Antakaa nyt anteeksi kirjoitusvirheet!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija-aaarrrggghhh
Okei, mun loppupontti on se, että toisten virheistä huomautteleminen ei ole älykästä. Se on täysin päinvastaista. Uskotko, että kuvittelisin esim. kielenymmärtämiseni olevan rappeutumassa, koska sinä sanot minulle niin? Ehei, se aiheuttaa ihan jotain muuta. Joidenkin valvojien tai pomojen on huomauteltava esim. alaistensa virheistä, mutta siinä keskitytään eri asiaan.
Virheistä huomautteleminen ja "opettaminen" on täydellisen lapsellista, koska a) et kuitenkaan tee maailmaa paremmaksi b) jos teet sen väärällä tavalla, se aiheuttaa päinvastaisen reaktion.

Te kielipoliisit tällä palstalla olette tyhmyydessänne saaneet loppuporukan jopa puolustelemaan kirjoitusvirheitä, joten miten meni niinkuin omasta mielestä ton teidän älykkyyden kanssa, ei tainnut riittää?
Kyllä umpijuntteja aikuisia pitää oikoa, ja saada ne skarppaamaan.

Vielä kerran vähättelijät, näin kirjoittavista typeryksistä on kyse


kauppa kassi
sieni kori
tuuli puku
soutu vene
purje vene
kura haalarit

villa takki


(Kiitos @Echo, olet melkeinpä ainoa fiksu tässä suhteessa täällä. Minun lisäkseni ;))
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Latimeria ja Echo
vierailija
Kyllä umpijuntteja aikuisia pitää oikoa, ja saada ne skarppaamaan.

Vielä kerran vähättelijät, näin kirjoittavista typeryksistä on kyse


kauppa kassi
sieni kori
tuuli puku
soutu vene
purje vene
kura haalarit

villa takki


(Kiitos @Echo, olet melkeinpä ainoa fiksu tässä suhteessa täällä. Minun lisäkseni )
Mitä ihmettä yhdys sanojen oikein kirjoitus tuo maailmalle, kun itsekin kirjoitat usein väärin tässäkin ketjussa? Eli elämä hymyilee sulle vain, jos kirjoitetaan yhdys sanat oikein?
 
Okei, mun loppupontti on se, että toisten virheistä huomautteleminen ei ole älykästä. Se on täysin päinvastaista. Uskotko, että kuvittelisin esim. kielenymmärtämiseni olevan rappeutumassa, koska sinä sanot minulle niin? Ehei, se aiheuttaa ihan jotain muuta. Joidenkin valvojien tai pomojen on huomauteltava esim. alaistensa virheistä, mutta siinä keskitytään eri asiaan.
Virheistä huomautteleminen ja "opettaminen" on täydellisen lapsellista, koska a) et kuitenkaan tee maailmaa paremmaksi b) jos teet sen väärällä tavalla, se aiheuttaa päinvastaisen reaktion.

Te kielipoliisit tällä palstalla olette tyhmyydessänne saaneet loppuporukan jopa puolustelemaan kirjoitusvirheitä, joten miten meni niinkuin omasta mielestä ton teidän älykkyyden kanssa, ei tainnut riittää?
Sä podet nykyajan vitsausta: herkkänahkaisuutta. Mitään ei koskaan saisi sanoa mistään, kellekään.

Voisihan asioita lähestyä positiivisen kautta. Pistetään Hesariin sulava ja iloinen puolen sivun mainos "Kieliopin vaaliminen on tärkeää", tai "On tärkeää kirjoittaa oikein".
Vaikutus? 0.

Sen sijaan muistetaan hyvin ne uutiset, joissa on valitettu suomalaisten äidinkielentaidon rappeutumisesta. Ne tekstit pistää esim.vauva.fissä keskustelut liikkeelle heti.

Positiivisen kautta on hieno lähestyä asioita. Mutta joskus sen tyylin sanoma ei vaan jää mieleen.

Mä oon oppinu eniten kiperistä haukuista joita nuorempana sain jostain touhuilustani. Tai se, kun pomo on antanut kritiikkiä. Sen vaan muistaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Eivät johdu! Mainittuja mokia on ollut iät ja ajat.

Miksi puolustelet huonosti kirjoittavia väkisin vääntämällä syyksi jonkun muun asian?

Sinun kirjoituksissasi ei ole moittimista.
Omalla tavalla on (kai?) ihailtavaa, että on olemassa ihmisiä, joille keskustelupalstoille kirjoitetut sanat ja vihreet ovat suurinta tradegiaa elämässä...
 
vierailija
Sä podet nykyajan vitsausta: herkkänahkaisuutta. Mitään ei koskaan saisi sanoa mistään, kellekään.

Voisihan asioita lähestyä positiivisen kautta. Pistetään Hesariin sulava ja iloinen puolen sivun mainos "Kieliopin vaaliminen on tärkeää", tai "On tärkeää kirjoittaa oikein".
Vaikutus? 0.

Sen sijaan muistetaan hyvin ne uutiset, joissa on valitettu suomalaisten äidinkielentaidon rappeutumisesta. Ne tekstit pistää esim.vauva.fissä keskustelut liikkeelle heti.

Positiivisen kautta on hieno lähestyä asioita. Mutta joskus sen tyylin sanoma ei vaan jää mieleen.

Mä oon oppinu eniten kiperistä haukuista joita nuorempana sain jostain touhuilustani. Tai se, kun pomo on antanut kritiikkiä. Sen vaan muistaa.
Lakkoo analysoimasta muita ja ala analysoimaan ittees välillä. Täällä ihan repeilee naurusta, kun ytität niin kovin aina väittää, mitä muut on.
Jonkun pitäis vissiin opettaa sua ihan kunnolla sit, et kaaliin menis.
 
En syyllistäisi kirjoittajaa siitä, että se tekee töitä ohjelmalla, joka ei osaa kirjoittaa tekstiä oikein. Syyttävä sormi täytyy osoittaa sovelluskehittäjiin, ei kirjoittajiin. Kuka jaksaa jollain puhelimella alkaa etsiä kaikki yhdyssanamuodot suomen kielestä, varsinkin, kun yhdyssanoja on niin hemmetin paljon?
Ne ihmiset, jotka puuttuvat jatkuvasti toisten kirjoittamaan tai puhuttuun kieleen, ovat yksinkertaisesti yksinkertaisia, sellaisia, jotka hakevat paremmuuttaan siitä, että toiset ovat huonompia.

Kielemme ei rapistu, kieli palvelee ihmistä, ei ihminen kieltä. On hyvä, jos kirjojen kirjoittajat ja journalistit kirjoittavat nk. oikeaa suomen kieltä (sehän on täysin keinotekoinen kieli!) mutta ihmiset saavat tasan vitussa käyttää kieltä juuri, kuin he haluavat. Pääasia on siinä, mitä he sanovat, ei siinä, miten he sen tekevät.
Käytätkö kielelliset lahjakkuutesi muiden solvaamiseen vai asioista puhumiseen? Se kertoo ihmisestä.
Niin totta
 
Lakkoo analysoimasta muita ja ala analysoimaan ittees välillä. Täällä ihan repeilee naurusta, kun ytität niin kovin aina väittää, mitä muut on.
Jonkun pitäis vissiin opettaa sua ihan kunnolla sit, et kaaliin menis.
Voin mä analysoida itteeni. Olen huolestunut ja kyllästynyt.

Erittäin huolestunut nuorten ja nuorten aikuisten tyhmistymisestä.

Kyllästynyt siihen rakkauslässytyksen pumpuliin jolla se tyhmistymisestä kritisoiminen kielletään.
 
vierailija
Voin mä analysoida itteeni. Olen huolestunut ja kyllästynyt.

Erittäin huolestunut nuorten ja nuorten aikuisten tyhmistymisestä.

Kyllästynyt siihen rakkauslässytyksen pumpuliin jolla se tyhmistymisestä kritisoiminen kielletään.
A) vihalässytys ei auta
B) toi tyhmistyminen "koska ei kirjoita oikein" on sun näkemys, joka on vieläpä virheellistä logiikkaa. Älykkyys ei juuri nouse, vaikka kielioppisäännöt opettelisikin
C) pahennat vain tyhmistymistä
D)millä hemmetin meriitillä kuvittelet olevasi muita fiksumpi?

Tunnut välillä ajattelevan, että kun on sanottu, että salaliittoteoreetikot on monesti älykkäitä, että salaliittoihin uskominen tekisi älykkään.
 
vierailija
Sä podet nykyajan vitsausta: herkkänahkaisuutta. Mitään ei koskaan saisi sanoa mistään, kellekään.

Voisihan asioita lähestyä positiivisen kautta. Pistetään Hesariin sulava ja iloinen puolen sivun mainos "Kieliopin vaaliminen on tärkeää", tai "On tärkeää kirjoittaa oikein".
Vaikutus? 0.

Sen sijaan muistetaan hyvin ne uutiset, joissa on valitettu suomalaisten äidinkielentaidon rappeutumisesta. Ne tekstit pistää esim.vauva.fissä keskustelut liikkeelle heti.

Positiivisen kautta on hieno lähestyä asioita. Mutta joskus sen tyylin sanoma ei vaan jää mieleen.

Mä oon oppinu eniten kiperistä haukuista joita nuorempana sain jostain touhuilustani. Tai se, kun pomo on antanut kritiikkiä. Sen vaan muistaa.
Ego sum REx Romanus et super grammaticam
 
  • Haha
Reactions: m.e.k.
A) vihalässytys ei auta
B) toi tyhmistyminen "koska ei kirjoita oikein" on sun näkemys, joka on vieläpä virheellistä logiikkaa. Älykkyys ei juuri nouse, vaikka kielioppisäännöt opettelisikin
C) pahennat vain tyhmistymistä
D)millä hemmetin meriitillä kuvittelet olevasi muita fiksumpi?

Tunnut välillä ajattelevan, että kun on sanottu, että salaliittoteoreetikot on monesti älykkäitä, että salaliittoihin uskominen tekisi älykkään.
a) mitä on vihalässytys? Yhdyssanana täysin ristiriitainen. Vai sanotko sä maireasti naapurillesi "nyt minä Seppo vetäisisin sua ystävällisesti turpaan".
b) kielioppisääntöjen opettelu ja ylläpitäminen on monimutkainen homma, joka harjoittaa aivoja. Onko sulla kokemusta aivotreenistä? Että sun aivot on tehneet jotain?
c) millä tavalla pahennan tyhmistymistä?
d) ei tämä ole vain mun tekemä huomio, vaan jatkuvasti on mediassa huolta lukemisen vähenemisestä tai pisa-tulosten laskemisesta.
Kuulemma yliopisto-opiskelijoiden tekstit alkaa olla huonotasoisia.
 
Viimeksi muokattu:
Kielemme ei rapistu, kieli palvelee ihmistä, ei ihminen kieltä. On hyvä, jos kirjojen kirjoittajat ja journalistit kirjoittavat nk. oikeaa suomen kieltä (sehän on täysin keinotekoinen kieli!) mutta ihmiset saavat tasan vitussa käyttää kieltä juuri, kuin he haluavat. Pääasia on siinä, mitä he sanovat, ei siinä, miten he sen tekevät.
Käytätkö kielelliset lahjakkuutesi muiden solvaamiseen vai asioista puhumiseen? Se kertoo ihmisestä.
Tässä kommentissa älykkyys loistaa poissaolollaan. Tai sanotaanko näin, että tää on nykyisen keltään-ei-vaadita-mitään-koska-sille-tulee-paha-mieli- ideologian tulos.

Kieli pystyy rapistumaan. On täysin mahdollista, että 20-30 vuoden päästä porukka kirjoittaa minimi-aivotyöllä tekstiä:

mäen jaksa mennä tänää kauppaa voisko joku hakee röökiä plz mä voin maksaa huomenna vttu mä hajoon tääl kämpillä tähä kymmenentee korona aaltoo mut hei piisändlaav yall bitches

Mä käytän suomen kieltä mihin tahansa. Tässä ketjussa käytän sitä lössöporukan kritisoimiseen.

Oikeinkirjoitusta EI voi ulkoistaa toimittajille tai poliitikoille. Kuka tahansa voi joutua kirjoittamaan asiatekstiä, ja asiatekstissä on tärkeää, että kirjoitusasussa ei mikään töki. Kuka tahansa voi yhtäkkiä alkaa opiskella.
Mä oon tehny työelämässä ns. suorittavaa työtä ja kirjallisia hommia.

Oikeinkirjoitustaito on kuin uima- tai autolla-ajotaito. Koko ajan ei tartte olla valmiudessa, mutta silloin kun sitä tekee, on se osattava.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Tässä kommentissa älykkyys loistaa poissaolollaan. Tai sanotaanko näin, että tääon nykyisen keltään-ei-vaadita-mitään-koska-sille-tulee-paha-mieli- ideologian tulos.

Kieli pystyy rapistumaan. On töysin mahdollista, että 20-30 vuoden päästä porukka kirjoittaa minimi-aivotyöllä tekstiä:

mäen jaksa mennä tänää kauppaa voisko joku hakee röökiä plz mä voin maksaa huomenna vttu mä hajoon tääl kämpillä tähä kymmenentee korona aaltoo mut hei piisändlaav kaikki bitches

Mä käytän suomen kieltä mihin tahansa. Tässä ketjussa käytän sitä lössöporukan kristisoimiseen.
Hyvä ESSO, ja tsemiä taisteluun kielenraiskaajia kohtaan! :)
 
  • Rakkaus
Reactions: Echo

Yhteistyössä