Joku kirjoitteli tuossa aiemmin, että kilpirauhassairaus sotkee taudin ja vaihtarien oireet. Olen itsekin sitä joskus pohtinut, koska oireet ovat osittain samanlaiset. Tosin vajaatoiminnassa palelee aina. Itse olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa 10 v. 45-vuoden kieppeillä alkoi olla hieman tuntemuksia vaihdevuosista, lähinnä yöhikoilun merkeissä. Yllättäen huomasin myös, että tavanomainen runsas karvoitus säärissäni ja käsivarsissani oli huvennut olemattomiin. Toissatalvi oli jotenkin vaikea henkisesti: nukuin huonosti, hikiaaltoja öisin, mieliala heitteli laidasta laitaan. Päivällä kuitenkin jotenkin normaali olo, paitsi mikään ei huvittanut eikä kiinnostanut pätkääkään. Thyroxiini-lääkitys kun on jo hormooni, niinpä päätin, etten synteettisiä hormooneja lisää ala syömään, vaan yritän selvitä luonnonlääkityksellä. Viime elokuussa ostin luontaistuotekaupasta Bio-Carnosin soijaa, jota olen nyt syönyt ½ vuotta yhden kapselin päivässä. 2-3 kk meni, etten paljon voinnissani eroa huomannut, mutta sitten olo alkoi normalisoitua. Hikoilu väheni (nyk. taas aina palelee) ja samoin ärtyneisyys (jota normaalioloissa en ole ollut koskaan). Yöt nukun suhteellisen hyvin. Muutenkin jotenkin skarpimpi olo, energisempi. Vaikea sanoa alavireisyyteen, joka ajoittain vielä vaivaa, koska se on niin tyypillistä vajaatoiminnassa. Lonkkien kolotukset vielä jatkuvat varsinkin jos on matalapaine, samoin vatsan turvotus ennen kuukautisia. Finnejä tulee ja menee ja muisti pätkii välillä. Kuukautiset tulevat vielä säännöllisesti, tosin vuoto on niukentunut vuosien saatossa. Kerran vuodessa on yksi pitempi kierto (yli 40 pv). Kk:t alkoivat 12-vuotiaana. Lenkkeilen tosi paljon ja muutenkin pyrin elämään ja syömään mahdollisimman terveellisesti. Kalkkia ja kalaöljyä syön myöskin. (Äidilläni alkoivat vaihdevuodet 45-vuotiaana ja kestivät 15 vuotta). Lenkkeillen mielikin virkistyy. Tsemppiä kaikille kanssasisarille, kyllä me nämä vaihtarit kestetään!!!