Hormonikierukan plussat ja miinukset

  • Viestiketjun aloittaja Onerva76
  • Ensimmäinen viesti
n48
Alkuperäinen kirjoittaja Nainen 52v:
Jos laitatan kierukan, mistä tiedän milloin vaihdevuodet alkavat, kun kuukautiset eivät jää ns normaalisti pois? Tietty kuumat aallot ja yöhikoilut sen aikanaan kertovat... Tai tarvitseeko minun sitä edes tietää? Siis ottaako vai eikö (taidan kyllä kokeilla). Olisi kiva kuulla samanikäisten tai samassa tilanteessa olleiden/olevien kommentteja! Kiitos :))
Olen 48 v ja minulle vaihdettiin juuri uusi h-kierukka, entinen oli 7,5 vuotta eikä kuukautisia sinä aikana ollenkaan. Kun vanha otettiin pois ja uusi saman tien tilalle, ei siinä välissäkään tullut mitään vuotoa.

Hormonitoiminnan voi aika ajoin tarkastaa verikokeella. Itsellenikin tehtiin tuo verikoe ja tsekattiin, tarvitsenko vielä ehkäisyä. Oikeastaan oli hyvä, että tarvitsen koska kierukasta en halua luopua. Luovun siitä vasta sitten kun ei tarvitse enää alkaa rättirumbaa ts kuukautiset on kokonaan loppuneet.
 
Nainen52v
Kirjoitin marraskuussa siitä, että h-kierukka oli harkinnassa hoitona runsaisiin kuukautisiin ja niistä johtuvaan alakanttiin olevaan hemoglobiiniarvoon. Joitain vuosia sitten tuo arvo oli aina 130-140 välillä, viimeiset vuodet nippanappa 120 tai alle. Otin sitten hormonikierukan 29.11.07 ja harmittelin sitä, että kylppärin side- ja tamponivarastot jäävät käyttämättä, kun tytärkin käyttää kuukautiskuppia... No, enpä arvannut, että joudun ostamaan vielä monta pakettia molempia tulevina kuukausina... :((
Kierukka on nyt siis ollut paikoillaan yli 6 kk ja on vieläkin, sillä langat tuntuvat ok. Minulla on ollut tuskin lainkaan täysin vuodottomia päiviä ja pelkällä pöksynsuojallakin olen pärjännyt vain harvoin. Aluksi kuukautiset vähenivät hieman ja iloitsin siitä, että alavatsa- ja alaselkäkivut tuntuivat kadonneen. Kunnes muutama kuukausi sitten vuodot alkoivat runsastua ja tulla lähes miten sattuu - kerran töissä petti sekä ob superplus (se vihreä pkt) tamponi ja joku superalways, kun en heti päässyt vessaan tuntiessani tamponin pettävän ja veren 'pulpahtavan' siteeseen, jonka sitten uskoin pitävän kunnes pääsisin vessaan. Neljässä tunnissa olivat alkkaritkin sitten aivan veressä ja päällyshousuissakin jo tahra - onneksi olivat mustat. Olin joka tapauksessa suorastaan järkyttynyt, sillä niin runsasta vuotoa mulla ei koskaan ollut ollut ennen kierukkaa. Vuoto onneksi niukkeni normaaliksi kuukautisvuodoksi iltapäivään mennessä. Kävin sitten työterveyslääkärillä, joka oitis antoi lähetteen gynelle, jonne mulla on aika ensi viikon keskiviikkona. Edelleen/taas vuodan ihan reippaasti, välissä oli vajaa viikko tiputtelua... Aion otattaa pois mokoman ja kuunnella mitä gynellä on ehdottaa tilalle. Ehkäisyähän en enää tarvitse ikäni puolesta enkä siksikään, että mieheni kyvyt ja halut ovat kadonneet jo vuosi-pari sitten. Hänet sain vihdoin suostuteltua testosteronimittaukseen, joskin uskon vuosikymmeniä jatkuneen tupakoinnin ja kaljanlipittelyn tehneen ja yhä tekevän tuhojaan :((. Muuten mukava mies jne... Omat haluni lienevät tallella, joskin olen niitä yrittänyt vaimentaa ja ajatella, että onhan elämässä muutakin kuin seksi (aina se ei onnistu ja olen saanut masiskohtauksia ja raivareita aiheesta). Lihonutkin olen, mutta enpä ole liikkunut ja syömisetkin sitä sun tätä, joten en osaa kierukkaa siitä syyttää. Mutta jatkuva siteiden ja tamponien kanssa plärääminen rasittaa ja jouduinpa taas aloittamaan rautakuurinkin, kun kierukka vain pahensi anemiaani. Arvo oli viime viikolla 116. Olisin erittäin valmis luopumaan koko kohdusta, jolla ei enää ole mitään virkaa, mutta olen henkisesti valmistautunut siihenkin, että mulle tarjotaan ensin jotain hormonipillereitä. Ponnistusinkontinenssi vaivannut jonkin verran jo kauan ja kohdunpoisto ilmeisesti pahentaisi sitäkin, ellen ensin treenaisi lantionpohjan lihaksia timmiin kuntoon. Nyt mietin sitä, että mitä tapahtuu kun/jos kierukka poistetaan keskiviikkona. Olen vuotanut kaiken aikaa, joten mitään ns tyhjennysvuotoa ei kai ole odotettavissa? Lähdössä reissuun pe-su ja olis kiva, ettei sen aikana olisi tulvavaaraa :(( Joo, siis ei sovi kaikille, sillä niinäkin päivinä joina en ole varsinaisesti vuotanut, on tullut veristä limaa tai limaista verta enkä yhtään yötä ole voinut nukkua alasti ilman pöksyjä ja sidettä tai jos olenkin, niin tamponia on ollut pakko käyttää, muuten on lakanat sotkeentuneet. Vaihdevuosista ei tietoakaan, eli ei hikoilua, ei kuumia aaltoja... Niistä henkisistä vaivoista olen kärsinyt jo vuosia eli masennusta, ärtyisyyttä, itkuisuutta ollut ties mistä syystä, ehkä hormoneistakin johtuen. Ja tämä väsytys ja nukahtelutaipumus voi sekin johtua huonosta veriarvosta, ainakin osaltaan. Odotan elämänlaatuni paranevan kierukanpoiston myötä :) En jaksa enää odottaa vuotojen loppumista, kun kivutkin ovat tulleet takaisin ja vuodot tosiaan niin runsaita, että mikään ei riitä ja hyytymiä tamponissa ja plots-plots pöntössä kun käy vessassa...
 
PÖH
Täällä nyt parin kuukauden kokemus takana. Ensin tiputteli muutaman viikon lähes päivittäin. Sitten oli reilun viikon ilman, kunnes taas tiputteli 3 viikkoa, ja sen jälkeen alkoi kuukautiset, jotka oli minulle epätavallisen runsaat ja pitkät, yli viikon. Jälleen pari päivää normaalia/tiputtelua ja nyt vuotaa taas kunnolla. Paino noussut 4 kiloa ja iho alkanut oireilla. En tiedä masentaako hormonit mielialaa, vai tämä olotila, mutta eipä isommin naurata.
Katsellaan nyt vielä pari kk, mutta ellei radikaalia muutosta tapahdu niin poistan mokoman, saa edes puolet rahoista takaisin :(
 
n24(vierailija)
Minulle laitettiin Mirena h-kierukka 2,5 v. sitten ja nyt mietin poistamista kun kuulemma voi kestää ennen kuin tulee raskaaksi ja pikkuhiljaa jo semmoista elämää haluaisi mihin kuuluu pikkunen (ei ole lapsia entuudestaan).
Asettaminen sattui ja supistuksia ja vuotoa oli vielä seuraavana päivänä, mutta sanoisin että se oli sen arvoista. Ennen sitä mulla oli muita hormoonivalmisteita käytössä ja silloin oli myös mielialavaiheteluja ja halut hävisi. Pari kuukautta sen jälkeen kuin kierukka oli laitettu niin menkat vähenivät niin että tarttin enää pikkuhousunsuojaa päivän verran kuussa punataudin takia, halut palasivat ja pari kiloa jopa lähti, eli takaisin normaalipainooni. Alussa kyl oli semmonen ongelma et kun ne halut oli taas siinä mut se niin myös se vekotin niin piti varoa tiettyjä asentoja niin ettei mies tullut siin syvälle mun sisään kun sit alkoi supistaa ja leikki loppu kesken siihen paikkaan. Se ongelma kuitenkin hävisi kun kierukka oli ollut paikoillaan ehkä vuoden ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia sen kanssa. En edes nyt osaa sanoa koska olisi menkkoja viimeksi ollut edes sen verran että sidettä olisin tarvinnut, ehkä 2,5 v.
Kysymys teille jotka olette poistaneet kirukan ja hankkineet / olette hankimassa lapsen, miten kauan kesti tulla raskaaksi?
 
nainen38v
Mulle laitettiin hormonikierukka reilut 2 vkoa sitten. Laittaminen kesti kauan (en ole synnyttänyt), oli epämiellyttävää ja sattukin vähän, muttei mikään hirveän kauhea kokemus ollut kuitenkaan. Tiputteluvuotoa on ollut melkein joka päivä ja nyt on naamassa finnejä enemmän kuin mitä oli murrosiässä. Tasottuukohan tää koskaan? Meinaan jos finnien tulo ei lopu, niin kierukka kyl lähtee! Pillereitä en halua hormonien takia syödä ja kierukassa on kuulema hormoneja 10-kert. pienempi määrä kuin pillereissä. Kuparikierukan oisin muutoin ottanut, mutta lääkäri suositteli hormonikierukkaa enkä tietty halunnut runsaampia kuukautisia.
 
allerginen?
Itselläni kerkesi olemaan Mirena-hormonikierukka 2v. Outoa kutinaa, kuumotusta ja haavoja alapäässä. Ei ollut hiivaa ja söin 4 antibioottikuuria. Sitten lääkäri keksi että voin olla jopa allerginen kierukalle, joka on muovipäällystetty. No, nyt on loukku pois ja odottelen että alapää palautuisi ennalleen. Käytän Vagifermiä, olen 40v. Onko jollain kenties jotain samankaltaisia kokemuksia? Tää on niin kummallista kun ennen ei ole ollut mitään oireita moisia, ehkäisyteho hyvä ja menkat jäi kokonaan pois. Laitto sattui hetken, pois otto enemmän kun oli se hiivatin kohdunkaulantulehdus päällä. Kommenteja?!
 
pejy76
LAitettiin ekan synnytyksen jälkeen hormonikierukka ja kun alettiin suunnitella seuraavaa lasta, kierukka otettiin pois ja muistaakseni muutaman kuukauden kuluessa aloin odottaa seuraavaa.
 
nainen79
Alkuperäinen kirjoittaja Puurlin:
Itselläni ollut hormonikierukka kohta kolme vuotta ja harkitsen sen poistoa. Alkutiputtelujen jälkeen tilanne on tasaantunut ja kuukautisten niukkuus ja kivuttomuus on ollut pelkästään myönteistä. Sitä vastoin epäilen noiden niukkojenkin hormonien vaikuttavan mielialaani masentavasti ja haluan kokeilla elämää ilman kierukkaa. Onkohan niin, ettei pystytä selvittämään sitä mekanismia, mikä toisilla johtaa tuohon mielialojen vaihteluun? Onko tosiaan niin, että jokaisen on itse kokeiltava, sopiiko hormonikierukka vai ei? Mistä kaikista tekijöistä riippuu, miten hormonit vaikuttavat mielialoihin, näistä olisi hyödyllistä saada tietää ennen valinnan tekemistä.
Mulla ollut hormonikierukka nyt 1viikko ja 1pvä. Olo on muuttunut kamalan masentuneeksi, voisin vain nukkua ja olla neljän seinän sisällä. Masentuneisuus tuli kuin oven takaa...
 
nainen79
Alkuperäinen kirjoittaja elviira-annikki:
Nostan ketjua ylös päin. Kertokaapa lähiaikoina hormonikierukan hankkineet, millaisia ovat olleet ensimmäiset viikot/kuukaudet asennuksen jälkeen?
Hei!
ilman muuta ennen vastaanotolle menoa kannattaa ottaa 2Xburana 600mg tai vastaavaa, puolta tuntia ennen. Mulla ollut nyt reilun viikon Mirena- hormonikierukka ja laittaminen ei mielestäni sattunut, koska keskityin olemaan rentona. Vähän se nippasee, mutta se on hyvin pientä kivuliaisiin supistuksiin verrattuna. pari päivää laiton jälkeen tuli aavistus vuotoa, mutta nyt ei mitään Laittopäivänä tuli pientä supistelua ja otin särkylääkkeen sen vuoksi. Tällä hetkellä alaselässä on pientä arkuutta, mutta se yleensä kuuluu asiaan. Vähän niinkuin olis menkat alkamassa, sellainen tunne. Ainut miinuspuoli masentuneisuus, joka alkoi toissapäivänä ja tuntuu että mieli on totaalisesti maassa, eikä mikään auta. Mulla on taipumusta masentuneisuuteen ja syön mielialalääkkeitä, mutta vain 20mg päivässä, eli pieni annos. Pillerit eivät ole minulle koskaan sopineet juuri mielialamuutosten vuoksi. Toivon että masentuneisuus olisi ohimenevää, ettei tarvitsisi ottaa kierukkaa pois. Olen kuullut vastaavaa mielialamuutosta ystäviltä, joilla taipumusta masentuneisuuteen. Muuten olen ollut erittäin tyytyväinen kierukkaan kaikin puolin näin reilun viikon kokemuksen jälkeen! :)
 
tuskainen
Minulla on ollut hormonikierukka 8 kuukautta. Alku meni mukavasti, kun vielä imetin vauvaa. Nyt on imetyksen lopetuksesta on kulunut 2 kuukautta. Naama on näppyjä täynnä.

Pahin homma on, että mahaa pakottaa ja tuntuu painetta, joka sitten helpottaa n. 5 päivän jälkeen, kun alkaa tiputtelu. Tiputtelua pari päivää ja sitten taas muutama päivä ilman vuotoa ja taas paine kasvaa n. 5 päivää kunnes helpottaa tiputtelulla. Pahinta paineen tunne on makuulla. Gynelle varattava aika.
 
*sannamaria*
Alkuperäinen kirjoittaja kiipe:
Mulla on ollu kierukka nyt noin neljä kuukautta ja koko ajan menkat tulleet säännöllisesti. Ovat jopa melko runsaat ja kestävät (tuskastuttavan) pitkään eli puoltoista - kaks viikkoa. Mitään välitiputtelua ei onneks sentään. Onkohan turha edes toivoa, että noi menkat tosta niukkenisivat, lyhenisivät tai jopa loppuisivat kokonaan? Onko tästä kellään kokemusta? Muuten olis niin mukavan huoleton ehkäisymuoto, mutta alkaa kyrsiä noi menkat jotka siis kestää pidempään kuin ilman kierukkaa...

Mulla ollut HK reilun vuoden ja menkat tulleet melko säännöllisesti, nyt on nämä menkat kestänyt jo kaksi viikkoa ja kohta alkaa loppua hermot. Huomenna ajattelin soittaa gynelle ja kysästä että onko ihan normaalia...
 
nalle22 (ei kirj)
mä pidän yhtenä miinuksena sitä, että mirena on aiheuttanut mulle nyt kaksi kertaa munasarjakystan. ne normaalit kystathan ei missään nimessä ole vaarallisia ellei kasva jättisuuriksi, mutta inhottavia koska mulle aiheuttaa kipua. kaikkihan ei edes välttämättä ikinä tiedä vaikka niitä olisi ollut.
mutta kun muutenkin toi mirena laitettu vain kipujen takia (endoepäily), niin en pidä sitä kystien muodostumista kauheen positiivisena asiana.
ja kipua aiheuttaa vähäinenkin tiputtelu, eli sekään ei ole hyvä juttu.
mulle on ihan sama vuotaako sitä puoli vuotta putkeen, kunhan noita kipuja ei olisi. mutta mun kohdalla on niin että jos tippakin tulee niin kivut ei oo kivat.
 
Susa71
Mulla laitettiin kierukka kuukausi sitten ja heti kierukanlaiton jälkeen tuli kans tosi paljon leukanäppylöitä ja näyttää vaan pukkaavan uusia heti ku entiset paranee. Ennen oli kans jonkun verran mutta nyt paukamia on koko ajan ja isoja ku mitkä. ;(

Saa nähä kauanko tätä naamaa jaksaa katella, pitääkö ottaa aknea hoitavat pillerit ehkäsyksi vai mitä. Iän puolesta (37v ja kaks lasta) lääkäri kyllä suositteli ekaks heti sterilisaatiota. Argh! Tuntu ihan liian lopulliselta, vaikka nyt tuntuukin ettei lisää lapsia enää haluta. Mutta ku on pari vuotta vielä miettimisaikaa, eihän sitä koskaan tiedä miten elämä nakkelee. Siksi oli tämä h-kierukka nyt valittukin ehkäsyksi.

Tiputteluvuotoa on mullakin ollut koko ajan.. Ei voi olla ilman ph-suojaa ollenkaan.
 
gtyh
Alkuperäinen kirjoittaja allerginen?:
Itselläni kerkesi olemaan Mirena-hormonikierukka 2v. Outoa kutinaa, kuumotusta ja haavoja alapäässä. Ei ollut hiivaa ja söin 4 antibioottikuuria. Sitten lääkäri keksi että voin olla jopa allerginen kierukalle, joka on muovipäällystetty. No, nyt on loukku pois ja odottelen että alapää palautuisi ennalleen. Käytän Vagifermiä, olen 40v. Onko jollain kenties jotain samankaltaisia kokemuksia? Tää on niin kummallista kun ennen ei ole ollut mitään oireita moisia, ehkäisyteho hyvä ja menkat jäi kokonaan pois. Laitto sattui hetken, pois otto enemmän kun oli se hiivatin kohdunkaulantulehdus päällä. Kommenteja?!
Minulta poistettiin hormonikierukka pari viikkoa sitten. Epämääräisten vuotojen takia ja senkin takia että yritän tulla raskaaksi.

Mutta nuo kuvailemasi oireet; kutina, kuumotus, HAAVAT! ihan sama ongelma minulla. Kauheat yhdyntäkivut (ehkä niistä haavoista johtuen, mutta kuivuus myös...)
Nyt seurailen, josko oireet alkaisi häviämään kierukan poiston jälkeen... toivottavasti.
 
ainokainen
Alkuperäinen kirjoittaja Synnyttänyt:
se sattuu, vaikka on kokenut gynekologikin. Kohdunsuun napukkaa kun vedetään alaspäin jollain pihdeillä, niin että kierukan saa sisälle. Se sattuu, mutta onneksi vain hetken.
Mulle laitettiin eilen.
Olen synnyttämätön, eikä sattunut yhtään. Laittaja oli kokenut gynekologi yksityisellä lääkäriasemalla. Hintaa tuli vähän yli 300 euroa.

Millään pihdeillä ei vedetty ainakaan mun kohtua alaspäin! Sellainen puikko työnnettiin kohdunsuuta väljentämään (ilmeisesti?) ennen kuin varsinainen kierukka työnnettiin sisään, mutta ei siinä mitään pihtejä ollut.
Koko homma kesti 5 minuuttia. Jälkeenpäin oli vähän outo olo alavatsassa, mutta se meni parissa tunnissa ohi. Mistään kivusta ei voi todellakaan edes puhua.

Nyt vaan odottelen, miten tää vaikuttaa mun akneherkkään ihooni...

 
ulapa
Mulle laitettiin kanssa pari päivää sitten hormonikierukka. Pähkäilin pitkään hormonikierukan ja kupaikierukan välillä, mutta päädyin lääkärin suosituksesta hormoniseen, sillä mulla on jo entuudestaan runsaat kuukautiset ja kovat menkkakivut Olisin ottanut muuten ehdottomasti kuparisen, sillä olen aika skeptinen hormoneja kohtaan. Söin pitkään yasmin. pillereitä, mutta mun reseptiä ei enää uusittu, koska joidenkin uusien tutkimusten mukaan aurallinen migreeni pillerien kanssa lisää aivoinfarkti- riskiä, ja mulla on joskus (hyvin harvoin) aurallinen migreeni. Kokeilin sen jälkeen nuvaringiä, mutta sitä tuli käsien ja jalkojen puutumista ja turvotusta.

Olen siis synnyttämätön, ja olin varautunut että laittaminen sattuu ihan älyttömästi. Otin pari tuntia aikaisemmin pari buranaa ja menin sydän hakaten vastaanotolle. Itse laittaminen sattui, mutta ei ehkä niin paljon kuin olin pelännyt. Lääkäri sanoi vielä että mulla on taksepäin kallistunut kohtu, joka vaikeuttaa kierukan laittoa ja se saattaa siksi tuntua kivuliaammalta. Selvisin rutistamalla rystyset valkoisina pöytää ja puhisemalla. Laittamisen jälkeen huimasi todella paljon, piti hengitellä kunnolla ettei pyörtynyt. Pari tuntia laittamisen jälkeen alkoi vihlonta ja lopulta tuli repivä kipu, niinkuin joku olisi nipistellyt tai tökkinyt haarukalla sisältäpäin, kai se oli sitä supistelua. Nämä laittamisen jälkeiset kivut olivat mielestäni ikävämmät kuin itse laitto, sillä se oli nopeasti ohi. Olen syönyt pari päivää buranaa ja alavatsa on turvonnut todella oudon näköiseksi.

Mutta toivon ja uskon että nämä kivut hellittävät pian. Laitoin kierukan ihan tavallisella terveysasemalla, laittaja oli ainoa lääkäri koko talossa joka näitä laittoi ja oli mielestäni erittäin mukava ja ammattitaitoinen. Sain kierukan ilman suurempia taivutteluita juuri tuon migrenin vuoksi, joka on siis kerran vuodessa tai harvemmin. Käytännöt ilmeisesti vaihtelee kunnittain, mutta täällä hormonikierukan saa ilmaiseksi vain jos se laitetaan anemian vuoksi, runsaat ja kipeät kuukautiset eivät käy syyksi.

Mulle varattiin heti kontrolliaika neljän kuukauden päähän, mun täytyy siihen saakka täyttää kalenteria ja seurata vuodon määriä, joita voidaan sitten lääkärin kanssa katsoa kontrollissa. Ymmärsin että saattaa kestää puolikin vuotta että kierukka saavuttaa täyden tehonsa, eli epämääräinen tiputtelu loppuu tai vähenee. Lääkäri sanoi myös että noin 50 kierukasta 1 poistetaan siksi että se on ollut epämiellyttävä jostain syystä.
 
ulapa
Mulle laitettiin kanssa pari päivää sitten hormonikierukka. Pähkäilin pitkään hormonikierukan ja kupaikierukan välillä, mutta päädyin lääkärin suosituksesta hormoniseen, sillä mulla on jo entuudestaan runsaat kuukautiset ja kovat menkkakivut Olisin ottanut muuten ehdottomasti kuparisen, sillä olen aika skeptinen hormoneja kohtaan. Söin pitkään yasmin. pillereitä, mutta mun reseptiä ei enää uusittu, koska joidenkin uusien tutkimusten mukaan aurallinen migreeni pillerien kanssa lisää aivoinfarkti- riskiä, ja mulla on joskus (hyvin harvoin) aurallinen migreeni. Kokeilin sen jälkeen nuvaringiä, mutta sitä tuli käsien ja jalkojen puutumista ja turvotusta.

Olen siis synnyttämätön, ja olin varautunut että laittaminen sattuu ihan älyttömästi. Otin pari tuntia aikaisemmin pari buranaa ja menin sydän hakaten vastaanotolle. Itse laittaminen sattui, mutta ei ehkä niin paljon kuin olin pelännyt. Lääkäri sanoi vielä että mulla on taksepäin kallistunut kohtu, joka vaikeuttaa kierukan laittoa ja se saattaa siksi tuntua kivuliaammalta. Selvisin rutistamalla rystyset valkoisina pöytää ja puhisemalla. Laittamisen jälkeen huimasi todella paljon, piti hengitellä kunnolla ettei pyörtynyt. Pari tuntia laittamisen jälkeen alkoi vihlonta ja lopulta tuli repivä kipu, niinkuin joku olisi nipistellyt tai tökkinyt haarukalla sisältäpäin, kai se oli sitä supistelua. Nämä laittamisen jälkeiset kivut olivat mielestäni ikävämmät kuin itse laitto, sillä se oli nopeasti ohi. Olen syönyt pari päivää buranaa ja alavatsa on turvonnut todella oudon näköiseksi.

Mutta toivon ja uskon että nämä kivut hellittävät pian. Laitoin kierukan ihan tavallisella terveysasemalla, laittaja oli ainoa lääkäri koko talossa joka näitä laittoi ja oli mielestäni erittäin mukava ja ammattitaitoinen. Sain kierukan ilman suurempia taivutteluita juuri tuon migrenin vuoksi, joka on siis kerran vuodessa tai harvemmin. Käytännöt ilmeisesti vaihtelee kunnittain, mutta täällä hormonikierukan saa ilmaiseksi vain jos se laitetaan anemian vuoksi, runsaat ja kipeät kuukautiset eivät käy syyksi.

Mulle varattiin heti kontrolliaika neljän kuukauden päähän, mun täytyy siihen saakka täyttää kalenteria ja seurata vuodon määriä, joita voidaan sitten lääkärin kanssa katsoa kontrollissa. Ymmärsin että saattaa kestää puolikin vuotta että kierukka saavuttaa täyden tehonsa, eli epämääräinen tiputtelu loppuu tai vähenee. Lääkäri sanoi myös että noin 50 kierukasta 1 poistetaan siksi että se on ollut epämiellyttävä jostain syystä.
 
ihmetyttää
onko kellään tullut kierukasta etovaa oloa aamuisin? aivan kuin verensokeri olisi tosi alhainen vaikka ei todellisuudessa ole. Ja muutenki outoa huonovointisuutta ja pään heittoa silloin tällöin? Itsellä kierukka ollut vuoden ja aina välillä tällaisia tuntemuksia. Kuukautisia ei enää näy kuin silloin tällöin pientä tiputtelua.
 
gklg
Onko teillä ollut hormonikierukan poiston kanssa ongelmia? Itseltäni tullaan poistamaan se nukutuksessa (ja uusi olisi tarkoitus laittaa saman tien), koska poistolangat ovat hukassa eikä gynekologi saanut tiukkaa kohdunsuuta auki, jotta olisi päässyt lankoihin käsiksi. Mietin jo seuraavaa poistoa viiden vuoden päästä ja sitä, että kannattaako uutta laittaakaan?!
 
homma
laitettiin 30.10.08. Pitkittyneitten kk takia. OLEN pettynyt koko hommaan. Koko ajan pikku vuotoa, lihonut 2 kk 4 kiloa. Ei siis oikeita kuukautisia vaan koko ajan tihruaa ihan vähän. Kerran jo oli hiiva ja taas tuntuu samalta. Koko ajan kutiaa. Tämä tyttö synnyttänyt 46 v. ottaa sen pois .Saavat poistaa koko kohdun saman tien. Hullu ku suistuin. Ennen side 12 päivää, nyt koko ajan. Paska homma.Mutta hyvä ehkäisy. Ukko kohta häipyy ku ei saa. Ja ku laitettiin kävi kipeää 2 päivää. Ei ois ollu töihin, onneksi olin lomalla töistä. Ja pientä näppyä joka puolella kehoa.YÄK. Koko homma inhottaa ku ajatteleekin , että jotain ylimääräistä on sisällä. Ei tosiaan sovi kaikille tämä mirena.
 
wakeup
Eka hormoonikierukka oli 7 vuotta ja laitatin sen kyllästyttyäni jatkuvaan anemiaan . Tiputteluvuotoa tuosta ekasta laitosta oli n.3kk ja laittaminen pieni nipistys.(synnyttänyt 2 lasta)Finneistä naamassa olen kärsinyt, mutta elämä ilman kuukautisia on niin huoletonta etten tuosta "härvelistä" haluaisi luopua.Viime kesänä alkoi tulla kuukautisten tapaista oiretta joten mars gynelle vaihdattamaan uusi kierukka.Sepä ei sitten kivuton ollutkaan koska kohdusuu oli niin supussa.Sattui! Isosti!! Tuntiin en päässyt ylös kun teki pahaa ja pyörrytti. Gynekologini sanoi tämän olevan ihan normaalia joillekin kun rönkitään kohdunsuuta! Samalla ultrattiin munasarjat ja siellä oli toisessa neljän cm kokoinen kysta.Kuukauden kuluttua uudelleen ultraan ja kysta oli pienentynyt puolella,eli ei toimenpiteitä.Näitä kystia tämä kierukka kuulemma teettää.Katsotaan löytyykö seuraavalla tarkastuksella uusi...vuoden kuluttua.Toivottavasti tämäkin kierukka menee seuraavat 7 vuotta, koska vaihto oli kurja ja mulla ikää 40 ja risat niin ehkä en tarvitsekaan enää uutta. Jokatapauksessa erittäin liikunnallisena ihmisenä ( finneistä huolimatta)olen tyytväinen kun ei tule kuukautisia!
 
kierukka hirviö
Mulle laitettiin Mirena kierukka syyskuussa ja olo on sen jälkeen ollut kuin uhmaikäisellä teinillä! Olen ihan älyttömän ärtynyt JOKA päivä (ja mä kun kuvittelin että kierukka poistaisi PMS oireet..) ja seksiä ei tee mieli kuin ehkä kerran kuukaudessa. Nenässä on sen jälkeen ollut punainen läiskä joka ei lähde pois ja ainoa hyvä puoli on se että runsaat kuukautiset jäivät pois, enää pientä tiputusta mutta tiputus saattaa kestää useamman päivän kun ennen kierukkaa kuukautiset olivat todella runsaat mutta kesti vain neljä-viisi päivää. En tiedä pitäisikö mennä poistamaan, täytyy varata aika lääkärille ja konsultoida. Anemian takia tätä suositteli. Mutta ei taida kierukka sopia meikäläiselle, kun en ole koskaan E-pillereitäkään popsinut. EN halua olla vihainen AKKA.
 
Zamba
Mulle laitettiin Mirena vajaa viikko sitten. Olen synnyttänyt, mutta kyllä laitto sattui aika tavalla. Tiputteluvuotoa on edelleen, että sen loppumista odotellessa.. Muita oireita ei oikeastaan ole ollut, ainakaan vielä.
 
kääks
Minulla on ollut ongelmia kierukan poiston kanssa(ei lankoja löydy). Kaksi kertaa ovat yrittäneet terkkulassa poistaa ja seuraavaksi sairaalaan. Täällä joku mainitsikin nukutuksesta, kuuluukohan se automaattisesti tuohon poistokuvioon? Apuva....
 
kesäkuu70
Laiton hormonikierukan n.8 kk sitten,n. viikko pari laiton jälkeen alapää oli kipeä kuin olisin synnyttänyt ja vuotoa kesti puoli vuotta. Useita lääkärissä käyntejä. Syksyllä alkoi voimakas kutina ja alapää oli täynnä haavaumia ja yhdynnän jälkeen kipuilua viikko. Joten meillä on 200% ehkäisy. Hiivatulehdus hoidettiin joulun aikaan kuukauden lääkityksellä ja taas on ruskehtavaa vuotoa, kutinaa ja uusi aika lääkärille.. Ja kaikista hirveintä tässä on että hiukset on lähtenyt kolmanneksen pois. Kävin ihotautilääkärillä, mutta oli sitä mieltä että ei johdu kierukasta ja taas on uusi aika toiselle lääkärille asian tiimilta..Minulle ei nähtävästi kyseinen ehkäisy sovi.
 

Yhteistyössä