Miksi aina virtsatietulehdus?

  • Viestiketjun aloittaja ohboluygob
  • Ensimmäinen viesti
ohboluygob
Arvoisat Ellit, kaipaan apuanne. Alan tuskastua koska tähän mennessä vastaan tulleet lääkärit ja gynet eivät vaivaudu tutkimaan ongelmaani perin pohjin.

Kärsin toistuvista virtsatietulehduksista. Ne alkavat tosissaan tympiä ja masentaa. Muutaman kuukauden tai keskimäärin puolen vuoden välein iskee tulehdus ja yleensä heikentyneen vastustuskyvyn myötä. Onko kenelläkään tietoa miksi bakteerit elimistössäni iskevät aina virtsateihin eikä esimerkiksi nieluun kuten useimmilla ihmisillä? Ottaisin niin mielelläni "tavallisen" kuumeflunssan kurkkukipuineen, mutta ei - minulla bakteerit jylläävät aina virtsateissä ja -rakossa.

Jos käyn matkalla eli kävelen paljon, syön epäsäännöllisesti ja rasitan itseäni... jos käyn ulkona ja otan alkoholia (keskimäärin 2 kertaa vuodessa)... jos harrastan seksiä mieheni kanssa (TOSI harvoin tyyliin kerran kuukaudessa)... niin nämä voivat laukaista tulehduksen. Ikään kuin bakteerit eivät ikinä kokonaan poistuisikaan elimistöstäni vaan häviävät muka hetkeksi ja odottavat vain sopivaa hetkeä iskeäkseen uudelleen.

Vaiva on ehkä jonkun mielestä pieni, mutta minulle se on iso ja kiusallinen. Tulehdus iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta (yleensä aina aamuyöllä ja viikonloppuna kun ei ole toivettakaan päästä lääkäriin saman tien) ja tosi tuskallisena. En todellakaan pysty pidättelemään virtsaamista näytettä varten neljää tuntia (mitä yleensä ihmetellään vastaanotolla joka kerta) vaan kärvistelen vessassa vähintään puolen tunnin välein vääntämässä tippaa tai kahta. Lääkkeitä olen käyttänyt kuurina useampia ja alussa yli 10 vuotta sitten, kun hain ensimmäisen lääkekuurin, se auttoi heti ensi tabletista alkaen, mutta siitä lähtien lääkkeiden teho on jotenkin huonontunut ja nyt saattaa joskus kuurin jälkeenkin tuntua vielä oireita.

Onko kukaan löytänyt lääkäriä, joka oikeasti perehtyy tälläisen tulehduskierteen syihin ja viitsisi nähdä hiukan vaivaa selvittääkseen onko jotain ruumiillista poikkeamaa mikä aiheuttaa bakteerien pesimisen tietyssä paikassa toistuvasti?
 
estolääkitys
vaivaanhan on olemassa estolääkitys, johon saa reseptin lääkäriltä. suosittelen karpalomehun juomista (kunnon täysmehua, ei sokerilitkua), se auttaa oikeasti vähän vaivaan, kun hapantaa virtsan.
 
ohboluygob
Kiitos kommentista. Tuota estolääkitystä olen miettinyt, tosin lääkärit aina sanovat, että tulehduksia ei ole kuulemma siihen "riittävän usein". Kuulisin mieluusti myös kokemuksia estolääkityksestä, käsittääkseni siinä syödään pientä antibioottikuuria jatkuvasti (korjatkaa jos olen väärässä) miten se vaikuttaa, kauanko sitä joutuu jatkamaan ja onko sillä haittavaikutuksia?

Karpalomehun, C-vitamiinit, viinietikat, persiljat ym. muita "ravinnollisia" konsteja olen jo kokeillut ja niistä ei ole ollut apua.
 
estolääkitys
Itselläni ei ole estolääkitystä, mutta harkitsen ottamista jos vaivat tihenevät. Mulla oli vuosia sitten virtsis n kerran 1-2 kk:ssa, harvemminkin joskus ja lääkäri ehdotti estolääkitystä. Nyt on laantunut ja on kerran pari vuodessa. Ehkä se on lääkäristä kiinni, mutta kyllä minullla on paljon ystäviä, jolla on virtsit on useamman kerran vuodessa ja ovat estolääkityksellä. Niin ja virallisesti riittää että on 3 kertaa vuodessa (poliklinikka.fi), niin voi saada estolääkityksen (kesto 3-12 kk), Ja jos tulee aina yhdynnän jälkeen, niin siihen voi saada omansa. Luepa täältä
http://www.poliklinikka.fi/?id=2374458&page=8507060
 
mulla ollut
Itse olen onneksi päässyt tulehduksista (ei ole ollut puoleentoista vuoteen), mutta aikoinaan kärsin niistä ihan jatkuvasti ja muistan kyllä miten hirveää se oli. Kovasti voimia siis sinulle! Mä söin Nitrofur C -antibiootteja 4kk kuurin estolääkityksena, ja sen avulla pääsin kierteestä. Samalla lopetin ehkäisyrenkaan käytön ja käytin emättimeen estrogeenivoidetta limakalvoja vahvistamaan. Estolääkitystä otettiin aina yksi tabletti iltaisin. Se aloitettiin sitten kun viimeinen akuutti tulehdus oli ensin tujummalla kuurilla nujerrettu. Söin ensin jotain Trimex-nimistä estolääkettä, mutta bakteerit kehittivät siihen vastustuskyvyn ja tulehduksia tuli estolääkkeestä huolimatta. Söin myös karpalokapseleita ja c-vitamiinipuristeita aamuin illoin vielä kauan estolääkkeen loppumisen jälkeen. Nyt olen raskaana ja olen siksi lopettanut nuo kapselit ja c-vitamiinipuristeet. Olen huomannut, että niiden syönti happamoitti pissaa niin paljon, että mulla oli pieniä "tulehdusoireita" tai virtsaputken pään jomottelua usein, vaikkei näytteistä enää mitään löytynyt. Nyt nuokin ovat onneksi loppuneet, vaikka luulin, että sain kierteestä jonkun loppuelämän virtsaputkioireyhtymän.

Toivottavasti tästä on sinulle apua!
 
ohboluygob
Kiitos edelleen kommenteistanne. Luin läpi tuon www.poliknikka.fi -linkin ja sieltä löysin vielä lopusta pari linkkiä, jotka myös lukaisen läpi. Kaikkea hyvää viime ninimerkin raskaudelle! Eräs ystäväni sanoi, että hänellä loppuivat synnytyksien jälkeen virtsatietulehdukset. Itse en aio hankkia lapsia ja kävin sterilisaatiossa parisen vuotta sitten, joten tuosta ei ikävä kyllä ole ratkaisuksi minulle...

Olen myös monesti miettinyt, että yletön C-vitamiinin tai ylihappamien juomien ja puristeiden syöntikään ei voi olla ihan hyväksi. Tuo kuvaus pienistä "tulehdusoireista" näiden seurauksena kuulostaa tutulta ja myös minulla on ollut tulehduksien välillä vastaavaa oireilua, vaikka en varmuudella tiedä mistä se johtuu, bakteereista vai jostain muusta?!

Syön parhaillaan Ratiopharmin Norfloxacin-kuuria ja aion käydä sen jälkeen kontrollinäytteessä ja kysyn sitten tuosta estolääkityksestä.

Loma olisi vielä edessä ja matka varattuna... Hirvittää jos tulehdus uusii ulkomailla eikä olekaan heti reseptiä käsissä ja lääkettä valmiina kaapissa. Tämä tosiaan heikentää elämänlaatua ja vetää mielen matalaksi kun ei voi kohta kuin nyhjöttää neljän seinän sisällä ja jättää elämän elämättä. Tuntuu niin masentavalta, että näin sinänsä pieni, mutta äärimmäisen kiusallinen vaiva pystyy nujertamaan ihmisen.

 
estolääkitys
Jos olen lähtenyt matkalle ja tulehduksia on ollut, niin olen pyytänyt lääkäriltä reseptin ja olen hakenut sitten ropit matkalle mukaan. Lisäksi on kirjoittanut sen hiiva tabletin (diflucan), kun saan senkin sitten aina antibiootin jälkeen. Kysäise lääkäriltä vaan, on helpompi kun on ropit mukana, kun mennä ulkomailla lekuriin vaikka vakuutus sen maksaisikin. Menee kuitenkin loma pilalle ja aina ei tiedä kuinka nopeasti lääkäriin pääsee ja mitä roppeja antaa ja antaako ollenkan.
 
ohboluygob
Täytyy käydä kyllä uusimassa resepti ennen matkaa ja hakea saman tien lääkkeet apteekista kaappiin (ja siis matkalaukkuun) odottamaan. Tuo on kyllä totta, että lääkärille tuskin pääsee parissa minuutissa ja jonkun toisenlaisen vaivan kanssa sen vielä kestäisikin, mutta tämän ei.

MInulla ei onneksi ole tähän mennessä (koputan puuta) tullut vielä koskaan tuota hiivaa antibioottikuurin jälkeen.

Onko kukaan muuten kokeillut akupunktiohoitoa virtsatietulehduskierteeseen? Aloitin kuurin viikko sitten ja toivon, että siitä olisi apua. Nyt tuli kyllä heti takapakkia, kun ekan hoitokerran jälkeen tuli tulehdus (tuskin se tuosta akupunktiosta tuli, mutta sattui vain "hyvään" ajankohtaan...).
 
ohboluygob
Ja vielä edelleen haluaisin tietää syyn (ja sen myötä ehkä myös ratkaisun) miksi minulla bakteerit iskevät aina virtsateihin eikä esim. nieluun "normaaliflunssan" muodossa.... sen kun jotenkin selvittäisi, niin olisin askelen lähempänä paranemista.
 
estolääkitys
En tiedä mistä johtuu, minulla iskee aina kaikki tulehdukset nieluun, kun nielurisat ovat niin isot ja kiemuraiset. Minä saan virtsiksen vaikka istun kesällä puupenkillä. Pakko laittaa takki tai muu alle, niin ei tule. Ärsyttävä vaiva todenteolla.
 
mimmi123
Muut voi luulla et tosi pieni vaiva, mutta ei todellakaan. Vaikuttaa ihan kaikkeen kun koko ajan tosi tukala oli eikä seksitäkää tuu mitää :(

Mulle on auttanu et käytetään kortsua vaikka onki e-pillerit käytössä. Ja sit on varmuuden vuoks vielä estolääkkeet mitkä otetaan heti yhdynnän jälkeen tarvittaessa. En oo niitä kyl nyt tarvinnu kuhan muistetaan kortsua käyttää ja sit tietty vessassa käynti enne puuhia ;) Voihan se olla, et jos on limakalvotki jotenki kuivat ni se vaikuttaa kans, et kannattaa vähä rasvailla jollai perusöljyllä jos vaikka auttaa :)
 
rosene
Oletteko huomanneet onko eri kuukautissuojien käytöllä vaikutusta asiaan? Itselläni kuukautiskuppi painaa selvästi virtsarakkoa (vessahätä tulee nopeammin ja tuntuu ettei rakko tyhjene kunnolla jos kuppi on sisällä) ja muistelen, että vastaavaa vessahädän tunnetta tuli aikoinaan tamponeistakin. Tulehduksia en ole onneksi näiden vuoksi saanut, mutta on tullut mieleen, että herkästi tulehduksia saava varmaan voisi saada tulehduksen tamponin tai kupin aiheuttamasta ärsytyksestäkin.
 
vielä sellainen
Tämä on itsestäänselvyys, mutta tulkoon nyt sanottua vielä kerran. Kaikkien edellä mainittujen hyvien ohjeiden lisäksi: Ennen seksiä myös mies ala- ja käsipesulle niin ei tartu ainakaan sitä kautta naiseen pöpöjä. Eri asia ja vaikeampi on tietysti se, jos pariskunnan bakteerikannat eivät niin sanotusti neuvottele keskenään ja nainen saa aina tulehduksen em. pesuista huolimatta. Silloin tuo kortsun käyttö voi olla apu.
 
vainko kerran kuukaudessa
Seksiä? Oletko varma että miehesi tyytyy noin harvoihin seksi kertoihin? Jospa se käy vieraissa ja tuo sieltä tuliaisina jotain tartuntaa? En tarkoita loukata mutta ajattelpa asiaa.
 
Pissaliisa
Kysymykseesi en osaa antaa vastausta, mutta kerronpa kuitenkin, että jos muutaman kuukauden tai puolen vuoden välein iskee tulehdus, niin ei se minun mielestäni ole vielä kovin paha. Minulla on ollut (ilmeisesti) virtsatietulehdus tauotta huhtikuusta lähtien, eikä loppua näy. Antibiootteja on popsittu useampi kuuri. On tähystettykin, mutta mitään normaalista poikkeavaa ei kystoskopiassa löytynyt. Koko ajan kusettaa, eikä se mene ohi, vaikka miten usein kävisin vessassa. Tämä jos mikä heikentää elämänlaatua.

Tarkoitus ei ole vähätellä ongelmaasi. Onhan se varmasti ärsyttävää ja tuskallista, mutta kuitenkin ohimenevää - ainakin vähäksi aikaa.
 
eroon kierteestä
mulla on ollut krooninen virtsis jo viisi vuotta. lopulta kävi samoin kuin ap:llekin, mitkään antibiootit (ei edes enää estolääkitys) tehonneet. hirvittäkin ajatella mitä lukemattomat antibioottikuurit ovat tehneet kropalleni ja omalle luontaiselle bakteerikannalleni!
pakko oli turvautua vaihtoehtoiseen lääketieteeseen. menin akupunktioon ja nyt kaduttaa vain se, etten tajunnut kokeilla tätä aiemmin! mitään oireita ei enää ole ja olo parempi kuin vuosiin. jo 4kk olen ollut ilman oireen oiretta ja se on paljon minulle se. uskallan taas lähteä esim. vkonlopuksi mökille, kun ei tarvitse suunnitella koko elämää mahdollisten oireiden ja lääkärin saatavuuden suhteen
 
Estolla eroon
Oma kierteeni katkesi aikoinaan 1/2 vuotta kestäneellä estolääkityksellä. Sen jälkeen tulehduksia on ollut aluksi puolen vuoden, sitten vuoden välein ja nyt joskus vain.

Itsehoitoina pidän jatkuvasti huolta siitä, etä syön paljon kasviksia - ovat happamia ruoka-aineita ja juon marjamehuja. Hiivaa sisältävät tuotteet ja runsas makean syöminen pitää elimistöä hiivalle otollisena, samoin liha on emäksistä, joten kohtuudella sitäkin.

Happamassa akassa ei bakteerit hillu! Ei myöskään hiivatulehdukset, joita podin virtsisten välissä, todennäköisesti antibioottien vuoksi.

Ei siis riitä, että alat karpalomehukuurille tulehduksen tultua, ravintotottumuksia pitää muuttaa pysyvästi.
Minut se on päästänyt näistä vaivoista, sanoisin kokonaan.

Nyt, kun vaiva on sinulla toistuva, on myös paikallisesta estrogeenihoidosta apua. Se vahvistaa lantion alueen limakalvoja. Maitohappobakteereita kannattaa nauttia nyt sekä ruokajuomissa että kapseleina sekä aina antibioottikuurien aikana.
 
miraim
Tästä ei ole ehkä apua ap:n ongelmaan, mutta kannattaa hankkia gyneltä lähete bakteeriviljelmään. Mulla on nimittäin kans ollut huhtikuusta oireita, sillai kirvelyä ja vihlomista, jonka olen tulkinnut virtsikseksi. Virtsakoe oli kuitenkin puhdas, joten gyneltä tuli lähete tarkastaa kaikki alapään bakteerit, myös sukupuolitautien varalta. Ja viljelyssä ilmenikin, että mun alapäähän oli päässyt sekä aerobisia että anaerobisia bakteereja (tod. näk. suolistosta), jotka aiheuttivat virtsiksen tapaisia oireita. Sain sitten niihin antibiootteja, ja vaiva hävis vähäksi aikaa. Nyt vain sitten kävi niin ikävästi, että jouduin ihan muista syistä ottamaan taas antibiottikuurin, joka sai alapään bakteerikannan taas ihan sekaisin, ja nyt ollaan samassa tilanteessa kuin silloinkin eli kirvelee, mutta virtsa on puhdas, joten gyne päätteli, että samat bakteerit jylläävät taas kropassani :-( Nyt on sitten taas bakteereja tuhoavan antibioottikuurin vuoro.
 
edelliselle vinkki
Oletko kokeillut käyttää maitohappobakteereja antibioottikuurin aikana? Ne saattaisivat säästää sinut tuolta jatkuvalta lääkkeidensyömiskierteeltä! Suun kautta otettavistakin on apua, ja sitten on tietääkseni olemassa emättimeen laitettavia puikkoja/kapseleita. Ei kannata vaan ottaa antibioottia ja maitohappobakteeria samaan aikaan, koska antibiootti valitettavasti tappaa myös maitohappobakteerit, mutta esim. sellainen tahti on hyvä, että otat antibiootit illalla ja maitohappobakut aamulla. En tosin tiedä millainen antibioottikuuri sinulla on (esim otetaanko sitä aamuin illoin) mutta tajusit pointin.
 
ei hormoonalliselle ehkäisylle
Heippa!

En jaksa lukea koko viestiketjua läpi, sillä yhteen aikaan kulutin tunteja lukemassa näitä ja etsimässä apua omiin oireisiin. Haluan nyt vuorostani kertoa mikä minulle on auttanut, vaikka joskus virtsatietulehdus minullekin iskee.
ENITEN auttoi hormoonallisen ehkäisyn lopettaminen (ensin pillerit, laastrit ja rengas), jonka aloittamisesta 1-2 kk päästä kaikki oireet alkoivat.
Ensimmäinen oire oli yhdyntäkivuut, jossa raastava ja ärsyttävä kipu tuli hankauksesta kun limakalvot olivat paperinohuet. Tuntui kuin olisi puukolla alapäähän isketty. Useat antibiootit, lääkärillä käynnit eivät ratkaiseet ennen kuin mies käski lopettaa hormonit. Vajaa kuukausi lopettamisen jälkeen parani hiiva ja virtsatieoireet ja seksi ei enää sattunut. Tänä aikana käytössä kondomi, joka oli paljon parempi kuin hormonit.
Tämän jälkeen tuli vielä pari virtsatietulehdusta, mutta nyt on estolääkitys nitrofur 75 mg iltaisin.

Nyt käytössä kuparikierukka, flexi-T 300. Olen synnyttämätön (21 V), mutta se laitettiin koska muu ehkäisy ei käy.
Lääkäri laitti ammattitaitoisesti, puudutti ja sanoi sen olevan lähes välttämätön synnyttämättömälle. En tuntenut asennusta, vain instrumenttien laiton alussa.

Nyt siis suosittelen koittamaan elämää ilman hormoneja ja palaamaan jos se ei auta.
Minulla ja monella muulla auttoi. Myös gyne kertoi, että hänen luonaan käy päivittäin asiakkaita, jotka kertovat hormoonallisen ehkäisyn aiheuttavan aivan samoja oireita.
 
vanha kätilö
Virtsatie tulehdusten kierre saadaan katki kun otetaan käyttöön vanhat konstit.
Lasillinen kylmää vettä ja siihen ruokalusikallinen omenaviinietikkaa - tämä juodaan aamuin illoin . Virtsan ph muuttuu niin että bakteerit ei kasva.
Senlisäksi aina heti yhdynnän jälkeen tulee käydä virtsaamassa - bakteerit eivät pääse nousemaan ylös virtsaputken suulta.
Näillä olo helpottuu.
 
Yliakt. rakko
Pissaliisa,

Kirjoituksesi kiinnitti huomioni: onko sinulla todella bakteereja virtsassa vai pissattaako vain jatkuvasti? Vieläkö vaivaa? Jos sinulla ei ole bakteereja virtsassa ja rakko todettu tähystyksessä normaaliksi, eikö urologi puhunut yliaktiivisesta rakosta mitään?! Itselläni oli hurja VTI-kierre pari vuotta sitten - vuoden aikana tulehduksia oli 8. Lopulta viimeisen tulehduksen jälkeen jatkuva pissattaminen ei enää loppunutkaan, vaikka tulehdus parani antibiooteilla. Olin tulla hulluksi! aivan sama kävinkö vessassa vartin vai kahden tunnin välein; hätä oli joka tapauksessa jatkuvasti. Virtsassa ei ollut bakteereja ja tähystyksen tulos oli normaali. Diagnoosi: yliaktiivinen rakko. Lohduttava uutinen on, että tähänkin pirun keksintöön on olemassa lääkitys, joka AUTTAA! Mene siis vaivasi kanssa uudestaan urologille ja puhu tästä mahdollisuudesta. Kenenkään ei pitäisi joutua kärsimään tuolla tavalla (tiedän mitä se on...)!
 
Siiruli
Alkuperäinen kirjoittaja Yliakt. rakko:
Pissaliisa,

Kirjoituksesi kiinnitti huomioni: onko sinulla todella bakteereja virtsassa vai pissattaako vain jatkuvasti? Vieläkö vaivaa? Jos sinulla ei ole bakteereja virtsassa ja rakko todettu tähystyksessä normaaliksi, eikö urologi puhunut yliaktiivisesta rakosta mitään?! Itselläni oli hurja VTI-kierre pari vuotta sitten - vuoden aikana tulehduksia oli 8. Lopulta viimeisen tulehduksen jälkeen jatkuva pissattaminen ei enää loppunutkaan, vaikka tulehdus parani antibiooteilla. Olin tulla hulluksi! aivan sama kävinkö vessassa vartin vai kahden tunnin välein; hätä oli joka tapauksessa jatkuvasti. Virtsassa ei ollut bakteereja ja tähystyksen tulos oli normaali. Diagnoosi: yliaktiivinen rakko. Lohduttava uutinen on, että tähänkin pirun keksintöön on olemassa lääkitys, joka AUTTAA! Mene siis vaivasi kanssa uudestaan urologille ja puhu tästä mahdollisuudesta. Kenenkään ei pitäisi joutua kärsimään tuolla tavalla (tiedän mitä se on...)!
Mikä lääkitys sulla on ja auttaako se niin, että elämä tuntuu normaalilta? Joudutko käyttämään lääkettä koko ajan vai ootko pystynyt vähentämään / pitämään taukoa / lopettamaan?
 

Yhteistyössä