En ole mikään bongaaja, eli en lähde ajelemaan niiden takia minnekään, en arvosta ollenkaan sitä turhaan saastuttavaa harrastusta!

Hyönteisiä en osaa hyvin, mutta otin kerran kuvan upeasta kovakuoriaisesta, se olikin superrari. Lepakoista ainakin olen nähnyt vesisiippoja ja pohjanlepakoita.

Matelijoista puuttuu kangaskäärme ainakin, salamantereista olen nähnyt vesiliskon, rupiliskoa en.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
- Ilves
- Kettuja
- Villisikoja
- Kauriita
- Hirviä
- Poroja
- Mäyrä x2
- Ehkä kaksi sutta
- Lepakoita
- Metsoja

Tässä muutama sellainen, mitä harvemmin näkee.

Hirvien kanssa olen muutamasti kohdannut metsässä jalkaisin, aika kuumottavia tilanteita, etenkin kerran kun olimme suuren uroshirven kanssa muutaman metrin päässä toisistamme ja siinä tuijotimme hetken, kunnes kumpikin lähti sinne mistä oli tulossa.
 
vierailija
Olen asunut maalla omakotitalossa metsän vieressä, joten kaikenlaisia eläimiä on tullut nähtyä. En nyt ehkä niitä tähän luettele.
Hirvi yritti tulla konepellille, joten sekin on nähty.
 
Ai kauhea. -Eihän noita jaksa luetella!


Mut jos hieman muutan ja sanon että tavallisten (kuten varis ja orava) lisäksi olen katsonut ilveksen tallustelua parinkymmenen metrin päästä, samoin seurannut hylkeiden leikkiä niin että välillä vettä pärskähti kasvoille ja melkein juossut valkohäntäpeuranpeuran päälle.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä niin iso lista, että en ala luettelemaan! Olen elänyt lapsuuden loma-ajat maalla karhu ja susialueella. Keräiltiin päivä/yöperhosia/hyönteisiä, tutkittiin liskoja, hiiriä, koppiksia, sirkkoja, lintuja, you name it.

Ihania muistoja: meillä oli lammikko minkä äärellä serkun kanssa leikittiin, siellä oli vesimittareita ja sätkiviä hyttysen ja korennon toukkia. Maalla luonto on leikkikenttä!❤

Pelkästään jo hyönteisistä muodostuu pitkä lista ja haluat vielä alalajitkin?

Ilvestä en ole nähnyt!
Ahmaakaan en ole nähnyt elävänä vaan kuolleena tiellä.
On varmasti muitakin mitä en ole nähnyt, mutta todella monia olen.
 
  • Tykkää
Reactions: Latimeria
Olen asunut maalla omakotitalossa metsän vieressä, joten kaikenlaisia eläimiä on tullut nähtyä. En nyt ehkä niitä tähän luettele.
Hirvi yritti tulla konepellille, joten sekin on nähty.
Ihan täällä keskustan lähellä Helsingissä on hirviä.

Olin mato-ongella Ruutinkoskella Haltialassa, muutama kilsa keskustasta. Hirvi ui joen yli ja nousi vierestäni ylös. Silloinen poikaystäväni juoksi huutaen karkuun, minä jäin paikoilleni ja kyttäsin, oli näky! Isot sarvet ja kaikki!
 
On kyllä niin iso lista, että en ala luettelemaan! Olen elänyt lapsuuden loma-ajat maalla karhu ja susialueella. Keräiltiin päivä/yöperhosia/hyönteisiä, tutkittiin liskoja, hiiriä, koppiksia, sirkkoja, lintuja, you name it.

Ihania muistoja: meillä oli lammikko minkä äärellä serkun kanssa leikittiin, siellä oli vesimittareita ja sätkiviä hyttysen ja korennon toukkia. Maalla luonto on leikkikenttä!

Pelkästään jo hyönteisistä muodostuu pitkä lista ja haluat vielä alalajitkin?

Ilvestä en ole nähnyt!
Ahmaakaan en ole nähnyt elävänä vaan kuolleena tiellä.
On varmasti muitakin mitä en ole nähnyt, mutta todella monia olen.
Yksi juttu jota en ymmärrä millään. Kuuluisat von Wrightin tekivät paljon hyvää lintutieteelle. He ampuivat paljon lintuja tieteen nimissä, jopa suurharvinaisuudet. Sitä tietysti monet harmittelevat. Mutta maalasivat hienoja tauluja ja olivat pioneereja.

Nyt ei kukaan järki-ihminen ei onneksi tee niin, paitsi kaheleita tietty on, mutta lintujen kuvaus on hyvin suosittua.

Mikseivät hyönteisharrastajat ole yhtä fiksuja? Osa on, mutta ehkä suurin osa on edelleenkin öttiäisten massamurhaajia. Kuukaudesta toiseen on tappavat pyydykset luonnossa keräämässä saalista :eek:

Siis ihan tavikset, joiden anti on nollan luokkaa. Tappavat ihan huvikseen tärkeitä pölyttäjähyönteisiä, jotka muutenkin on vähentyneet myrkkyjen kylvämisen takia.

Latte oli ihan järkyttynyt kun eräs luontoharrastajamummeli esitteli valtavaa perhoskokoelmaansa.

Siis se, kun hän ylpeänä esitteli yhden harvinaisen lajin, joita hän ryökäle oli tappanut 3! Eikö nyt yksi olisi riittänyt, sekin ihan vastuutonta ja tyhmää tietty. Itsekäs paska suoraan sanoen.

Mutta sano niille mielipiteesi ja faktat, niin takuulla suuttuvat :cautious:

Lissua en syytä, lapsena tehtyä keräilyä, ja aikuinen varmaan opetti.
 
Erikoisemmista karhun ja liito-oravan olen nähnyt!

Karhu tuli mökkipihaan kun olin tontin reunalla poimimassa mustikoita. En ole ikinä juossut niin lujaa sisälle. Ei ole tullut uudestaan tästä on pari vuotta.

Liito-orava liiteli 10 metriä edelleni kun olin iltakävelyllä pimeän aikaan. Laskeutui ja jatkoi maata pitkin vipeltäen. Oli siisti näky...
 
  • Rakkaus
Reactions: Latimeria
Yksi juttu jota en ymmärrä millään. Kuuluisat von Wrightin tekivät paljon hyvää lintutieteelle. He ampuivat paljon lintuja tieteen nimissä, jopa suurharvinaisuudet. Sitä tietysti monet harmittelevat. Mutta maalasivat hienoja tauluja ja olivat pioneereja.

Nyt ei kukaan järki-ihminen ei onneksi tee niin, paitsi kaheleita tietty on, mutta lintujen kuvaus on hyvin suosittua.

Mikseivät hyönteisharrastajat ole yhtä fiksuja? Osa on, mutta ehkä suurin osa on edelleenkin öttiäisten massamurhaajia. Kuukaudesta toiseen on tappavat pyydykset luonnossa keräämässä saalista

Siis ihan tavikset, joiden anti on nollan luokkaa. Tappavat ihan huvikseen tärkeitä pölyttäjähyönteisiä, jotka muutenkin on vähentyneet myrkkyjen kylvämisen takia.

Latte oli ihan järkyttynyt kun eräs luontoharrastajamummeli esitteli valtavaa perhoskokoelmaansa.

Siis se, kun hän ylpeänä esitteli yhden harvinaisen lajin, joita hän ryökäle oli tappanut 3! Eikö nyt yksi olisi riittänyt, sekin ihan vastuutonta ja tyhmää tietty. Itsekäs paska suoraan sanoen.

Mutta sano niille mielipiteesi ja faktat, niin takuulla suuttuvat

Lissua en syytä, lapsena tehtyä keräilyä, ja aikuinen varmaan opetti.
Nykyään ajattelen samoin kuin sinä.

En tiedä miksi silloin kun olin pieni, oli hämärällä tenttulakana ja valo muotia.

Nyt ei tulisi mieleenkään tappaa turhaan mitään elävää ötökkää.
Paitsi ampparit sisätiloissa jos en elävänä saa niitä pihalle ja joskus jos on ollut joku muu ällöttävä öttiäinen sisätiloissa niin oon saattanut raidata.:oops:
Ulkona ne ei häiritse yhtään.
 
  • Rakkaus
Reactions: Latimeria
Nykyään ajattelen samoin kuin sinä.

En tiedä miksi silloin kun olin pieni, oli hämärällä tenttulakana ja valo muotia.

Nyt ei tulisi mieleenkään tappaa turhaan mitään elävää ötökkää.
Paitsi ampparit sisätiloissa jos en elävänä saa niitä pihalle ja joskus jos on ollut joku muu ällöttävä öttiäinen sisätiloissa niin oon saattanut raidata.
Ulkona ne ei häiritse yhtään.
Latte pelastaa kaikki öttiäiset sisältä, paitsi paarmat, hyttyset ja punkit.

Kaappaa pieneen käsipyyhkeeseen ne ampparit ym, ja avaa paketti ulkona. Kyllä ne lähtee pois, eikä hyökkää sun päälle ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Latte pelastaa kaikki öttiäiset sisältä, paitsi paarmat, hyttyset ja punkit.

Kaappaa pieneen käsipyyhkeeseen ne ampparit ym, ja avaa paketti ulkona. Kyllä ne lähtee pois, eikä hyökkää sun päälle
Silloin onkin öttiäiset säilyneet enemmän hengissä kun joku mieshenkilö on ne poistanut elävänä. Mä saatan jopa juosta kiljuen karkuun!:oops:
En ymmärrä miksi ne on niin kauheita sisätiloissa, mutta ulkona ei!
 
  • Haha
Reactions: Latimeria

Yhteistyössä