Hälventäkää mun Uusimaa-ja Helsinki -kammoa ja stereotypioita

Ja siis ymmärrän niidenki ahdistusta, jotka muuttaa johonki muualle Suomeen pienemmälle paikkakunnalle, jossa räntäsateessa näkyy vaan joku Alepa ja R-kioski, porukka on sisäänpäinlämpiävää, näköalatonta, masentunutta ja juoruilevaa.
Ketään et tule kunnolla tuntemaan siellä asumisen aikana.

Sellaiselle Helsinki voi olla lempeä ja lohdullinen paikka.
 
Ja siis ymmärrän niitä, jotka muuttaa johonki muualle Suomeen pienemmälle paikkakunnalle, jossa räntäsateessa näkyy vaan joku Alepa ja R-kioski, porukka on sisäänpäinlämpiävää, näköalatonta, masentunutta ja juoruilevaa.
Ketään et tule kunnolla tuntemaan siellä asumisen aikana.

Sellaiselle Helsinki voi olla lempeä ja lohdullinen paikka.

Tähän voisin sanoa, että paikka kuin paikka on sellainen, millaiseksi sen itse tekee.


Juttele sille jörönoloisella naapurinmiehelle ja siitä paljastuukin melkis ydinfyysikko.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Tähän voisin sanoa, että paikka kuin paikka on sellainen, millaiseksi sen itse tekee.


Juttele sille jörönoloisella naapurinmiehelle ja siitä paljastuukin melkis ydinfyysikko.
Mutta joo. Oon huomannu viimeks tänään että jututtaminen on se juttu.
Mä olen saanu niin armottomia jörriköitä ja mörököllejä avautumaan, kun pistän vähän pehmittely-puhetta. Oli ensin miten ynseä ihminen tahansa edessä.
 
  • Rakkaus
Reactions: -roosaruusa-
  • Rakkaus
Reactions: Echo
Deleted member 149094
Helsinki on sellainen pienisuuri kylänen. Kuten jo mainittiinkin, suuri osa on muualta matkustaneita, eikä paljasjalkaisia helsinkiläisiä oikeen tapaakkaan.
Helsinkiläiset eivät oikeastaan vaikuta miltään, koska he vaikuttavat niin monenlaiselta. Ja sitten, kun monta monenlaista laitetaan nippuun, ei niitä jaksa seurailla.
Elikkäs teilläpäin, jos naapurin Liisa menee kauppaan ja sil on ruskeet kengät jalassa, niin tiät, että se on huonolla tuulella, eikä sille kannata mennä just jutteleen, meet sit seuraavana päivänä.

Helsingissä näitä Liisoja on yhtäaikaa liikenteessä se tusina. Ja niin on hyvätuulisiakin Liisoja. Ja huonotuulisia ja kaikkia siltä väliltä. Seuraileva ihminen ei ehkä jaksa enää keskittyä, että mitä siellä ympärillä liikkuu. Ja kaikki ne samat ongelmat, jotia on maaseudulla, saa vähän eri mittasuhteet. Pakkoko oli lähteä tuiskulla hakemaan maitoa kissalle, Helsingissä näitä, joiden se on pakko tehdä, on se tusina. Oliko pakko lähteä kauppaan liian myöhään, että ei meinaa ehtiä pois ennen sulkemisaikaa, ja kerrot sen tusinalla.... etc etc. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Lispetti
Mutta on sellainenkin asia kuin liikaa puhuminen. Ei siinä mitään, jos on asiaa, mutta kun toisilla on tarve puhua tyhjän tilan täyttämiseksi. Mutta kun me emme ole Amerikassa, vaan Suomessa. Täällä pitäisi kuulua kulttuuriin kyky olla hiljaa, jos ei ole mitään sanottavaa. Helsinkiläiset kyllä osaavat sen, mutta sitten on näitä päivittelijöitä.
No näin on.
Aina ei jaksa kuunnella kun mamut älämölöttävät kovaa korvanjuuressa, sellaista nyt ei kuuntele erkkikään, ainakaan koko aikaa.

Mutta, ei sekään kovin normaalia ole, että kun kysytään jotakin tai vanhus haluaa vaihtaa muutaman sanan niin kytätään luuria ja ollaan hiljaa.
Saati, että joku kompuroi bussissa levittäen eväänsä pitkin lattioita niin apua ei meinaa saada!
Nämä nyt on vain näitä ääritapauksia ja voi tosiaan olla, että meidän kesäreissut ylempänä, torimummojen ja pappojen kanssa käydyt keskustelut ja ihmisten ihana kiireettömyys/aito kontakti keskustellessa ovat saaneet mut niin pauloihinsa, että katselen liika kriittisesti tätä tsadin touhua.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Pirkanmaalta pienestä kaupungista muutin vuosikausia sitten Helsinkiin.
Tuli mies ja lapsi, muutettiin Järvenpäähän mm halvemman asunnon takia ja mielestäni pienemmässä kaupungissa on lapsen parempi kasvaa ja olla. Ei lapsen tarvitse metrossa tai ratikassa katsoa ja pelätä arvaamattomia narkkareita tai kodittomia.
Järvenpää on minulle Helsingin nukkumalähiö. On Järvenpäässäkin kauniita paikkoja ja kaikki tarvittavat perusasiat toimivat. Kaikki on lähellä mm lentokenttä.
Työni on Helsingissä ja ystäviä siellä..
Helsinkiin uppoaa, ei ketään kiinnosta ja siitä pidän. Olen vieläkin enemmän helsinkiläinen kuin järvenpääläinen.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Pirkanmaalta pienestä kaupungista muutin vuosikausia sitten Helsinkiin.
Tuli mies ja lapsi, muutettiin Järvenpäähän mm halvemman asunnon takia ja mielestäni pienemmässä kaupungissa on lapsen parempi kasvaa ja olla. Ei lapsen tarvitse metrossa tai ratikassa katsoa ja pelätä arvaamattomia narkkareita tai kodittomia.
Järvenpää on minulle Helsingin nukkumalähiö. On Järvenpäässäkin kauniita paikkoja ja kaikki tarvittavat perusasiat toimivat. Kaikki on lähellä mm lentokenttä.
Työni on Helsingissä ja ystäviä siellä..
Helsinkiin uppoaa, ei ketään kiinnosta ja siitä pidän. Olen vieläkin enemmän helsinkiläinen kuin järvenpääläinen.

Siis toi uppoaminen on Helsingin parhaita puolia.


Kotikunnassa katysotaan (vieläkin!) pitkään ku mennälampsin työvaatetuksessani (se ihan perinteinen huomiovärine turvakengillä) ruokakauppaan. Helsingissä voin mennö samassa varustuksessa vaikka vaateostoksille ilman että kukaan tuijottaa.
 
vierailija
Siis toi uppoaminen on Helsingin parhaita puolia.


Kotikunnassa katysotaan (vieläkin!) pitkään ku mennälampsin työvaatetuksessani (se ihan perinteinen huomiovärine turvakengillä) ruokakauppaan. Helsingissä voin mennö samassa varustuksessa vaikka vaateostoksille ilman että kukaan tuijottaa.

Kyllä, on hyvä asia:)
Tätä juuri tarkoitin.
esim. Järvenpäässä ja siellä Pirkanmaan pienessä kotikaupungissa ihmiset on jotenkin vajaita ja tuijottavat pitkään, vaikka siis ollaan ihan perustyyppejä.

Helsinkiin/pk-seudulle oli myös tultava sieltä maaseudulta työuran takia.
Kaikki on täällä pk-seudulla kuitenkin esim. ex-avomieheni pohjoisesta, ei olisi ikinä päässyt sellaisiin työpaikkoihin tai etenemään urallaan kuin Helsingissä.
 

Yhteistyössä