Auttaako työsuojeluvaltuutettu myös palkka-asioissa?

Meitä on töissä vain kaksi ihmistä vuorollaan vuorotyössä. Tulipa eteen nyt sellainen juttu että toinen tuli kipeeksi ja minulle ei ollut vuorokaveria. Kkuinka palkan maksu pitäisi tuossa tapauksessa mennä? Eli pitääkö minun pitää nyt vain pekkanen kiltisti itse vai maksaako työnantaja palkan minulle vaikka en tule töihin? Meillä on samat säännöt kuin muuallakin, että yksin ei saa töissä olla!
mene töihin ja tee niitä töitä joita saa tehdä yksin, kirja tms mukaan että saat päivän kulumaan jos epäilet että hommia on vaikea keksiä
 
vierailija
Luottamusmies edustaa työntekijöitä. Ei pelkästään liittoon kuuluvia. Kannattaa katsoa asia TES:sta, siellä se sanotaan vallan selvästi. Erosin liitosta, oma luotto alko aukoon päätään, ettei enää edusta mua ja mä näytin sille sen omaa edustamaansa TES.sta, että kylläpä edustat ja senjälkeen se on edustanut! TYÖNTEKIJÄT valitsevat itselleen luoton, ei liittolaiset! Moni ei tajua näistä näköjään yhtään mitään.
 
vierailija
Luottamusmies edustaa työntekijöitä. Ei pelkästään liittoon kuuluvia. Kannattaa katsoa asia TES:sta, siellä se sanotaan vallan selvästi. Erosin liitosta, oma luotto alko aukoon päätään, ettei enää edusta mua ja mä näytin sille sen omaa edustamaansa TES.sta, että kylläpä edustat ja senjälkeen se on edustanut! TYÖNTEKIJÄT valitsevat itselleen luoton, ei liittolaiset! Moni ei tajua näistä näköjään yhtään mitään.
Väärin. Luottamusmiehen valitsevat liiton jäsenet. Mutta se on tietenkin totta, että luottamusmies edustaa koko henkilökuntaa ja työehtosopimus ja paikalliset sopimukset koskevat koko henkilökuntaa. Mutta luottamusmiesvaalissa äänioikeutettuja ovat ainoastaan liiton jäsenet ja liiton neuvotteluihin (eli niihin tes-kysymyksiin ja paikallisiin sopimuksiin yms.) saavat sanoa mielipiteensä ainoastaan liiton eli ammattiosaston jäsenet.

Ja tosiaan palkka-asioissa se on luottamusmies, joka ensisijaisesti auttaa. Työsuojeluvaltuutettu hoitaa työsuojeluun liittyviä asioita kuten turvavarusteita tai vääriä työtapoja, epäasiallista käytöstä yms.
 

Yhteistyössä