Iltalehden puolueellinen moderointi

  • Viestiketjun aloittaja Kuspiä
  • Ensimmäinen viesti
Kuspiä
Olen kirjoittanut viime kuukausina monia kymmeniä kommentteja IL:n uutisten kommenttiosioon. Usein kommentoin drumpfia koskevia uutisia, joissa hänen puolustajansa esittävät täysin perusteettomia väittämiä, ilman lähteitä. Lisäksi heidän kommenteissaan on usein rasistisia kommentteja, esim. koskien muiden "rotujen", siis ei-valkoisten heikompaa älyä tai toivotaan korona pandemia tuhoavan paljon Afrikan väestöä.

Hyvin usei vastaan näille rasisteille usein samantyylisin sanankääntein, ideana jos heidän vastaavat menee läpi luulisi että vastaavasti menisi minunkin, vaan ei mene. Hyvin usein kommenttini jää julkaisematta, kymmenkunta kertaa on tullut 24 tunnin tilapäinen sulku. Vastaavaa ilmenee jos kritisoin drumpfia tai eri ihmisryhmiä halveksuvien kirjoituksia. Eräskin nimimerkkiä "Suvakko" käyttävä esittää usein ei-isänmaallisia yhteiskunnalle hyödyttömiksi tai vastaavaa. Häntä vastaan kommentointi on usein turhaa, koska viestejä ei julkaista tai tulee sulku.

Itse pidän turhana uutisten kommentointimahdollisuuksia, koska se juuri koskaan edistä aitoa keskustelua. Kommentoinkin joskus vain siksi että joku kirjoittaa täysin perättömiä tai ikäviä asioita muista. Ymmärrän että IL:n moderoinnilla on oikeus olla julkaisematta tai asettaa esto, olisi vain kiva nähdä tasapuolisempaa menettelyä tai ainakin saada kattava ja selkeä ohjeistus julkaisemattajättämisperusteille. Outoa on jos perusteina on ollut muiden loukkaaminen, kun he itse juurikin kirjoittavat hyvin halventavaa tekstiä muista, isoista ihmisryhmistä. Onko sattumaa että tällaista rasisteja drumpfia lievästi suosiva moderointipalvelu, Utopia analytics, persupoliitikko Packalenin omistama yhtiö, toimii näin?
 
vierailija
Ai siitäkö se johtuu. Olen itse myös ihmetellyt samaa, että jos yrittää korjata täysin perättömiä väitteitä, ei viestit mene läpi, mutta siellä kyllä huudellaan ihan hirveitäkin asioita.
Enkä ole käyttänyt epäsopivaa kieltä, tai läheisestikään sellaista kieltä, mitä he itse käyttävät öyhötyksissään.
No, enpä ole paljon jaksanut kommentteja lukea, eihän niissä ole ollut mitään uutta vuosiin.

Mutta hyvä tietää, että persut tälla tavalla harjoittavat sitä sananvapautta. Sieltä omasta silmästä taitaa löytyä jotain vielä vähän isompaa kuin hirsi.

Ei auta kuin toivoa, että useampi ihminen huomaa tällaiset asiat, sillä muuten tulemme olemaan aikamoisessa tulevaisuudessa.
 
vierailija
Ai siitäkö se johtuu. Olen itse myös ihmetellyt samaa, että jos yrittää korjata täysin perättömiä väitteitä, ei viestit mene läpi, mutta siellä kyllä huudellaan ihan hirveitäkin asioita.
Enkä ole käyttänyt epäsopivaa kieltä, tai läheisestikään sellaista kieltä, mitä he itse käyttävät öyhötyksissään.
No, enpä ole paljon jaksanut kommentteja lukea, eihän niissä ole ollut mitään uutta vuosiin.

Mutta hyvä tietää, että persut tälla tavalla harjoittavat sitä sananvapautta. Sieltä omasta silmästä taitaa löytyä jotain vielä vähän isompaa kuin hirsi.

Ei auta kuin toivoa, että useampi ihminen huomaa tällaiset asiat, sillä muuten tulemme olemaan aikamoisessa tulevaisuudessa.
Sun vihapuheet on aiheellista poistaa.
 
vierailija
Syy on siinä, että et osallistu keskusteluun, vaan hyökkäät keskustelijoita vastaan. Tämä on hyvin tyypillistä tietyissä aihepiireissä, esim. mainitsemasi rotujen älykkyyserot. Faktat ovat niiden "rasistien" puolella ja he pystyvät käymään keskustelua analyyttisesti ja tunteilematta, mutta vastapuoli ei pysty, mikä johtaa lähinnä ad hominem -hyökkäyksiin.
 
vierailija
Syy on siinä, että et osallistu keskusteluun, vaan hyökkäät keskustelijoita vastaan. Tämä on hyvin tyypillistä tietyissä aihepiireissä, esim. mainitsemasi rotujen älykkyyserot. Faktat ovat niiden "rasistien" puolella ja he pystyvät käymään keskustelua analyyttisesti ja tunteilematta, mutta vastapuoli ei pysty, mikä johtaa lähinnä ad hominem -hyökkäyksiin.
Siinäpä se onkin, kun sitä analytiikkaa ei ole, vain öyhötystä. Uskon aapeen sanomisiin poliittisesta kytköksestä.
 
vierailija
Syy on siinä, että et osallistu keskusteluun, vaan hyökkäät keskustelijoita vastaan. Tämä on hyvin tyypillistä tietyissä aihepiireissä, esim. mainitsemasi rotujen älykkyyserot. Faktat ovat niiden "rasistien" puolella ja he pystyvät käymään keskustelua analyyttisesti ja tunteilematta, mutta vastapuoli ei pysty, mikä johtaa lähinnä ad hominem -hyökkäyksiin.
Kyseiset tapaukset eivät ole oleeet tilastoviitteitä tms. Ne ovat ilkeämielisiä ja vihjailevia. Tarkoitukseni ei olekaan käydä sellasiten tyyppien kanssa mitään keskustelua jotka solvaavat ja toivovat ikäviä muille, heille anna samalla mitalla joskin, ainakin mielestäni, lievemmin. Outoa jos joku vähättelee joitain ihmisryhmiä mutta hänen oman viestinsä sisällön kääntää kommentoijaa vastaan, vain minun tekstini on julkaisukelvoton. Ne jotka taas pidättäytyvät vihamielisistä ilmaisuista, heidän kanssaan voi sentään jotain informatiivisempaa vaihdantaa harjoittaa. Nämä omassa vihassaa rypevät katkerat ja ilkeämieliset huutelijat eivät saa myötätuntoani. Luulisi sellaisten jotka toivovat kansanmurhia ja pandemian tuhoa kansanryhmille kestävän pari pientä viiltävää sanaa. Ainoat käyttämät sanani yleensä kyseenalaistavat kommentoijan älyn tai mielenterveyden. Viestieni viivekin, mikäli yleensä julkaistaan on vähintään puoli tuntia, yleensä ainakin tunti mutta samaan aikaan taksiesat ja muut paikalliset trumpetistit meuhkaavat vailla näyttöä. Koskaan ei näytä lähteitään, lukuisista pyynnöistäni huolimatta ja omat linkkini aiheesta usein jä pois kun ei julkaista tai tulee 24h sulku. En vaan siedä epätasa-arvoa, rasismia tai tyhmyydestä kumpuavaa vihaa, en netissä enkä todellisessa maailmassa, vaikkakaan tekstieni älyllinen tai kirjallinen taso ole korkea, enkä muutenkaa jaksa pyöriä kaiket ajat siellä, kuten nämä suomalaiset/venäläiset, jopa monia kymmeniä viestejä vuorokaudessa, jaksavat kenties hulluuden, piristeiden ja ruplien voimin.
 
vierailija
Kyseiset tapaukset eivät ole oleeet tilastoviitteitä tms. Ne ovat ilkeämielisiä ja vihjailevia. Tarkoitukseni ei olekaan käydä sellasiten tyyppien kanssa mitään keskustelua jotka solvaavat ja toivovat ikäviä muille, heille anna samalla mitalla joskin, ainakin mielestäni, lievemmin. Outoa jos joku vähättelee joitain ihmisryhmiä mutta hänen oman viestinsä sisällön kääntää kommentoijaa vastaan, vain minun tekstini on julkaisukelvoton. Ne jotka taas pidättäytyvät vihamielisistä ilmaisuista, heidän kanssaan voi sentään jotain informatiivisempaa vaihdantaa harjoittaa. Nämä omassa vihassaa rypevät katkerat ja ilkeämieliset huutelijat eivät saa myötätuntoani. Luulisi sellaisten jotka toivovat kansanmurhia ja pandemian tuhoa kansanryhmille kestävän pari pientä viiltävää sanaa. Ainoat käyttämät sanani yleensä kyseenalaistavat kommentoijan älyn tai mielenterveyden. Viestieni viivekin, mikäli yleensä julkaistaan on vähintään puoli tuntia, yleensä ainakin tunti mutta samaan aikaan taksiesat ja muut paikalliset trumpetistit meuhkaavat vailla näyttöä. Koskaan ei näytä lähteitään, lukuisista pyynnöistäni huolimatta ja omat linkkini aiheesta usein jä pois kun ei julkaista tai tulee 24h sulku. En vaan siedä epätasa-arvoa, rasismia tai tyhmyydestä kumpuavaa vihaa, en netissä enkä todellisessa maailmassa, vaikkakaan tekstieni älyllinen tai kirjallinen taso ole korkea, enkä muutenkaa jaksa pyöriä kaiket ajat siellä, kuten nämä suomalaiset/venäläiset, jopa monia kymmeniä viestejä vuorokaudessa, jaksavat kenties hulluuden, piristeiden ja ruplien voimin.
Kuulostaa siltä, että olet hyökkäävä ja tarkoituksesi on vain ärsyttää. On ihan oikein, että sellaista käytöstä moderoidaan pois. Et pyri keskusteluun, vaan tukahduttamaan sitä. Tuollainen käytös on keskustelupalstojen syöpä.
 
vierailija
Mutta hyvä tietää, että persut tälla tavalla harjoittavat sitä sananvapautta. Sieltä omasta silmästä taitaa löytyä jotain vielä vähän isompaa kuin hirsi.
Perussuomalainen puolueko siellä Iltiksessa moderointia tekee? :D Mutta joo olen ja persut ovat sitä mieltä, että sananvapaus kuuluu kaikille. En ole ehkä kanssasi samaa mieltä asioista, mutta olen vahvasti sitä mieltä että sinunkin kuuluu saada sanoa mielipiteesi. Tämä oikeus tulee olla kaikilla, faktat voittakoot.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Perussuomalainen puolueko siellä Iltiksessa moderointia tekee? Mutta joo olen ja persut ovat sitä mieltä, että sananvapaus kuuluu kaikille. En ole ehkä kanssasi samaa mieltä asioista, mutta olen vahvasti sitä mieltä että sinunkin kuuluu saada sanoa mielipiteesi. Tämä oikeus tulee olla kaikilla, faktat voittakoot.
Niinhän se aapee meinasi, että sensuurifirman omistaa persu.
 
vierailija
Kuulostaa siltä, että olet hyökkäävä ja tarkoituksesi on vain ärsyttää. On ihan oikein, että sellaista käytöstä moderoidaan pois. Et pyri keskusteluun, vaan tukahduttamaan sitä. Tuollainen käytös on keskustelupalstojen syöpä.
Minä en aloita, mutta vastaan tulee tulella. En odota tai kaipaa hyvyäksyntääsi, varsinkaan kun et tunne tapauksia. Eikä kaikki ole tulitaisteluita, jos ei ole tarvetta. Pointtini on se miksi toisten aggressiot ovat julkaisemisen arvoisia kun toisten ei. Esimerkiksi Tapaus Å vähättelee muiden ölykkyyttä tyyliin "tyhmät ei ymmärrä asiaa", johon saatan vastata "kuten sinä itse" ta:i "väittämäsi perusteella et siis itse ymmärrä asiaa". Tapus Ä toivoo pandemian tuhoa kansanryhmään Y, johon vastaan: "herrakansan edustaja jakaa tuomioita alempiarvoisille". Sarkasmikin noita herrakansanedustajia vastaan aiheuttaa väliaikaisen sulkemisen. Voisit muuten keksiä omaperäisemmän ilmaisun kuin syöpä, se on tusinaklisee ja valitettavan mauton ymmärrettävistä syistä.
 
vierailija
Ai siitäkö se johtuu. Olen itse myös ihmetellyt samaa, että jos yrittää korjata täysin perättömiä väitteitä, ei viestit mene läpi, mutta siellä kyllä huudellaan ihan hirveitäkin asioita.
Enkä ole käyttänyt epäsopivaa kieltä, tai läheisestikään sellaista kieltä, mitä he itse käyttävät öyhötyksissään.
No, enpä ole paljon jaksanut kommentteja lukea, eihän niissä ole ollut mitään uutta vuosiin.

Mutta hyvä tietää, että persut tälla tavalla harjoittavat sitä sananvapautta. Sieltä omasta silmästä taitaa löytyä jotain vielä vähän isompaa kuin hirsi.

Ei auta kuin toivoa, että useampi ihminen huomaa tällaiset asiat, sillä muuten tulemme olemaan aikamoisessa tulevaisuudessa.
Packalénin perustama Utopia Analytics tarjoaa palveluita muun muassa keskustelupalstojen moderointiin. Yrityksen kehittämän työkalun avulla siivotaan muun muassa Iltalehden ja Tori.fi-sivuston keskusteluja(siirryt toiseen palveluun).
 
vierailija
Maahanmuuttokriittisyys, ihan asiallinenkin, on täysin kiellettyä.
No en nyt tiedä. Nytkin oli kommentti jostain valkoisten ampumisesta, kun kerran ulkomaalaisia... Kirjoitettu 5.6. Eli mode ehtinyt varmasti näkemään. Miksi heittää tuollaisia valejuttuja, kun jokainen voi käydä itse kurkkaamassa. Ehkä sulla on vaan jokin katkera mutu takana.
 
vierailija

Utopia Analyticsin palveluita käyttävät Iltalehden lisäksi muun muassa Helsingin Sanomat ja Otavamedia.

Eli Perussuomalaisen Packalenin yhtiö hoitaa myös tämän Kaksplussan/Otavamedian moderoinnin, joten kirjoittelemme siis Perussuomalaisen puolueen keskustelupalstalla ja näin tuemme tämän puolueen toimintaa ja arvoja.
Jos ei sitä halua tehdä, pitää lopettaa kirjoittelu täällä ja siirtyä muualle.
 
vierailija
Sananvapautta ei taida olla se, etteivät moderointi päästä läpi muuta kuin Perussuomalaisia suosivia ajatuksia ja muita mielipiteitä rajataan/tuhotaan.

Mutta nostan hattua siitä, että Packalen/Perussuomalaiset ovat hoksanneet ihmisten heikkoudet.
Ihmiset uskovat suht ilman kritiikkiä mediasta tulevat "uutiset" ja on helppo vaikuttaa sitä kautta mieleen ja äänestyskäyttäytymiseen ja pääsevät valtaan.
Ei ole kuitenkaan kovinkaan helppoa etsiä tasapuolista tietoa, jota ei olisi väritetty jonkin osapuolen omilla mielipiteillä sekä kaikesta informaatiosta pitäisi vielä ymmärtää tehdä oma näkemys.
 
vierailija
Iltalehti harrastaa mielipidemoderointia joka on pahin virhe mitä voi tehdä.tappaa tehokkaasti antoisat keskustelut.ei ihme kun tietää ketkä ovat moderoimassa,automaatin lisäksi.muutenkin tyhjänpäiväinen lehti,kehtaa vielä mainostaa itseään uutislehdeksi vaikka vastaa tasoltaan lähinnä seiskaa tai me naiset juorulehteä.
 
vierailija
Iltalehti harrastaa mielipidemoderointia joka on pahin virhe mitä voi tehdä.tappaa tehokkaasti antoisat keskustelut.ei ihme kun tietää ketkä ovat moderoimassa,automaatin lisäksi.muutenkin tyhjänpäiväinen lehti,kehtaa vielä mainostaa itseään uutislehdeksi vaikka vastaa tasoltaan lähinnä seiskaa tai me naiset juorulehteä.
Ketkä? Kai heillä nimi on?
 

Yhteistyössä