"Joku aamu sitten katselin aamuteeveen lähetystä, missä pari asiantuntijaa pohti sitä, miksi syntyvyys Suomessa on niin alhainen"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kyllä tuota seurapelaamista on ollut aina.

Jos haluaa oppia taitavaksi/on kykyjä niin toki se on ammattilaisvalmentaja joka lasta koutsaa jotta urheilusta tulee tavoitteellista.

Höntsätä voi vapaa-ajalla joo.
Eipä nykyään juuri höntsätä. Tai no mamulapset kyllä höntsäävät kun eivät välttämättä käy joukkuetreeneissä. Mutta ei tuolla juuri näy valkoisia lapsia pelaamassa palloa kaveriporukalla.
 
vierailija
Ehkä siitä futiksesta saa vähän enemmän irti valmentajan avustuksella. Sen lisäksi ei pidä unohtaa, että kilpaurheilu on varsin kasvattavaa. Aivot ja kroppa eivät ole erillisiä toisistaan.
Mitä sen pikkujunnun tarvitsee siitä saada muuta kuin hauskanpitoa? Ei mitään. Mutta se on sinänsä triviaali kysymys koska ei kukaan varmasti sitä kiistä etteikö joukkueessa ammattivalmentajan kanssa harjoittelu olisi hyvä asia. Kyse oli siitä onko se välttämätöntä kokonaisvaltaiselle kasvulle ja ihmisen hyvälle ololle. Ei ole. Se on vaan uusi rima, jonka nykyajan nuoret aikuiset ovat päättäneet asettaa itselleen.
 
vierailija
Eipä nykyään juuri höntsätä. Tai no mamulapset kyllä höntsäävät kun eivät välttämättä käy joukkuetreeneissä. Mutta ei tuolla juuri näy valkoisia lapsia pelaamassa palloa kaveriporukalla.
Siellä mamujen kerrostalolähiössä eletään muutenkin ihan eri todellisuudessa kuin suomalaisten omakotilähiössä. Monessa mielessä se todellisuus muistuttaa jotain suomalaisten 80-lukua, jolloin lapsilauma tosiaan pyöri keskenään kerrostalon pihalla, höntsäili, pyöräili lähikauppaan ym. ym. Ei ollut jatkuvaa ohjattua toimintaa, tarkkaa aikuisten valvontaa eikä henkilöautokyydityksiä toiminnasta ja paikasta toiseen.
 
Pidetäänkö siellä siis eri lailla yhtä kuin perheessä tai koulussa?
Mun mielestä joo.
Kun on monisatapäinen seura ja kaikki samaa ”perhettä” niin se on aika siistiä!❤

Poikani oli lämimässä vapaa-ajalla ja hänellä oli joku seuransa tarra juomapullossa. Puolta nuorempi poitsu näki tarran ja hihkui innoissan että mä aloitin just kans samassa seurassa.
Poikani pyys pienen näyttämään mitä osaa ja antoi muutamia vinkkejä. Oli todella hellyyttävä tilanne.❤
Heittivät yläfemmat ja lähtiessään pieni huuteli tomerasti että hallilla nähdään.

Eli seura on ns. extra ISO sidosryhmä jossa on tietenkin tärkeintä se laji, joka yhdistää 100%, eritavoin kuin perheessä tai kaveriporukassa.
 
Ja mun käsittääkseni harrastuksiin on mahd saada apurahaa!

Jokaisen lapsen pitää voida harrastaa jotakin halutessaan! Ei saa olla rahasta kiinni.
 
Suomalaiset naiset eivät halua lapsia, ellei niitä voi tehdä rikkaan ja komean lääkärin tai johtajan kanssa.

Naisilta vaan unohtuu, etteivät he itsekään ole prinsessoita. Ehkä kannattaisi vaatia välillä jotain itseltäänkin, eikä pelkästään miehiltä.

t. M38 joka haluaisi todella paljon lapsen, mutta on vain keskituloinen eikä komea
Eiköhän suomalaiset naiset ole pääosin ihan normaalien duunarimiesten kainaloissa.

Pyöritkö sä jossain eliittikumppaneissa tms. kun et tunnu kelpaavan?

Saanko kysyä millainen ilmoitus sulla on - ehkä siinä on jotakin ”vikaa”?
 
On paljon ilmaisia harrastuksia. Esimerkiksi kirjojen lainaaminen kirjastosta ei maksa mitään.
Melko monelle nuorelle raskas fyysinen laji on ihan optimaalinen. Teini-iässä on sitä agressiota ja mielialanvaihtelua.
Teini-iässä tulee joskus tehtyä hölmöjä.
Mitä vähempi aikaa tehdä hölmöjä sen parempi. EIKÄ tule pelattua pleikalla tai roikuttua luurilla!(y)
 
vierailija
Melko monelle nuorelle raskas fyysinen laji on ihan optimaalinen. Teini-iässä on sitä agressiota ja mielialanvaihtelua.
Teini-iässä tulee joskus tehtyä hölmöjä.
Mitä vähempi aikaa tehdä hölmöjä sen parempi. EIKÄ tule pelattua pleikalla tai roikuttua luurilla!
Voi käydä esim. uimassa. Kesällä ei maksa mitään, ja talvella maksaa lasten puoli-ilmaisen uimahallilipun verran (toki olettaen, että uimahalli on kohtuullisella etäisyydellä, että sinne pääsee pyörällä).

Moni teini-ikäinen harrastaa myös esimerkiksi lenkkeilyä ja hiihtoa. Välineet niihin ovat yleensä joka tapauksessa hankittuina koulun liikuntatunteja varten, joten käytännön kustannus on lähes nolla.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Voi käydä esim. uimassa. Kesällä ei maksa mitään, ja talvella maksaa lasten puoli-ilmaisen uimahallilipun verran (toki olettaen, että uimahalli on kohtuullisella etäisyydellä, että sinne pääsee pyörällä).

Moni teini-ikäinen harrastaa myös esimerkiksi lenkkeilyä ja hiihtoa. Välineet niihin ovat yleensä joka tapauksessa hankittuina koulun liikuntatunteja varten, joten käytännön kustannus on lähes nolla.
Se, että jalkkis ja lätkä vetää nuoria puoleensa johtuu pelien suosiosta yleisellä tasolla.
Hiihto on varmaan kovempi juttu nuorten keskuudessa ylempänä missä mitä ilmeisemmin on lunta? Täällä vetelässä ei ole ku hiihtohallissa.:rolleyes:
 
vierailija
Eiköhän suomalaiset naiset ole pääosin ihan normaalien duunarimiesten kainaloissa.

Pyöritkö sä jossain eliittikumppaneissa tms. kun et tunnu kelpaavan?

Saanko kysyä millainen ilmoitus sulla on - ehkä siinä on jotakin ”vikaa”?
Nuo duunarimiesperheet ovat syntyneet pääosin Tinderiä edeltävällä aikakaudella, jolloin naisella ei välttämättä ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa se naapurin poika. Tämä on sittemmin muuttunut, ja naiset pääsevät kuten sanottua ottamaan sen parhaan päältä hyvin laajasta tarjonnasta.
 
Nuo duunarimiesperheet ovat syntyneet pääosin Tinderiä edeltävällä aikakaudella, jolloin naisella ei välttämättä ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa se naapurin poika. Tämä on sittemmin muuttunut, ja naiset pääsevät kuten sanottua ottamaan sen parhaan päältä hyvin laajasta tarjonnasta.
Kiitos vastauksesta.

En ole koskaan käyttänyt mitään deittisovelluksia. Uskon edelleen, että jos oon miestä vailla niin se löytyy ihan jostakin muualta kuten aiemminkin. Vaikkakin...ihan mielenkiinnoste tekis mieli kokeilla miten sellainen tinteri oikein toimii!:D
 
vierailija
En ollut lainkaan varma, haluanko koskaan lapsia. Kuitenkin siinä kohtaa, kun halusin, minulla oli myös halu tarjota heille hyvä elämä. Halusin asua alueella, jossa on rauhallista ja hyvä koulu. Halusin voida tarjota heille harrastuksia ja hyvinvointia. Haluan tarjota heille monipuolista hyvää ruokaa. Haluan tarjota heille perheen, jossa ei nukuta rahakasojen päällä, mutta voidaan turvata perustarpeet. Toivon syvästi, että pystyn tarjoamaan heille nämä perustarpeet siihen asti, kun he lähtevät omilleen.
Kyse ei ole kulissista, vaan hyvinvoinnista.
Vihjaat että vähävaraiset eivät voi tarjota lapsilleen perustarpeita, laadukasta ruokaa ja hyvinvointia.. Ja että koulut on paskoja sellaisilla alueilla missä et itse kasvattaisi lapsia..

Tai sitten olet niin huithapeli rahan käytössä että tarvitset sitä paljon että pärjäätte
 
Vihjaat että vähävaraiset eivät voi tarjota lapsilleen perustarpeita, laadukasta ruokaa ja hyvinvointia.. Ja että koulut on paskoja sellaisilla alueilla missä et itse kasvattaisi lapsia..

Tai sitten olet niin huithapeli rahan käytössä että tarvitset sitä paljon että pärjäätte
Laadukasta ruokaa ei ole välttämättä varaa ostaa jos elää pelkkien tulonsiirtojen varassa.

Koulut ovat huonoja muun muassa alueilla, joissa on paljon maahanmuuttajia.

Kyllä minäkin shoppailin lapsilleni paremman asuinalueen ja koulun, koska haluan lapsilleni parasta.

Jos minusta olisi kiinni niin Suomessa ei olisi ainuttakaan ”mamukoulua”, joissa opettajat (etenkin naiset) kärsivät kunnioituksen puutteesta ja rehtorikin pelkää. Tyttöjä syljetään ja huoritellaan - suomalaisia poikia hakataan ja julkaistaan tekoset you tubessa - sairasta touhua!!
Ei kai kukaan tervejärkinen vapaaehtoisesti laita lapsiaan tuollaiseen?
Ja jos joutuisi laittamaan niin mikä siinä on, että vanhemmat eivät nosta metakkaa näistä tapahtuneista kauheuksista?
Ainiin - sehän olisi rasismia! Joten, ollaan vaan hiljaa ja antaa asioiden tapahtua.
 
Eikö siis näitä lasten ns. harrastuksia lasketa vapaa-ajaksi?


Kilpaurheilu on perustarve?
En missään kohtaa tarkoittanut väittää, että kilpaurheilu on perustarve. Sensijaan kuitenkin pidän harrastuksia perustarpeena. Ihmisellä on hyvä olla mielenkiinnon kohteita. Harrastaa toki voi ilman valmentajaakin. Itse kuitenkin koen omille lapsilleni sopivaksi kilpaurheilun mm. siksi, että siellä on pakko oppia sietämään raadollisia pettymyksiä ja häviöitä. Vaikka kuinka lentää turvalleen, noustaan ylös ja yritetään uudelleen. Myös tietynlainen paineensietokyky kasvaa. Sen lisäksi olen huomannut kilpaurheilun kehittävän kykyä ottaa ohjeita vastaan, sekä noudattaa niitä. Kummallisesti ohjeiden noudattaminen liikkuessa kehittää niin aivotoimintaa kuin fysiikkaa.
Omat lapseni ovat varsin liikunnallisia ja energisiä. Tekee heille hyvää oppia kanavoimaan sitä pursuavaa energiaa. Valmentaja on myös loistava apu meille vanhemmille. Ainakaan omat lapseni eivät juuri arvosta minun opetustani.

Puhuessani perustarpeista tarkoitin nimenomaan, kotia, ruokaa, vaatetusta, lämpöä, ymmärrystä ja välittämistä ym.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Vihjaat että vähävaraiset eivät voi tarjota lapsilleen perustarpeita, laadukasta ruokaa ja hyvinvointia.. Ja että koulut on paskoja sellaisilla alueilla missä et itse kasvattaisi lapsia..

Tai sitten olet niin huithapeli rahan käytössä että tarvitset sitä paljon että pärjäätte
Ei kuulu tapoihini vihjailla mitään. Kerron kyllä varsin suoraan mitä ajattelen.

On aika selvää, että vähävaraisuus vaikeuttaa arkea. Ja myös vähävaraisuus johtaa suurimpien kaupunkien lähistöllä paskempiin kouluihin. Ikävä kyllä. Omien lasteni koulussa on varsin homogeenistä porukkaa. Keskiluokkaisia suomalaisia. Koulussa on äärimmäisen rauhallista ja nuo lapset näyttää olevan melko yhteisöllisiä. Pitävät pääosin huolen toisistaan. Niin ikävää kuin tällaisia asioita onkin sanoa, niin totta se kuitenkin on.

Ruoka on kallista. Sitä menee paljon. Pienellä budjetilla saa olla todella tarkkana ostostensa suhteen. Sellainen on minusta stressaavaa. Ja kyllä, olen toisinaan vähän huithapeli rahan käytössä. Siksi olen hoitanut opiskeluni ja tehnyt työni hyvin, jotta minulla on paremmat mahdollisuudet pysyä työelämässä ja saada ansiotuloja. Toki ymmärrän senkin realiteetin, että tilanne voi muuttua hetkenä minä hyvänsä. Anyway, kaikkien pitää olla kiitollisia siitä, että rahaa käytetään. Se pitää yhteiskunnan pyörimässä ja turvaa useita työpaikkoja.
 
Mitä sen pikkujunnun tarvitsee siitä saada muuta kuin hauskanpitoa? Ei mitään. Mutta se on sinänsä triviaali kysymys koska ei kukaan varmasti sitä kiistä etteikö joukkueessa ammattivalmentajan kanssa harjoittelu olisi hyvä asia. Kyse oli siitä onko se välttämätöntä kokonaisvaltaiselle kasvulle ja ihmisen hyvälle ololle. Ei ole. Se on vaan uusi rima, jonka nykyajan nuoret aikuiset ovat päättäneet asettaa itselleen.
Riippuu varmaan pikkujunnusta. Meidän pikkujunnut nauttii selvästi oppimisesta ja kilpailusta. Näyttää tekevän varsin hyvää heidän kasvulleen ja hyvälle ololle. Toki, lapsia on monenlaisia.

Kyse ei ole mistään rimasta, mitä aikuiset ovat asettaneet. Kyse on siitä, että minulla on mahdollisuus tarjota lapselleni asioita, mistä he nauttivat. Sellainen kehonhallinta, mitä he lajistaan saavat on ensiluokkaista ja tulee tukemaan heidän loppua elämäänsä hyvällä tavalla. Minä en olisi koskaan voinut tarjota tähän harrastukseen lapsilleni tiloja tai niin hyvää valmennusta mitä he nyt saavat.

Tämän lisäksi, minua tuskin enää voi tituulerata nuoreksi aikuiseksi. Tuskin olisin mahtunut kategoriaan edes silloin, kun tein lapsiani. Ennenkuin hankin lapseni, en edes ollut varma siitä, haluanko lapsia.
 

Yhteistyössä