Kriisi uskon kanssa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen 17v tyttö ja kiinnostuin uskonnoista pari vuotta sitten tulin (tavallaan) uskoon ja valitsin kristinuskon. Välillä minulla oli voimakas tunne että olen oikeassa uskossa ja välillä piti ihan miettiä että uskonko sittenkään. Pidin kuiteski kii kristinuskosta vaikka mulla ei ollu mitään varmuutta raamatun todenmukasuudesta. Mä oon nyt parin kuukauden ajan alkanut voimakkaammin kyseenalaistamaan kristinuskoa ja pohtimaan muita uskontoja. Uskon Jumalaan mutta en tiedä mikä palvontatapa/uskonto on se oikea. Vaikka en raamattuun enää samalla lailla usko niin silti pelko piilee siinä että kristinusko olisi siltikin se oikea ja joutuisin helvettiin. Minua kiinnostavat tällä hetkellä eniten Kiinan uskonnot (taolaisuus, kungfutselaisuus ym.), islam ja hindulaisuus. Voisiko joku vähän ulkopuolisen näkökulmasta lausua pari rohkaisevaa sanaa? Anteeksi tekstin epäselvyys, kirjoitusvirheet ja kiitos tänne asti lukeneille!
 
vierailija
Kun tulit uskoon, niin ootko käynyt seurakunnan tapahtumissa ja lukenut Raamattua? Kuulostaa vähän siltä ettet ole päässyt kasvamaan uskossasi. Tilaisuuksia löytyy nykyisin netissä, ja oman seurakuntasi nuorten illat löytyy seurakunnan nettisivuilta. Jos paikkakunnallasi on opiskelijailtoja, niin ne on hyviä, ja niistä löytyy ohjaajia joiden kanssa voit jutella ja kysellä mieltäsi askarrittavista asioista.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Olen uskossa, joten ehkä tekstini on puolueellinen, mutta tässä oma käsitykseni asiasta.
Tulin uskoon 15 vuotta sitten ja kuten normaalia kai on, tulin siihen uskoon jonka vaikutuksessa olin elänyt koko elämäni, eli kristityksi.
Todennäköisesti toisenlaisessa kulttuuriympäristössä olisin alkanut uskomaan johonkin muuhun, Taolaisuuteen, Juutalaisuuteen, mihin tahansa mihin ympäristönikin uskoo.
Alkuaikoina kävin paljon erilaisten seutakuntien kokouksissa, kunnes kyllästyin huijarisaarnaajiin, rahankerääjiin ja muuhun skeidaan joita uskongenressä tuntuu riittävän (vetää puoleensa psykoja yhtä paljon kuin politiikkakin). Missä kokoontuu paljon etsijöitä, sinne kerääntyy myös ilmiselviä hyväksikäyttäjiä.
Lopulta kyllästyin ja lopetin kokouksissa köymisen, mutta en menettänyt uskoani Jeesukseen ja hänen opetuksiinsa, kanssauskojiin kylläkin aika totaalisesti.
Vaikka en kokouksissa käykään, enkä enää pahemmin tutki raamattuakaan (se on tuttu kyllä 30 vuoden ateismin seurauksena ja väittelyistä uskovaisten kanssa), olen uskossa ja tiedän selviäväni mistä tahansa vaikeuksista ja ongelmista Jumalan suojeluksessa.
EIkä minulle tapahdu mitään pahaa, vaikka vaeltaisin pimessä laaksossa.
Olen sairastunut uskon elämäni aikana syöpään, saanut sydämeeni läppävian ja kaikenlaista muutakin kremppaa on tullut.
Tarkoitan, että ihmisen elämään kuuluvat vastoinkäymiset ja sairaudet, eikä usko sitä tosiasiaa poista, mutta usko Jeesuksen opetuksiin ja siihen, että kuolemani jälkeen on vielä jotakin parempaa jäljellä, auttaa ainakin minua kohtaamaan sairauteni ja mahdollisen pikaisenkin kuolemani tyynenä ja pelottomana.
Jeesus sanoo, että hänellä on muitakin laumoja pamennettavanaan ja ainakin itse haluan uskoa, että uskokoon ihminen minkä tahansa uskon opinkappleisiin, ne johtavat kuitenkin samaan päämäärään, sisäiseen rauhaan.
Ehkä kristinusko on niistä vain yksi tapa?
En tiedä?
 
vierailija
Olen uskossa, joten ehkä tekstini on puolueellinen, mutta tässä oma käsitykseni asiasta.
Tulin uskoon 15 vuotta sitten ja kuten normaalia kai on, tulin siihen uskoon jonka vaikutuksessa olin elänyt koko elämäni, eli kristityksi.
Todennäköisesti toisenlaisessa kulttuuriympäristössä olisin alkanut uskomaan johonkin muuhun, Taolaisuuteen, Juutalaisuuteen, mihin tahansa mihin ympäristönikin uskoo.
Alkuaikoina kävin paljon erilaisten seutakuntien kokouksissa, kunnes kyllästyin huijarisaarnaajiin, rahankerääjiin ja muuhun skeidaan joita uskongenressä tuntuu riittävän (vetää puoleensa psykoja yhtä paljon kuin politiikkakin). Missä kokoontuu paljon etsijöitä, sinne kerääntyy myös ilmiselviä hyväksikäyttäjiä.
Lopulta kyllästyin ja lopetin kokouksissa köymisen, mutta en menettänyt uskoani Jeesukseen ja hänen opetuksiinsa, kanssauskojiin kylläkin aika totaalisesti.
Vaikka en kokouksissa käykään, enkä enää pahemmin tutki raamattuakaan (se on tuttu kyllä 30 vuoden ateismin seurauksena ja väittelyistä uskovaisten kanssa), olen uskossa ja tiedän selviäväni mistä tahansa vaikeuksista ja ongelmista Jumalan suojeluksessa.
EIkä minulle tapahdu mitään pahaa, vaikka vaeltaisin pimessä laaksossa.
Olen sairastunut uskon elämäni aikana syöpään, saanut sydämeeni läppävian ja kaikenlaista muutakin kremppaa on tullut.
Tarkoitan, että ihmisen elämään kuuluvat vastoinkäymiset ja sairaudet, eikä usko sitä tosiasiaa poista, mutta usko Jeesuksen opetuksiin ja siihen, että kuolemani jälkeen on vielä jotakin parempaa jäljellä, auttaa ainakin minua kohtaamaan sairauteni ja mahdollisen pikaisenkin kuolemani tyynenä ja pelottomana.
Jeesus sanoo, että hänellä on muitakin laumoja pamennettavanaan ja ainakin itse haluan uskoa, että uskokoon ihminen minkä tahansa uskon opinkappleisiin, ne johtavat kuitenkin samaan päämäärään, sisäiseen rauhaan.
Ehkä kristinusko on niistä vain yksi tapa?
En tiedä?
Ps. Olen ehkä siinä mielessä outo uskovainen, etten usko yhdenkään ihmisen joutuvan helvettiin, sillä se olisi liian epäloogista käsittää ja hyväksyä.
Jumala rakastaa ihmiskuntaa niin paljon, että antoi ainokaisen poikansa sovittaa kaikkien ihmisten synnit.
Siihen rakkauteen ei kuulu ikuinen kadotus ja helvetti.
 
realistinen vierailija
Voimia herkässä iässä olevalle teinitytölle :love:

Voin rauhoittaa, jumalia ei ole. Ihminen on luonut niitä tuhansittain

Joten helvettiä ja paratiisiakaan ei ole, älä pelkää turhaan. Tutustu tieteisiin :)

Käy lukaisemassa myös Uskonnon uhrit sivusto, niin näet mitä pahaa mielikuvitusolennoilla on saatu aikaiseksi
 
vierailija
Suosittelen lukemaan biologiaa ja maantiedettä uskonnon sijaan. Myöskin fysiikasta on suuri apu! Sen jälkeen voit tulla uudelleen ahaa elämyksiesi kanssa toteamaan mihin uskontoon kuulut vai kuulutko enää mihinkään.
 
Olen 17v tyttö ja kiinnostuin uskonnoista pari vuotta sitten tulin (tavallaan) uskoon ja valitsin kristinuskon. Välillä minulla oli voimakas tunne että olen oikeassa uskossa ja välillä piti ihan miettiä että uskonko sittenkään. Pidin kuiteski kii kristinuskosta vaikka mulla ei ollu mitään varmuutta raamatun todenmukasuudesta. Mä oon nyt parin kuukauden ajan alkanut voimakkaammin kyseenalaistamaan kristinuskoa ja pohtimaan muita uskontoja. Uskon Jumalaan mutta en tiedä mikä palvontatapa/uskonto on se oikea. Vaikka en raamattuun enää samalla lailla usko niin silti pelko piilee siinä että kristinusko olisi siltikin se oikea ja joutuisin helvettiin. Minua kiinnostavat tällä hetkellä eniten Kiinan uskonnot (taolaisuus, kungfutselaisuus ym.), islam ja hindulaisuus. Voisiko joku vähän ulkopuolisen näkökulmasta lausua pari rohkaisevaa sanaa? Anteeksi tekstin epäselvyys, kirjoitusvirheet ja kiitos tänne asti lukeneille!
Mulle tuli sun tekstistä olo, että oletko päässyt oikein "humpsahtamaan" Jumalan (=Jeesus ;)) läsnäoloon ja rakkauteen? Ei noin paljon epäillä kristinuskon oikeellisuutta, jos on tullut Jumalan koskettamaksi.
Puhut uskosta....sori nyt, mutta sillein niinkuin vertailisit analyyttisesti, onko HK:n sininen parempi kuin Tapola. :)

Tuossa sulle joku vastasi hyvin, että mene seurakuntaan. Siellä usko pääsee kasvamaan. Kämpillä ajatukset kiertää kehää.
 
Voimia herkässä iässä olevalle teinitytölle :love:

Voin rauhoittaa, jumalia ei ole. Ihminen on luonut niitä tuhansittain

Joten helvettiä ja paratiisiakaan ei ole, älä pelkää turhaan. Tutustu tieteisiin :)

Käy lukaisemassa myös Uskonnon uhrit sivusto, niin näet mitä pahaa mielikuvitusolennoilla on saatu aikaiseksi
Sä voit lukea sitten Ateistien murhamiesten luettelon, sekin on aiiiiikas pitkä. :sneaky:
 
sukurutsakarkelot
Suosittelen lukemaan biologiaa ja maantiedettä uskonnon sijaan. Myöskin fysiikasta on suuri apu! Sen jälkeen voit tulla uudelleen ahaa elämyksiesi kanssa toteamaan mihin uskontoon kuulut vai kuulutko enää mihinkään.
Hyvä ehdotus hänelle

Uskovaiset voisivat miettiä muutamia mahdottomia juttuja "luomisen" jälkeen

Unohdetaan tomukasa ja sen kylkiluu, okei ne sai lapsia
Sen jälkeen ne lapset sukurutsasivat toisiaan, sitten serkut serkkuja jne
Täysi mahdottomuus, olisi syntynyt sairaita ja elinkelvottomia heti seuraavissa sukupolvissa

Eikä siinä kaikki, sitten tämä taivaallinen pahis tapatti kaikki paitsi Nooan ja muutaman perheenjäsenen

Siis sama sukurutsahärdelli alkoi taas, siis hei ja HALOO!

Miettikää, joku Päikkä Räsänenkin uskoo näihin satuihin, lääkärin nyt ainakin pitäisi tajuta tämä naurettava potaska :LOL:
 
historia.net
Sä voit lukea sitten Ateistien murhamiesten luettelon, sekin on aiiiiikas pitkä.
Ensimmäinen ristiretki: Kristityt tappoivat hyvällä omallatunnolla
Ensimmäiset ristiretkeläiset mässäilivät väkivallalla. Kaupunkeja ryöstettiin, miehiä, naisia ja lapsia tapettiin tai raiskattiin. Ristin soturit eivät kavahtaneet edes ihmissyöntiä.
---------------------------------

Idolisi piti hauskaa kaikilla seuraavillakin vauvansyöntipiknikeillään :eek:
 
Hyvä ehdotus hänelle

Uskovaiset voisivat miettiä muutamia mahdottomia juttuja "luomisen" jälkeen

Unohdetaan tomukasa ja sen kylkiluu, okei ne sai lapsia
Sen jälkeen ne lapset sukurutsasivat toisiaan, sitten serkut serkkuja jne
Täysi mahdottomuus, olisi syntynyt sairaita ja elinkelvottomia heti seuraavissa sukupolvissa

Eikä siinä kaikki, sitten tämä taivaallinen pahis tapatti kaikki paitsi Nooan ja muutaman perheenjäsenen

Siis sama sukurutsahärdelli alkoi taas, siis hei ja HALOO!

Miettikää, joku Päikkä Räsänenkin uskoo näihin satuihin, lääkärin nyt ainakin pitäisi tajuta tämä naurettava potaska :LOL:
Ei se ole kylkiluu, vaan puolikas Aatamista. Se heprean kielen sana "tsela" merkitsee myös toista puolta.

Jumala nukutti Aatamin =anestesia
Otti Aatamista X-kromosomin ja kopsas sen-> Eevan kromosomit on mallia XX.

Jumala tapattaa kaikki. Mutta sitä ennen antaa elämän näille samoille ihmisille.
Mutta eihän nää asiat sulle mee jakeluun vuosienkaan päästä.
 
vierailija
Ei se ole kylkiluu, vaan puolikas Aatamista. Se heprean kielen sana "tsela" merkitsee myös toista puolta.

Jumala nukutti Aatamin =anestesia
Otti Aatamista X-kromosomin ja kopsas sen-> Eevan kromosomit on mallia XX.

Jumala tapattaa kaikki. Mutta sitä ennen antaa elämän näille samoille ihmisille.
Mutta eihän nää asiat sulle mee jakeluun vuosienkaan päästä.
Vuosien?

En ole ollut!

Olet siis kirjottanu uuden raamatun, he he

Eeva (hepr. ‏חַוָּה‎, Hawwā, elämä[1] tai ”Kaikkien elävien äiti”) oli Tooran ja Raamatun mukaan maailman ensimmäinen nainen; hänet Jumala loi ensimmäisen miehen, Aadamin, kylkiluusta avuksi tälle[2]. Nimen Eeva sai, kun Aadam nimesi hänet.[3] Eevasta tuli Kainin, Aabelin, Seetin ja muiden, nimeltä mainitsemattomien poikien ja tyttärien äiti. Eeva oli myös kristinuskon mukaan ensimmäinen syntiin langennut ihminen. Aadamin puoliso mainitaan myös Koraanissa, vaikkakaan puolison nimeä ei kerrota. Abrahamilaisten uskontojen käsityksen mukaan Eeva on ihmissuvun kantaäiti.

Vanhan testamentin kertomuksen mukaan käärme vietteli Eevan syömään Hyvän ja pahan tiedon puusta, josta Jumala oli kieltänyt ihmistä syömästä. Myös Aadam söi Eevan antamaa kiellettyä hedelmää. Aadam ja Eeva huomasivat tämän jälkeen olevansa alasti ja sitoivat vyötärölleen viikunanlehtiä.[4] Tämän teon seurauksena Jumala karkotti ihmiset Eedenin puutarhasta, jota myös kutsuttiin Paratiisiksi.[5]

Koraanin mukaan Saatana houkutteli Aadamin ja hänen vaimonsa syömään kielletystä puusta, jolloin molemmat söivät siitä ja alkoivat välittömästi peitellä alastomuuttaan puutarhan lehdillä. Rangastukseksi tottelemattomuudesta heidät karkotettiin paratiisista.[6][7]

Kabbalanlähde tarkemmin? mukaan ensimmäinen nainen ja Aadamin ensimmäinen vaimo oli Lilith (”mieheksi ja naiseksi hän heidät loi” (1 Moos. 1:27)), ja vasta tämän kieltäydyttyä pitämästä Aadamia herrana Jumala loi korvikkeeksi Aadamin kylkiluusta Eevan.
 
vierailija
Ei se ole kylkiluu, vaan puolikas Aatamista. Se heprean kielen sana "tsela" merkitsee myös toista puolta.

Jumala nukutti Aatamin =anestesia
Otti Aatamista X-kromosomin ja kopsas sen-> Eevan kromosomit on mallia XX.

Jumala tapattaa kaikki. Mutta sitä ennen antaa elämän näille samoille ihmisille.
Mutta eihän nää asiat sulle mee jakeluun vuosienkaan päästä.
Vuosien?

En ole ollut!

Olet siis kirjottanu uuden raamatun, he he

 
vierailija
Yksi porukka satuilee näin

Geenitiede ja luominen

Luomiskertomuksessa on kaksi lyhyttä jaetta, joita voimme käyttää tehdessämme päätelmiä ihmisen geneettisestä historiasta. Huomatkaamme, ettemme voi soveltaa näitä jakeita maalla eläviin eläimiin (koska emme tiedä, kuinka monta eri lajia alussa luotiin) emmekä myöskään uiviin olentoihin (”jotka vesissä vilisivät”, Genesis 1:21). Nämä huomiot sopivat ainoastaan ihmisiin:
7. Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu. (Kr 33/38)
21. Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen raskaaseen uneen, ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen paikan lihalla.
22. Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo. Kr 33/38)

Jaahas, meidän miehillä pitäisi olla toisella puolen yksi kylkiluu vähemmän :LOL:
 

Yhteistyössä