Heinäkuiset 2021

-Suopursu
Minä olen myös mietiskellyt töissä kertomista. Sopiva hetki kun tulee, niin voisi jo pomolle kertoa. Mietin myös jos kertoisi vasta ultran jälkeen, mutta siihen on vielä melkein kuukausi... Työkavereille ehdottomasti vasta ultran jälkeen, koska haluan vielä pitää matalaa profiilia.

Salaattisekoituksissa ei minusta pitäisi olla listeria riskiä. Neuvolassa kun asiasta keskusteltiin, niin pakatuissa kala- ja liha tuotteissa on se riski. Salaatti sekoituksia olen myös itse syönyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Mustalilja
Mä olen töissä kertonut vain esimiehelle ja työparille, meillä on iso työyhteisö, niin en ole vielä jaksanut isommin kertoa. Ja toisaalta kun yhdelle juoruilijalle kertoo, niin muutkin saa tietää. Ehkäpä ne huomaa asian jossain vaiheessa. Esikoisen kohdalla en ehtinyt asiaa julkistaa ennen kun hän syntyi, osa toki tiesi, mutta osalle tuli yllätyksenä. Eli hyvin sain pidettyä piilossa.

Salaattisekoituksia harvemmin syön, mutta työpaikkaruokalassa on salaatit luultavammin niitä samoja isommassa mittakaavassa ja niitä olen hyvillä mielin syönyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Mustalilja
Kiitos salaattivastauksista, juuri tuo listeria tms mietityttänyt. Olisi pitänyt laittaa se tuon kysymyksen yhteyteen heti. Uskallan nyt hyvillä mielin jatkaa valmiiden salaattipussien ostamista
Enpä ole ajatellutkaan listeriaa salaatissa, mutta voihan siinäkin toki riski olla.

Ruokavirasto:

Mistä listeria on peräisin?
Listeria tarttuu yleensä elintarvikkeiden välityksellä.
Listeriaa voi esiintyä kuumentamattomissa
elintarvikkeissa kuten raa’assa kalassa ja lihassa,
pastöroimattomassa maidossa, tuoreissa
kasviksissa ja näistä valmistetuissa tuotteissa
silloin kun valmistusprosessi ei tuhoa listeriaa. Myös
kuumennetut tuotteet voivat saastua listerialla
lämpökäsittelyn jälkeen.

Mitkä ovat riskielintarvikkeita?
Riskielintarvikkeita ovat sellaisenaan
kuumentamatta syötävät tuotteet, joilla on
pitkä säilyvyysaika. Tähän ryhmään kuuluvat
erityisesti tyhjiö- ja suojakaasupakatut graavatut
tai kylmäsavustetut kalatuotteet, tyhjiöpakatut
sillituotteet ja mäti. Näiden tuotteiden
valmistusprosessit eivät tuhoa listeriaa.
Riskielintarvikkeina pidetään myös pastöroimatonta
maitoa ja siitä valmistettuja juustoja, pastöroidusta
maidosta valmistettuja home-, kittijuustoja,
(esimerkiksi brie, gorgonzola, chèvre, vacherol
ja taleggio) sekä lihahyytelöä, lihaleikkeleitä,
-suikaleita ja pateita. Raaka kala (myös itse
graavattu) kuuluu tähän ryhmään. Kovissa
juustoissa listeria ei lisäänny.
Jälkisaastumisen riski on kaikissa tuotteissa, joita
käsitellään kuumennuksen jälkeen (esimerkiksi
siivutus, suikalointi, paloittelu). Sama listeriakanta
voi tehokkaasta pesusta huolimatta säilyä
tuotantolaitoksessa vuosia saastuttaen aika ajoin
tuotteita.
Miten vähennetään listeriariskiä?
Elintarvikkeiden hyvällä käsittelyhygienialla
ja lyhyillä säilytysajoilla voidaan vähentää
elintarvikkeiden listeriariskiä sekä kotona,
tuotantolaitoksissa että laitosruokailussa.
Kypsennä liha ja kala kauttaaltaan.
Pese tuoreet vihannekset huolellisesti ennen
syömistä.
Pese raakana syötävät juurekset huolellisesti
sekä ennen että jälkeen kuorimisen.
Säilytä kypsentämätön liha ja kala erillään
vihanneksista, kypsennetyistä ruoista ja
valmisruoista.
Pese kädet, veitset ja leikkuulaudat käsiteltyäsi
niillä kypsentämättömiä elintarvikkeita.
Säädä jääkaapin lämpötila riittävän kylmäksi,
useimmille elintarvikkeille sopiva lämpötila on
alle +6 °C. Kalatuotteille turvallinen lämpötila on
kuitenkin enintään +3 °C.
Älä käytä viimeisen käyttöpäivän ohittaneita
tuotteita.
Käytä avatut tuotteet mahdollisimman pian.
Mitä riskiryhmiin kuuluvien pitää lisäksi
ottaa huomioon?
Koska sairastumisriski listerioosiin on yleensä
pieni, lainsäädäntö sallii elintarvikkeissa pienen
listeriamäärän (100 pmy/g). Kuitenkin riskiryhmille
jo erittäin pienet listeriapitoisuudet voivat aiheuttaa
vakavan sairauden.

Ja foliohattu päähän, mitä vain voi siis tapahtua.
 
-Suopursu
Nyt on sokerirasituksessa käyty. Litku oli tosi makeaa(vadelma?) ja luulin, että sormenpäästä ottavat verensokerin... Verinäytteen otto ei ole lempipuuhaa ja nyt yhtenä aamuna kolme putkeen.

Muuten kaikki on hyvin. Liikkeitä tuntuu aina joskus iltaisin. Muutamaan päivään jos ei tunne, niin vähän alkaa huolestuttamaan. Onneksi loppukuusta ultra niin pääsee näkemään, että kaikki on hyvin.
 
Koitin myös tuota nub-teoriaa, en ihan ollut varma ja kavereilta kyselin mielipiteitä, tyttöä kaikki veikkas sen perusteella. Sepä selviää rakenneultrassa parin viikon päästä, jos selviää :)
Täällä mieskin tuntee jo liikkeet,toki makuullaan pitää olla. Aktiivinen kaveri iltaisin varsinkin :)
 
Nyt on sokerirasituksessa käyty. Litku oli tosi makeaa(vadelma?) ja luulin, että sormenpäästä ottavat verensokerin... Verinäytteen otto ei ole lempipuuhaa ja nyt yhtenä aamuna kolme putkeen.

Muuten kaikki on hyvin. Liikkeitä tuntuu aina joskus iltaisin. Muutamaan päivään jos ei tunne, niin vähän alkaa huolestuttamaan. Onneksi loppukuusta ultra niin pääsee näkemään, että kaikki on hyvin.
Täällä sama, sokerirasituksesta kotiuduttu ja nyt saa sitten jännittää tuloksia iltapäivään. Näin koko yön painajaisia rasituksesta ja siitä että verensokerini oli tosi korkea, toivottavasti ei ollut enneuni... :D

Täälläkin muuten kuuluu hyvää, vauva liikuskelee hyvinkin reippaasti erityisesti iltaisin, välissä vauva tosin selvästi kääntyy selkää päin niin liikkeet eivät silloin niin tunnu. Viime viikolla oli lääkäri joka ultrasi pikkuisen ja kurkkasi että kaikki on hyvin alakerrassa. Paino oli vielä tippunut mutta sen laitan turvotuksen loppumiseen ja terveellisten syömisten piikkiin. Lisäksi sain johonkin bakteeriin antibiootitkin. Rakenneultraan on n. 3 viikkoa aikaa, silloin on jo raskausviikko 22. Hurja ajatella että aika menee näin nopeaa, ihan hullua!

Hyviä vointeja kaikille!
 
Hei vielä, täällä taisi olla muitakin jo rasituksessa käyneitä ja diabetes diagnoosin saaneita? Mietin että mistä arvosta pomppasitte ja paljonko teillä oli sallituista arvoista omat arvot yli?
Itselläni tulokset olivat hyvät noin muuten mutta paasto oli melkein rajalla. Sormesta paasto oli 4.9 mutta laskimosta se oli jo 5.2. Tämän perusteella ei siis diabetesta kai ole jos sallittu arvo on 5.3. Neuvolan täti kuitenkin meinasi että halutessani voin alkaa mittaamaan sokereita koska niin rajalla arvot.
 
Hei vielä, täällä taisi olla muitakin jo rasituksessa käyneitä ja diabetes diagnoosin saaneita? Mietin että mistä arvosta pomppasitte ja paljonko teillä oli sallituista arvoista omat arvot yli?
Itselläni tulokset olivat hyvät noin muuten mutta paasto oli melkein rajalla. Sormesta paasto oli 4.9 mutta laskimosta se oli jo 5.2. Tämän perusteella ei siis diabetesta kai ole jos sallittu arvo on 5.3. Neuvolan täti kuitenkin meinasi että halutessani voin alkaa mittaamaan sokereita koska niin rajalla arvot.
Sulla ei ole raskausdiabetesta. Noi viitearvot on muutenkin raskaudessa vedetty tosi alas niin itse en alkaisi sokereita mittaamaan. :giggle:

Vitsi mua jännittää oma sokerirasitus kans aika paljon tai ei se rasitus mua jännitä vaan se tulos justiinsa. Äidilläni on 2. tyypin diabetes ja itellä kyl olleet sokerit aina normaalit labroissa, mut raskaus ilmeisesti muuttaa sokeriaineenvaihduntaa? Ja mun painoindeksi on vähän yli 25...
 
Hei vielä, täällä taisi olla muitakin jo rasituksessa käyneitä ja diabetes diagnoosin saaneita? Mietin että mistä arvosta pomppasitte ja paljonko teillä oli sallituista arvoista omat arvot yli?
Itselläni tulokset olivat hyvät noin muuten mutta paasto oli melkein rajalla. Sormesta paasto oli 4.9 mutta laskimosta se oli jo 5.2. Tämän perusteella ei siis diabetesta kai ole jos sallittu arvo on 5.3. Neuvolan täti kuitenkin meinasi että halutessani voin alkaa mittaamaan sokereita koska niin rajalla arvot.
Mulla ei ole ollut, mutta luottaisin siihen mitä neuvolassa ovat mieltä, jos heidän mielestään rajoilla on niin mittailisin varmaan kotona niin saa sitten nopeasti kiinni jos alkaisi sokerit nousee.
Herkästi asiaan puuttuvat, ajatellen sun ja vauvan hyvinvointia.
 
  • Tykkää
Reactions: Sannaap123
Hei vielä, täällä taisi olla muitakin jo rasituksessa käyneitä ja diabetes diagnoosin saaneita? Mietin että mistä arvosta pomppasitte ja paljonko teillä oli sallituista arvoista omat arvot yli?
Itselläni tulokset olivat hyvät noin muuten mutta paasto oli melkein rajalla. Sormesta paasto oli 4.9 mutta laskimosta se oli jo 5.2. Tämän perusteella ei siis diabetesta kai ole jos sallittu arvo on 5.3. Neuvolan täti kuitenkin meinasi että halutessani voin alkaa mittaamaan sokereita koska niin rajalla arvot.
Mulla oli myös sokerirasituksessa paastoarvo lähellä rajaa, taisi olla 5.1. tai 5.2. Ei ohjattu mittailemaan, todettiin että kaikki ok vaikka lähellä rajaa olikin. Ja reilun kuukauden päästä tulee kuitenkin se toinen sokerirasitus itsellä (jipii). Jännittää millaiset tulokset siitä sitten tulee.
 
Mulla oli myös sokerirasituksessa paastoarvo lähellä rajaa, taisi olla 5.1. tai 5.2. Ei ohjattu mittailemaan, todettiin että kaikki ok vaikka lähellä rajaa olikin. Ja reilun kuukauden päästä tulee kuitenkin se toinen sokerirasitus itsellä (jipii). Jännittää millaiset tulokset siitä sitten tulee.
Ööö kiva kun katoin mun parin vuoden takaisia paastosokereja niin kahtena eri vuonna on ollut 5.3 (normaaliviitearvot 4.0-6.0).. Eli mun aiemmalla normaalilla tuloksella olen nyt raskausdiabeetikko?? Vai laskeeko sokerit jotenkin raskaudessa automaattisesti ja siksi nuo viitearvotkin alemmat...
 
Ööö kiva kun katoin mun parin vuoden takaisia paastosokereja niin kahtena eri vuonna on ollut 5.3 (normaaliviitearvot 4.0-6.0).. Eli mun aiemmalla normaalilla tuloksella olen nyt raskausdiabeetikko?? Vai laskeeko sokerit jotenkin raskaudessa automaattisesti ja siksi nuo viitearvotkin alemmat...
Mulla oli myös paastoarvo 5.0 eikä mulle puhuttu mitään rajalla olosta. Paastoarvo mulla on ollut sama myös ennen raskautta. En oikein käsitä miksi raskaana ollessa raja-arvot olisi eri?
 
  • Tykkää
Reactions: Suffeli87
-Suopursu
Minulla sormenpäästä mitattuna paastoarvo oli 4,2, joka on ilmeisesti ihan hyvä? Huomenna neuvolasta ilmoittavat tulokset. Diabetesta ei ole suvussa ja siksi testailusta ja arvoista ei ole tietoa. Ylipainon vuoksi halusivat testata jo tässä vaiheessa sokerit.
 
  • Tykkää
Reactions: Angervo76
Sormesta mitattu arvo ei minusta ole verrannollinen suoninäytteeseen.

Minulla on pitkä ja paastosokeri olleet hyvät ennen raskautta. Nyt oli sokerirasituksessa paasto juuri 5,3 ja radi diagnoosin sain. Ongelma mulla juuri nyt paastosokerissa, kun normaalisti pitkällä paastolla verensokerini laskisi enemmänkin liian alas. Nyt elimistö alkaa puskea paastossa sokeria verenkiertoon ja verensokeri nousee.

Jos neuvolan mukaan verensokeriasiat oli ok, luottaisin siihen. Osalla vielä toinen sokerirasitus, sitten seurataan virtsanäytettä neuvoloissa, sf-mittaa ja tarpeen mukaan lisäultrat.
 
No näinpä, raskaana ollessa viitearvot tai ainakin tuo paastoarvo on alempi. Netistä löytyi tietoa että normaalisti paastoarvo tulisi olla 6.1 mutta raskaana ollesa viitearvot ovat kai tiukemmat jostakin syystä.
Minullakin toinen rasitus tiedossa sitten n. 10 viikon päästä mutta koska arvo oli noin lähellä niin voisihan sitä vasiten kotonakin mittailla. Oma painoindeksini on normaali eikä painoa ole tullut raskauden aikana yhtään, mutta kyllä sen huomaa että sukurasite vaikuttaa. Verrattuna edelliseen raskauteen sokeriarvot olivat todella hyvät vielä viikolla 28, tässä ne ovat jo huonommat nyt. Mutta vaikka radi tulisikin niin aika useinhan se ruokavaliolla hoidetaan eli eipä se mitään, tuleepahan ainakin syötyä terveellisesti ja ehkä liikuttua enemmän jos liitoskivut vain antaa periksi sen verran :)
 
  • Tykkää
Reactions: Suffeli87
Mulla oli paastoarvo 5.4 ja seuraavat arvot kun pysyi hyvänä, mutta meni just sen rajan yli niin diagnoosia pukkasi. Just kävin neuvolassa ja terkkari sanoikin, että monesti se on just ja just yli rajan, harvalla menee paljon yli. Pitää vaan mitata sokeria joka toinen päivä parin viikon ajan ja jos arvot on kunnossa, voi mitata harvemmin. Tosiaan jos ois normaalitilanne, niin mun arvot ois ihan priimaa. Ja tosiaan sormenpäänäytteeseen vaikuttaa moni tekijä, joten se voi olla paljonkin matalampi/korkeampi kuin itse suoninäyte.

Neuvolassa tosiaan kävin. Paino ei ollut noussut yhtään, mikä on hyvä juttu(lähtöpainoa oli kertynyt viime vuoden jatkuvan stressin vuoksi). Kohtu oli jo noussut aika korkealle, pari sormenmittaa navan alapuolella, mutta ulospäin ei näy juuri ollenkaan. Verenpaineet oli kans entisenlaiset ja yhdistelmäseulan tuloksetkin sain nyt, riskit oli jopa pienemmät kuin viimeksi. Kaikki siis hyvin. Kuulemma SPR:llä on ollut joku ongelma joulukuussa/loppukuusta ja eivät ole saaneet testattua, jotain harvinaista vasta-ainemääritystä ja sen vuoksi pitää käydä uudelleen verikokeissa. Otetaan tosin sitten vasta RV 26 paikkeilla, kun ois muutenkin verikokeita.
 
Mulla oli tänään neuvola ja kuunneltiin dopplerilla sydänääniä. Saatiin muutamaksi sekunniksi vauvan syke 151 kuuluviin ja näytölle kunnes livahti piiloon eikä sitte enää saatu kuuluviin. Mutta onneks sentään vähän aikaa sai kuuluviin koska muuten olisi tullut huoli. Sanoi kyllä ett näillä viikoilla (14+4) se on vähän tuommoista että ei niin helposti kuulu.
 
Onko muuten joku siellä salaisessa ryhmässä myös?

Ja miksi/milloin tuohon sokerirasitustestiin määrätään?
Jokainen yli 25-vuotias ensisynnyttäjä joutuu sokerirasituksen rv 24-28. Vain jos on normaalipainoinen alle 25-vuotias tai alle 40-vuotias uudelleensynnyttäjä, jonka aiemmissa raskauksia ei ole ollut raskausdiabetesta ja aiempi lapsi ei ole ollut suurikokoinen, ei tarvitse rasitusta tehdä. Lisäksi aikaisempaan sokerirasituksen joutuu rv 12-16 ne joilla on lähisuvussa diabetesta. Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen ryhmään ja sieltähän se verenperintö paukahti päin kasvoja.

Eli lähes jokainen siihen joutuu menemään.
 
  • Tykkää
Reactions: riiskakku
Jokainen yli 25-vuotias ensisynnyttäjä joutuu sokerirasituksen rv 24-28. Vain jos on normaalipainoinen alle 25-vuotias tai alle 40-vuotias uudelleensynnyttäjä, jonka aiemmissa raskauksia ei ole ollut raskausdiabetesta ja aiempi lapsi ei ole ollut suurikokoinen, ei tarvitse rasitusta tehdä. Lisäksi aikaisempaan sokerirasituksen joutuu rv 12-16 ne joilla on lähisuvussa diabetesta. Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen ryhmään ja sieltähän se verenperintö paukahti päin kasvoja.

Eli lähes jokainen siihen joutuu menemään.
Itsellä 4.raskaus nyt, olen alle 30v ja normaalipainonen. 2.raskaudessa jouduin käymään myöhemmillä viikoilla, en tarkkaan muista mutta oisko ollu alle rv30, syystä että mulla rupes paino nousee nopeaan tahtiin, johtui varmasti herkuttelusta ja siitä etten uskaltanut hirveesti liikkua kun eka meinas tosiaan ennenaikaisesti syntyä, niin pelko takaraivossa tein vain pakolliset hommat. Nyt viime raskaudessa ja tässä ei tarvitse käydä,ellen itse välttämättä halua. Oon välillä miehen mittarilla mitannut ja sokerit ollu ok. Mun puolelta ei oo oo rasitusta, niin sekään ei kuormita :)
 
Mullakin oli edellisessä raskaudesta arvot priimaa. Nyt vuosi enemmän ikää ja muutama kilo enemmän painoa surun ja stressin aiheuttamana, niin tuli tosiaan rajan ylitys. Harmittaa, mutta minkäpä tuolle enää voi. Siskolla oli radi vaikka on normaalipainoinen, jopa ehkä alipainon rajoilla, mutta sukuriski on niin vahva. Itsellä on kova toive, että tämän raskauden jälkeen saisin painoa pudotettua ruokavaliolla, liikunnalla ja imetyksellä. Nyt yritän vaan pitää painon nousun kurissa ja toistaiseksi on onnistunut. Toki koskaan ei voi tietää tuleeko turvotuksia tms. Mutta syömiset pidän kurissa, vaikka en kokonaan herkkuja aio kieltää, mutta kohtuudessa pyritään pysymään. Onneksi neuvolan terkkari ei syyllistä ollenkaan ja lääkäritkin on olleet varsin ystävällisiä tähän saakka. Ei ainakaan kauhea syyllistäminen auta jaksamaan.
 
Suomessa tuo radin rajapaastoarvo on kyllä älyttömän matala (kuten täällä jo todettu) ja uskoisin syyksi sen, että halutaan päästä puuttumaan mahdollisimman ennakolta mahdollisiin ongelmiin, joita raskausdiabeteksen kanssa voisi tulla. Mullakin tosiaan ollut paastoarvo ei-raskaana jopa korkeampi kuin esim. nyt radituomion saadessa eikä verensokerin kanssa lopun testin kanssa ongelmia (kaikki toimii insuliinin erityksessä kuten pitääkin). Kotimittauksien mukaan kaikki oli viime raskaudessa fiksulla syömisellä (sisälsi kohtuullisesti herkutteluakin) ok, eikä vauvankaan sokeriarvoissa synnärillä valittamista ja lapsi normikokoinen. Meillä on hyvä neuvolajärjestelmä ja tämä on osa sitä, joten tyydyn taas vaan mittaamaan huomisen jälkeen kun saan taas mittariin liuskoja (mittari oli vanhastaan) ja syömään fiksusti, ja toivon, että se kohdallani toimii kuten viimeksi.

Mä jouduin tosiaan aiempaan sokerirasitukseen, koska edellisessä raskaudessa oli radi. Sekin on siis syy passittaa sinne aiemmin.

Tosiaan huomenna toinen neuvola ja se laaja tarkastus, eli mies tulossa mukaan. Kyseli jo kiinnostuneena, kun ei edellisestä enää muista, mitä tuolla tapahtuukaan ja onko syitä, miksi ei ole kotona-aikaan etänä.

Hyvää pakkasviikkoa kaikille!

Toiveikas 15+3
 

Yhteistyössä