Miksi nykyään kaikkien pitää olla vegaaneita eikä tavallinen kasvissyönti enää riitä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Eihän lehmä kärsi mitenkään siitä, että se lypsetään, vaan esim. vapaaehtoisestihan ne menevät lypsyrobotille. Ja kanoillekin muniminen on täysin luonnollinen toiminto.
 
vierailija
Päinvastoin. Nykyäänhän vegaaniksi kutsutaan sitä mitä ennen vanhaan sanottiin vegetaristiksi. Ja sitten taas kasvissyöjä on nykyään sellainen henkilö, joka syö myös salaattia. Muuten voikin sitten vetää kalaa ja kalkkunaa ja välillä vissiin kinkkuakin kunhan ei ihan joka päivä syö lihaa. Noin karrikoiden. Tämä hämmentää minua aina kovasti. Kun kuitenkin se virallinen määritelmä ei ole muuttunut miksikään eli vegetaristi on henkilö, joka ei syö mitään eläinkunnan tuotteita ja vegaani on henkilö, joka ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita.
 
vierailija
Eihän lehmä kärsi mitenkään siitä, että se lypsetään, vaan esim. vapaaehtoisestihan ne menevät lypsyrobotille. Ja kanoillekin muniminen on täysin luonnollinen toiminto.
Ne lehmät täytyy pitää kantavina vuosittain jotta lypsävät, ja pokavasikat tapetaan. Samoin puolet tipuista on kukonpoikia jotka tapetaan heti. Myös eläinten ahtaat olot on ongelma vakaumuksellisille vegaaneille. Veganismiin sisältyy myös villan ym. Eläintuotteiden boikotointi. Itse tosin totesin sen epäkäytännöliseksi koska olin 50/50 ympäristö / eläinoikeussyistä vegaani. Villan korvikkeet usein on jotain muovipohjaisia ja päästää mikromuovia luontoon.. Ja terveyssyyt (palkokasvit eikä maapähkinä sovi) pakotti jättämään sen ruokavalion.
 
Ne lehmät täytyy pitää kantavina vuosittain jotta lypsävät, ja pokavasikat tapetaan. Samoin puolet tipuista on kukonpoikia jotka tapetaan heti. Myös eläinten ahtaat olot on ongelma vakaumuksellisille vegaaneille. Veganismiin sisältyy myös villan ym. Eläintuotteiden boikotointi. Itse tosin totesin sen epäkäytännöliseksi koska olin 50/50 ympäristö / eläinoikeussyistä vegaani. Villan korvikkeet usein on jotain muovipohjaisia ja päästää mikromuovia luontoon.. Ja terveyssyyt (palkokasvit eikä maapähkinä sovi) pakotti jättämään sen ruokavalion.
Luonnossa laumassa eläessä monen lajin urokset pitävät kyllä huolen siitä, että naaraat on joka kevät tiineenä...kissoilla vois olla paritkin pesueet vuodessa.

Eikä poikavasikoiden tappaminen ole joka maatilalla tavallista.

Mutta, näistä pitäisi päästä eroon: vasikanliha-ja broilerijalosteet.
Eläimillä on oikeus elää edes 1-vuotiaaksi.
 
vierailija
Luonnossa laumassa eläessä monen lajin urokset pitävät kyllä huolen siitä, että naaraat on joka kevät tiineenä...kissoilla vois olla paritkin pesueet vuodessa.

Eikä poikavasikoiden tappaminen ole joka maatilalla tavallista.

Mutta, näistä pitäisi päästä eroon: vasikanliha-ja broilerijalosteet.
Eläimillä on oikeus elää edes 1-vuotiaaksi.
Niin, enemmän ongelma onkin siinä että maidontuotanto on kytköksissä lihatuotantoon vaikka vasikoita ei tapettaisi pienenä. Myös nautojen teuraaksi laittaminen suht nuorella iällä on ongelma vaikka lehmällä olisi vielä paljon lypsäviä vuosia jäljellä. Ne eivät pääse eläkkeelle laitumille vaan ikävä kyllä teuraaksi menee.

Munijakanoilla on myös liian iso parvikoko mikä aiheuttaa stressiä, luonnollinen olisi n. 20 lintua
 
vierailija
Ne lehmät täytyy pitää kantavina vuosittain jotta lypsävät, ja pokavasikat tapetaan. Samoin puolet tipuista on kukonpoikia jotka tapetaan heti. Myös eläinten ahtaat olot on ongelma vakaumuksellisille vegaaneille. Veganismiin sisältyy myös villan ym. Eläintuotteiden boikotointi. Itse tosin totesin sen epäkäytännöliseksi koska olin 50/50 ympäristö / eläinoikeussyistä vegaani. Villan korvikkeet usein on jotain muovipohjaisia ja päästää mikromuovia luontoon.. Ja terveyssyyt (palkokasvit eikä maapähkinä sovi) pakotti jättämään sen ruokavalion.
Villankin voi kasvattaa sillä tavalla, että se ei lampaan normaalia elämänmenoa juuri haittaa. Jossain Mongoliassa ne nyppivät villan puskista, johon se on tarttunut vapaasti rymyävien lampaiden kyljistä. Toki sellainen villa on kalliimpaa, jota ei ole optimaalisella tehokkuudella tuotettu, mutta kun hyvä villapaita kestää helposti käytössä vuosikymmeniä siistinä pysyen, niin onko sillä hinnalla oikeasti mitään väliä?
 
vierailija
Eiköhän se tipujen lataus ole kuitenkin suurempi syy vegaani lle jättää munat kauppaan, tietty lajityypillisen käytytymisen evääminen vaikuttaa myös!
Mitä tarkoittaa tipujen lataus?

Entä mikä olisi lajityypillistä käyttäytymistä? Tulisiko kanat siis päästää johonkin metsään, jollei edes perinteinen maatilakanala tilavine ulko- ja sisäaitauksineen riitä?
 
vierailija
Mitä tarkoittaa tipujen lataus?

Entä mikä olisi lajityypillistä käyttäytymistä? Tulisiko kanat siis päästää johonkin metsään, jollei edes perinteinen maatilakanala tilavine ulko- ja sisäaitauksineen riitä?
Typo, kännykkä korjasi, lahtaus piti kirjoittaa. Poikatipujen tappaminen itsellä vaikutti siihen etten munia halunnut ostaa. Itse koin että lajityypillisen elämä olisi ollut jossain hyvällä tilalla 4-20 yksilön parvessa, tilava kanala jossa mahdollista ulkoilla ympäri vuoden ja ruokavalio luonnollinen kanalle sopiva. Eli ei tehotuotantoa vaan enemmän lemmikkityylillä.
 
vierailija
Luonnossa laumassa eläessä monen lajin urokset pitävät kyllä huolen siitä, että naaraat on joka kevät tiineenä...kissoilla vois olla paritkin pesueet vuodessa.

Eikä poikavasikoiden tappaminen ole joka maatilalla tavallista.

Mutta, näistä pitäisi päästä eroon: vasikanliha-ja broilerijalosteet.
Eläimillä on oikeus elää edes 1-vuotiaaksi.
nimenomaan.

Luonnossa laumassa

Ei navetassa.
 
nimenomaan.

Luonnossa laumassa

Ei navetassa.
Voi mitä romantiikkaa.
Verrataas metsäneläimen sekä sian, kanan ja naudan olosuhteita.

Metsäneläin:
-punkkeja voi olla turkissa tuhansia, osa menee mukavasti korvaan. Hirvialueilla menee hirvikärpäset korvaan, mikä voi tehdä eläimen kohtalaisen hulluksi
-ruuansaanti heikkoa varsinkin talvella
-räntäsade turkissa ja sen jälkeen vaakasuora tuuli ovat varmasti mukavat. Tai vähäluminen talvi.
-aina pelätä petoeläimiä, havahdut jokaiseen risahdukseen. Hermosto usein jännittyneessä tilassa. Yritä nukkua siinä sitten.
-sut pistää paksuksi lauman isoin jättiläinen, joka voi tietää isoa poikasta ja kivuliasta synnytystä.
-madot ja loiset mukavasti mylläävät mahassa. :)

Jos olet katsonut karjaeläimiä, niin ne eivät loppujen lopuksi edes halua mennä kauas. Ok nuoret yksilöt ehkä, mutta sen verran mukavuudenhaluisia ovat jo mammaversiot, että isännän rehukaukalolle pitää päästä hiippailemaan karkureissunkin jälkeen.
Ruokaisa laidun on paras tae siihen, että eläin ei tule aidoista pois.

Poikkeuksiakin on, kuten Liekki-sonni. Mutta jos Liekki olisi karannut talvella, olisi löytynyt aika nälkiintyneessä kunnossa.
 
vierailija
Voi mitä romantiikkaa.
Verrataas metsäneläimen sekä sian, kanan ja naudan olosuhteita.

Metsäneläin:
-punkkeja voi olla turkissa tuhansia, osa menee mukavasti korvaan. Hirvialueilla menee hirvikärpäset korvaan, mikä voi tehdä eläimen kohtalaisen hulluksi
-ruuansaanti heikkoa varsinkin talvella
-räntäsade turkissa ja sen jälkeen vaakasuora tuuli ovat varmasti mukavat. Tai vähäluminen talvi.
-aina pelätä petoeläimiä, havahdut jokaiseen risahdukseen. Hermosto usein jännittyneessä tilassa. Yritä nukkua siinä sitten.
-sut pistää paksuksi lauman isoin jättiläinen, joka voi tietää isoa poikasta ja kivuliasta synnytystä.
-madot ja loiset mukavasti mylläävät mahassa.

Jos olet katsonut karjaeläimiä, niin ne eivät loppujen lopuksi edes halua mennä kauas. Ok nuoret yksilöt ehkä, mutta sen verran mukavuudenhaluisia ovat jo mammaversiot, että isännän rehukaukalolle pitää päästä hiippailemaan karkureissunkin jälkeen.
Ruokaisa laidun on paras tae siihen, että eläin ei tule aidoista pois.

Poikkeuksiakin on, kuten Liekki-sonni. Mutta jos Liekki olisi karannut talvella, olisi löytynyt aika nälkiintyneessä kunnossa.
Plaaplaaplaa

mä en ole vegaani, en edes kasvissyöjä, kunhan kommentoin sun typerää vertausta.
 
vierailija
Plaaplaaplaa

mä en ole vegaani, en edes kasvissyöjä, kunhan kommentoin sun typerää vertausta.
Täyttä asiaahan se oli. On aivan naurettavaa miten luonnonvaraisten eläinten elämää romantisoidaan. Se juuri kertoo luonnosra vieraantumisesta. itsekin olen kyllä niin vieraantunut kuin olla voi enkä käytännössä ole 20 vuoteen poistunut asvaltilta, mutta silti tajuan että eläinten elämä on aikamoista kärsimystä.
 

Yhteistyössä