Millä perusteella olet saanut erityisäitiysvapaan?

Itse tässä alkuraskaudessa pohdiskelen omaa työtäni, varsinkin sen jälkeen kun vatsa alkaa näkymään. Meillä on iso väkivallanuhka töissä, ja yksi työtehtävä on ääritilanteessa suoritettava kiinnipito. Näitä tietenkin vältetään viimeiseen saakka, mutta joskus tulee tilanteita joissa asiakkaan tai muiden turvallisuus on niin uhattuna, että kiinnipito on suoritettava. Meidän asiakkaat ovat usein hyvin huonokuntoisia, ja monesti tarkoituksella ns. iskevät heikkoon paikkaan (esim, jos jollain olisi vaikka kädessä tukiside tms, niin se on hyvä kohde vääntää). Oma ja vauvan turvallisuus huolettaa, enkä tietenkään voi tiukassa tilanteessa jättää työkaveriakaan pulaan. Uskoisin, että esimies puoltaisi erityisäitiyslomaa, mikäli minua ei pysty siirtämään toiseen yksikköön, mutta onko kellään kokemusta siitä, riittääkö väkivallan uhka perusteeksi?

Hitostako se työnantaja tietää, milloin sulla laskettu aika on.

Jos tarkoitat sitä vapaata jonka voi aloittaa kuukautta (?) aiemmin kuin normaali äitiyspäivärahakausi alkaisi, niin aloita sen silloin ja sillä sipuli. Tai niin mä aikoinaan tein.

vierailija

Jos tarkoitat sitä vapaata jonka voi aloittaa kuukautta (?) aiemmin kuin normaali äitiyspäivärahakausi alkaisi, niin aloita sen silloin ja sillä sipuli. Tai niin mä aikoinaan tein.
Erityisäitiysvapaa on joskus hyvin aikaisessakin vaiheessa alkava äitiysvapaa, esim silloin, jos joutuu työssään käsittelemään esim. sikiölle vaarallisia aineitä, eikä työnantaja pysty osoittamaan muuta tehtävää, missä tuota vaaraa ei ole. Sillä ei ole mitään tekemistä lasketun ajan kanssa, muuten kuin, että työntekijä on raskaana.

• Tykkää
Reactions: Sanjoh

Ei ollut kyse varsinaisen äitiysvapaan aikaistamisesta, vaan erityisäitiysvapaasta, kuten jo otsikkokin kertoo..

Yhteistyössä