~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

@Jasmina20 jos luumut alkaa tökkiä niin apteekista pegorionia tai vastaavaa. Auttaa takuuvarmasti. Itellä luumut eto niin että en voinu niitä syyä.

Jos jollekki sektio tulee niin sen jälkeen kannattaa sit myös huolehtia että maha ei pääse kovalle. Ei muuten paljo punnailla.
 
@-dino- täällä myös suunniteltu sektio tulossa. Hyvä tietää että sen jälkeenkin hyvä jatkaa luumulinjalla jos vielä maistuvat silloin. :D
Tämä keskiraskaus on kyllä mukavaa aikaa, jaksaa liikkua,lenkkeillä,jumpata,tehdä töitä ja puuhastella perheen kanssa. Nautin tästä, koska jos vanhat merkit pitävät paikkansa niin viimeisellä kolmanneksella selkä sanoo itsensä irti enkä teekkään enää mitään. :D
 
@Silmu75 ihan oman tuntemuksen mukaan, miullekkaan ei ollu ongelma edes loppuraskaudessa, kävin äippälomalla hemmottelukasvohoidossa mikä kesti yli 1,5h , ois tehny istuvammassa asennosa toki, mutta ite sanoin että voin maata. Yölläkin aina heräsin selälteen. Jos sulle yhtään tulee huono/heikko olo niin sit ei. Tääkin on täysin henk.koht juttu..
 
  • Tykkää
Reactions: Silmu75
@Silmu75 Oman fiiliksen mukaan voi mennä hyvillä mielin :) Myöhemmilläkin viikoilla ihmiset hammashoidossa käyvät. Ja oikein hyvä idea käydä vielä ennen vauvan syntymää ylipäätään. Voit pyytää saada olla hieman pystymmässä asennossa ja tarvittaessa ihan rohkeasti sanot vaan, että saisiko nousta hetkeksi istumaan tms.
 
  • Tykkää
Reactions: Silmu75
Että ärsyttää Lastentarvike! Tilattiin niiden verkkokaupasta vaunut ja kaikki meni hyvin siihen asti kunnes avattiin paketti ja huomattiin, että yksi renkaista oli tyhjä. No, laitoin sinne sähköpostia ja neuvottiin lähettämään rengas huoltoon. (Myöhemmin selvisi, ettei koko huolto ole edes varsinaisesti auki, koska korona.) No, kyselin vähän ajan kuluttua huollon sähköpostista tilannetta ja sieltä vastattiin, että rengas on korjattu 28.4. Epäselväksi jäi miksei sitä samantien postitettu takaisin meille. Nyt ei kukaan ole enää vastannut mun viesteihin mistään sähköpostiosoitteesta, olen kokeillut jo kolmea. En tiedä mitä hemmettiä tässä nyt pitäis tehdä?! Varmaan olisi oikeus tässä tilanteessa palauttaa vaunut vaikka paketin vastaanottamisesta tulee huomenna jo kolme viikkoa, mutta kun olivat tarjouksessa eikä Emmaljungan vaunuja edes tunnu saavan muualta kuin tuolta ja Vauvatalo Johannasta.

Tuolta en ainakaan osta enää ikinä mitään. >:/

28+1
 
Että ärsyttää Lastentarvike! Tilattiin niiden verkkokaupasta vaunut ja kaikki meni hyvin siihen asti kunnes avattiin paketti ja huomattiin, että yksi renkaista oli tyhjä. No, laitoin sinne sähköpostia ja neuvottiin lähettämään rengas huoltoon. (Myöhemmin selvisi, ettei koko huolto ole edes varsinaisesti auki, koska korona.) No, kyselin vähän ajan kuluttua huollon sähköpostista tilannetta ja sieltä vastattiin, että rengas on korjattu 28.4. Epäselväksi jäi miksei sitä samantien postitettu takaisin meille. Nyt ei kukaan ole enää vastannut mun viesteihin mistään sähköpostiosoitteesta, olen kokeillut jo kolmea. En tiedä mitä hemmettiä tässä nyt pitäis tehdä?! Varmaan olisi oikeus tässä tilanteessa palauttaa vaunut vaikka paketin vastaanottamisesta tulee huomenna jo kolme viikkoa, mutta kun olivat tarjouksessa eikä Emmaljungan vaunuja edes tunnu saavan muualta kuin tuolta ja Vauvatalo Johannasta.

Tuolta en ainakaan osta enää ikinä mitään. >:/

28+1
Voi ei mitä palvelua! Saitko jo tilanteen selvitettyä? Kyllä varmaan suututtaa. :mad:
 
Ei ole rengasta näkynyt vieläkään. Tänään kyselin sen perään liikkeen chatissä ja siellä avulias tyyppi lupasi laittaa viestiä huoltoon, saa nyt nähdä auttaako. Kai sinne täytyy soittaa (mä siis inhoan puheluita ja yritän selvitä ilman niitä) jos ei mitään tapahdu - tai lähteä Lahden liikkeeseen kovistelemaan myyjää.
 
Kiitos!
Onneksi nää selkeästi on vähäisempiä, kun en tee mitään. Mut se siis tarkoittaa että en edes käy vaikka kaupassa. Pienillä kävelyillä yritän käydä. Edes jotain liikuntaa ettei ihan surkastu kaikki lihakset.
Oliko sulla lähtenyt paikat aukeen? Kai se nyt jo tutkittiin?Tylsäähän se pakkolepo sinänsä on, mutta hyvä jos se on jo vähän auttanut. Mulla vähän helpottanut myös kun hidasti vauhtia. Nyt lapset lähtee taas kouluun ja kotikoulu loppuu, joten pystyy myös paremmin lepäämään itekkin.
 
@Wintersun hyvä kun oli kaikki hyvin❤

Kävin miehen kanssa 3d/4d ultrassa katsomassa mitä vauvalle kuuluu. Siellä hän istukan takana köllötteli jalat pään päällä ristissä ka kädet naaman edessä. Onneksi saatiin muutama kasvokuva silti. Olipa kiva kokemus. Hän näytti jo ihan vauvalta ja sukupuoli on varma tyttö.

Rv 26+0
 
  • Tykkää
Reactions: Wintersun
Onpahan meistäkin moni jo pitkällä, @Karhurouvanen toivottavasti jo synnyttänyt tai vähintäänkin tositoimissa :) täällä vointi on taas tasoittunut, närästystä ei ole nyt ollut ja liitoskivutkin pysyneet aisoissa (no enpä toisaalta ole hirveästi enää liikkunut, valitettavasti). Vauva oli viimeksi neuvolassa pää alaspäin ja toivottavasti pysyykin niin. Turvotukseen sain terveydenhoitajalta ohjeen vähentää suolan käyttöä ja se on tuntunut auttavan, ei ole enää ihan koko ajan jano ja paino putosi 0,5 kg viime viikosta. Nyt tässä siis vaan odotellaan :) kotiin on hankittu jo oikeastaan kaikki tarpeellinen vauvalle paitsi vaunut, jotka saadaan yhdeltä mun kaverilta kunhan hän suostuu niistä luopumaan. Kesäkuun alussa ajattelin siirtää vauvan sängyn paikalleen meidän sängyn viereen ja laittaa valmiiksi sekä pakata sairaalakassin. Sitten saisi vauva syntyä.

Listalle voi laittaa seuraavat ajanvaraukset:
26.5. neuvolalääkäri
9.6. neuvola

Viikkoja tänään 33+5. Hyviä vointeja kaikille :)
 
@Wintersun mulle voisi päivittää, että rakenneultra 25.5. kiitos! :) vai lepoon jouduit, no hyvä kun ei töissä tarvi huhkia. Ei siis ihan vuodelevossa tarvi kuitenkaan olla vai?

Kertokaa nyt mulle mikä näiden ennenaikaisten supistusten ja harjoitussupistusten (Braxton-Higgsin) on erona? Miten tietää onko ne vaarattomia treenejä vai ennakoivia suppareita, jos ei kuitenkaan paikatkaan ole aukeamassa? Kun eikö ne mahaa kovettavat harkkasupparit oo kuitenkin ihan ok..? Mulla oli viime raskaudessa jostain rv 25 lähtien niitä mahan kovettumisia ihan päivittäin. Mutta ei neuvolassa lääkäri tai th ollu yhtään huolissaan :D Ei toki tarkoita sitä että se olisi heiltä ollut oikea mielipide.

@Silmu75 tosi ärsyttävää tommonen säätäminen sen renkaan kanssa. Ja jos pitää itse lähteä paikalle selvittämään niin on siinäkin vaivansa.

@Pupuna112 kiva kuulla että suolan käytön vähentäminen auttaa! Täytyy pitää itsekin mielessä, oon kyllä aika maltillinen suolan käyttäjä muuten mutta fetaa ja juustoa muutenkin tulee syötyä...

MyMa 18+5
 
@MyMa onko niitten ero sitten se että toiset on kivuttomia ja toisessa tulee tuntemuksia?! En ole kanssa kokenut kuin synnytys supistukset niin vaikea sanoa. :D

Mieli tekisi myös mennä 4d ultraan.. jos tyyppi ei paljasta jalkoväliään ensi keskiviikkona niin sitten ainakin haluan. :D

Miten olette jaksaneet liikkua/urheilla tai onko tullut stoppi?
Itse lenkkeilen/juoksen ja kotona jonkin verran lihaskuntoa. Kävin eilen juoksemassa ja jo kahden kilometrin jälkeen vatsassa tuntui pistelyä joten vaihdoin kävelyyn.. tuntuu että juoksu on itselle sitä parasta ja helpointa sykkeenkohotus liikuntaa mutta taitaa pian jäädä kokonaan. :(

Rv 20+2
 
Tänään oli töissä jotain vatsatuntemuksia, alavatsaa kiristi ja teki mieli levätä. Kumartelu ja kyykistely tuntuu välillä jotenkin ikävälle. Mutta en ole huomannut, että vatsa kovettuisi tai mitään sellaista, neuvolassa kyllä arveltiin että se mun tunne että vatsa ”väsyy” on supistelua vaikken sitä sellaiseksi tunnista. Terkkari vaikutti taas epäilevän, ettei työnteko onnistu äitiyslomaan asti, vielä olisi kuusi viikkoa jäljellä. En tiedä miksi musta tuntuu, että kyllä mun pitää jotenkin jaksaa loppuun asti, kyllähän siellä nyt ilman muakin pärjätään! Ja siis tietysti jos vauvan takia pitää levätä, niin sitten levätään. Täytyy nyt vähän tunnustella oliko tänään vain huono päivä vai tähänkö se jaksaminen nyt loppui...

28+6
 
@Silmu75 Mulla oli myös istukka kohdunsuun päällä vielä rakenneultrassa. Muistaakseni katsottiin vielä RV29 ja silloin oli sitten siirtynyt. Sä olet nyt jo pidemmällä, tuskin se kai ihan muutamassa viikossa totaalisesti siirtyy... Koska katsotaan seuraavan kerran? (sorry jos sanoit ja meni ohi )

@Karhurouvanen Mikä tilanne siellä? Tuliko vappuvauva?

@Sukkis sulle jo tuossa vinkattiin tuota vauvaketjua, se on kyllä tosi kiva ja siellä on mukava alussa varsinkin kirjoitella. Oma esikoinen on jo niin iso että se palsta jäi, mutta olin siellä tosi aktiivinen kun vauva oli syntynyt. Nyt tuntuu että on ollut palstailulle tosi vähän aikaa ja siksikin se on jäänyt, mutta sinne vaan!

@Ellinoora38 Hyvä kun kävit näytillä, kyllä varmasti kaikki hoitotahotkin on sitä mieltä että kipujen kanssa pitää päästä näytille :-/ Mitään syytä ei siis selvinnyt? Onneksi kaikki kuitenkin hyvin. Säkin niin pitkällä jo, samaan aikaan silloin syksyllä piinailtiin

@Jasmina20 Onko vatsa pehmennyt? Nyt ÄLLÖVAROITUS: Mulla on vielä pari vuotta esikoisen synnytyksen jälkeenkin peräpukamat vaivanneet. En edes huomannut niitä, ennen kuin lapsi oli jotain 1v (ovat sisäisiä). Jos maha on kovalla, niin saattaa joskus tulla vessassa käydessä ihan lorumalla pyttyyn verta :-/ Tosi inhottava vaiva, joka vähän tulee ja menee. Oon sitten oppinut pitämään vatsaa pehmeänä ihan tarkoituksella.

Oma olo edelleen hyvä. Ei edes ihan joka päivä tunnu liikkeet, mutta usean kerran viikossa kuitenkin pikku hipsuja. Saisi jo voimistua pikku hiljaa. Rakenneultraan vielä 3 vkoa. Aloin syömään rautaa omasta aloitteesta, kun neuvolan mielestä ferritiini 35 oli hyvä ja en oo ihan samaa mieltä...

Toivottavasti vappu on mennyt kaikilla hyvin! Me ollaan oltu rauhaisasti kotosalla ja jatkuu vaan. Munkit ostin kaupasta ja lapselle heliumpallon, siinäpä se

MyMa 17+1
Vastailen näin jälkijunassa kuk käyn tällä palstalla enää harvakseltaan. Joo ei löytynyt mitöän syytä. Nyt on ollu pari viikkoa jo hyvä olo ja tänään palasin etätöiden pariin.

@Puhalluskukka Mäki tilannu salmiakkia Namituvalta. Onneks ne on kovia karkkeja niin ei tule kaksin käsin kiskottua.

Mulla vatsan toiminta tökkii nyt ekaa kertaa. Mulla on laktoosi-intoleranssi, niin kävin nyt ostamassa kunnon jugurttia ja jäätelöä niin katotaan lähteekö tavara liikkeelle. Normaalisti jos syön niin menee puoli tuntia ja saa istua vessassa. Nyt ei kyllä vielä tunnu mitään liikettä. Sehän se oliski kun raskausaikana kestäisinki laktoosia. Saapa nähdä.

Etätyöt jatkuu kesäkuuhun asti ja sitten pari hektisempää työviikkoa siellä tiedossa. Perhevalmennukseen osallistun teamsin kautta myös kesäkuussa. Pistin tänään henkilöstöhallintoon menemään raskaustodistuksen. Nyt odottelen että nään jonkun saaneen uuden äitiyspakkauksen niin laitan sen jälkeen paperit myös kelaan.

Nyt jatkettava töiden tekoa. Tsemppiä kaikille.

24+1
 
  • Tykkää
Reactions: MyMa
Näin ne tilanteet muuttuu. Taas alkoi supistukset. Oon vissiin ollu liikaa jalkeilla vaikka en siis ole tehnyt mitään raskasta. Johan sitä puolitoista viikkoa saikin olla ilman ja kaks työpv ehdin tehdä etänä eli istua koneen ääressä. Pitänee hakea ens viikolla lisää saikkua. Ahdistaa kun olis toukokuun loppuun asti mahdollisuus olla etänä ja vois ottaa iisimmin, mutta sitten kesäkuussa töissä alkaa jo vilkastua ja pitää paikan päällekin mennä. sijaistajia meidän yksikössä on vaikea saada kun kaikilla kalenterit täynnä omia hommia. Unohdan aina välillä, että ei taida olla kuitenkaan mun ongelma pohtia sijaistusasioita vaan esimiesten. Silti sitä kantaa itsekin murhetta ja huonoa omaatuntoa näistä asioista.

@Wintersun saitko sun pitkän saikun äitipolilta? Mä arvon meniskö seuraavaksi työterveyteen vai tk:een. Mä en polille pääse kun ei ole mitään akuuttia hätää tai perustetta. ekan saikunhan sain yksityiseltä gyneltä mutta se on liian kallista puuhaa toistuvasti käydä. En sitte tiedä ymmärtääkö ne työterveydessä näiden asioiden päälle vai tarjoaako ne vaan jotain viikon saikkuja. Se ei auta mun tilanteessa yhtään mitään. Tsemppiä sulle samojen asioiden kanssa painimiseen. Tuntuu tää matka aika pitkältä kun eka kolmannes oli vaan ns huoletonta aikaa, kun oli vaan pahoinvointia.

Ja sitten tulevia tapahtumia niin mulla tulee sokerirasitus 1.6, perhevalmennus 4.6 ja neuvola 17.6.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Voi sun supistuksia! Samoja ajatuksia jaan, nyt kun luen työkavereiden kiireestä ja sekavasta arjesta ja itse olen vaan kotona.
Mä sain loppukuun saikkua, tuliko siitä nyt sit 2,5vkoa. Työterveyslääkäri sanoi mulle että kaikki raskauteen liittyvät hän ohjaa Neuvolalääkärille. Olen siis kunnallisella töissä niin noin heillä, yksityisillä voi olla ihan eri tilanne.
Teillä ei Neuvolalääkärille pääse? Mulle tätä Neuvolantäti itse ehdotti ja varattiin sit parin päivän päähän se aika. Ja hän oli hyvin perehdyttänyt lääkärin mun tilanteeseen (mulla siis esim. Neuvolantäti on joka kerta ollut eri koska korona).

Toivottavasti saat tarpeeksi saikkua! Tsemppiä sulle
Vastaan heti ettei jää. Mä olen valtiolla töissä ja neuvolasta (Espoo) sanottiin suoraan, ettei ole resursseja päästä lääkärille pelkän sairausloman takia, mutta voihan sitä tietysti kysyä sieltäkin ensin. Neuvolasta sanottiin, että ota yhteys työterveyteen tai tk:een. Tuntuu vaan että en ehkä muuten nyt lääkäriä tartte paitsi, että sais sitä leposaikkua, että menis tää taas ohi. Mulla alkaa loma vasta 20.7 eli kaks kk olis vielä töitä. Lomaa en oikein voi ottaa lisää, kun on sovittuja hommia lomaan asti. Esimies ei oikein ota tosissaan kun olen sanonut, että en varmaan selviä mun sovituista töistä kesäkuussa. Sanoi vaan että tsemppiä koitokseen kun tietää että mulla tulossa tiukka vaihe. Mun työ on siis istumatyötä ja joudun olemaan tilanteissa, jotka kestää koko päivän enkä voi itse esim päättää milloin taukoja pidetään. Toki niitä voi toivoa enemmänkin, mutta se venyttää sitten päivää muuten ja ko asioiden käsittelyä. Mutta katson ens viikon vielä ja tutkin tilannetta uudestaan. Odotin että toinen kolmannes olis mukavaa aikaa mutta kaikkea muuta.
 
@Wintersun ja @Ellinoora38 kurjia nuo teidän supistelut, niihin ei tahdo muu kyllä auttaa kuin lepo ja stressin välttäminen, mut mitempä sitä oikein välttää kun aina huolettaa maha-asukin tilanne.. Mulla noita vatsan kovettumisia tulee 2-3 kertaa päivässä, muuten ollut onneksi sen osalta rauhallista. Mie oon ollut nyt vauvan kasvutarkkailussa, kasvu laahaa 7-9 päivää perässä, mut onneks ainakin tähän asti kasvaa tuota omaa käyräänsä, kesäkuun alussa sit kontrolli äitipolille et missä mennään ja vissiin siellä mitataan tarkemmin noiden verisuonten virtauksia napanuorassa.. Neuvolalääkäri kyseli jo kovasti pari viikkoa sitten et jaksatko töissä vai jäätkö sairauslomalle kesälomaan saakka, et täälläpäin ainakin tosi herkästi onneks antaisivat saikkua.. Vielä kuiten töissä olen, 4vko olis kesälomaan.

Kaikille ihanaa viikonloppua!
Ensikatse 25+5
 
Meilläkin neuvolassa kysyttiin töissä jaksamisesta ja sanottiin, että jos alkaa työpäivien jälkeen olla vatsatuntemuksia niin soitto vaan neuvolaan ja lääkäri luultavasti kirjoittaa sairaslomaa äitiysloman alkuun asti. En kyllä vieläkään osaa sanoa näistä mun vatsatuntemuksista. Mulla on paljon suoliston toimintaan liittyviä vatsanväänteitä, niin mistä sitä tietää mistä mikäkin tuntemus johtuu. Mutta tosiaan on töissä ollut vähän sellaista kireyden tuntua tällä viikolla, täytyy nyt katella miten jatkossa. Sitten mietin sitäkin kun otin viikko sitten sellaisen vatsatuen käyttöön, että jos se vaan painaakin johonkin tai jotain, kun se alareuna on aika kireä enkä ole varma hahmotanko missä kohtaa sen kuuluisi olla. Tänään jätin sen nimittäin pois ja oli parempi olo, mutta oli vähän erilainen työpäiväkin, niin taas vaikea sanoa mikä johtuu mistäkin,

29+2
 

Yhteistyössä