Autoilua ja pysäköintiä halutaan hankaloittaa tahallaan. Uskomatonta!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Puku päällä se pyöräily piristääkin kummasti. Tarkoitan nyt vain, että joukkoliikenteen tulee toimia täysin saumattomasti, jos tälle tielle lähdetään. Ihmisillä on 3-vuorotöitä ja kaikki eivät voi asua työpaikan lähettyvillä.
Olisit valmis kävelemään puku päällä mutta ei pyöräilemään. Miksi?

Joukkoliikenteen palvelutaso paranee sitä enemmän mitä useammat sitä käyttävät. Toki kaikkea yksityistä liikkumista ei voi korvata joukkoliikenteellä, mutta ei ole tarkoituskaan.
 
vierailija
Milloin
puututaan
kaikista
saastuttavimpaan
asiaan,

eli niihin muutamaan saastuttavaan rahtilaivaan maailmalla, jotka käryyttävät enemmän kuin maapallon kaikki autot?

Ja toisiks pahin: Milloin lentoliikenteeseen kehitellään päästötön polttoaine?

Ja Saksan kivihiilivoimalat? Kivihiiletön Helsinki?
Ja koko Aasia?

Näiden jälkeen vasta on kiire yksityisautoilun saamisessa päästöttömäksi.
Mitäs niillä laivoilla edestakas kuskataan?
 
vierailija
Olisit valmis kävelemään puku päällä mutta ei pyöräilemään. Miksi?

Joukkoliikenteen palvelutaso paranee sitä enemmän mitä useammat sitä käyttävät. Toki kaikkea yksityistä liikkumista ei voi korvata joukkoliikenteellä, mutta ei ole tarkoituskaan.
Joukkoliikenteen käyttöaste nousisi jos lippujen hinnat olisivat kilpailukykyisiä autoilun kanssa ja jos joukkoliikennettä olisi niin paljon että sitä pystyisi käyttämään myös suurten asutuskeskusten ulkopuolella.
Ikävä kyllä näin ei ole, sen keskihinnaltaan 3600 euron arvoisen kotteron pitäminen tulee halvemmaksi kuin käyttää joukkoliikenteen palveluita, eikä harvakseltaan kulkevien joukkoliikennevälineiden käyttö yksinkertaisesti onnistu työssäkäyville, palveluiden ääreen haluaville ihmisille.
Asutuskeskusten ulkopuolella asuu kansaa pilvin pimein ja heidän on päästävä työhön, kouluun, kauppaan, päiväkotiin, aivan samalla tavalla kuin Hellsingin kantakaupungeissa asuvien ihmisten.
Ilman omaa autoa se ei suomessa ikävä kyllä onnistu.

Ei yksityisautoilua saada keppiä antamalla vähenemään, sillä polttoaineiden ja autoilun hintaa korottamalla saadaan kansalaiset vain entistä enemmän syrjäytymään ja pakkohan heidän on jäädäkin neljän seinän sisälle ellei mihinkään torpastaan pääse.
Ihmiset vähentävät myös muuta kulutustaan. Käyvät kaupassa harvemmin, tekevät vähemmän heräteostoksia tai tekevät ne netissä.
Kuljetusjustannusten nousun vuoksi alkaa pieniä liikkeitä kaatumaan ja kaupunkien keskustat autioituvat entisestään.

Alennettaisiin mielummin joukkoliikenteen taksoja ja laiteltaisiin valtion tuella koko maahan kattava joukkoliikennejärjestelmä.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Aika moni tässäkin kaupungissa jättää oman autonsa tuohon ilmaiselle parkkikenttälle ja hyppää siitä Helsinkiin menevään bussiin. Ei sillä omalla autolla välttämättä tarvitse perille asti päästä jos siellä on ruuhkaa ja parkkipaikkat vähissä
 
Näillä "pyöräile 50 km suuntaansa"-nobelisteilla ei ole hajua tavallisesta perhe-elämästä.
Ennen vanhaan tehtiin vastaavia reissuja ehkä kerran kuukaudessa ja hevos_kärryllä_, johon mahtui enemmän tavaraa kuin reppuun tai selkään. Silloin oli palvelut 10 km säteellä.

Jos maalla asuvat vanhemmat menee töihin, voi lasten hoitopaikka olla ihan eri suunnalla kuin työt. Meilläpäin oikein tavallista.

Työt 30 km päässä, mutta hoitopaikka 10 km päässä toiseen suuntaan:
-herätä lapset 2 h tuntia aikaisemmin ku työsi alkaa (ovat muuten sitten muuuukavan virkeitä päivähoidossa)
-vie pakkasella kuomukärryssä tenavia
....ai aura-auto ei oo vielä 6 aikaan ajanu? Se sun fillari menee lumessa kuin täi tervassa ja on vaarallinen, kaatumisriski kova
-jos tietä ei ole aurattu, autoilijat menevät edellisen tekemissä urissa, eli käytännössä tiellä menee 3 uraa 4 sijasta. Kivasti se kuomukärry vaarantaa liikenteen.
-sit iloisesti vaan pyöräilet sen 35-40 km töihin päikystä, kipattuasi yliväsyneet tenavat hoitoon.

Toista sama ruljanssi illalla. Ai päikystä valitetaan että lapsellasi on pitkiä hoitopäiviä ja ette ehdi hakemaan sitä ennen kuin päikky sulkeutuu, kun mamma fillaroi lumituiskussa? Voi voi.

Hei, semmoiset päivät on myös tooosi kivoja kun lauhtuu, ja peilikirkkaan jäätikön päälle sataa vettä. Pyöräilijän unelma ❤ Silloin tulee ikävä sitä, kun oli hyvä nelivetoauto nastarenkailla....
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Kyllä huomaa ettet ole pahemmin pyöräillyt ainakaan talvisaikaan.

....ai aura-auto ei oo vielä 6 aikaan ajanu? Se sun fillari menee lumessa kuin täi tervassa ja on vaarallinen, kaatumisriski kova
Pelkkä lumi ei lisää kaatumisriskiä. Se vain hidastaa menoa jos sitä on paksusti.

Kivasti se kuomukärry vaarantaa liikenteen.
Enemmän se auto vaarantaa liikennettä.

Hei, semmoiset päivät on myös tooosi kivoja kun lauhtuu, ja peilikirkkaan jäätikön päälle sataa vettä. Pyöräilijän unelma Silloin tulee ikävä sitä, kun oli hyvä nelivetoauto nastarenkailla....
Aivan vapaasti voi hankkia siihen pyöräänsäkin nastarenkaat. Nastarenkaiden kanssa voit vaikka ajaa pyörälläsi rallia märällä luistinradalla.
 
vierailija
Näillä "pyöräile 50 km suuntaansa"-nobelisteilla ei ole hajua tavallisesta perhe-elämästä.
Ennen vanhaan tehtiin vastaavia reissuja ehkä kerran kuukaudessa ja hevos_kärryllä_, johon mahtui enemmän tavaraa kuin reppuun tai selkään. Silloin oli palvelut 10 km säteellä.

Jos maalla asuvat vanhemmat menee töihin, voi lasten hoitopaikka olla ihan eri suunnalla kuin työt. Meilläpäin oikein tavallista.

Työt 30 km päässä, mutta hoitopaikka 10 km päässä toiseen suuntaan:
-herätä lapset 2 h tuntia aikaisemmin ku työsi alkaa (ovat muuten sitten muuuukavan virkeitä päivähoidossa)
-vie pakkasella kuomukärryssä tenavia
....ai aura-auto ei oo vielä 6 aikaan ajanu? Se sun fillari menee lumessa kuin täi tervassa ja on vaarallinen, kaatumisriski kova
-jos tietä ei ole aurattu, autoilijat menevät edellisen tekemissä urissa, eli käytännössä tiellä menee 3 uraa 4 sijasta. Kivasti se kuomukärry vaarantaa liikenteen.
-sit iloisesti vaan pyöräilet sen 35-40 km töihin päikystä, kipattuasi yliväsyneet tenavat hoitoon.

Toista sama ruljanssi illalla. Ai päikystä valitetaan että lapsellasi on pitkiä hoitopäiviä ja ette ehdi hakemaan sitä ennen kuin päikky sulkeutuu, kun mamma fillaroi lumituiskussa? Voi voi.

Hei, semmoiset päivät on myös tooosi kivoja kun lauhtuu, ja peilikirkkaan jäätikön päälle sataa vettä. Pyöräilijän unelma Silloin tulee ikävä sitä, kun oli hyvä nelivetoauto nastarenkailla....
Siis tää on niin täydellisesti kirjoitettu! Ja kun niitä lapsia ei välttämättä ole vain se yksi tai kaksi! Mihin tunget ne loput, kun pyöräilet ja ne ei jaksakaan pyöräillä sitä 15 kilsaa sinne hoitoon tai kouluun. Ai että, kun joku Helsingin keskustasta tulis yhdeks talveks tänne kokeileen elämää pelkän pyöränsä kanssa. Vois äkkiä tulla ikävä autoo.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Heheh. Lötjösen perhe lähtis 15 km päähän mustikkaan taksilla.
Halvemmaksi se tulee kuin mennä sinne yksityisautolla jos yksityisautoa ei juuri muuhun tarvitse kuin niihin metsäreissuihin.

Toisaalta voidaan miettiä myös sitä, että miksi mustikkaan 15 kilometrin päähän ei voisi lähteä pyörällä? Vaikka sinne kuomukärryyn saa aika paljon mustikoita.
 
vierailija
Siis tää on niin täydellisesti kirjoitettu! Ja kun niitä lapsia ei välttämättä ole vain se yksi tai kaksi! Mihin tunget ne loput, kun pyöräilet ja ne ei jaksakaan pyöräillä sitä 15 kilsaa sinne hoitoon tai kouluun. Ai että, kun joku Helsingin keskustasta tulis yhdeks talveks tänne kokeileen elämää pelkän pyöränsä kanssa. Vois äkkiä tulla ikävä autoo.
Ei kukaan käske muuttamaan mihinkään täyskorpeen jos haluaa pärjätä ilman autoa. Voi vaikka asua kirkonkylässä missä on tarha 500 metrin päässä, kauppa 800 metrin päässä sekä työpaikka 400 metrin päässä taikka joukkoliikenteen pysäkki tai asema mistä pääsee työpaikalle 300 metrin päässä.
 
Siis tää on niin täydellisesti kirjoitettu! Ja kun niitä lapsia ei välttämättä ole vain se yksi tai kaksi! Mihin tunget ne loput, kun pyöräilet ja ne ei jaksakaan pyöräillä sitä 15 kilsaa sinne hoitoon tai kouluun. Ai että, kun joku Helsingin keskustasta tulis yhdeks talveks tänne kokeileen elämää pelkän pyöränsä kanssa. Vois äkkiä tulla ikävä autoo.
Meidän kylän päivähoitopaikka on usein täynnä ja perhepäivähoitajan muksumäärät täyttyy jo 2 perheen tenavista. Seuraavat päivähoitopaikat on kaukana.
 
vierailija
Meidän kylän päivähoitopaikka on usein täynnä ja perhepäivähoitajan muksumäärät täyttyy jo 2 perheen tenavista. Seuraavat päivähoitopaikat on kaukana.
Eikö siellä kylällä ole ketään työtöntä jonka voisi houkutella ryhtymään perhepäivähoitajaksi? Varmaan se mieluummin töitä tekisi kuin kävisi jossain pupukerhossa linnunpönttöjä nikkaroimassa.
 
Ei kukaan käske muuttamaan mihinkään täyskorpeen jos haluaa pärjätä ilman autoa. Voi vaikka asua kirkonkylässä missä on tarha 500 metrin päässä, kauppa 800 metrin päässä sekä työpaikka 400 metrin päässä taikka joukkoliikenteen pysäkki tai asema mistä pääsee työpaikalle 300 metrin päässä.
Se ei ole maaseutua. Kirkonkylä on jo kaupunkimaista ympäristöä.

Jotkut haluavat asua maalla. Jotkut haluavat kasvattaa lapsensa lähellä luontoa, kyläkoulussa ja ilman kaupungin haittoja.
Heillä on kenties talo maalla, jota olisi sääli myydä vieraille, tai antaa usein hämärienkin vuokralaisten temmellyskentäksi.
 
vierailija
Ei kukaan käske muuttamaan mihinkään täyskorpeen jos haluaa pärjätä ilman autoa. Voi vaikka asua kirkonkylässä missä on tarha 500 metrin päässä, kauppa 800 metrin päässä sekä työpaikka 400 metrin päässä taikka joukkoliikenteen pysäkki tai asema mistä pääsee työpaikalle 300 metrin päässä.
Mutta ei myöskään aina pysty täysin valitsemaan missä asuu. Jos on sukutila ja käy silti muuallakin töissä. On se kumma, kun meiltäkin halutaan noi autot pois. Eikö niitä vois ensin kieltää sieltä kaupungeista ennen, kun aletaan kaikkia kiusaamaan lisämaksuilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Mutta ei myöskään aina pysty täysin valitsemaan missä asuu. Jos on sukutila ja käy silti muuallakin töissä. On se kumma, kun meiltäkin halutaan noi autot pois. Eikö niitä vois ensin kieltää sieltä kaupungeista ennen, kun aletaan kaikkia kiusaamaan lisämaksuilla.
Kovasti nykyhallitus vakuuttaa että haja-asutusalueilla asujat tullaan huomioimaan, mutta kyse on tässä vaiheessa sanahelinästä.
 

Yhteistyössä