paha papa HSIL auttakaa

  • Viestiketjun aloittaja Apua...
  • Ensimmäinen viesti
Alyssa
Nyt tuli loop-aika. 17.2. Ja laajat on hoidettavat alueet, eli vielä enemmän jännittää se ruven irtoamisvaihe..

Jo vuosia säännöllisinä pysyneet kuukautiset loistavat poissaolollaan kolposkopian jälkeen. No, henkinen stressi varmasti vaikuttaa, mutta tietenkin maalailen mielikuvia siitä, kuinka kolposkopian näytteenottokohdat on arpeutuneet yhyeen ja sulkeneet koko kohdun...
Myöhässä nyt 5 päivää, mutta hurjalle tuntuu, kun on säännöllisyyteen tottunut.
Raskaana en voi olla. Sen verran alhaiset on seksuaaliset halut nyt tän prosessin aikana ollut.
Tulipa sulla nopeesti aika looppiin :eek:, samana päivänä mulla kolposkopia. Ootko siis julkisen kautta hoidossa vai yksityisen? Mietin justiin, että kun kerta kuukausi, tai reilu, pitäisi kestää kolposkopian tuloksissa, että uskallanko avata kirjettä / vastata puhelimeen ennen kuin kuukausi on umpeutunut.

Mut joo, stressi voi vaikuttaa kyllä helpostikkin. Itselläkin stressi niin huipussa kuin voi olla ja tekisi mieli hakata päätä seinää ja soitella sairaalaan, että pääsisin nopeemmin tutkittavaks. Toivottavasti menkat alkavat kuitenkin pian!
 
Viimeksi muokattu:
iina
Julkisella puolella oon.
Olisin muuten säikähtänyt kovasti näin nopeaa aikataulua, mutta onneksi sanoivat kolposkopiassa, että tulokset tulee kahdessa viikossa. Ja että mahdollinen kutsu looppiin tulee samassa kirjeessä.

Tämän sanoi vielä avustava hoitaja, ei lääkäri. Eli minulle tuli sellainen olo, että on täällä normaali aikataulu tällä hetkellä. Kai se jonojen määrä vähän vaihtelee.

Tosin sitä en tiedä, olenko saanut jonkun kiireellisen loop-ajan pahan tilanteen takia. Koitan olla miettimättä asiaa.

Tuo kolposkopian tulosten odottelu on aika hermoja riipivää. Luultavasti samanlaista tulee olemaan loop-tulosten odottelu. Ja tietenkin kohonneen syöpäriskin takia sitä varmaan on loppuikänsä vähän hermoheikko...
 
Alyssa
Julkisella puolella oon.
Olisin muuten säikähtänyt kovasti näin nopeaa aikataulua, mutta onneksi sanoivat kolposkopiassa, että tulokset tulee kahdessa viikossa. Ja että mahdollinen kutsu looppiin tulee samassa kirjeessä.

Tämän sanoi vielä avustava hoitaja, ei lääkäri. Eli minulle tuli sellainen olo, että on täällä normaali aikataulu tällä hetkellä. Kai se jonojen määrä vähän vaihtelee.

Tosin sitä en tiedä, olenko saanut jonkun kiireellisen loop-ajan pahan tilanteen takia. Koitan olla miettimättä asiaa.

Tuo kolposkopian tulosten odottelu on aika hermoja riipivää. Luultavasti samanlaista tulee olemaan loop-tulosten odottelu. Ja tietenkin kohonneen syöpäriskin takia sitä varmaan on loppuikänsä vähän hermoheikko...

Ite oon kyllä käsittänyt, että se aika looppiin tulee nopeasti heti kun tulokset on selvillä, että sitä ei yleensä tarvi niin hiuksia halkoen odotella.

No, toivon, että kolposkopiassa ilmenisi, että tulokset vois tulla noinkin ajoissa ilman, että on vakavaa, että saisi vähän mielenrauhaa asian suhteen. Tosin kirjeessä luki, että tulokset tulisi 4-6vk ja samassa yhteydessä jatkohoito-ohjeet jne.

Joo, toi kohonnut syöpäriski on kyllä hitokseen ikävä asia, mutta toisaalta onneks sen myötä on kuitenkin tehokkaassa jatkoseurannassa, että ei tyhjän päälle sen suhteen jätetä. Vaikka tieto siitä ei kyllä todellakaan ole mieltä ylentävä.

Mulla mielialat vaihdellut tosi paljon ja nyt tuntuu, että oon jossain kieltäymyksen tilassa. Pariin päivään ei oo niin pahasti ahdistanut ja on pystynyt vähän jo elämäänkin. Tosin vapaa-aikani oon hukuttanut eskapismiin kirjallisuuden kautta. Ja toisaalta on taas sekin tunne, että "mulla aivan varmasti on syöpä".
Onko muilla tälläsiä tuntemusvaihteluita?

Ja en muista, että kirjotinko aiemmin, mutta nyt ruvennut tuntuun nipistelyä alamahassa. Ei mitään siis aiemmin, mutta oletan, että tää nyt psykosomaattista, kun on lukenut mahdollisia oireita, niin sitä rupeaa "tekemään" itselleen oireita.

Mutta mikäli sikäli tästä ilman syöpiä selviää, niim varmasti käyn vast'edes kerran vuodessa papassa ja yleisessä ultrassa ym., että varmasti kaikki on kondiksessa. Ei enää tuudittautumista oireettomuuteen tmv.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Todellakin on tunnevaihteluita laidasta laitaan. Välillä suojamekanismi toimii ja en muista koko asiaa, välillä sitä halailee lapsia itku kurkussa ja pohtii, onko enää kohta halailemassa.

Ja oireita oon olevinaan myös välillä huomannut. Kaiketi ilmaa vaan mahassa, mutta mieli saa aikaan vaikka mitä nipistelyjä.

Ja kiitos Alyssa. Tsemppiä ja onnea matkaan myös sinulle tuolloin maanantaina!
 
vierailija
No niin. Nyt alkoi kuukautiset. Aamulla soitettava ja peruttava loop. Oon ainakin siinä luulossa, että ei voi tehdä kuukautisten aikaan.

Äh. Pidentää tätä kamalaa odotusta.
 
Alyssa
No voihan hittolainen, iski ikävään väliin kieltämättä sulla toi. Ja sama käsitys mullakin. Huomennahan se varmistuu kun soitat. On tää naisena olo petollista. Ja tsemppiä lisä odotteluihin!

Rupee kyllä hitokseen jännittää jo huominen. En ainakaan kovin innolla odota. Lisää jännittämistä ja epätietoisuutta. Päätin jo, että otan äidin mukaan kuunteleen silmämäärästä arviota, koska oletan, että jotain sanoo ja mä en välttämättä ite sisäistä. Sekä nappaan pari rauhottavaa tuntia kahta ennen.

Ja jos joku tänne törmää, niin kiinnostais tietä, että onko kolposkopian ja loopin tulokset teillä pysynyt samana vai muuttunut paremmaks/pahemmaks?
 
vierailija
No niin, eli kolposkopia oli tosi helppo ja iisi toimenpiteenä. Toki olin valmistautunut ottamalla 2 x rauhottavaa, tonnisen paratabsin ja 600mg buranan.

Ensin gyne otti papan, ja koska taas lähti verta vuotaan papasta, niin otti sen takia klamydia-testin, jos se selittäisi sitä "poikkeavaa verenvuotoa", niin kuin omakantaan oli kirjattu. Näiden lisäksi otti myös HPV-testin.

Sitten itse kolposkopian aikana löytyi yksi pieni, mutta "voimakas ja tarkkarajainen" muutoskohta, josta otettiin kaks näytepalaa. Palojen otto tuntui, mutta ei sattunut. Lopuks hyydytti verenvuodon jollain aineella.

Sanoi, että aikaisintaan kolmen viikon kuluttua kannattaa kärkkyä tuloksia omastakannasta ja, tulokset tulee joka tapauksessa postissa ja jatkohoito-ohjeet. Stressiä, stressiä.

Eniten mietityttää, että mistä helvetistä mä olisin klamydian saanut, kun seksikumppani pysynyt samana jo 8kk ja joskis kesäkuussa ollut yks irtosuhde. No. Voihan helvettiläinen, jos sieltä tulee positiivinen tulos. Jotenkin pelottaa toi, että vuotaa noin herkästi jostain papa-välineistä, että se johtuu jostain vakavemmasta, mutta. Hitto. Stressiä, stressiä.

Silmämääräsesti ei antanut mitään sen kummalisempaa arviota.
 
Alyssa
No niin, eli kolposkopia oli tosi helppo ja iisi toimenpiteenä. Toki olin valmistautunut ottamalla 2 x rauhottavaa, tonnisen paratabsin ja 600mg buranan.

Ensin gyne otti papan, ja koska taas lähti verta vuotaan papasta, niin otti sen takia klamydia-testin, jos se selittäisi sitä "poikkeavaa verenvuotoa", niin kuin omakantaan oli kirjattu. Näiden lisäksi otti myös HPV-testin.

Sitten itse kolposkopian aikana löytyi yksi pieni, mutta "voimakas ja tarkkarajainen" muutoskohta, josta otettiin kaks näytepalaa. Palojen otto tuntui, mutta ei sattunut. Lopuks hyydytti verenvuodon jollain aineella.

Sanoi, että aikaisintaan kolmen viikon kuluttua kannattaa kärkkyä tuloksia omastakannasta ja, tulokset tulee joka tapauksessa postissa ja jatkohoito-ohjeet. Stressiä, stressiä.

Eniten mietityttää, että mistä helvetistä mä olisin klamydian saanut, kun seksikumppani pysynyt samana jo 8kk ja joskis kesäkuussa ollut yks irtosuhde. No. Voihan helvettiläinen, jos sieltä tulee positiivinen tulos. Jotenkin pelottaa toi, että vuotaa noin herkästi jostain papa-välineistä, että se johtuu jostain vakavemmasta, mutta. Hitto. Stressiä, stressiä.

Silmämääräsesti ei antanut mitään sen kummalisempaa arviota.
T. Alyssa tosiaan
 
Viimeksi muokattu:
iina
No voihan nyt sentään, kun tuollainen lisämietinnän aihe sulle vielä ilmaantui. :(

Mutta hienoa, että kolposkopia meni helposti. Ja jotenkin kuulostaa huojentavalle tarkkarajaisuus näin maallikon korviin. Nyt vain pitkiä hermoja tulosten odotteluun!

Mä peruin tänään sen ajan ja uusi aika on 19.3. Olisi muuten ollut jo aiemmin, mutta osui aikaisempi aika jo varatulle lomareissulle tai sitten niin, että ruven irtoamisvuoto olisi ollut lomalla. Hoitaja kysyi vielä lääkäriltä, onko ok noin myöhäinen aika, kun 4.2. tulleessa lausunnossa oli mainittu loop kuukauden sisään.
Onneksi lääkäri oli sitä mieltä, että voi siirtää. Muutoin olisivat varmaan yrittäneet tänään menkkojen aikaan, vaikka näkyvyys huonompi.

Mutta siis laajat on muutokset. :(
 
Alyssa
No voihan nyt sentään, kun tuollainen lisämietinnän aihe sulle vielä ilmaantui. :(

Mutta hienoa, että kolposkopia meni helposti. Ja jotenkin kuulostaa huojentavalle tarkkarajaisuus näin maallikon korviin. Nyt vain pitkiä hermoja tulosten odotteluun!

Mä peruin tänään sen ajan ja uusi aika on 19.3. Olisi muuten ollut jo aiemmin, mutta osui aikaisempi aika jo varatulle lomareissulle tai sitten niin, että ruven irtoamisvuoto olisi ollut lomalla. Hoitaja kysyi vielä lääkäriltä, onko ok noin myöhäinen aika, kun 4.2. tulleessa lausunnossa oli mainittu loop kuukauden sisään.
Onneksi lääkäri oli sitä mieltä, että voi siirtää. Muutoin olisivat varmaan yrittäneet tänään menkkojen aikaan, vaikka näkyvyys huonompi.

Mutta siis laajat on muutokset. :(
Huh! Sullakin sitten reilusti lisäodottelua loopin kanssa. Pidän peukkuja, että saavat kaikki muutokset sitten poistettua kerralla, vaikka laajalla alueella onkin. Eli sinnekin vaan pitkiä hermoja, ja ainakin lomamatka vähän varmaan saa ajatuksia pois kaikesta tästä pyörimisestä.

Joo, ei tässä auta kun pitää peukkuja pystyssä ja olla menemättä täysin lukkoon tän jatkuvan stressin ja ahdistuksen ja kaiken keskellä. Epätietosuus on kyllä pahinta, kun sitä on paljon ja kukaan ei oikein selitä mistään mitään.

Jaksaa, jaksaa!
 
Viimeksi muokattu:
Alyssa
Elikkäs siis. Väliaikatietoja.

Hyvät uutiset on, että ei oo klamydisa tai tippuria. Huono uutinen on se, että löyty korkeen riskin HPV-virus 16. Nyt pelottaa vielä enemmän, että se muutos, joka löyty on syöpää. Sitä itseään eikä pelkästään esiasteita.

No huomisen jälkeen voi sanoa, että eka viikko lusittu odottaen ja vielä 2-5vk odotusta ja epätietosuutta jäljellä. Ja pelkoa.

Vähän ajatukset sekasin tällä hetkellä. Hetki sitten tosiaan luin omasta kannasta, joten. Selittynee sillä.

Toivottavasti muilla parempaa.
 
vierailija
Elikkäs siis. Väliaikatietoja.

Hyvät uutiset on, että ei oo klamydisa tai tippuria. Huono uutinen on se, että löyty korkeen riskin HPV-virus 16. Nyt pelottaa vielä enemmän, että se muutos, joka löyty on syöpää. Sitä itseään eikä pelkästään esiasteita.

No huomisen jälkeen voi sanoa, että eka viikko lusittu odottaen ja vielä 2-5vk odotusta ja epätietosuutta jäljellä. Ja pelkoa.

Vähän ajatukset sekasin tällä hetkellä. Hetki sitten tosiaan luin omasta kannasta, joten. Selittynee sillä.

Toivottavasti muilla parempaa.
Hienoa, että sait noin pian nuo vastaukset, ettei ihan joka asiaa tarvii viikkotolkulla murehtia.

Mutta voihan hpv. Mulla ei oo testattu hpv-tyyppiä, ja nyt kun mietin, niin oman pään kannalta ehkä hyvä, että en sitä tiedä.

Onneksi sinulla kuitenkin on havaittu muutokset heti, eikä ole vielä laajalle levinnyt. Kädet ristissä toivon sinulle hyviä uutisia jatkossa.

Jaksaa jaksaa tosiaan. Harmittaa noi loopin pilanneet menkat. Hyvällä tuurilla olisivat jo saattaneet saada kaikki muutokset pois. Verrattuna tähän tunteeseen, että solut vaan jatkaa muuntautumista...
 
Viimeksi muokattu:
iina
Alyssa, miten menee? Onko tietoa jatkosta jo tullut?

Täällä siirtävät nyt kiireettömiä aikoja koronan vuoksi. Saapa nähdä, olenko siirrettävissä - torstaina olisi loop-aika.

Korona on kyllä muutoin täyttänyt ajatukset välillä niin, että ei muista oman navan alusen asioita edes muistaa.
 
Alyssa
Alyssa, miten menee? Onko tietoa jatkosta jo tullut?

Täällä siirtävät nyt kiireettömiä aikoja koronan vuoksi. Saapa nähdä, olenko siirrettävissä - torstaina olisi loop-aika.

Korona on kyllä muutoin täyttänyt ajatukset välillä niin, että ei muista oman navan alusen asioita edes muistaa.
Mä pidän peukkuja, että pääset looppiin, etteivät nyt siirtelis sitä. Sais ainakin yhden murheen pois harteilta. Ja aika sama vaikutus täälläkin, ennemmin ajatukset pyörii töissä ja koronassa, joka on ijan mukavaa vaihtelua.

Itse odottelen yhä tuloksia, kuukausi tuli täyteen tällä viikolla, joten pienk toivo jo, että ei ole vakavempaa, mutta stressaan kuinka pitkälle tulosten odottelu nyt voi venyä tän tilanteen myötä. Toivottavasti tulisivat jo pian!
 
Viimeksi muokattu:
iina
Pitkä odotus on sulla ollut, mutta toivottavasti tosiaan on merkki ei niin vakavasta tilanteesta.

Minulla oli juuri loop. Toimenpide itsessään oli nopea ja kivuton. Mutta lääkäri onnistui sohaisemaan jotain verisuonta niin, että vuoto ei meinannut loppua. Oli vielä lääkäriopiskelija seuraamassa ja hänelle lääkäri selitti, että ei hänelle ole ikinä ennen osunut tällaista.

Saivat lopulta poltettua looppauskohdat kiinni, mutta 20 min oli varattu aikaa ja aikaa menikin 45 min.

Ja nyt mua tietty hirvittää se ruven irtoamisvuoto, kun se sama suoni silloinkin on vuotovalmiina...

No, korona tuo suhteellisuudentajua, kaikki on kuitenkin ihan ok. Ja kotikoululaiset tuovat muuta ajateltavaa. :)
 
Alyssa
No niin! Eli reilu kuukausi meni tulosten odotteluun ja muutos varmistu HSIL-muutokseksi, mutta ei pahanlaatuiseksi. Poistetaan kuitenkin kohdunkaulansyövän riskin takia. Eli LOOP edessä täälläkin.

Apua! Puhuko gyne mitään, että onko odotettavissa samanlainen vuoto kun rupi irtoo? Ja onko ollut muuten mitään jälkikipuja ja - särkyjä? Pidän peukkuja, että ei tuu samanlaista vuotoo, mitä oli sen yhteydessä :I
 
iina
Huojentavalle varmasti tuntuu Alyssa nuo tulokset. En tarkoita, että HSIL olisi toivottu tulos, tietenkään, mutta se, että kyseessä on hyvälaatuine muutos, on hyvä uutinen. Joko tiedät loopin ajan?

Loopin jälkeen alavatsaa jomotti puudutuksen hävittyä. Mutta pieni lepo helpotti ja jomotus loppui parissa tunnissa. Aika rauhallisesti oon ottanut, käynyt vain kävelyllä, ei mitään hikijumppaa ja hyppyjä.

Vähäistä ruskeaa vuotoa on lähinnä pyyhkiessä. Vuoto on pahan hajuista, kuten tässä ketjussa on muutkin kertoneet.

Ei gyne sanonut mitään ruven irtoamisvaiheesta, ihan itse vain maalailen kauhukuvia...
 
CaroX
Täällä yksi, joka odottelee looppiin aikaa. Minulta poistettiin polyyppi, siinä vastaus Ca in situ/HISL. Papa ja pipelle täysin puhtaat, samoin ultraääni. Pelottaa ihan järkyttävän paljon mitä tämä on..
 
iina
CaroX, voimia pitkiin odottelu päiviin. Onko sinulla jo aika looppiin?

Olenkin jo aiemmin pohtinut, että miten luotettava papa on, kun ei tietenkään kaikkialta näytettä oteta. Että esim. tarkkatajaiset pienet muutokset jäävät huomaamatta.

Miten tuo polyyppi huomattiin, oliko se kohdun kaulalla? Onko sinulle tehty kolposkopia?

Toivottavasti sinulla muutokset on olleet vain polyypissa, ja loopissa vain puhdasta tulosta.
 
CaroX
Seulonta-Papan yhteydessä hoitaja huomasi polyypin, lääkäri poisti sen myöhemmin. Tästä tuli vastaukseksi sitten yllä oleva. Polyyppi oli kohdunkaulalla. Loop ja koloposkopia ovat yhtäaikaa parin viikon päästä. Olen aivan paniikissa kun en tiedä mitä nuo muutokset todellisuudessa tarkoittaa ja voiko noiden takaa löytyä esim. levinnyt syöpä jota ei enää voida hoitaa.
 
iina
Varmasti mieli kulkee kauhukuvissa ja peloissa. On helppo neuvoa ottamaan rauhallisesti ja olemaan panikoimatta - kun ei se niin vaan onnistu. Samoja pelkoja on ollut täälläkin.

Luulisi kyllä, että levinnyt syöpä olisi näkynyt papassa, limakalvonäytteissä tai ultrassa.

Päivä kerrallaan.
 

Yhteistyössä