Kuparikierukka - kommenttia please

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helppppp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helppppp

Vieras
Nyt ois kiva kuulla kokemuksia ym kuparikierukasta. Itse oon kyseistä vaihtoehtoa ehkäsyks harkitsemassa, kun ei tunnu hormonaaliset vaihtoehdot passaavan monistakaan syistä.
Mun kuukautiset on käsittääkseni ainaki iha normaalit eikä kovin kivuliaatkaan, ja kestän kyllä sen että jos kivut ja vuodon määrä lisääntyisikin. Mulle tosin gyne sanoi joskus, että kohdun pitäisi olla sopivan kokoinen jotta kierukka voitais asentaa, eli mistähän sen tietää et onks se sopiva? Pitääkö olla synnyttänyt nainen? Mitä muuta pitäis ottaa huomioon, paitsi tietty kupariallergia?

Entäpä millainen on ollut itse päävaikutus, eli onko ehkäisy toiminut, ja millaisia sivuvaikutuksia tms on ilmennyt? Kaikenkaikkiaan: onko kannattava päätös hommata kuparikierukka?

Minulle asennettiin Flexi t 300-kuparikierukka viikko sitten. Itse olen 25-vuotias ja synnyttämätön. Halusin kierukan siitä syystä, että hormonaalisista ehkäisykeinoista tuli kaikista jonkinlaisia sivuoireita (kokeiltu on useammat yhdistelmäpillerit, minipillerit ja ehkäisyrengas). Kävin lääkärillä ennen asetusta ihan perustutkimuksissa, joissa mielestäni ei kyllä kohtua sen kummemmin mittailtu. Tuo Flexi t 300 on hieman pienempi kuin muut kierukat, joten sopii paremmin. Tutkimuksen lisäksi otettiin tietysti Papa-näyte tulehdusten varalta. Sitten vaan apteekkiin ja kierukka mukaan 60 eurolla (eli aika halpa viiden vuoden ehkäisyksi).
Asettaminen oli siedettävä, kun olin ottanut 600mg Buranaa. Asettamispäivän alavatsa oli melkoisen kipeä, mutta sen jälkeen on ollut vain pientä nipistelyä. Tällä hetkellä mietin, että kuinkakohan pitkään nipistelyn jatkuminen on normaalia ja aioin tänään soittaa ehkäisyneuvolaan asiasta (joten voin sitten ilmoitella). Rakastellessa kierukka ei tuntunu minulle, eikä myöskään miehelle, vaikka sitä hieman jännitin. Tähän mennessä olen tyytyväinen päätökseeni, koska olen heti huomannut muutosta parempaan esimerkiksi limakalvojen kunnossa, joka oli melko huono ehkäisyrenkaan jäljiltä. Voin kertoilla kokemuksista lisää kunhan aikaa on kulunut hieman lisää.

Soitin tänään ehkäisyneuvolaan ja sanoivat, että pieni nipistely on tässä vaiheessa (eli viikko asennuksesta) ihan normaalia. Kuulemma sitten kannattaa huolestua jos on todella kovia kipuja.

Nostan tätä keskustelua, sillä haluaisin oikeasti lisää kommentteja, kiitokset elskalle kuitenkin (:

Kertokaahan ihmiset kokemuksia kuparikierukasta, ois kiva tietää!

Olen 27-v. synnyttämätön nainen. Halusin hormoonittoman ehkäisyvälineen ja päädyin kuparikierukkaan kaksi vuotta sitten, malli taitaa olla Nova T 380. Olen ollut kierukkaan todella tyytyväinen. Kierukan asentaminen sattui todella paljon parista Buranasta huolimatta, huusin ja taisin kirotakin. Kipu johtuu siitä, että kohdunkaulaa venytetään auki kierukan sisään saamiseksi, tuntemus oli kuin järkyttävät kuukautiskivut. Tuskat olivat minulla kovat myös pari tuntia asentamisen jälkeen. Jälkiviisaana olisin ottanut enemmän kipulääkkeitä ennen asentamista, vaikka lääkärin suositus taisi olla 800mg. Kierukka on kuitenkin mielestäni hyvinkin tuon lyhyehkön tuskan arvoinen.

Minulla on ollut aina jokseenkin runsaat kuukautiset, kuukautisvuodon määrään kierukka ei ole vaikuttanut. Muutamat ensimmäiset kuukautiset asentamisen jälkeen taisivat olla normaalia kivuliaammat, muistan jopa parit kuukautiset jolloin tuskat olivat minun mittapuuni mukaan todella kovat koska yleensä kuukautiseni eivät ole erityisen kivuliaat. Ainakaan vuoteen en ole kuitenkaan enää kärsinyt kuukautiskivuista.

Alkuajan kipuilun lisäksi en keksi muuta negatiivista sanottavaa kierukastani. Kierukka oli minulle ilmainen, asennettiin ehkäisyneuvolassa. Iloitsen siitä, etten syydä kehooni ylimääräisiä hormooneja. En huomaa kierukan olemassaoloa mitenkään, kumppanini kertoo tuntevansa poistolangat kun tarkkaan sormillaan kopeloi ;) Yhdynnässä langatkaan eivät tunnu eikä niitä tarvitse missään olosuhteissa varoa. On vapauttavaa, kun ehkäisystä ei tarvitse huolehtia viiteen vuoteen vaan homma hoituu näkymättömästi "itsestään". Tietääkseni kierukka on hoitanut tehtävänsä enkä ole ollut raskaana.

Suosittelen kuparikierukka lämpimästi, vaikka kaikille se ei välttämättä sovikaan. Mutta saahan tuon aina pois, jos ikäviä oireita ilmaantuu. Ilmeisesti jotkut lääkärit edelleen suosittelevat kuparikierukkaa lähinnä synnyttäneille naisille, mutta synnyttämättömyys ei ole todellakaan este kuparikierukan asentamiselle. Jos lääkäri vetoaa synnyttämättömyyteen tai kohdun kokoon, kannattaa kysyä toisen lääkärin mielipidettä ennen kuin luopuu ajatuksesta, sillä kyse saattaa olla lääkärin ennakkoluulosta liittyen kierukan asentamiseen synnyttämättömälle.

Minulle asennettiin kuparikierukka myös synnyttämättömänä 25-vuotiaana. Hormoniehkäisy ei sopinut. Gynekologi tarkisti kierukan sopivuuden ihan normaalin alatutkimuksen aikana, eli varmisti, että kohtu on normaalin muotoinen ja kokoinen. Asentaminen ei minulla sattunut juurikaan, en ollut ottanut särkylääkettä ennen sitä. Toimenpide oli todella nopea. Alamaha jomotteli sen jälkeen pari päivää. Asennus tehtiin kuukautisten aikana, jolloin se on helpointa ja kohdunkaula on löysin tai helpoin avata.

Yhdet tai kahdet kuukautiset asentamisen jälkeen olivat jonkin verran kivuliaat ja hyvin runsaat, sitten tilanne normalisoitui. Olen tykännyt kierukasta, olo on sen aikana täysin normaali toisin kuin hormoniehkäisyä käyttäessä.
Papakokeessa pitää käydä 1,5 tai 2 vuoden välein. Muuta vaivaa ei kierukasta tosiaankaan ole.

Suosittelen kyllä kuparikierukkaa. Tietysti jos kuukautiset ovat jo valmiiksi kovin runsaat ja kivuliaat, niin silloin se voi pahentaa tilannetta. Toinen tärkeä asia on antaa sen olla vähintään sen pari-kolme kiertoa, vaikka olisi kipujakin, koska tilanne todennäköisesti normalisoituu ajan kuluessa.

Kuparikierukka vaihtoehtona alkanut kovasti kiinnostaa, mutta mietityttää hieman, että voisiko kohtuni olla liian pieni, sillä kerran gynekologi totesi tutkimuksen aikana, että "pieni ja kiinteä kohtu". Olen aika pienikokoinen ihminen kyllä muutenkin..

Lisäksi kiinnostaisi tietää mitä kuukautissuojia te kuparikierukan käyttäjät käytätte? Jotenkin jäänyt mielikuva, ettei tamponin tai kuukautiskupin käyttö olisi suositeltavaa.

Kysy hyvä Syystikki kierukan sopivuudesta kohtuusi suoraan gynekologilta. Mene mieluiten sellaisen vastaanotolle, joka katsoo kaikki potilaat ultraäänellä, sillä saa tarkimman arvion.

Oman tietoni mukaan täysikasvuisen (pienikokoisenkaan) naisen kohdun koko ei itseasiassa ole se mikä kierukan kanssa tuottaa ongelmia, vaan enemmänkin kohdun väärä asento tai rakenne tai rakenteelliset viat hankaloittavat kierukan käyttöä.

Itse käytin tamponeja kierukan kanssa. Kuukuppia ei minulla ole, mutta luulen, että sitäkin voi käyttää aivan normaalisti kierukan kanssa.

Entäs kuparikierukan sisältämä nikkeli? Onko siitä ollut ongelmia?
Itselläni on nikkeliallergia. Haluaisin kuitenkin eroon näistä ylimääräisistä hormoneista mitä joudun nyt sietämään!! :/ Kuparikierukka kiinnostaa, vain tuo nikkeliallergia mietityttää..???

Niin, tuossa "kuparikierukan" linkissä ei mainita nikkeliallergiasta, vaan vain kupariallergiasta... Itsekin mietin tota nikkelihommaa, ku en oo varma oonkohan ite sille allerginen kun osa perheestä on. Kuparille en ainakaan usko olevani. Oiskohan sitte niin että noissa flexi-kierukoissa ei sitte nikkeliä olisi? Kai siitä nimittäin mainittaisi noissa haitoissa jos olisi?

Itseä kiinnostais kans tuo kuparikierukka, kun tuntuu nuo pillerit nostattavan verenpainetta. Mietityttää vaan kun joissakin keskustelupalstoilla puhuttu että on lähteny paikoiltaan ja seurauksena sitten raskaus..Ei tosiaan olis raskaus mitenkään toivottu vielä tässä vaiheessa (itse 19v. ja poikaystävä 21v. ja kumpikin vielä opiskelee).

Sanoisin, että kierukan lähtemisen paikaltaan huomaa kyllä 100% varmuudella. Kysy asiaa gynekologiltasi. Aivan kaikkein hurjimpia nettijuttuja ei kannata ottaa ihan tosissaan.

Pitääkö sitä sitte tosissaan ottaa jotain kupari- ja nikkeliallergiatestejä kans ennen kierukan laittoa vai?? Ku voihan sitä tietämättään olla allerginen ja jos asia sitte selviää vasta laiton jälkeen niin.. Niin no, en tiedä, kertokaahan te fiksummat ja asiasta tietävät! :)

Flexi t 300 asennettu. Asennus kävi todella kipeästi mutta oli onneksi ohi hetkessä. Buranaa ahkerasti söin ennen ja jälkeen kierukan asennuksen ja lepäämään, seuraavana päivänä olin vielä aika kipeä. Kipujen tuntuminen todella yksilöllistä. Toiset ei ilmeisesti tunne mitään muuta kuin pikku nipsaisuja.

Minulla on nikkeliallergia, kerroin lääkärissä, gyne sanoi että ei haittaa.

Nyt seuraan miten tämä minulle sopii. En halua enää yhtään mitään ylimääräisiä hormoneja itseeni missään muodossa. Aiemmin kokeillut useat hormonivalmisteet: pillerit, renkaat ja laastarit. Kiitti mulle riitti.. ei enää ylimääräisiä hormoneja, vain kehon omat!

Olen 30 ja synnyttämätön. Sain kyllä lääkäriä suostutella että saan kierukan, mikä minusta outoa. Sanoin että en halua enää ollenkaan hormonivalmisteita. Silti sitten tyrkytti hormonikierukkaa!?

Nyt vain toivon ja jännitän että miten alkaa kuparikierukan kanssa sujumaan. Toivottavasti hyvin.

kuparikierukka aikoinaan 3 vuotta. Lapsia oli kierukan asentamisvaiheessa 2.
Mulle ei pillerit tai muut hormonaaliset ehkäisyt sopineet lainkaan. Päänsäryt pahenivat helvetillisiksi.

Sen vuoksi ehkäisynä oli kuparikierukka. Kuukautiset olivat senkin jälkeen ihan normaalit, mutta yhdyntäkipuja minulla oli jatkuvasti.
Valittelin niitä aina gynelle, mutta eihän sitä oikeasti kiinnostanut. Kurkisti vain joka kerran alakautta ja sano että ihan hyvinhän se siellä on.
Joten sinnittelin vain niiden kipujen kanssa. Jälkikäteen ajatellen se oli tosi tyhmää.
Olisi pitänyt vaihtaa gynegologia heti.

Kun kierukan poisottoaika tuli, selvisikin että mulla oli kasvanut runsaasti kudosta kierukan ympärille. Elimistö yritti kai "päällystää" vieraan esineen. Kierukan poisotto olikin helvetillinen operaatio.

Kolmen vuoden kuluttua tästä multa jouduttiin poistamaan kohtu kasvainten vuoksi. En tiedä oliko tuolla kierukalla mitään osaa tai arpaa tähän. Voi olla että kasvaimet olisi kasvaneet muutenkin.

Mutta jos teillä ilmenee pieniäkään ongelmia, katsokaa että lääkäri ottaa oireenne vakavasti.
Jos ei ota, vaihtakaa lääkäriä, hakekaa toinen mielipide.

Taustatietoina, olen atoopikko, mulla on nikkeliallergia, todettiin tosin vasta kierukan poiston jälkeen ja sukurasitteena migreeni. Migreenikohtaukset ovat meillä hormonaalisia. Äidillä migreeni lakkasi vaihdevuosiin, mulla kohdun poistoon.

Hui, en oo kyllä koskaan kuullut että tuollaista kudoksen kasvamista kierukan ympärille olisi tapahtunut... Onkohan sitten kuinka todennäköistä, ja voisiko tuo johtua esim tuosta nikkeliallergiasta tai jostain yksittäisestä henkkoht tekijästä?

Noista kasvaimista itse sanoisin, että en usko johtuneen kierukasta, ainakaan itsessään, koska oon kuullut että joillekin niitä (varsinkin niitä hyvänlaatuisia) tulee ihan yhtälailla pillerien jälkeen/yhteydessä.. Mutta tuo kudoksen kasvaminen kierukan ympärille kuulostaa kyllä pahalta, osaako kukaan sanoa tosissaan että mistä vois johtua ja onko todennäköistä?

kierukan poistanut gynegolgi ei ollut itse nähnyt liki kymmenvuotisen uransa aikana toista samanlaista. Eli on varmaan tosi harvinaista. En tiedä montako sataa tai tuhatta kierukkaa oli laittanut/poistanut.
Mulla oli kierukan toinen sakara täysin sen kasvainkudoksen peitossa. Voihan olla että kasvaimet vaan kasvoivat siinä kohtaa.
Kierukan poistaminen ei kuitenkaan ollut mikään kiva operaatio.

Mulla on toinen kierukka meneillään, olen nyt 41 v ja synnyttämätön. Ekan laitto tuntui kaiken maailman muljauksina, mutta toisesta en tiennyt juuri tuon taivaallista (taitaa olla eroja lääkäreissä ;) ).

Mulle kierukka verenpaineisena on aivan superhyvä ratkaisu. Olen jo varmaan seitsemän vuotta käyttänyt kuukuppia kuukautisten aikaan, eli vielä on kierukka paikallaan, kupista huolimatta! Ainahan niitä huonoja kokemuksia joillekin sattuu, mutta mulle hormoniton kuparikierukka on ollut just loistelias, siitä huolimatta, että murkkuikäisenä oli joskus hb aivan laittamattomissa, kun oli runsaat kuukautiset.. Nyttemmin kun olen kavereiden kanssa kuukautisista keskustellut, mullahan on aika loivat kuukautiset.. Kupin kanssa kun tietää suurinpiirtein tarkasti sen nestemäärän, kun on mitta-asteikko kupin kyljessä ;)
Eli ei kuparikierukka välttämättä lisää kuukautisten määrää!

Rohkeasti kokeilemaan kierukkaa vaan!

Olen 33v. yhden lapsen äiti. Olen käyttänyt kupari kierukkaa kohta viisi vuotta eli vaihto on ihan lähiaikoina. Olen ollut todella tyytyväinen! Halusin silloin aikoinaan kuparikierukan siksi kun hormonaaliset ehkäisyt ei minulle sopineet, kokeilin montaa eri vaihtoehtoa. Toki jännitti puheet kohdun ulkopuolisista raskauksista jne. kuparikierukan kanssa, mutta mitään ongelmia ei ole näinä vuosina ollut. Tosin kuukautiset on runsaammat mitä aiemmin ja kuukautiskivut ovat hieman voimakkaammat mutta ne ei haittaa kun ehkäisy on niin hyvä! Se on totta mitä puhutaan että mitä pidempään kuparikierukka on sitä kivuliaammat kuukautiset tulee olemaan, siis tarkoitan sitä että kun kierukan aika rupeaa olemaan lopuillaan, se on ainakin mulla hyvä muistutus siitä, etä kierukka pitää mennä vaihtamaan, kun muuten tämä on niin vaivaton ehkäisykeino, ettei sitä tarvitse päivittäin miettiä.

Tuntuu, että suhtautuminen kuparikierukkaan vaihtelee hurjasti terv.hoitohenkilöstön omien ennakkoluulojen mukaan?

Itselleni terveydenhoitaja oli aika tympeä toiveeni suhteen (halusin kuparikierukan) ja sanoi vähän niin, että pitää olla vähintään kihloissa (lue: hyvin vakituisessa parisuhteessa), että sitä edes harkitaan ja jos ei ole on käytävä KAIKKI muut ehkäisyvaihtoehdot ensin läpi. Että pitkä on tie edessäsi. Sen sijaan hormonikierukka olisi hyvä, kun sillä voi saada vuodot kokonaan pois. (En halua kuukautisia pois, oloni on silloin tukala ja epänormaali, eikä vuotoni määräkään ole kovin suurta. eikä minulla ole ylimääristä paria sataa euroa turhaa rahaa, jos vaikka kohtuni ei pidäkään kierukkaa sisällään. Ei sitä kukaan korvaa, jos kallis hormonikierukka tulee ulos ennen aikojaan)

Gynekologi suhtautui asiaan paremmin ja jopa katsoi, että olin oikeassa pohdinnoissani, että minun kannattaisi aloittaa juurikin kuparikierukasta. Gyne tosin varoitteli, että kohdunkaulani on puudutettava eikä sittenkään asennus ole minulle kivutonta (kohdunkaulani on "haastava"). Hormonikierukkaa gyne ei suositellut lainkaan, koska minulle se olisi liian iso. Kuparikierukka on lisäksi halvempi tapa katsoa hyväksyykö kohtuni kierukkaa lainkaan. Hyvä, että piti "varoittelupuheet".

Nyt on vähän kierukan asennus jäissä, kun on todettu vakavampia oireita, mutta kunhan niistä saadaan selvyys, saan heti kuukautisten alettua ja papa- tulosten tultua marssia gynelle kierukan asennukseen.Ehkä helmikuussa.

Ota selvää ennen kuin asennutat kierukan, että minkälaisessa asennossa kohtusi on. Minulle laitettiin hormoniton kierukka kun muut ehkäisymentelmät eivät tulleet kysymykseen ja tulin heti raskaaksi. Syy voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu ja kierukan teho ei riittänyt. Istukka oli kiinni aivan kohdun yläosassa. Minulla oli tuolloin jo kaksi lasta ja päättelin opintojani, joten "sosiaalisista syistä" teetätin abortin. Lääkäri sanoi minulle, että on parempi keskeyttää kierukkaraskaus heti. 75% kiierukkaraskauksista menee myöhemmin kesken sanoi hän ja mahdollista on, että jos raskaus etenee loppuun, niin lapsella saattaa olla kierukka kasvaneena johonkin esimerkiksi päähän. Kierukkaa en enää ottanut, vaan sain vihdoinkin lääkärin lausunnon ja lähetteen sterilisaatioon, johonka olen ollut tosi tyytyväinen. Kierukan laitto oli epämiellyttävä kokemus (en ole erityisen kipuherkkä)ja tiedostin sen olemassa olon koko ajan sen poistoon asti.

Yhteistyössä