Hormonikorvaushoidon haittavaituksia?

  • Viestiketjun aloittaja xxxx
  • Ensimmäinen viesti
xxxx
Aloitin Novofem hormonikorvaushoidon n. 3 kk sitten. Nyt olen huomannut, että ihooni on alkanut tulla suuria kipeitä finnejä, ennen hoidon aloittamista, en kärsinyt finneistä enää vuosiin. Toinen inhottava seikka on turvotus ja painonnousu, nimenomaan keskivartalossa. Liikunnan puutteesta ei voi olla kysymys, käyn 4-5 krt salilla ja 4 kertaa juoksulenkillä.Turhaanhan tässä liikkuu, kun tulokset ovat nolla.Ruokavalionikin kevyt ja kasvispainotteinen, eikä sekään hyödytä. Unihäiriötkään eivät ole hävinneet minnekään.
Eilen päätin lopettaa koko hoidon ja kokeilla luontaistuotteita.
Onko muilla havaintoja samanlaisista haitoista?
 
emu
Itselläni ei kokemuksia, ystäväpiirissä kyllä, en tosin tiedä onko kyseessä juuri sama lääke.
Eräs ystäväni sai aivoveritulpan-syynä hormonilääkitys.
Toinen ystäväni sai rintasyövän -
hormonit piti lopettaa.
64 vuotias ystäväni söi vuosikaudet hormoneja, kun lopetti ne lääkärin määräyksestä vaihdevuosioireet pamahtivat päälle, kiva nyt niitä sietää eläkeläisenä.
Työtoverini söi hormoneja unettomuuteen, annosta piti iän myötä vähentää jolloin unihäiriöt palasivat.
Summa summarun näistä kokemuksista päätellen, en halua niitä nauttia.
Niin ja muuten, mitään esim.ulkonäköetuja ei näiden ihmisten kohdalla ole havaittavissa, joku gynehän sanoi pystyvänsä ihon kunnosta päätelemään syökö joku hormoneja vai ei.
 
lääh-kun on niin kuuma-lääh-
En osannut aloittaa uutta keskustelua, joten kysyn tässä, ja odotan että te viisaammat ja jo kokeneemmat Ellit vastaatte.
Muita vaivoja ei suuremmin ole, mutta nyt on tämä hikitys alkanut, olo on kuin olisi jatkuvasti jossain sademetsässä, siis +50 C ja kosteusprosentti korkealla. Tämä on raskasta ja vie voimat, vaikka vesi ei valuisikaan.
nyt mietin pitäisikö aloittaa hormoonihoito, mutta arveluttaa. Onko niin että hoito vain siirtää vaihtareiden ajankohtaa, ja ne tulevat hoidon loputtua, olen luullut että kerran hoidettu ei enää palaa. Miten kauan vaihtarit yleensä kestää, jos yrittäisi sinnitellä?
Puhutaan myös että keltarauhashormooni olisi kaiken pahan alku ja juuri, siis olisiko turvallisempaa laitattaa hormonokierukka paikallishoidoksi, kohtu on tallella joten jossain muodossa sitä kuitenkin tarvitsisin.
Olen 55-vuotias ja kuukautiset loppuivat noin puoli vuotta sitten, muuten perusterve liikunnallinen elämäniloinen ja -haluinen nainen.
 
Minä 55v
Hei xxxx ! Minulla ei ole finnejä näkynyt mutta tuo lihominen on riesa ja painon pudottamisen vaikeus samoin ja nimen omaan kuvailemallasi tavalla.

Itse käytän estrogeliä. Kohtu on poistettu reilu vuosi sitten josta lähtien tuo estrogel ollut käytössä.
Olisin utelias tietämään mikä luontaistuote käy estrogeenin korvaavana? Onko sinulla tietoa ?
 
xxx
Hei! Tänään kuulin, että parille ystävälle on tehonnut luontaislääke ProBalance, itse ehdin ostaa Menolistica merkkisiä. Kokeilen niitä nyt tämän yhden satsin ja jos ei auta, ostan ProBalancea.
 
mamma ja mummo 61
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Hei! Tänään kuulin, että parille ystävälle on tehonnut luontaislääke ProBalance, itse ehdin ostaa Menolistica merkkisiä. Kokeilen niitä nyt tämän yhden satsin ja jos ei auta, ostan ProBalancea.
Hei olen 45v. käytin tuota menolisticaa sen 60tabletin verran, se myöhästytti minulla kuukautisia noin 10-päivää ja aiheutti sen jälkeen aivan järkyttävän vuodon, kuin olisi keskenmeno. Kävin lääkärissä ja hän sanoi että mahdollisesti juuri tuo luontaistuote aiheutti sen, niitä kun ei ole tutkittu millään tavoin. Ainoa turvallinen on kuulemma Menofem rohdosvalmiste, joka on tutkittu lääkkeen tavoin ja sitä saa vain apteekista. eihän se tietysti kaikille tee noita mainitsemiani vuotoja, mutta ajattelin kuitenkin kertoa kokemukseni, meinasin siitä joutua sairaalaan asti,mutta onneksi se kesti vain yhden päivän.
 
huomioikaa tämä
Tähkäimikkiä sisältävät kasvirohdosvalmisteet voivat aiheuttaa vakavia maksavaurioita
Euroopan lääkevirasto EMEA ja kasvirohdosvalmistekomitea (HMPC) ovat kiinnittäneet huomiota tapauksiin, jotka liittyvät vakaviin maksavaurioihin tähkäkimikki-valmisteita (Cimicifugae racemosae rhizoma, Black Cohosh root) käyttäneillä potilailla. EMEA:n komitea on arvioinut, että maksatoksisuudella ja tähkäkimikin käytöllä on mahdollinen syy-seuraussuhde.

Tähkäkimikkiä sisältävät kasvirohdosvalmisteet ovat EU:ssa laajassa käytössä myös kasvirohdosten yhdistelmävalmisteissa. Myyntiluvallisilla valmisteilla on monia käyttötarkoituksia, joista yleisin on vaihdevuosiin liittyvien lievien oireiden, kuten kuumien aaltojen, hikoilun, unihäiriöiden ja hermostuneisuuden hoito.
Lääkelaitos on myöntänyt myyntiluvan yhdelle tähkäkimikkiä sisältävälle kasvirohdosvalmisteelle (Menofem).
Tähkäkimikkiä sisältäviä valmisteita voi olla myynnissä myös elintarvikkeena myytävinä ravintolisinä, joiden valvonta kuuluu elintarvikevalvontaviranomaisille (Evira).
EMEA:n suosituksen mukaan, tähkäkimikkiä sisältävien valmisteiden käyttö tulee lopettaa ja ottaa yhteyttä lääkäriin välittömästi, mikäli ilmenee maksavaurioiden merkkejä ja oireita (väsymys, ruokahaluttomuus, ihon ja silmien keltaisuus tai vaikeat ylävatsakivut, joihin liittyy pahoinvointia ja oksentelua sekä virtsan tummumista). Kasvirohdosvalmisteiden käytöstä tulee myös aina kertoa lääkärissä ja apteekissa.
Terveydenhuollon ammattilaisia kehotetaan tiedustelemaan potilailta tähkäkimikkiä sisältävien valmisteiden käytöstä. Epäillyt maksareaktiot raportoidaan haittavaikutusilmoituksina Lääkelaitokselle.
Lääkevalvontaviranomaiset jatkavat tähkäkimikkivalmisteiden käyttöön liittyvän turvallisuusinformaation arviointia ja tarpeen vaatiessa antavat lisäohjeita
 
Tuulikki
Alkuperäinen kirjoittaja xxxx:
Aloitin Novofem hormonikorvaushoidon n. 3 kk sitten. Nyt olen huomannut, että ihooni on alkanut tulla suuria kipeitä finnejä, ennen hoidon aloittamista, en kärsinyt finneistä enää vuosiin. Toinen inhottava seikka on turvotus ja painonnousu, nimenomaan keskivartalossa. Liikunnan puutteesta ei voi olla kysymys, käyn 4-5 krt salilla ja 4 kertaa juoksulenkillä.Turhaanhan tässä liikkuu, kun tulokset ovat nolla.Ruokavalionikin kevyt ja kasvispainotteinen, eikä sekään hyödytä. Unihäiriötkään eivät ole hävinneet minnekään.
Eilen päätin lopettaa koko hoidon ja kokeilla luontaistuotteita.
Onko muilla havaintoja samanlaisista haitoista?
Minulla on ollut käytössä n. vuoden päivät progynova 1mg (aika mieto kuitenkin), yksi tabletti päivässä, sekä aikaisemmin käytin jonkun aikaa geeliä. Molemissa on ollut tuo turvotus ja painon nousu ongelmana, vaikka harrastan liikuntaa usean kerran viikossa, ja syön terveellisesti.
Minulta on poistettu kohtu, joten tuota keltarauhashormonia en tarvitse, vaikka sanotaan sen keräävän sitä nestettä. Näköjään/luultavasti ei pidä paikkaansa.
Lopetin pillereiden syömisen viikko sitten, ja testaan nyt onko juuri nuo pillerit syynä painonnousuun, vai mikä ! Muita ikäviä sivuvaikutuksia ei ole ollut, ja auttaneet ainakin hyvään uneen.
 
jos vielä jatkais hetken
Minulle tuli kanssa Novofemin aloittamisen jälkeen noin kuukauden, parin kuluttua finnipahkuroita leuan ja kaulan seutuville. Lääkäri sanoin soittaessani, että alussa elimistö ei ole tottunut vielä muuttuneeseen hormonitilanteeseen ja kehotti vielä joitain kuukausia jatkamaan jos ovat muuten sopineet. Nyt 6 kk
on aloittamisesta ja finnien tulo tuntuu vähän rauhoittuneen ja ajattelin syksyyn asti käyttää niitä pillereitä ja katsoa jos tilanne tasaantuu. Ajattelin, että jos vaihdan, menee taas alussa jonkin aikaa ennen kun tietää mahd. toisen valmisteen vaikutukset.
 
anneli
Aloitin Novofem hormonikorvaushoidon n. 3 kk sitten. Nyt olen huomannut, että ihooni on alkanut tulla suuria kipeitä finnejä, ennen hoidon aloittamista, en kärsinyt finneistä enää vuosiin. Toinen inhottava seikka on turvotus ja painonnousu, nimenomaan keskivartalossa. Liikunnan puutteesta ei voi olla kysymys, käyn 4-5 krt salilla ja 4 kertaa juoksulenkillä.Turhaanhan tässä liikkuu, kun tulokset ovat nolla.Ruokavalionikin kevyt ja kasvispainotteinen, eikä sekään hyödytä. Unihäiriötkään eivät ole hävinneet minnekään.
Eilen päätin lopettaa koko hoidon ja kokeilla luontaistuotteita.
Onko muilla havaintoja samanlaisista haitoista?

Minulla oli samanlaiset oireet. Lopetin novofem käytön 4kk sitten ja finnit on hävinny ja paino on ruvennu tippumaan. Meinaan itse hakea Cello nimistä luontaistuotekaupasta, se on kuulemma hyvä apu ovat kehuneet sitä.
 
Viimeksi muokattu:
tirja
Aloitin Novofem hormonikorvaushoidon n. 3 kk sitten. Nyt olen huomannut, että ihooni on alkanut tulla suuria kipeitä finnejä, ennen hoidon aloittamista, en kärsinyt finneistä enää vuosiin. Toinen inhottava seikka on turvotus ja painonnousu, nimenomaan keskivartalossa. Liikunnan puutteesta ei voi olla kysymys, käyn 4-5 krt salilla ja 4 kertaa juoksulenkillä.Turhaanhan tässä liikkuu, kun tulokset ovat nolla.Ruokavalionikin kevyt ja kasvispainotteinen, eikä sekään hyödytä. Unihäiriötkään eivät ole hävinneet minnekään.
Eilen päätin lopettaa koko hoidon ja kokeilla luontaistuotteita.
Onko muilla havaintoja samanlaisista haitoista?

Olen käyttänyt Novofemia yli vuoden ja turvotus ja painonnousu sekä etova olo on vaivana liikunnasta huolimatta. Lääkäri oli kyllä sitä mieltä, ettei hormonikorvaus sitä aiheuttaisi. Paino nousee kuulema 1,5kg/vuosivauhdilla vaihdevuosien alettua. Harkitsen kuitenkin pillereiden syönnin lopettamista.
 
Viimeksi muokattu:
ilman hormooneita
Olen käyttänyt Novofemia yli vuoden ja turvotus ja painonnousu sekä etova olo on vaivana liikunnasta huolimatta. Lääkäri oli kyllä sitä mieltä, ettei hormonikorvaus sitä aiheuttaisi. Paino nousee kuulema 1,5kg/vuosivauhdilla vaihdevuosien alettua. Harkitsen kuitenkin pillereiden syönnin lopettamista.
Kokemusta on. Itse aloin syödä kevättalvella hormoonikorvaushoitoa. Paino alkoi tasaisesti nousta. Kesällä sitä oli tullut jo viisi (5!) kiloa lisää. Nimenomaan keskivartaloon. Vyötärö hävisi tyystin. Jumppasin ja lenkkeilin säännöllisesti, mutta mikään ei auttanut. Paino senkun vain kohosi ja vyötärönseutu turposi.
Lopetin sitten heinäkuun lopussa hormoonit tyystin ja ajattelin, että mielummin vaikka hikipuuskia kuin tätä turvotusta.
Nyt paino on laskenut 4 kiloa ja vyötärö taas tullut entiselle paikalleen. Turvotus hävinnyt tyystin keskivartalosta.
Kokeile ihmeessä olla ilman hormooneita. Vaikka vähän? hikoiluttaakin. Tiedät, että se menee ohi aikanaan.
Kyllähän ne lääkärit sanovat, ettei ne lihota. Kattia kanssa. Kyllä ne sen tekee.
 
Viimeksi muokattu:
hermion
Minä sairastuin rintasyöpään luotettavana pitämäni gynekologin suosittelemien hormonikorvaushoitojen takia. Hoidot kesti n. 10 vuotta. Minulle ei kerrottu, että hoidon kesto saa olla enimmillään viisi vuotta? Niinpä vain jatkoin luottavaisin mielin lääkitystä joka oli lopulta viedä hengen. Joo, ei ollut kuumia aaltoja, mutta...?
 
simpsakka
Minä sairastuin rintasyöpään luotettavana pitämäni gynekologin suosittelemien hormonikorvaushoitojen takia. Hoidot kesti n. 10 vuotta. Minulle ei kerrottu, että hoidon kesto saa olla enimmillään viisi vuotta? Niinpä vain jatkoin luottavaisin mielin lääkitystä joka oli lopulta viedä hengen. Joo, ei ollut kuumia aaltoja, mutta...?
Minulta poistettiin kohtu ja munasarjat 1998,siitä asti olen yhtä vuoden omaehtoista taukoa lukuunottamatta nauttinut Progynova 1 mg ensin vuosia 1/p ja sitten vaihtanut 1 joka toinen päivä.
Kun on ollut lääkärille asiaa, olen kertonut muutoksista ja kysynyt mielipidettä,lääkäri on sanonut, että voin tehdä niin,jos se tuntuu hyvältä.
Kysymyksiä asiasta olen esittänyt eri vastaanotoilla eri lääkäreille ja saanut samankaltaisia vastauksia. Siispä olen tullut siihen käsitykseen,että voin sävellellä annoksia oman mieleni mukaisesti.
Nyt olen taas lopettanut käytön reilu pari kk sitten.

En ole huomannut muita vaikutuksia kuin,että kasvoni ja kaulani ovat silminnähden rypistyneet tänä aikana. Olisiko muutos muutenkin tapahtunut näin jyrkästi,sitähän ei osaa sanoa.

Harkitsen taas Progunovahoidon aloittamista.Pillereitä on vielä moneksi kuukaudeksi jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:
Kliogest
Aikaisemmin minulla oli estrogeeni-geeli ja keltarauhas lääkitys (10 pv/kk). Hikoilut lisääntyivät, ärsyyntyminen lisääntyi, hyvien ja huonojen päivien voimakkaat vaihtelut, keltarauhasen aikana vatsakipua ja turvotusta sekä verenpaineen nousua. Lääkitys vaihdettiin Kliogest nimiseen valmisteeseen ja kaikki edellä mainitsemani ongelmat loppuivat mutta myös kuukautiset, jes. Paino tuon lääkitysen johdosta ei ole noussut vaan laskenut. Uskaltaa aamuisinkin katsoa peiliin kun sieltä ei katsokaan buldogi silmäpusseineen ja turvotuksineen. Vaihtakaa ja kokeilkaa erilaisia lääkityksiä, koska tänä päivänä vaihtoehtoja on runsaasti. Oma keho on paras mittari ja jos tuntuu siltä, että jokin lääke ei sovi, niin älkää syökö niitä.
 
Maija
Minun korvausvalmisteeni on ollut femoston conti 1/5. Omin päin aloin nyt ottamaan joka toinen päivä, kun rinnat oli niin kireät ja kuukautiset pitkät runsaat. Onneksi joku täällä oli myös harventanut ja saanut sille lääkärin siunauksen.
Kun pääsisi tilanteeseen, ettei olisi kuukautisia, niistä on tullut jo osansa saatua... Hikoilin niin valtavasti, että oli kuitenkin pakko jotain apua löytää. Minä myös pähkäilen sitä, että siirränkö tällä lääkitsemisellä vain jotain väistämätöntä. Äitini on syönyt hormoneja jo lähes 30 vuotta. Hän on kyllä harvinaisen simpsakka 77-vuotias. Hän sai polvikipuja heti kun yritti lopettaa ja hikoilee edelleen jonkun verran.
 
One of You
Mulla nyt ei vissiin sanan varsinaisessa merkityksessä ole korvaushoitoa, mutta kuivia ilmakalvoja hoidettu jo 8:sen vuotta??? En muista tarkkaan....
Joka tapauksessa, ihoni on alkanut rasvoittumaan enemmän, mutta en lue sitä haitaksi tai kielteiseksi asiaksi. Mutta hentoista karvankasvua on havaittavissa, onnko se jo hirsutismi??? Who knows? No sheivaan kasvot ja nypin pinseteillä ylähuuleen tulevat hentoiset karvat.
Joo ja tää hormoni (estrogeeni, Progynova 2 mg) kyllä lisää nestettä elimistöön, mutta siihen mulla on nesteenpoistolääke...
Rintojen ajoittaista aristusta, joka tulee ja menee....

En katsoisi oikeastaan tätä hoidosta haittavaikutuksia, pelkkää plussaa!!!!

Ja keltarauhashormoni on paikallisesti hoidettu MIRENAlla.
Sillä suun kautta otettu progestroni teki oloni HIRVIÖKSI

Eli summaa summaarum: Ottaako pahan ja kiukkuisen olon, vai myönteisen ja helpottuneen???
Sitä saa jokainen tahollaan miettiä - plussat ja miinukset ja tehdä sitten omiin tarpeisiinsa nähden sopivan ratkaisun!
 
Onnellinen
Kokeilin läpi kaikki luontaistuotteet (paitsi Cellon) eikä niistä ollut mitään apua. Harmittaa että yritinkin, rahaa meni hukkaan hirvittäviä määriä.

Menin naisgynekologin vastaanotolle. Sain perusteelliset tutkimukset ja asiantuntevaa apua. Olen nyt käyttänyt 10 kk Estrena-geeliä ja joka toinen kuukausi (tai joka kolmas) progestiinia (Terolut) kohdun tyhjennysvuodon aikaansaamiseksi. Olen nostanut annoksen alun 1-2 pumppausannoksesta (=0,5-1 g) 3:een, koska pienempi annos ei enää riittänyt (maksimi on jopa 6 annosta, yleisin käyttämäni 3 annosta). Terolutia käytän joka toinen kuukausi, koska harvemmin käyettynä kuukautiset olivat runsaat ja kuukautiskivut melkoiset (niitä minulla on ollut 12-vuotiaasta alkaen, joten outoja ne eivät ole).

Valitsin geelin säästääkseni maksaani, laastaria en usko ihoni sietävän.

* Nyt elämä on jälleen elämisen arvoista. *

Oireeni olivat kauheita; rytmihäiriöitä, hengenahdistusta, voimakasta hikoilua joka puolella kehoa ja niiden takia tietenkin yöllisiä heräilyjä ja katkonaista unta. En olisi pystynyt työskentelemään niiden kanssa julkisella paikalla.
 
haööaösi
Onko täällä ketään joka olisi saanut hormonikorvaushoidosta vatsavaivoja? Aluksi ihan normaali olo mutta nyt vuoden syönnin jälkeen tuntuu kuin olisi joku tulehdus ohut tai paksusuolessa. Kaikki ruoat turvottavat ja tuottavat ilmaa ja vatsa kipuilee varsinkin lääkkeen ottamisen jälkeen. Muuten kyllä auttoivat rytmihäiriöihin ja univaivoihin.
 
Varmaankin
Alkuperäinen kirjoittaja haööaösi;11342827:
Onko täällä ketään joka olisi saanut hormonikorvaushoidosta vatsavaivoja? Aluksi ihan normaali olo mutta nyt vuoden syönnin jälkeen tuntuu kuin olisi joku tulehdus ohut tai paksusuolessa. Kaikki ruoat turvottavat ja tuottavat ilmaa ja vatsa kipuilee varsinkin lääkkeen ottamisen jälkeen. Muuten kyllä auttoivat rytmihäiriöihin ja univaivoihin.
siis jos jo vuoden on syönyt lääkkeitä, niin tuskin ne NYT olisi aiheuttaneet vatsaongelmaa. Enemmän luulen, että vatsaongelmat ovat vain iän tuomaa pikkukivaa. Samoin kuin muukin elimistö, ruuansulatuselimistö alkaa temppuilla vaihtari-iässä. Itselläni myös on tullut turvotusta ja vatsanväänteitä, enkä syö mitään lääkkeitä edes. Olen vaan pannut merkille, että valkoinen vilja tai hiiva ja sokeri on syypää turvotukseen. Ennen saatoin vaikka mitä syödä, mutta totta se joku raja on mahan ja suoliston sietokyvylläkin.
 
Anne
siis jos jo vuoden on syönyt lääkkeitä, niin tuskin ne NYT olisi aiheuttaneet vatsaongelmaa. Enemmän luulen, että vatsaongelmat ovat vain iän tuomaa pikkukivaa. Samoin kuin muukin elimistö, ruuansulatuselimistö alkaa temppuilla vaihtari-iässä. Itselläni myös on tullut turvotusta ja vatsanväänteitä, enkä syö mitään lääkkeitä edes. Olen vaan pannut merkille, että valkoinen vilja tai hiiva ja sokeri on syypää turvotukseen. Ennen saatoin vaikka mitä syödä, mutta totta se joku raja on mahan ja suoliston sietokyvylläkin.
Anne:Otin Novofemiä noin vuoden verran ja hikoilut katosi ja nukuin hyvin mutta muutama viikkoa sitten sain aivan mielettömän vatskakivun ja selkäsäryn, ihan kuin olisi ollut kymmenn sentin levyinen nauha alaselän ja vatsan ympärillä. Valtavat kivut, tsekkasin kaikki mahdolliset syyt ja sitten tulin siihen tulokseen että se on oltava hormoonilääke, mikä tekee kivun koska en ota muita lääkkeitä. Liikun ja syön normaalisti ja en ole ylipainoinen eikä ole mitään muiutakaan ongelmia. lopetin pillereiden oton ja nyt on vatsa ja selkä ihan kunnossa mutta hikoilu tuli takaisin ja nukun taas huonommin.
 
Viimeksi muokattu:
54 v
Minun korvausvalmisteeni on ollut femoston conti 1/5. Omin päin aloin nyt ottamaan joka toinen päivä, kun rinnat oli niin kireät ja kuukautiset pitkät runsaat. Onneksi joku täällä oli myös harventanut ja saanut sille lääkärin siunauksen.
Kun pääsisi tilanteeseen, ettei olisi kuukautisia, niistä on tullut jo osansa saatua... Hikoilin niin valtavasti, että oli kuitenkin pakko jotain apua löytää. Minä myös pähkäilen sitä, että siirränkö tällä lääkitsemisellä vain jotain väistämätöntä. Äitini on syönyt hormoneja jo lähes 30 vuotta. Hän on kyllä harvinaisen simpsakka 77-vuotias. Hän sai polvikipuja heti kun yritti lopettaa ja hikoilee edelleen jonkun verran.

Hyvä tietää että joku muukin harvertanut käyttöä, käytin aikaisemmin hormonikierukan kanssa geeliä jonka nimeä en nyt muista. Vajaan vuoden olen nyt syönyt femostonia mutta olen miettinyt lopettamista kun kohta tulee jo kaikkineen 8 vuotta täyteen. On alkanut haittavaikutukset pelottaa, kokeilen nyt ottaa joka toinen päivä ja katson jos sillä oireet pysyy kurissa. Vaikka ymmärsin että tämä annos on jo aika pieni
 
Viimeksi muokattu:
55v
Minunkin annokseni on pieni, yksi pumppupainallus geeliä joka ilta, mutta turvottaa vain vatsanseutua ja rintoja. Koko ajan on sellainen pönäkkä olo, vaikka ei ylipainoa ole, mutta nestettä se kerää. Niin vähäinen määrä, mutta niin se tekee.
Ei siihen auta liikunta tai ruokavalio. Mutta jos jollakin on hyvin pahat vaihdevuosioireet, niin ei sitten välitä turvonneesta olosta, jos se muuten auttaa.
Itse ajattelin lopettaa.
 

Yhteistyössä