Siis olenko minä ainoa, joka näkee tämän ""katse peiliin-tyypin"" sarkasmin? Minä ymmärsin, että nämä kirjoitukset ovat vastaisku niille miesten, mm. ""Epäkorrektin"" itsensä aloittamille viestiketjuille, joissa miehen väljähtyneestä seksielämästä syytetään vain naisia. Vai olenko itsekin hakoteillä?
No, jos oletetaan, että tässä on nyt kyseessä todellisen ongelman kanssa painiva ap, eikä provo, niin vastaan kuitenkin: Jokaisen ihmisen elopaino on tietysti ihan omalla vastuulla, mutta on asioita, mitä puolisokin voi asian hyväksi tehdä, jos toisen lihominen kerran häiritsee.
Ensimmäiseksi kannattaa miettiä, mistä toisen lihominen johtuu. Yleensä syy löytyy elintavoista, jotka taas aika usein ovat pariskunnalla melko yhtenevät. Eli jos vaimo on pullahtanut liiallisen syömisen ja herkuttelun ja liian vähäisen liikunnan takia, voi miettiä myös omaa suhtautumistaan näihin asioihin. Terveelliset elintavat eivät tee pahaa miehellekään.
Sitten josa tilanne on se, että vaimo on ainoa epäterveellisesti elävä, voisi häntä ehkä yrittää kannustaa mukaan omalle terveellisemmälle tielle. Monia naisia lihominen masentaa todella, ja masentunut tarvitsee nimenomaan kannustusta ja positiivista palautetta onnistumisistaan, jotta jaksaisi edes yrittää. Toisin kuin nykyään luullaan, halveksivat ""vittu sä oot läski"" -kommentit, kannustavat lihavaa liikkumaan yleensä vain jääkaapille hakemaan lisää lohdutusta pahaan oloon. Eli ap:n kannattaa miettiä sitä, miten hän vaimoonsa suhtautuu. Kirjoituksestaan päätellen hän pitää tätä lähinnä vastenmielisenä. Jos vaimo tuon suhtautumisen huomaa ja vaistoaa itsekin, se luultavasti vain lisää masennusta. Se taas ei itse ongelmaan tuo mitään ratkaisua.
Näistä jutuista on mielestäni hyvä lähteä liikkeelle, sikäli kun ap nyt itse ylipäätään on halukas mitään asian eteen tekemään.