Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Hei mä muuten onnistuin tekemään vehnä-hapanjuuren käyttäen apuna Lidlin (Levain?) hapatettua maalaisleipää.


Mursin vähän sitä sisusta kippoon, päälle pari ruokalusikallista vettä ja ruokalusikallinen (luomu) vehnäjauhoja. Seuraavana päivänä ja kolmantena päivänä sekoitin ja lisäsin kumpanakin ruokalusikalliset vettä ja jauhoja. Neljäntenä päivänä kippasin suurimman osan taikinakulhoon, lisäsin jälkelle jääneeseen vähännvettä ja jauhoja ja tungin jääkaappiin toivoen että se toimii myöhemminkin.

Ni ja sit leivoin leivän, annoin taikinan hapantua ehkä puoli päivää.
Onnistuu se nuinkin hapanjuuren teko. :)
Mä oon vaan tehny hapanjuuren sekä ruis että vehnäjauhoista veden kanssa. Menee n 5-7 pv hapatukseen,mutta jos onnistuu säilyttämään elossa ja ruokkimaan sillöintällöin,niin on pitkäikäinen juuri.
 
Hei mä muuten onnistuin tekemään vehnä-hapanjuuren käyttäen apuna Lidlin (Levain?) hapatettua maalaisleipää.


Mursin vähän sitä sisusta kippoon, päälle pari ruokalusikallista vettä ja ruokalusikallinen (luomu) vehnäjauhoja. Seuraavana päivänä ja kolmantena päivänä sekoitin ja lisäsin kumpanakin ruokalusikalliset vettä ja jauhoja. Neljäntenä päivänä kippasin suurimman osan taikinakulhoon, lisäsin jälkelle jääneeseen vähännvettä ja jauhoja ja tungin jääkaappiin toivoen että se toimii myöhemminkin.

Ni ja sit leivoin leivän, annoin taikinan hapantua ehkä puoli päivää.
Helppoa, kun osaa, viitsii ja on kärsivällinen. Minulla ei olisi helppoa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
r0s
Onnistuu se nuinkin hapanjuuren teko.
Mä oon vaan tehny hapanjuuren sekä ruis että vehnäjauhoista veden kanssa. Menee n 5-7 pv hapatukseen,mutta jos onnistuu säilyttämään elossa ja ruokkimaan sillöintällöin,niin on pitkäikäinen juuri.

Mulla on joo ruistaikina tiinussa.


Toi nopeutti prosessia parilla, kolmella päivällä. -Ja jos se nyt säilyy niin nopeuttaa vielä enemmän.


Kävinjust haistamassa purkkia. Hyvältä vaikuttaa!
 
  • Tykkää
Reactions: Kais
Hei mä muuten onnistuin tekemään vehnä-hapanjuuren käyttäen apuna Lidlin (Levain?) hapatettua maalaisleipää.


Mursin vähän sitä sisusta kippoon, päälle pari ruokalusikallista vettä ja ruokalusikallinen (luomu) vehnäjauhoja. Seuraavana päivänä ja kolmantena päivänä sekoitin ja lisäsin kumpanakin ruokalusikalliset vettä ja jauhoja. Neljäntenä päivänä kippasin suurimman osan taikinakulhoon, lisäsin jälkelle jääneeseen vähännvettä ja jauhoja ja tungin jääkaappiin toivoen että se toimii myöhemminkin.

Ni ja sit leivoin leivän, annoin taikinan hapantua ehkä puoli päivää.
Taidan tehdä ruisleipäjuuren. :) Itseleivottua tekee mieli...
 
  • Tykkää
Reactions: m.e.k., Kais ja r0s
Nyt on Janita Lukkarinen kuollut,viimein syöpä vei nuoren naisen. Seurasin jonkin aikaa sitä julkista taistelua syövän kanssa ja miten ilkeitä viestejä jotkut kirjoitti. Toivottavasti nyt kiusaajat ja epäilijät tuntee piston sydämessään
 
r0s
Nyt on Janita Lukkarinen kuollut,viimein syöpä vei nuoren naisen. Seurasin jonkin aikaa sitä julkista taistelua syövän kanssa ja miten ilkeitä viestejä jotkut kirjoitti. Toivottavasti nyt kiusaajat ja epäilijät tuntee piston sydämessään

Se oli julmaa.

Enkä kyllä tiedä, mitä hyötyä siitä on, vaikka tuntisivatkin. Kun myöhäistä se jo on.
 
Tutkin tänään lääkekaappia ja poistelin vanhoja lääkkeitä. Yhden rasian pohjalle oli erilaisista liuskoista tippunu nappeja. Laitoin ne apteekkiin meneviksi.
Mies tuumasi "annetaan ne linnuille!"

Mitähän siitä tulis kun punatulkku lintulaudalla vetäis miehen vanhoja verenpainelääkkettä nokkaan. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta. Nukuin klo 10 asti.
Unessa olin joku parikymppinen vielä, ja muuttanu jonkun ison kaupungin kävelykadun lähettyville. Ne jouluvalot oli kauniit illassa.
Mut sit ürmas Viilunk tuli mua kahvilassa iskemään, en lämmenny sille.

Välissä olin kesäisellä metsätiellä, ja tuli kiire pois kun 3 karhunpentua asteli tielle. Olivat kyl söpöjä!
 
  • Haha
Reactions: Elena777
r0s
Huomenta. Nukuin klo 10 asti.
Unessa olin joku parikymppinen vielä, ja muuttanu jonkun ison kaupungin kävelykadun lähettyville. Ne jouluvalot oli kauniit illassa.
Mut sit ürmas Viilunk tuli mua kahvilassa iskemään, en lämmenny sille.

Välissä olin kesäisellä metsätiellä, ja tuli kiire pois kun 3 karhunpentua asteli tielle. Olivat kyl söpöjä!

Mä näin viimeksi karhunpentu-unta yli kymmenen vuotta sitten kun eräs avoimessa suhteessa elävä miespuolinen oli turhan ihastunut muhun.

Oletin sen tarkoittavan sitä, että ne kaksi karhulapsosta puolustivat reviiriään koska äitnsä ei niin halunnut tehdä.



Ja Urmas. :D Mulla oli pari viikkoa töiissä yksi. Hampaita suussa melkein puolet vaikka ikää oli jotain nelkyt plus.
 
  • Haha
Reactions: Ellimaar ja Echo

Yhteistyössä