Sattuuko kastematoja?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Jouduin tämän kysymyksen äärelle. Vastasin, että ei tietenkään satu. Siis kun survoo sen ongenkoukkuun.

Jäin kuitenkin pohtimaan, että mistäs minä sen tiedän. Kai niitäkin sattuu, vaikka eikai madoilla ole aivoja, mutta hermosto on. Ei voi tuntua hyvältä, että työnnetään koukku ruhoon ja syötetään kaloille :(

Ratkaisin ongelman, että haetaan motonetistä sellasia valmismatoja (toukkia). Vaikka tietysti nekin on eläviä mut ei tunnu niin pahalta.

Seuraavaksi lapsi varmaan kysyy, että miltäs se kalasta tuntuu saada koukku suuhun ja kalikasta päähän. Yritän miettiä vastausta tähän :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Mato kiemurtelee koukussa kun sattuu.

Kaloilla monesti repeää suu ongenkoukun takia ja jos kalan heittää takasin veteen, niin kala kuolee nälkään kun ei voi enää syödä.
 
vierailija
No kai se se sattuu, oli elämänmuoto vaikka mitä. Ehkä jotain bakteereja ei satu. En tiedä. Mutta aivan varmasti matoja sattuu.

Onko madoilla sitten ns. tietoisuutta? Miksi ei olisi?
Ihmisellä on hyvin vaikea tutkia matojen tietoisuutta. Ajatellaan niin päin, että madoilla ei ole kummoisia mahdollisuuksia tutkia ihmisen tietoisuutta. Mitä mato pystyy havanoimaan ja kuinka paljon sillä on hermosoluja esimerkiksi muistaa asioita? Tietoisuuteen ja oman itsensä olemassaolon ymmärtämiseen tarvitsee jonkin verran muistia tai vastaavaa, nykytiedon/ käsityksen mukaan. Tämä vaikuttaa myös siihen, millä tavalla kivun kokee.

Jos matojen kipu vaivaa, niin voihan ostaa myös muovimatoja. :)
 
vierailija

Tiedetään, että madoilla on erittäin herkkä tuntoaisti, mutta vanhan käsityksen mukaan liero ei ihmisen tavoin tiedosta kipua, koska niillä ei ole aivokuorta eikä kipureseptoreja.
 
vierailija
Ihmisellä on hyvin vaikea tutkia matojen tietoisuutta. Ajatellaan niin päin, että madoilla ei ole kummoisia mahdollisuuksia tutkia ihmisen tietoisuutta. Mitä mato pystyy havanoimaan ja kuinka paljon sillä on hermosoluja esimerkiksi muistaa asioita? Tietoisuuteen ja oman itsensä olemassaolon ymmärtämiseen tarvitsee jonkin verran muistia tai vastaavaa, nykytiedon/ käsityksen mukaan. Tämä vaikuttaa myös siihen, millä tavalla kivun kokee.

Jos matojen kipu vaivaa, niin voihan ostaa myös muovimatoja.
Muovimatoja? Tämä tuli uutena tietona. Ottaako kala niinhin kiinni? Ongelma olisi puoliksi ratkaistu. Mutta se kalaparka silti sätkii koukussa :(
 
Mato kiemurtelee koukussa kun sattuu.

Kaloilla monesti repeää suu ongenkoukun takia ja jos kalan heittää takasin veteen, niin kala kuolee nälkään kun ei voi enää syödä.
:(

Olisko armeliain tapa sitten kalastuksen kannalta käyttää katiskaa ja sieltä napatessa äkkiä kolkata kala kuoliaaksi.
En kyllä enää mee mato ongelle ikinä:(
 
Ehkä

Mutta aina kun syömme lihaa, joku on tapettu Syön silti
Mä olen vähentänyt lihan syöntiä paljon...sianliha tuotteita en käytä enää kuin aniharvoin jos silloinkaan ja naudanlihaa syön myös harvoin.
Kanaa syön ja kalaa, mutta olen miettinyt oikeasti kasvisruokaan siirtymistä jo pitkään ja suunta on koko ajan ollut siihen päin enemmän ja enemmän.
 
vierailija
Heh

Kysyin tätä joskus erittäin oppineelta ihmiseltä. Kuulemma kastemadot ei tunne tuskaa, mutta ei voida tietää. Eli ne voi tuntea tuskaa. Ja miksi ei? Ei se, että on alkeellinen elämänmuoto ole mikään selitys, etteikö mato voisi tuntea tuskaa.

Mekin oltiin evoluution alkuhaparoinnissa matoja. Ekko jeesuksineen on tästä tietysti eri mieltä :D
 
vierailija
Mä olen vähentänyt lihan syöntiä paljon...sianliha tuotteita en käytä enää kuin aniharvoin jos silloinkaan ja naudanlihaa syön myös harvoin.
Kanaa syön ja kalaa, mutta olen miettinyt oikeasti kasvisruokaan siirtymistä jo pitkään ja suunta on koko ajan ollut siihen päin enemmän ja enemmän.
Samaa olen pohtinut. Mutta, jos menee ihan rehulinjalle, saako proskuja yms tarpeeki. Toki jostaan herneistä saa ja tykkäåän, mut noloo sanoo, ne pierettää aivan karmeasti!

Jos jättää sika-naudan pois niin ei sekään ole kestävä ratkaisu. Kärsii ne broileritkin.

Voiko ylipäätään syödä mitään, voihan kasveillakin olla tunteet, mistäpä me sitä tiedetään.
 
vierailija
No voisko asiaa lähestyä vaihtoehtojen kautta? Millä tavalla se kala kuolee, jos ihminen ei sitä pyydystä. Aika harva kala todennäköisesti kuolee onnellisesti vanhuuteen. Jokin lintu nappaa sen tai toiset kalat syövät.
Kauan niillä sitten menee siinä kuoleman tuottamisessa vai syövätkö elävältä, kuten vaikka loistet.
Tätähän on tietenkin turha pohtia, mikäli kalat haluaisivat mieluummin tulla syödyksi elävältä. Mutta ihmismielessä tietenkin se toinen vaihtoehto on parempi.
 
vierailija
Samaa olen pohtinut. Mutta, jos menee ihan rehulinjalle, saako proskuja yms tarpeeki. Toki jostaan herneistä saa ja tykkäåän, mut noloo sanoo, ne pierettää aivan karmeasti!

Jos jättää sika-naudan pois niin ei sekään ole kestävä ratkaisu. Kärsii ne broileritkin.

Voiko ylipäätään syödä mitään, voihan kasveillakin olla tunteet, mistäpä me sitä tiedetään.
Kasvit ainakin kommunikoivat keskenään. Ruohonkorret viestittävät toisilleen, jos lähellä kuljeksii etana ja seuraavat ruohonkorret yrittävät tehdä itsestään vähemmän houkuttelevia. En tiedä, missä vaiheessa kasvin "tajunta" sitten loppuu, loppuuko se, kun sen juuret katkaisee, vai myöhemmin. Miten tappaa salaatti inhimillisesti? Siinäpä vasta kysymys. Jos ihmiskunta säilyy ja tähän tulee tietoutta lisää, niin tulevaisuudedn ihmiset pitävät meitä raakalaismaisina ja typerinä. Kuten me pidämme typerinä keskiajan ihmisiä, jotka tuottivat kärsimystä eläimille lyömällä niitä.
 
vierailija
Mielenkiintoista.

Tokihan tapolla eroja. Kala kituu ja sätkii ikävästi koulussa jopa minuutteja.
Lammas taas saa kuoleman niin nopeasti, että ei edes kerkiä ymmärtämään.
Sama toki naudoilla, ja sikaelämillä. Naps ja henki pois.

Kalaparat sensijaan sätkii ja tuntee tuskia påitkiäkin aikoja.
 
vierailija
Mielenkiintoista.

Tokihan tapolla eroja. Kala kituu ja sätkii ikävästi koulussa jopa minuutteja.
Lammas taas saa kuoleman niin nopeasti, että ei edes kerkiä ymmärtämään.
Sama toki naudoilla, ja sikaelämillä. Naps ja henki pois.

Kalaparat sensijaan sätkii ja tuntee tuskia påitkiäkin aikoja.
Miksi se kituu, jos se ei tiedä kuolevansa? Onko tavallaan normaali taistelu elämästä kalalle kauhea kokemus? Siis siinä vaiheessa, kun se on koukussa, sehän taistelee luonnonmuksiaella tavalla.. selitinkö oikein kysymyksen?
 
vierailija
Myös tikapuuhermosto aistii kipua. Mato kiemurtelee koukussa kivun takia, kunnes mato hukkuu. Kiemurtelu houkuttelee kaloja iskemään suunsa kiinni matoon ja koukkuun.



Jos mato menee poikki, se pää, jossa on se paksu klontti, voi kasvattaa uuden ehjän hännän, mutta se toinen pää ei voi. Jos mato pääsee asfaltille kuivumaan, se kuolee eikä enää herää henkiin sateessa.



Madot nousevat sateella pintaan, koska multakäytävät täyttyvät vedestä, eivätkä madot voi hengittää. Madot tarvitsevat happea hengittämiseen. Veteen upotessaan madot hukkuvat hiljalleen kiemurtelunsa päätteeksi.
 

Yhteistyössä