"Joku aamu sitten katselin aamuteeveen lähetystä, missä pari asiantuntijaa pohti sitä, miksi syntyvyys Suomessa on niin alhainen"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Riippuu varmaan pikkujunnusta. Meidän pikkujunnut nauttii selvästi oppimisesta ja kilpailusta. Näyttää tekevän varsin hyvää heidän kasvulleen ja hyvälle ololle. Toki, lapsia on monenlaisia.

Kyse ei ole mistään rimasta, mitä aikuiset ovat asettaneet. Kyse on siitä, että minulla on mahdollisuus tarjota lapselleni asioita, mistä he nauttivat. Sellainen kehonhallinta, mitä he lajistaan saavat on ensiluokkaista ja tulee tukemaan heidän loppua elämäänsä hyvällä tavalla. Minä en olisi koskaan voinut tarjota tähän harrastukseen lapsilleni tiloja tai niin hyvää valmennusta mitä he nyt saavat.

Tämän lisäksi, minua tuskin enää voi tituulerata nuoreksi aikuiseksi. Tuskin olisin mahtunut kategoriaan edes silloin, kun tein lapsiani. Ennenkuin hankin lapseni, en edes ollut varma siitä, haluanko lapsia.
Lapset kilpailevat luonnostaan ilman valmennustakin. Lapset oppivat kehonhallintaa luonnostaan ja ilman valmennustakin. He eivät ehkä opi seisomaan käsillään tai hyppäämään voltteja (vaikka meidän kaveripiiri kyllä opetteli nuokin taidot ihan itse), mutta tuollaisilla kehonhallinnallisilla tempuilla ei ole mitään tekemistä loppuelämän kanssa. Ihmiset pärjäävät vallan hyvin, vaikka eivät koskaan olisi oppineet seisomaan käsillään.

Tuntuu niin kuin ajattelisit, että sinua syytetään jostain. Että sinun pitäisi puolustella tai selitellä parhain päin miksi on välttämättömän tärkeää, että sinun lapsesi ovat saaneet harrastaa seurassa. Ei tässä kukaan syyttele. Pointti oli vain siinä, että tuosta statusharrastamisesta on tehty yksi kynnys lisää lasten hankkimiseen. Ja se on täysin keinotekoinen kynnys, jota ei tarvitsisi olla. On ihan ok ja hienoa, että lapset saavat harrastaa ja vanhemmilla on varaa laittaa vaikka kymmeniä tuhansia euroja vuodessa harrastuksiin. Se ei ole keneltäkään muulta pois. Mutta sellainen ajattelu, että se olisi tarpeellista lasten kasvun ja kehittymisen kannalta ja siten jonkinlainen minimivaatimus ennen kuin lapsia voi hankkia, on haitallista eikä sellaista ajattelua pitäisi pönkittää. Lapset pärjäävät ja kasvavat ihan normaalisti ilman kallista ohjattua harrastamistakin kunhan vain saavat harrastaa.
 
  • Vau!
Reactions: Lispetti
Lapset kilpailevat luonnostaan ilman valmennustakin. Lapset oppivat kehonhallintaa luonnostaan ja ilman valmennustakin. He eivät ehkä opi seisomaan käsillään tai hyppäämään voltteja (vaikka meidän kaveripiiri kyllä opetteli nuokin taidot ihan itse), mutta tuollaisilla kehonhallinnallisilla tempuilla ei ole mitään tekemistä loppuelämän kanssa. Ihmiset pärjäävät vallan hyvin, vaikka eivät koskaan olisi oppineet seisomaan käsillään.

Tuntuu niin kuin ajattelisit, että sinua syytetään jostain. Että sinun pitäisi puolustella tai selitellä parhain päin miksi on välttämättömän tärkeää, että sinun lapsesi ovat saaneet harrastaa seurassa. Ei tässä kukaan syyttele. Pointti oli vain siinä, että tuosta statusharrastamisesta on tehty yksi kynnys lisää lasten hankkimiseen. Ja se on täysin keinotekoinen kynnys, jota ei tarvitsisi olla. On ihan ok ja hienoa, että lapset saavat harrastaa ja vanhemmilla on varaa laittaa vaikka kymmeniä tuhansia euroja vuodessa harrastuksiin. Se ei ole keneltäkään muulta pois. Mutta sellainen ajattelu, että se olisi tarpeellista lasten kasvun ja kehittymisen kannalta ja siten jonkinlainen minimivaatimus ennen kuin lapsia voi hankkia, on haitallista eikä sellaista ajattelua pitäisi pönkittää. Lapset pärjäävät ja kasvavat ihan normaalisti ilman kallista ohjattua harrastamistakin kunhan vain saavat harrastaa.
Sinulla on kummallisia tunteita. Sensijaan, että kuvittelet vikaan minun fiiliksiäni, sinun kannattaisi keskittyä siihen, miksi sinua hermostuttaa niin kovasti, että minä sallin lapsilleni kilpaurheilun, koska he sitä haluavat. Olen mielestäni tuonut varsin selkeästi esiin, että liikkuminen on hyvästä ja kullakin lapsella on omat mieltymyksensä Olen myös sanonut, että mielestäni harrastaa voi ilman valmentajaa, jos niin haluaa.

Jos kysyt asiaa, vastaan sinulle miten minä asian näen. Kilpaurheilu ei ole statusharrastus. Se on vain harrastus, jossa käydään myös kilpailemassa.

En myöskään ole mielestäni missään kohtaa väittänyt, että lasten kilpaurheilu olisi kehittymisen kannalta minimivaatimus, vai olenko? Olen sanonut, että huomaan omissa lapsissani kehitystä monella tasolla kilpaurheilun ansiosta. Miksi se loukkaa sinua?

Keskustelu alkaa käydä turhaksi ja turhauttavaksi, jos alat vääristellä sitä mitä olen sanonut. En oikeastaan ymmärrä, miksi olet niin kovin ärtynyt tästä keskustelusta.

Enkä nyt varsinaisesti tiedä miksi kuvittelet kaiken harrastamisen olevan kohtuuttoman kallista. Omani harrastavat varsin edullisesti.

On varsin hienoa, että sinun lapsesi osaavat tehdä voltin. Kerrassaan mahtavaa. Kun puhun kehonhallinnasta, on kuitenkin kyse vähän laajemmasta asiasta. Lihaskunto ja lihasmuisti rakennetaan lapsena. Hyvä kehonhallinta ja lihaskunto auttaa elämänvarrella monessa. Ei siitäkään tarvitse pahastua.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Sinulla on kummallisia tunteita. Sensijaan, että kuvittelet vikaan minun fiiliksiäni, sinun kannattaisi keskittyä siihen, miksi sinua hermostuttaa niin kovasti, että minä sallin lapsilleni kilpaurheilun, koska he sitä haluavat. Olen mielestäni tuonut varsin selkeästi esiin, että liikkuminen on hyvästä ja kullakin lapsella on omat mieltymyksensä Olen myös sanonut, että mielestäni harrastaa voi ilman valmentajaa, jos niin haluaa.

Jos kysyt asiaa, vastaan sinulle miten minä asian näen. Kilpaurheilu ei ole statusharrastus. Se on vain harrastus, jossa käydään myös kilpailemassa.

En myöskään ole mielestäni missään kohtaa väittänyt, että lasten kilpaurheilu olisi kehittymisen kannalta minimivaatimus, vai olenko? Olen sanonut, että huomaan omissa lapsissani kehitystä monella tasolla kilpaurheilun ansiosta. Miksi se loukkaa sinua?

Keskustelu alkaa käydä turhaksi ja turhauttavaksi, jos alat vääristellä sitä mitä olen sanonut. En oikeastaan ymmärrä, miksi olet niin kovin ärtynyt tästä keskustelusta.

Enkä nyt varsinaisesti tiedä miksi kuvittelet kaiken harrastamisen olevan kohtuuttoman kallista. Omani harrastavat varsin edullisesti.

On varsin hienoa, että sinun lapsesi osaavat tehdä voltin. Kerrassaan mahtavaa. Kun puhun kehonhallinnasta, on kuitenkin kyse vähän laajemmasta asiasta. Lihaskunto ja lihasmuisti rakennetaan lapsena. Hyvä kehonhallinta ja lihaskunto auttaa elämänvarrella monessa. Ei siitäkään tarvitse pahastua.
Olet väärässä. Se jolle vastasit, on oikeassa niin sinun kuin statusharrastusten suhteen.
t. eri
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
r0s
Mun lapsosista pari on siinä iässä kun mä olin alkaessani miettiä lastenhankintaa.

Mulle riitti silloin vuokrakaksio ja säästötilillä oli käsiraha odottamassa hetkeä kun se pieni ok-talo löytyy. Meillä olk miehen kanssa kännykkä. Ei kotipuhelinta. Sit oli pieni tv-videoyhdistelmä ja siinä tekniset vempeleet olivatkin.

Todenmäköisin ensimmäisen lapsenlapseni synnyttäjä totesi tossa että he ajattelivat ostaa uudet kännykät. 700 euroa kipale.


Eli joooo, lapsenlapsia saanee odotella vielä vuosikausia. Ei noilla tuu ikinä olemaan rahaa lapsiin.
 
vierailija
Sinulla on kummallisia tunteita. Sensijaan, että kuvittelet vikaan minun fiiliksiäni, sinun kannattaisi keskittyä siihen, miksi sinua hermostuttaa niin kovasti, että minä sallin lapsilleni kilpaurheilun, koska he sitä haluavat. Olen mielestäni tuonut varsin selkeästi esiin, että liikkuminen on hyvästä ja kullakin lapsella on omat mieltymyksensä Olen myös sanonut, että mielestäni harrastaa voi ilman valmentajaa, jos niin haluaa.

Jos kysyt asiaa, vastaan sinulle miten minä asian näen. Kilpaurheilu ei ole statusharrastus. Se on vain harrastus, jossa käydään myös kilpailemassa.

En myöskään ole mielestäni missään kohtaa väittänyt, että lasten kilpaurheilu olisi kehittymisen kannalta minimivaatimus, vai olenko? Olen sanonut, että huomaan omissa lapsissani kehitystä monella tasolla kilpaurheilun ansiosta. Miksi se loukkaa sinua?

Keskustelu alkaa käydä turhaksi ja turhauttavaksi, jos alat vääristellä sitä mitä olen sanonut. En oikeastaan ymmärrä, miksi olet niin kovin ärtynyt tästä keskustelusta.

Enkä nyt varsinaisesti tiedä miksi kuvittelet kaiken harrastamisen olevan kohtuuttoman kallista. Omani harrastavat varsin edullisesti.

On varsin hienoa, että sinun lapsesi osaavat tehdä voltin. Kerrassaan mahtavaa. Kun puhun kehonhallinnasta, on kuitenkin kyse vähän laajemmasta asiasta. Lihaskunto ja lihasmuisti rakennetaan lapsena. Hyvä kehonhallinta ja lihaskunto auttaa elämänvarrella monessa. Ei siitäkään tarvitse pahastua.
Nyt projisoit pahasti. Hyvä esimerkki tuo, että koet tarpeelliseksi tehdä heti oletus, että minulla olisi tunteet pelissä sen jälkeen kun minä tein vastaavan huomion sinusta. Erona tosin se, että minulla on peruste tulkintaani ja se peruste on se, että sinun argumentointisi tulee henkilökohtaisen kautta kun taas minä en ole missään vaiheessa puhunut omista lapsistani tai muuten kuin yleisellä tasolla.

En myöskään ole mielestäni missään kohtaa väittänyt, että lasten kilpaurheilu olisi kehittymisen kannalta minimivaatimus, vai olenko?
Et ehkä ihan suoraan. Sen sijaan heti alkuun puhuit perustarpeista. Tämä tuli vastauksena kommenttiini siitä, että harrastuksena pidetään nykytulkinnassa vain kalliita seurassa tehtäviä harrastuksia. Eli rinnastit kalliin seurassa tehtävän harjoittelun perustarpeeksi. Kirjoitit että kyse ei ole kulissista, vaan hyvinvoinnista. Tähän liittyy selvästi ajatus, että nimenomaan kallis seurassa tehtävä harjoittelu on hyvinvointia ja sellaiset lapset ovat vähemmän hyvinvoivia, jotka eivät pääse kalliisiin harrastuksiin.

Kirjoitit myös, että "sellainen kehonhallinta, mitä he lajistaan saavat on ensiluokkaista ja tulee tukemaan heidän loppua elämäänsä hyvällä tavalla." Tämä viittaisi ajatteluun, että ilman tätä heidän lajiharjoitteluaan seurassa heidän kehittymisensä jäisi vajavaiseksi. Siis nimenomaan elämän kannalta kun puhut loppuelämästä. Eli kyse ei ole siitä, että lajiharjoittelu hyvässä valmennuksessa tekisi heistä parempia urheilijoita lajissaan, vaan parempia ihmisiä elämässään. Ja kyse on siis taas nimenomaan siitä kalliista lajiharjoittelusta, jota alleviivaat. Ei siitä, että ylipäätään harrastaa, urheilee ja on sosiaalinen lapsi ja nuori, vaan se on tehtävä nimenomaan kalliilla ja seurassa. Muuten ei ole hyvinvoiva.

Kirjoitat että kyse ei ole statusasiasta. Ehkä uskot siihen oikeasti. Kuitenkin tekstistäsi paistaa läpi varsin elitistinen maailmankuva.
 
vierailija
Olinko tyhmä kun en edes miettinyt taloutta kun päätettiin jättää ehkäisy pois. Oltiin juuri ostettu omakotitalo pankin rahalla ja itse olin määräaikaisessa työsuhteessa. Tehtiin siinä kolme lasta ja tein aina töitä siinä välissä. Talolaina oli maksettu pois jo ennen kuin esikoisen koulu alkoi. Ei tarvinnut olla sitä parasta kännykkää tai isointa teeveetä. Auto oli vanha mutta se kulki
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja r0s
Nyt projisoit pahasti. Hyvä esimerkki tuo, että koet tarpeelliseksi tehdä heti oletus, että minulla olisi tunteet pelissä sen jälkeen kun minä tein vastaavan huomion sinusta. Erona tosin se, että minulla on peruste tulkintaani ja se peruste on se, että sinun argumentointisi tulee henkilökohtaisen kautta kun taas minä en ole missään vaiheessa puhunut omista lapsistani tai muuten kuin yleisellä tasolla.



Et ehkä ihan suoraan. Sen sijaan heti alkuun puhuit perustarpeista. Tämä tuli vastauksena kommenttiini siitä, että harrastuksena pidetään nykytulkinnassa vain kalliita seurassa tehtäviä harrastuksia. Eli rinnastit kalliin seurassa tehtävän harjoittelun perustarpeeksi. Kirjoitit että kyse ei ole kulissista, vaan hyvinvoinnista. Tähän liittyy selvästi ajatus, että nimenomaan kallis seurassa tehtävä harjoittelu on hyvinvointia ja sellaiset lapset ovat vähemmän hyvinvoivia, jotka eivät pääse kalliisiin harrastuksiin.

Kirjoitit myös, että "sellainen kehonhallinta, mitä he lajistaan saavat on ensiluokkaista ja tulee tukemaan heidän loppua elämäänsä hyvällä tavalla." Tämä viittaisi ajatteluun, että ilman tätä heidän lajiharjoitteluaan seurassa heidän kehittymisensä jäisi vajavaiseksi. Siis nimenomaan elämän kannalta kun puhut loppuelämästä. Eli kyse ei ole siitä, että lajiharjoittelu hyvässä valmennuksessa tekisi heistä parempia urheilijoita lajissaan, vaan parempia ihmisiä elämässään. Ja kyse on siis taas nimenomaan siitä kalliista lajiharjoittelusta, jota alleviivaat. Ei siitä, että ylipäätään harrastaa, urheilee ja on sosiaalinen lapsi ja nuori, vaan se on tehtävä nimenomaan kalliilla ja seurassa. Muuten ei ole hyvinvoiva.

Kirjoitat että kyse ei ole statusasiasta. Ehkä uskot siihen oikeasti. Kuitenkin tekstistäsi paistaa läpi varsin elitistinen maailmankuva.
Sulla on kovin kummallinen tapa tulkita kaikenlaista. Todennäköisesti siitä on sinulle enemmän haittaa kuin hyötyä. Se, että puhun henkilökohtaisesta kokemuksesta ei kuitenkaan tarkoita tässä kohtaa tunnelatausta. Sinun pitäisi ehkä enemmän keskittyä siihen mitä on sanottu kuin arvailuun.

Mitä tulee sanomiseeni ensiluokkaisesta kehonhallinnasta tarkoittaa lähinnä apua käytännössä. Kun vedät pannut, sinulle on suuresti apua siitä, että osaat kaatua oikein, tai lentää fillarin tangon yli vahingoittamatta itseösi.
Sinulla on toki vapaus pitää sitä elitistisenä, mutta minusta ne ovat taitoja, jotka jokaisen olisi hyvä omata. Sellaiset taidot pitää tulla ytimestä, joka vaatii toistoa toiston perään.

Jankutat myös kalliista harrastusesta. Kuka sellaisesta on puhunut? Ainastaan sinä.

Perustarve asia käytiin jo läpi, mutta jankutat siitäkin edelleen.

Huvittavaa on myös se, että kun sanon heidän harratuksestaan olevan heille apua ja hyötyä lopun elämäänsä, sinä kuulet minun sanovan heidän olevan parempia ihmisiä kuin muut. Toivottavasti ymmärrät itse, miten häiritsevää tällainen vääristely on.

Jatkossa sinulle vinkiksi, ei kannata niin kovasti analysoida keskustelukumppania tai pähkiä millä ehkä viitataan mihinkin. Useimmiten en viittaa mihinkään tai vihjaa mitään. Sanon asiat kuten ne näen.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Mitä tulee sanomiseeni ensiluokkaisesta kehonhallinnasta tarkoittaa lähinnä apua käytännössä. Kun vedät pannut, sinulle on suuresti apua siitä, että osaat vaikkapa kaatua oikein, tai lentää fillarin tangon yli vahingoittamatta itseösi.
Argumentoit kuitenkin sitä vastaan, että ihminen voisi oppia sen normaalin kehonhallinnan ihan tavallisessa elämässä normaalisti liikkumalla, leikkimällä, pelaamalla, harrastamalla... Eli joku pointtihan sinulla siinä on. Voit toki vetäytyä sen taakse, että tässä nyt luetaan liikaa rivien välistä, mutta koita alkuun analysoida että miksi sinä aloit väittää vastaan ja mitä sinä silloin tosiasiassa argumentoit.
 
Argumentoit kuitenkin sitä vastaan, että ihminen voisi oppia sen normaalin kehonhallinnan ihan tavallisessa elämässä normaalisti liikkumalla, leikkimällä, pelaamalla, harrastamalla... Eli joku pointtihan sinulla siinä on. Voit toki vetäytyä sen taakse, että tässä nyt luetaan liikaa rivien välistä, mutta koita alkuun analysoida että miksi sinä aloit väittää vastaan ja mitä sinä silloin tosiasiassa argumentoit.
Jep. Ihminen ei opi niitä taitoja normaalissa arjessa, ellei joku ole opettamassa. Ikävä kyllä.

Onko sinulle todellakin epäselvää mitä argumentoin ja miksi?
Enkä ole piiloutumassa minkäön taakse, vaan oikomassa sinun päättömiä horinoitasi.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Jep. Ihminen ei opi niitä taitoja normaalissa arjessa, ellei joku ole opettamassa. Ikävä kyllä.

Onko sinulle todellakin epäselvää mitä argumentoin ja miksi?
Enkä ole piiloutumassa minkäön taakse, vaan oikomassa sinun päättömiä horinoitasi.
Ei, minulle ei ole epäselvää mitä argumentoit. Ja nyt se ei näköjään ole enää sinullekaan. Eli ihan oikeasti olet sitö mieltä, että ilman sitä kymmenen vuoden telinevoimistelutaustaa ihmiset lentelevät pyörän stongan yli ja kävelevät päin seiniä. Uskomaton maailmankuva kyllä, jota en itse tosiaankaan jaa, mutta näillä mennään.
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
Ei, minulle ei ole epäselvää mitä argumentoit. Ja nyt se ei näköjään ole enää sinullekaan. Eli ihan oikeasti olet sitö mieltä, että ilman sitä kymmenen vuoden telinevoimistelutaustaa ihmiset lentelevät pyörän stongan yli ja kävelevät päin seiniä. Uskomaton maailmankuva kyllä, jota en itse tosiaankaan jaa, mutta näillä mennään.

Minusta alkaa tosiaan vaikuttaa sille, että sinulla on vaikeuksia ymmärtää mitä sinulle on sanottu.
Suurin osa meistä tulee elämänsä aikana lentämään fillarin tangon yli, kaatumaan, kompastumaan ja koheltamaan monin eri tavoin. Se, että 10 vuotta telinevoimistelua, judoa tai vaikka painia harrastanut osaa takuulla hoitaa alastulon paremmin, kuin pihalla hippaa leikkinyt kaveri, ei edes ole mielipidekysymys, vaan fakta. Jos muuta väität, sinun on oltava tyhmä kuin pussillinen kiviä tai ihminen, joka ei tosiaan tiedä kehonhallinnasta mitään.
En kertaakaan sanonut, ettäkö lapset, jotka eivät harrasta mitään, kävelevät päin seiniä, mutta sinä päätit vääntää sanomiseni sellaiseksi. Surkea ja nolo yritys.

Sinä edelleen jatkat toisen sanojen vääristelyä... Mutta sitähän se on, kun ei pärjää argumentoinnissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Suurin osa meistä tulee elämänsä aikana lentämään fillarin tangon yli, kaatumaan, kompastumaan ja koheltamaan monin eri tavoin. Se, että 10 vuotta telinevoimistelua, judoa tai vaikka painia harrastanut osaa takuulla hoitaa alastulon paremmin, kuin pihalla hippaa leikkinyt kaveri, ei edes ole mielipidekysymys, vaan fakta. Jos muuta väität, sinun on oltava tyhmä kuin pussillinen kiviä tai ihminen, joka ei tosiaan tiedä kehonhallinnasta mitään.
En väitä vastaan. Sen sijaan olen hyvin yllättynyt siitä, että ihan oikeasti pidät tuota millään tavalla järkevänä argumenttina. Alkuun yritin olla lempeä ja tulkita ajattelusi parhain päin. Eli että varmaan tarkoitit sanoa jotain älykästä, mutta et saanut sitä puettua sanoiksi. Mutta sitten kävi ilmi, että ihan oikeasti arvostat hyvää kaatumistaitoa niin korkealle, että se tukee lastesi loppuelämää ja siksi on välttämätöntä harrastaa vuosikausia kilpaurheilua seurassa. Ei siinä mitään.

En kertaakaan sanonut, ettäkö lapset, jotka eivät harrasta mitään, kävelevät päin seiniä, mutta sinä päätit vääntää sanomiseni sellaiseksi. Surkea ja nolo yritys.
Hetkinen nyt. Katsotaanpa miten keskustelu eteni. Ensinnä sinä otit esiin hyvän kehonhallinnan ja teit selväksi, että se on mielestäsi erittäin tärkeä taito loppuelämän kannalta. Sen jälkeen selvensit, että tarkoitit sitä että kun ihminen kaatuu tai lentää stongan yli, on hyvä osata kaatua oikein. Minä epäilin, että normaali ihminen kyllä saavuttaa riittävän kehonhallinnan tuollaisissa tilanteissa ihan vaan elämällä elämäänsä. Sinä kategorisesti kielsit, että ei saavuta. Ei ole mahdollista ilman, että joku opettaa tuollaiset taidot.

Kyllä tuosta loogisesti seuraa, että sinun ajattelusi mukaan ihminen, jota ei ole saurassa koulutettu hallitsemaan kehoaan kärsii pyörän stongan yli lentelyistä ja kaatumisista normaalissa elämässään. Haluan vielä korostaa, että sinä itse nostit tuon kaatumistaidon niin tärkeäksi asiaksi, että sellainen kehonhallinta "tulee tukemaan heidän loppua elämäänsä hyvällä tavalla". Eihän tuota voi tulkita muuten kuin että mielestäsi tuollaiset kehonhallintatilanteet ovat säännöllinen ja välttämätön osa ihmisen elämää. Muutenhan argumenttisi ei perustuisi mihinkään. Jos tavalliset ihmiset eivät lentelisi stongien yli ja kaatuilisi (tai kävelisi päin seiniä), ei olisi mitään mieltä treenata kehonhallintaa moisten tilanteiden varalta.

Ja muistutan vielä, että sinä siis argumentoit tätä vastaan:
Mitä sen pikkujunnun tarvitsee siitä saada muuta kuin hauskanpitoa? Ei mitään. Mutta se on sinänsä triviaali kysymys koska ei kukaan varmasti sitä kiistä etteikö joukkueessa ammattivalmentajan kanssa harjoittelu olisi hyvä asia. Kyse oli siitä onko se välttämätöntä kokonaisvaltaiselle kasvulle ja ihmisen hyvälle ololle. Ei ole. Se on vaan uusi rima, jonka nykyajan nuoret aikuiset ovat päättäneet asettaa itselleen.
 
vierailija
En ollut lainkaan varma, haluanko koskaan lapsia. Kuitenkin siinä kohtaa, kun halusin, minulla oli myös halu tarjota heille hyvä elämä. Halusin asua alueella, jossa on rauhallista ja hyvä koulu. Halusin voida tarjota heille harrastuksia ja hyvinvointia. Haluan tarjota heille monipuolista hyvää ruokaa. Haluan tarjota heille perheen, jossa ei nukuta rahakasojen päällä, mutta voidaan turvata perustarpeet. Toivon syvästi, että pystyn tarjoamaan heille nämä perustarpeet siihen asti, kun he lähtevät omilleen.
Kyse ei ole kulissista, vaan hyvinvoinnista.
Montako tuli?
 
Lapset kilpailevat luonnostaan ilman valmennustakin. Lapset oppivat kehonhallintaa luonnostaan ja ilman valmennustakin. He eivät ehkä opi seisomaan käsillään tai hyppäämään voltteja (vaikka meidän kaveripiiri kyllä opetteli nuokin taidot ihan itse), mutta tuollaisilla kehonhallinnallisilla tempuilla ei ole mitään tekemistä loppuelämän kanssa. Ihmiset pärjäävät vallan hyvin, vaikka eivät koskaan olisi oppineet seisomaan käsillään.

Tuntuu niin kuin ajattelisit, että sinua syytetään jostain. Että sinun pitäisi puolustella tai selitellä parhain päin miksi on välttämättömän tärkeää, että sinun lapsesi ovat saaneet harrastaa seurassa. Ei tässä kukaan syyttele. Pointti oli vain siinä, että tuosta statusharrastamisesta on tehty yksi kynnys lisää lasten hankkimiseen. Ja se on täysin keinotekoinen kynnys, jota ei tarvitsisi olla. On ihan ok ja hienoa, että lapset saavat harrastaa ja vanhemmilla on varaa laittaa vaikka kymmeniä tuhansia euroja vuodessa harrastuksiin. Se ei ole keneltäkään muulta pois. Mutta sellainen ajattelu, että se olisi tarpeellista lasten kasvun ja kehittymisen kannalta ja siten jonkinlainen minimivaatimus ennen kuin lapsia voi hankkia, on haitallista eikä sellaista ajattelua pitäisi pönkittää. Lapset pärjäävät ja kasvavat ihan normaalisti ilman kallista ohjattua harrastamistakin kunhan vain saavat harrastaa.
Lapset oppivat tärkeitä loppuelämään vaikuttavia asioita ammattilaisen opastuksella, kuten terveellinen ravinto, treeni ja uni eli kehonhallintaa ja kehon hyvinvointia.
Aika paljon Suomessakin puhutaan lasten ja nuorten ylipainosta, liian vähäisestä unensaannista ja liikunnan puutteesta.
Ja sitten käy näin -
katso nyt tätäkin, ja näitä riittää:


Selkeästi on havaittavissa, että vanhempien aika/motivaatio/osaaminen ei riitä pitämään huolta siitä, että jälkikasvu saa terveen kasvun ja kehityksen. Katso suomalaisten ylipainotilastot/kuntotestit etc.
Oletko jämähtänyt kenties 80-luvulle kun luulet, että lapset ympäri Suomea vieläkin kirmaavat pihoilla kirkkistä pelaten? Tosiasia voi nyt järkyttää. Pidä jostakin tukevasti kiinni tai istahda alas (sulla kun tuo kehonhallinta jäänyt kirkkiksen kärrynpyörän ja kuurupiilon varaan?) - totuus on se, että nuoret löhöävät enenevässä määrin energiajuomatölkit kädessä pelaten fort naittia! Suosituin urheilulaji/liikunta heillä näyttäisi olevan pleikkarilla NHL 20 tai FIFA 21.

Kehonhallinnasta - miten se vaikuttaa ihmisen loppuelämään...
Hyvästä kehonhallinnasta mikä tulee esim. itsepuolustuslajeista/voimistelusta yms. on valtava hyöty! Se tukee lähes kaikissa urheilulajeissa:
Otetaan vaikka kentällinen nuoria jalkapallon pelaajia. 5 heistä on harrastanut itsepuolustusta. Nämä 5 menevät rohkeammin palloon, heillä on parempi stamina, välttyvät huomattavasti enemmän loukkaantumisilta koska osaavat suojautua/ottaa vastaan/omaavat erinomaisen tasapainon/kaatuvat oikein, osaavat käyttää pelitilanteissa kehoa paremmin kuin muut pelaajat.

Hyvä kehonhallinta tukee myös ihan arjessa:
Sinä ja nämä viisi tyyppiä tuolta pelikentältä lähdette sieneen, alkaa jo hämärtää - tulee kiire takaisin autolle. Sienikoreinenne hyppelette hämärtyvässä metsässä vaikeassa maastossa. Yhden tasapaino herpaantuu, naama menee turpeeseen ja sienet lentävät iloisesti pitkin maata, arvaa kenen nivelsiteet paukkui?

Kehonhallintaa treenanneet omaavat paremman tasapainon myös vanhempana, uskon että hyvästä tasapainosta on hyötyä ihan kaikille - elämänlaatu paranee huomattavasti.
Toisaalta...jos kuulut tähän Megis-fortnait-nhl-fifa -ryhmään niin ei mikään ihme, että et osaa antaa arvoa kehonhallinnalle tai ohjatulle urheilulle?

Ennen kun lapsia hankkii kannattaisi vähintäänkin miettiä voiko tarjota lapsilleen hyvän kasvun ja kehityksen, muuten meillä enenevässä määrin kasvaa suomessa näitä Megis-fortnait-nhl-fifatyyppejä jotka tuntuvat tykkäävän niin paljon tästä pelaamisesta, että huppista ku ei töihinkään sitten viitsitä oikein mennä...
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Selkeästi on havaittavissa, että vanhempien aika/motivaatio/osaaminen ei riitä pitämään huolta siitä, että jälkikasvu saa terveen kasvun ja kehityksen. Katso suomalaisten ylipainotilastot/kuntotestit etc.
Oletko jämähtänyt kenties 80-luvulle kun luulet, että lapset ympäri Suomea vieläkin kirmaavat pihoilla kirkkistä pelaten? Tosiasia voi nyt järkyttää. Pidä jostakin tukevasti kiinni tai istahda alas (sulla kun tuo kehonhallinta jäänyt kirkkiksen kärrynpyörän ja kuurupiilon varaan?) - totuus on se, että nuoret löhöävät enenevässä määrin energiajuomatölkit kädessä pelaten fort naittia! Suosituin urheilulaji/liikunta heillä näyttäisi olevan pleikkarilla NHL 20 tai FIFA 21.
Tässä ei ole mitään uutta. Mutta jos nyt kierretään vähän takaisin keskustelun alkulähteille, niin kysehän oli siitä, että miksi lapsia ei tehdä. Ja liikunta tuli tähän keskusteluun mukaan sitä kautta, että vanhemmat ovat asettaneet itselleen liian kovan vaatimustason, joka on saavutettava ennen kuin niitä lapsia voi tehdä. Ja yksi osa tätä vaatimustasoa on pakolliseksi miellettyjen harrastusten kallis hinta.

Eli nimenomaan pitäisi päästä pois siitä ajattelusta, että seuroissa harrastaminen on pakollista ja ainoa tapa liikkua ja takaisin siihen, että pelattaisiin ja leikittäisiin päivät pitkät ulkona. Ohjattu harrastaminen on hyvä asia, mutta yleinen mielipide pitäisi ilman muuta kääntää pois siitä, että hyvä lapsuus edellyttäisi sitä. Sen ajattelun kääntöpuolena on samalla se, että se ohjattu harrastus riittää.

No sitten tämä sivuraide johti tähän omituiseen ajatukseen, että ammattivalmentaja on välttämätön, että lapset eivät loukkaisi itseään kaatuessaan pyörän stongan yli, mutta se on tosiaan sivuraide tässä keskustelussa. Ja aika omituinen sellainen vielä kaiken lisäksi.
 
Tässä ei ole mitään uutta. Mutta jos nyt kierretään vähän takaisin keskustelun alkulähteille, niin kysehän oli siitä, että miksi lapsia ei tehdä. Ja liikunta tuli tähän keskusteluun mukaan sitä kautta, että vanhemmat ovat asettaneet itselleen liian kovan vaatimustason, joka on saavutettava ennen kuin niitä lapsia voi tehdä. Ja yksi osa tätä vaatimustasoa on pakolliseksi miellettyjen harrastusten kallis hinta.

Eli nimenomaan pitäisi päästä pois siitä ajattelusta, että seuroissa harrastaminen on pakollista ja ainoa tapa liikkua ja takaisin siihen, että pelattaisiin ja leikittäisiin päivät pitkät ulkona. Ohjattu harrastaminen on hyvä asia, mutta yleinen mielipide pitäisi ilman muuta kääntää pois siitä, että hyvä lapsuus edellyttäisi sitä. Sen ajattelun kääntöpuolena on samalla se, että se ohjattu harrastus riittää.

No sitten tämä sivuraide johti tähän omituiseen ajatukseen, että ammattivalmentaja on välttämätön, että lapset eivät loukkaisi itseään kaatuessaan pyörän stongan yli, mutta se on tosiaan sivuraide tässä keskustelussa. Ja aika omituinen sellainen vielä kaiken lisäksi.
Minun käsittääkseni lapsen harrastukseen (siis ihan niissä urheiluseuroissa harrastamiseen) saa taloudellista tukea, eli tuollaisesta asiasta ei tarvitse olla huolissaan miettiessään lisääntymistä.
Sen sijaan huolissaan tulisi olla Suomen taloudesta ja työttömyydestä - ja oikeammin nämä asiat varmasti huolestuttavatkin.

Ja mitä tulee asetettuihin vaatimustasoihin.
Kuten aiemmin kirjoitin. Jos ei vanhempi pidä huolta siitä, että lapsi liikkuu - on lapsen edun, hyvän kasvun ja kehityksen kannalta tärkeää, että hän voi liikkua esim. urheiluseurassa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
En väitä vastaan. Sen sijaan olen hyvin yllättynyt siitä, että ihan oikeasti pidät tuota millään tavalla järkevänä argumenttina. Alkuun yritin olla lempeä ja tulkita ajattelusi parhain päin. Eli että varmaan tarkoitit sanoa jotain älykästä, mutta et saanut sitä puettua sanoiksi. Mutta sitten kävi ilmi, että ihan oikeasti arvostat hyvää kaatumistaitoa niin korkealle, että se tukee lastesi loppuelämää ja siksi on välttämätöntä harrastaa vuosikausia kilpaurheilua seurassa. Ei siinä mitään.


Hetkinen nyt. Katsotaanpa miten keskustelu eteni. Ensinnä sinä otit esiin hyvän kehonhallinnan ja teit selväksi, että se on mielestäsi erittäin tärkeä taito loppuelämän kannalta. Sen jälkeen selvensit, että tarkoitit sitä että kun ihminen kaatuu tai lentää stongan yli, on hyvä osata kaatua oikein. Minä epäilin, että normaali ihminen kyllä saavuttaa riittävän kehonhallinnan tuollaisissa tilanteissa ihan vaan elämällä elämäänsä. Sinä kategorisesti kielsit, että ei saavuta. Ei ole mahdollista ilman, että joku opettaa tuollaiset taidot.

Kyllä tuosta loogisesti seuraa, että sinun ajattelusi mukaan ihminen, jota ei ole saurassa koulutettu hallitsemaan kehoaan kärsii pyörän stongan yli lentelyistä ja kaatumisista normaalissa elämässään. Haluan vielä korostaa, että sinä itse nostit tuon kaatumistaidon niin tärkeäksi asiaksi, että sellainen kehonhallinta "tulee tukemaan heidän loppua elämäänsä hyvällä tavalla". Eihän tuota voi tulkita muuten kuin että mielestäsi tuollaiset kehonhallintatilanteet ovat säännöllinen ja välttämätön osa ihmisen elämää. Muutenhan argumenttisi ei perustuisi mihinkään. Jos tavalliset ihmiset eivät lentelisi stongien yli ja kaatuilisi (tai kävelisi päin seiniä), ei olisi mitään mieltä treenata kehonhallintaa moisten tilanteiden varalta.

Ja muistutan vielä, että sinä siis argumentoit tätä vastaan:
Iso osa loukkaantumisista arjessa johtuu nimenomaan siitä, ettei osata tulla alas, eli kaatua. Ne, jotka eivät ole alastuloa harjoitelleet, eivät sitä osaa. Luontaisesti ihminen yrittää pysäyttää liikkeen kaatuessaan, kompastuessaan, liukastuessaan tai lentäessään tangon yli. Kun liikettä yritetäön pysäyttää, hajotetaan ranteet, polvet, kyynärpäät tai leuka.
Kun kontaktilajeja tai voimistelua harrastanut kaatuu, hän lähtee mukaan liikkeeseen, eikä yritä estää sen jatkumista.

Sen lisäksi urheiluharrastukset tukee lihaksistoa, hermotusta ja muita tukirakenteita. Lapset harvoin poistuvat mukaavuusalueeltaan ja liikunta jää turhan monilla yksipuoliseksi, ellei joku ole hiukan puskemassa ylittämään itseään. Liikunnallisella kaveriporukalla tällaista näkee, mutta usein siinäkin porukassa joku harrastaa jotakin ja opettaa sen muille.

Kuten monesti olen sanonut, kaikki liikunta on hyvästä. Siltikään se nattaa pihalla leikkinyt kaveri ei ole kehonhallinallaan samassa pisteessä kuin se, joka sitä on aktiivisesti harjoitellut. Mitä parempi kehohallinta, sen parempi.

En tiedä miksi tämä saa sinussa niin suuria tunteita aikaan ja koet sanomiseni henkilökohtaisena loukkauksena. Se nyt vaan on siten, että valmentajan avulla opiskeltu kehonhallinta on parempaa. Aivan kuten hyvän matikanopettajan valmennuksessa oppii paremmin. Tai hyvän taideopettajan valmennuksessa oppii paremmin. Tai hyvän luisteluopen käsissä oppii paremmin. Kustakin taidosta on varmasti hyötyä loppuelämäksi.
En siltikään ole sanonut, että ne, jotka eivät aktiivisesti harrasta, olisivat jollakin tavalla huonompia. Tämä käsitys kumpuaa sinun omasta alemuudentunteestasi ja sanoit sen ihan itse itsellesi.

Meidän perheessä on liikunnallisia yksilöitä ja mieluusti sitä tuen sekä kehitän. Meilläkin on heikkoutemme ja sekin on ihan ok. Ei kaikessa tarvitse olla hyvä.

Ja kyllä, kehonhallinta on välttämätön osa itsenäistä elämää. Mitä paremmin sen taitaa, sen enemmän siitä on apua hamaan tappiin asti. Jos sinä pidät sitä henkilökohtaisena loukkauksena, niin aivan vapaasti.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Tässä ei ole mitään uutta. Mutta jos nyt kierretään vähän takaisin keskustelun alkulähteille, niin kysehän oli siitä, että miksi lapsia ei tehdä. Ja liikunta tuli tähän keskusteluun mukaan sitä kautta, että vanhemmat ovat asettaneet itselleen liian kovan vaatimustason, joka on saavutettava ennen kuin niitä lapsia voi tehdä. Ja yksi osa tätä vaatimustasoa on pakolliseksi miellettyjen harrastusten kallis hinta.

Eli nimenomaan pitäisi päästä pois siitä ajattelusta, että seuroissa harrastaminen on pakollista ja ainoa tapa liikkua ja takaisin siihen, että pelattaisiin ja leikittäisiin päivät pitkät ulkona. Ohjattu harrastaminen on hyvä asia, mutta yleinen mielipide pitäisi ilman muuta kääntää pois siitä, että hyvä lapsuus edellyttäisi sitä. Sen ajattelun kääntöpuolena on samalla se, että se ohjattu harrastus riittää.

No sitten tämä sivuraide johti tähän omituiseen ajatukseen, että ammattivalmentaja on välttämätön, että lapset eivät loukkaisi itseään kaatuessaan pyörän stongan yli, mutta se on tosiaan sivuraide tässä keskustelussa. Ja aika omituinen sellainen vielä kaiken lisäksi.
Vääristelysi on turhauttavaa. Jatka toki ihmeessä, jos koet sen sinua palvelevan.

Ja jos nyt tosiaan mennään keskustelun alkulähteille, minä totesin yhteen kommentiin, miksi minä haluan viedä lapseni urheiluharrastusten pariin. Sinulle se kuitenkin näyttää olevan ongelma.
Sinä jankutat ja väännät asiasta ja minä vastaan sinulle korjatakseni sitä, miten paljon vääristelet sanomisiani.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
En tiedä miksi tämä saa sinussa niin suuria tunteita aikaan ja koet sanomiseni henkilökohtaisena loukkauksena.
Ei saa suuria tunteita aikaan enkä koe hankilökohtaisena loukkauksena. Pidän vain ajatuksiasi täysin naurettavina. Se että nostat kehonhallinnan ja mahdolliset kaatumiset niin tärkeäksi osaksi ihmisen elämää, että niitä varten pitää lapsena käydä ohjatussa valmennuksessa ilmeisesti vuosikausia on... kertakaikkisen älytöntä. Se ei loukkaa minua, vaan se huvittaa minua. Tälläkin hetkellä hymyilen tätä kirjoittaessani.

Minun mielestäni keskivertoihminen kohtaa kaatumisia, seinää päin kävelemisiä ja pyörän stongan yli lentämisiä niin vähän elämässään, että niihin valmistautuminen on täysin triviaali asia. Jos se todella huolettaa, kannattaa pitää kävellessäkin kypärää päässä. Vanhuksille myydään lonkansuojahousuja, joissa on pehmikkeet sopivissa kohdissa kaatumisen varalta. Heille se tulee tarpeeseen ja ne hankitaan siinä vaiheessa kun tasapaino alkaa heittää tai lihasheikkous on edennyt niin pitkälle, että kaatuminen alkaa ihan oikeasti olla osa elämää. Harvempi sellaisia housuja käyttää parikymppisenä ihan vaan varmuuden vuoksi, jos sattuisi kaatumaan ja juuri sillä hetkellä olisi vaikka reppu selässä estämässä ukemin oikeaoppisen suorittamisen.
 
vierailija
Vääristelysi on turhauttavaa. Jatka toki ihmeessä, jos koet sen sinua palvelevan.

Ja jos nyt tosiaan mennään keskustelun alkulähteille, minä totesin yhteen kommentiin, miksi minä haluan viedä lapseni urheiluharrastusten pariin. Sinulle se kuitenkin näyttää olevan ongelma.
Sinä jankutat ja väännät asiasta ja minä vastaan sinulle korjatakseni sitä, miten paljon vääristelet sanomisiani.
Nyt valehtelet ihan suoraan. Lopeta keskustelu, jos ei kiinnosta jatkaa. Sinähän siis et ole missään vaiheessa vastannut korjataksesi yhtään mitään. Vastauksesi ovat tuota uikuttamista vääristelystä, johon minä puolestani olen sitten ihan oikeasti vastannutkin ja yrittänyt pitää keskustelun etenevänä. Mutta nyt heitän pallon sinulle. Ole hyvä ja oikaise nyt sitten oikeasti ja kerro miten sanomaasi on vääristelty?
 

Yhteistyössä