Kolesterolilääkitys - tiedot, kokemukset ja salaliittoteoriat

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Lue pakkauksen mukana tullut seloste ja siitä haittavaikutukset. Voi olla että statiini ei sovi ja silloin lääke tulee vaihtaa toiseen tai pienentää annostusta. Kuuntele kehoasi. Omalla kohdalla ensimmäinen lääke ei sopinut koska sain siitä kovia lihaskipuja jalkoihin ja vaihdettiin toiseen. Nykyinen lääke sopii paremmin mutta joskus joudun pitämään taukoa Akilles kipujen takia. Lähinnä olen kuullut ihmisten valittavan "levottomien jalkojen" oireyhtymästä. Vain sinä tiedät ja tunnet oman kehosi siis kuuntele sitä.
 
Se, että just se lääke ei välttämättä toimi juuri sinulla.


Miehellä on nyt toinen lääke kokeilussa. Eka (lääkitys) kuukausi oltiin käytönnössä täysin ilman kovia rasvoja ja silti arvot olivat miehellä aivan liian korkeat.
 
Riippumaton tutkijaryhmä teki meta-analyysin ennaltaehkäisevän statiinihoidon tehosta.
Meta-analyysissä yhdistetään usean eri tutkimuksen aineisto, jotta tutkittavasta kysymyksestä saadaan vahvempaa näyttöä ja voidaan tehdä luotettavampia johtopäätöksiä kuin yksittäisen tutkimuksen pohjalta. Tutkimus julkaistiin yhdessä maailman arvostetuimmista lääketieteellisistä julkaisusarjoista, British Medical Journalissa, kolme vuotta sitten.
Tutkimus osoitti, että ennaltaehkäisevän statiinihoidon nnt-luku on 140. Tämä tarkoittaa sitä, että kun 140 henkilöä syö lääkettä viisi vuotta, yksi henkilö välttää sydänkohtauksen tai aivoinfarktin. 139 siis syö lääkettä turhaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Lääkäri pohtii potilaan riskiä sydän-ja verisuonisairauksiin, infarkteihin ym.
Arviointi on kokonaisvaltaista ja pitää ottaa useita asioita huomioon lääkitystarpeita ajatellen.

Tupakoiko, onko verensokeri. ja kolesteroli koholla ja kuinka paljon, onko verenpaine koholla myös. Onko potilaalla muita perussairauksia.
Onko vanhemmilla ja sisaruksilla ollut nuoremmalla iällä esim. alle 60-vuotiaana sydän-ja verisuonisairauksia/infarkteja ja muita/sukurasite. ja mikä on potilaan oma ikä, riskit nousevat mitä vanhempi on.

Jos on vain yksi tekijä mm kolesteroli koholla, ei välttämättä mielestäni aloiteta mitään lääkitystä. Lääkärit ovat tässä erityylisiä.
 
vierailija
Riippumaton tutkijaryhmä teki meta-analyysin ennaltaehkäisevän statiinihoidon tehosta.
Meta-analyysissä yhdistetään usean eri tutkimuksen aineisto, jotta tutkittavasta kysymyksestä saadaan vahvempaa näyttöä ja voidaan tehdä luotettavampia johtopäätöksiä kuin yksittäisen tutkimuksen pohjalta. Tutkimus julkaistiin yhdessä maailman arvostetuimmista lääketieteellisistä julkaisusarjoista, British Medical Journalissa, kolme vuotta sitten.
Tutkimus osoitti, että ennaltaehkäisevän statiinihoidon nnt-luku on 140. Tämä tarkoittaa sitä, että kun 140 henkilöä syö lääkettä viisi vuotta, yksi henkilö välttää sydänkohtauksen tai aivoinfarktin. 139 siis syö lääkettä turhaan.

Eli näillä tutkimuspotilailla oli vain kolesteroli koholla, ei muita riskitekijöitä.
Ja ns oikeassa elämässä ei välttämättä määrätä potilaalle mitään kolestrolilääkitystä jos ei ole mitään muita riskitekijöitä tiedossa.
 
vierailija
Lue nyt ensialkuun tämä:

En missään nimessä ottaisi puhtaasti ennaltaehkäisevästi statiineja. Tai siis niin ettei kolesteroli ole edes koholla. Minulla on kuitenkin ollut jo vuosia ja sepelvaltimotaudin perintötekijät ovat vahvat, niin ajattelin nyt kokeilla. Mutta sivuvaikutuksia en kyllä aio sietää. -ap
 
vierailija
Tiedetään, että lääkitys alentaa kolesterolia. Ei kuitenkaan tiedetä, onko korkeampi kolesteroli haitallista vai hyödyllistä. Tutkimustulokset ovat ristiriitaisia, eikä tuota juurikaan haluta tutkia. Ei ole lääkeyhtiöiden intresseissä todistaa lääkitystä turhaksi tai haitalliseksi.

 
vierailija
Useasti kolesteroli liitetään vain sydän- ja verisuonitauteihin mutta sillä on yhteys myös sappikivien muodostumiseen. Korkea kolesteroli on kuona-aine, joka liukenee huonosti ja siksi suostuu. Statiinit siis vähentävät ja laskevat kolesterolia mutta tärkeää on myös kiinnittää huomiota ruoassa oleviin rasvoihin. Joku jo kirjoittikin että korkea kolesteroli on osa metabolisen oireyhtymän tekijöistä mikäli kyseessä ei ole geneettinen korkea kolesteroli, joka sekin tarvitsee lääkitystä.
 
Piirun alle 8.
Mä tunnen laiheliineja, joilla on 11. Eli se ei liity vääriin ruokailutottumuksiin.

Minulla kun oli jotain 7 pinnan tuntumassa, niin niitä määrättiin. Ja söin kun työpaikkalekuri pelotteli aivoinfarkteilla ja muilla. Ja tuli ihan kaameita sivuvaikutuksia joka lähtöön.

Heitin lopulta kaikki apteekin roskiin, koska syön erittäin terveellisesti, liikun luonnossa jne. Kaikki on ok. En ole vuosiin syönyt edes päänsärkylääkettä, kun ei tarvitse. Enkä muutakaan.

Eli mun kolesterolitaso on takuulla mulle just se luonnollisen sopiva.

Tämän kun luin, niin heräsin lääketeollisuuden huijauksiin


Kuten A. Heikkilä sanoi minulle vastaanotollaan, jenkin on sopineet että vedetään raja niin alas, että "kaikki joutuvat" syömään näitä. Ja jatkoi, "miljardibisnes mielialalääkkeiden kanssa"

Että älä syö, sinua ja kaikkia muita huijataan. Mutta syö terveellisesti, vähennä punaista ja rasvaista lihaa. Lisää kasviksia, kalaa, kanaa, marjoja jne

Viesti #13 oli erinomainen :)
 
  • Rakkaus
Reactions: Lispetti
Mä tunnen laiheliineja, joilla on 11. Eli se ei liity vääriin ruokailutottumuksiin.

Minulla kun oli jotain 7 pinnan tuntumassa, niin niitä määrättiin. Ja söin kun työpaikkalekuri pelotteli aivoinfarkteilla ja muilla. Ja tuli ihan kaameita sivuvaikutuksia joka lähtöön.

Heitin lopulta kaikki apteekin roskiin, koska syön erittäin terveellisesti, liikun luonnossa jne. Kaikki on ok. En ole vuosiin syönyt edes päänsärkylääkettä, kun ei tarvitse. Enkä muutakaan.

Eli mun kolesterolitaso on takuulla mulle just se luonnollisen sopiva.

Tämän kun luin, niin heräsin lääketeollisuuden huijauksiin


Kuten A. Heikkilä sanoi minulle vastaanotollaan, jenkin on sopineet että vedetään raja niin alas, että "kaikki joutuvat" syömään näitä. Ja jatkoi, "miljardibisnes mielialalääkkeiden kanssa"

Että älä syö, sinua ja kaikkia muita huijataan. Mutta syö terveellisesti, vähennä punaista ja rasvaista lihaa. Lisää kasviksia, kalaa, kanaa, marjoja jne

Viesti #13 oli erinomainen

Mut hei.

Se ei mene aina noin.


Sit ku soitat itsellesi tai rakkaallesi ambulanssia ja odottelet loppupäivän pallolaajennukseen pääsyä ni ei kauheasti lohduta se että söit hyvin ja jaksoit liikkua ja että kaikki oli ihan hienosti.

Perinnöllinen ongelma on perinnöllinen ongelma vaikka herraheikkilä sanoisi mitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Mut hei.
Se ei mene aina noin.
Sit ku soitat itsellesi tai rakkaallesi ambulanssia ja odottelet loppupäivän pallolaajennukseen pääsyä ni ei kauheasti lohduta se että söit hyvin ja jaksoit liikkua ja että kaikki oli ihan hienosti.
Perinnöllinen ongelma on perinnöllinen ongelma vaikka herraheikkilä sanoisi mitä.
Se on sitten evoluutiota, jos delaan (ja grammaakaan ei oo ylipainoa)

Tosin olen jo tehnyt tenavia, niin evoluutio tökki niiltä osin ... :LOL:

Mutta tämä:

Ihmisen solut tarvitsevat kolesterolia normaaliin toimintaansa mm. soluseinämien rakentamiseen ja hormonien valmistamiseen. Kolesteroli on siis välttämätöntä ihmisen elimistölle, mutta liiallisella kolesterolilla on haittavaikutuksia
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Se on sitten evoluutiota, jos delaan (ja grammaakaan ei oo ylipainoa)

Tosin olen jo tehnyt tenavia, niin evoluutio tökki niiltä osin ...

Mutta tämä:

Ihmisen solut tarvitsevat kolesterolia normaaliin toimintaansa mm. soluseinämien rakentamiseen ja hormonien valmistamiseen. Kolesteroli on siis välttämätöntä ihmisen elimistölle, mutta liiallisella kolesterolilla on haittavaikutuksia

Jees.

Mulla on taloudessa se onneton jolla on huono geeniperimä jaikoettu sydänkohtaus ja (lähestulkoon varmasti) loppuelämän sepelvaltimotauti.

Ja voit kuvitella, tai ehketvoi, miten pöhköltä kuulostaa silloin, kun joku jolla ei ole kolesterolistaan ongelmia, tulee selittämään ettei liian korkea kolesteroli ole vaarallista.


Vähän niikuin mä sanoisin että eturauhassyöpä. Höpönpöpöä! Syökää kurkumaa ni ei voi tulla syöpää.
 
vierailija
Jos minulla olisi kolesteroli 7-11, söisin kolesterolilääkettä.. Tuollaisille lab.arvoilla ei enää mitkään ruokavaliomuutokset ja liikunta enää auta. Verisuonet on jo ihan tukossa.
Ei infarktiin välttämättä edes kuole, jäät halvaantuneeksi vuode- tai pyörätuolipotilaaksi.
Se vasta hauskaa olisikin.
 
Jees.

Mulla on taloudessa se onneton jolla on huono geeniperimä jaikoettu sydänkohtaus ja (lähestulkoon varmasti) loppuelämän sepelvaltimotauti.

Ja voit kuvitella, tai ehketvoi, miten pöhköltä kuulostaa silloin, kun joku jolla ei ole kolesterolistaan ongelmia, tulee selittämään ettei liian korkea kolesteroli ole vaarallista.


Vähän niikuin mä sanoisin että eturauhassyöpä. Höpönpöpöä! Syökää kurkumaa ni ei voi tulla syöpää.
No ikävää tosiaan. Mutta mistä se johtuu, tiedätkö? Voiko olla myös ruokailutottumuksista johtuvaa? Olen aina ollut normaalipainoinen, liikunnallinen, terveellisesti syövä, savuton, häpänkin nauttiminen hanskassa. Läpip@sko, mikään ei lihota :LOL:

Tarkoitan siis puhtaasti omaa kehoani, kun näin kirjoittelen. Sen luvun on pakko olla normaali, koska en rasita kehoani millään sianpäänsyltyillä, läskisoosilla, ranskiksilla limuilla, "kevytmoskalla", moottorisahan teräketjuöljyiksi sopivilla (rypsi/rapsi).

Siirtykää, jos ette jo, niin kylmäpuristettuihin bio-neitsytöljyihin paistaessa kevyesti, ja sellaisenaan salaateissa.
 
No ikävää tosiaan. Mutta mistä se johtuu, tiedätkö? Voiko olla myös ruokailutottumuksista johtuvaa? Olen aina ollut normaalipainoinen, liikunnallinen, terveellisesti syövä, savuton, häpänkin nauttiminen hanskassa. Läpip@sko, mikään ei lihota

Tarkoitan siis puhtaasti omaa kehoani, kun näin kirjoittelen. Sen luvun on pakko olla normaali, koska en rasita kehoani millään sianpäänsyltyillä, läskisoosilla, ranskiksilla limuilla, "kevytmoskalla", moottorisahan teräketjuöljyiksi sopivilla (rypsi/rapsi).

Siirtykää, jos ette jo, niin kylmäpuristettuihin bio-neitsytöljyihin paistaessa kevyesti, ja sellaisenaan salaateissa.

Me siis syödään pääsääntöisesti samaa ruokaa. Mä tosin söin paljon juustoja ja mies makkaraa normiruoan lisäksi, naposteluna. Mun arvot olivat ihan vähän koholla mutta miehellä reilusti. Nykyään ei voisi kai terveellisemmin syödä. -Paitsi ehkä jos jättäisi lihan kokonaan. Oliiviöljyä on kulunut litra ja toinenkin. Piparkakuistakin sen kanssa herkullisia!


Mut miehen arvot eivät vieläkään ole okei. Ruokavaliosta ja lääkkeistä huolimatta.


Moni pääsee hengestään kun lukee jonkun sivumennen, omasta kokemuksestaan, kirjoitettuja heikkilähöpinöitä tai muita vähättelyjä. Mieti siis seuraavan kerran!
 

Yhteistyössä