Mitkä on nopeimmat keinot hemoglobiinin nostamiseen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Syön monipuolisesti kunnon ruokaa, marjoja, hedelmiä, täysjyväleipää. Silti Hb on taas alle sadan, ja se tuntuu jaksamisessa. Rautatabletit vetää mahan kuralle ja närästää.
Auttaako jos jättää pois maitotuotteet, teen, kahvin, suklaan?
Mitä muita kotikonsteja on?
 
vierailija
No ensinnäkin marjoissa ja hedelmissä tai sun täysjyväleivässä ei o rautaa juur nimeksikään jos lainkaan.
Syö sellasia ruokia mitkä oikeesti sisältää rautaa.
Toisekseen...onko tutkittu onko imeytymishäiriö?
Itsellä ei mikään rauta imeydy itsekseen vaan tarvii apuja.
Ja kolmannekseen...jos hb alle 100...miks et ole jo veritankilla?
Mulle on useasti annettu verta että saatu nopeasti rauta arvot nostettua.
Netti on pullollaan tietoa ruuista mitkä sisältää reilusti rautaa ja myös tietoa miten sen imeytymistä avitetaan.
 
vierailija
Marjoja ja hedelmiä syödään c-vitamiinin takia, se auttaa rautaa imeytymään. Maito yhdistettynä rautapitoiseen ruokaan ehkäisee raudan imeytymistä, mutta voi maitotuotteita muuten käyttää, esim iltapalalla. Kofeiini ehkäisee imeytymistä.
Suihke saattaisi olla hyvä.
Tankkaus tehdään jos toistuvasti laskee alle 90.
 
Mä tekisin padan naudanlihasta ja kidneypavuista, tomaattimurskaa kastikkeeksi ja mausteeksi paljon persiljaa. Rinnalle tuoresalaatti babypinaatista, paprikasta ja persiljaa siihenkin. Jälkkäriksi appelsiini.

Maksasta itsetehty pasteija (maksaa 2 osaa, yksi osa sipulia, yksi osa voita ja mausteeksi pippuria ja hunajaa) ja sitä välipaloilla ruisleivän päälle paprikan kera.

Veriletut ja mustamakkara myös listalle puolukkahillo seuranaan.



Maitotuotteet voi sit syödä iltapuolella ni eivät heikennä imeytymistä.
 
Eihän hemoglobiinin puute ole sama asia kuin raudanpuute! Sellaisille henkilöille, joille joudutaan usein tiputtamaan punasoluja hemoglobiinin nostamiseksi, voi vähitellen tulla ongelmaksi liiallinen raudan määrä, koska punasolujen mukana tulee aina rautaa. Minullakin oli kauan sitten sellainen vaihe, jolloin jouduin syömään erittäin kallista raudanpoistolääkettä (Exjade).
 
vierailija
Osta Maltofer pureskeltava rautalisä apteekista ja huuhtele pureskelun jälkeen c-vitamiinipitoisella tuoremehulla. Suosittelen olen itse herkkävatsainen mutta tämä sopii. Rautaa tulee syödä vähintään kolme kuukautta mieluummin pidempään.
 
Syön monipuolisesti kunnon ruokaa, marjoja, hedelmiä, täysjyväleipää. Silti Hb on taas alle sadan, ja se tuntuu jaksamisessa. Rautatabletit vetää mahan kuralle ja närästää.
Auttaako jos jättää pois maitotuotteet, teen, kahvin, suklaan?
Mitä muita kotikonsteja on?
Latte luki jostain, että nokkosen siemen on superfoodia. Oon jo monta vuotta kerännyt ja kuivattanut niitä omalta tontilta, laitan teelusikallisen aamupuuroon tai jogurttiin, voi heittää vaikka keittoon, kastikkeeseen tai leipätaikinaan.

On ollut jatkuvasti arvot +130 testeissä

Ei sivuvaikutuksia, ja kaupan päälle hyvät hivenaineet :)
 
vierailija
Osta Maltofer pureskeltava rautalisä apteekista ja huuhtele pureskelun jälkeen c-vitamiinipitoisella tuoremehulla. Suosittelen olen itse herkkävatsainen mutta tämä sopii. Rautaa tulee syödä vähintään kolme kuukautta mieluummin pidempään.
Mun maha myös kesti maltoferin pureskeltavat tabut. Ja lisäsin lihaa ruokavalioon (oliu vege) + c vitamiini samalla aterialla. Maitotuotteet ja kofeiini vain kun riittävän pitkä aika raudan syönnistä.
 
Latte luki jostain, että nokkosen siemen on superfoodia. Oon jo monta vuotta kerännyt ja kuivattanut niitä omalta tontilta, laitan teelusikallisen aamupuuroon tai jogurttiin, voi heittää vaikka keittoon, kastikkeeseen tai leipätaikinaan.

On ollut jatkuvasti arvot +130 testeissä

Ei sivuvaikutuksia, ja kaupan päälle hyvät hivenaineet
Sä ootki mies. Sullei oo menkkoja. :cautious:
 
Sä ootki mies. Sullei oo menkkoja.
Joo, varsinainen Supermies :ROFLMAO:

Mutta kandee kokeilla, sähän asut maalla, niin saat nurkista saasteista puhtaita nokkosia. Nuoret lehdet on kanssa hyviä lähteitä, ennenkuin siementä pukkaa.

Laitanko postissa tulemaan? ;) Nyt sainkin idean, ruukkuun kasvamaan, niin saa tuoretta salaattilisää...
 
vierailija
C-vitamiinia kannattaa ottaa reilusti, saatta jo pelkästään se riittää eikä tarvi mitään rautalisiä. Ja mieluummin tietysti jotain laadukkaita vitamiineja kuten esim Solgar tai Skip kannattaa käyttää jos haluaa olla varma että purkki sisältää sen mitä etiketti lupaa.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Latte luki jostain, että nokkosen siemen on superfoodia. Oon jo monta vuotta kerännyt ja kuivattanut niitä omalta tontilta, laitan teelusikallisen aamupuuroon tai jogurttiin, voi heittää vaikka keittoon, kastikkeeseen tai leipätaikinaan.

On ollut jatkuvasti arvot +130 testeissä

Ei sivuvaikutuksia, ja kaupan päälle hyvät hivenaineet
Latte sinähän olet mies? Miehelle 130 on siellä alakantissa
 
Kas kas joo...

Oon ollut siinä joo ulalla, mutta lähempänä 140, ja testattu viimeksi 2018 syksyllä.
Niin, tuo 140 ei sekään ole mikään korkea arvo miehelle. Pärjäät, mutta kestävyyslajeissa (pyöräily, hiihto, pitkät juoksumatkat) voisi tehdä hiukan tiukkaa. Minulla arvot ovat yleensä välillä 155-160, mikä takaa hapen siirtymisen tehokkaasti.
 
Niin, tuo 140 ei sekään ole mikään korkea arvo miehelle. Pärjäät, mutta kestävyyslajeissa (pyöräily, hiihto, pitkät juoksumatkat) voisi tehdä hiukan tiukkaa. Minulla arvot ovat yleensä välillä 155-160, mikä takaa hapen siirtymisen tehokkaasti.
Jep, näin se on aina ollut. Paras laji lukioaikaan urheillessa oli 100 m pyrähdys, 200 m vielä meni sekin. Ja räjähtävä startti, pipolätkässä sekin oli valtti. Ja harjoittelematta Latte napsi lyhyillä matkoilla piirimestaruusmitalejakin ;) Cooperiakin testannut, olin keskitason yläpuolella kuitenkin, mitälie 2.400 m.
 

Yhteistyössä