Antakaa nyt anteeksi kirjoitusvirheet!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mielestäni ei ole asiallista takertua kielioppivirheisiin tai keskittyä siihen miten joku jollain keskustelupalstalla kirjoittaa, mutta jos haluaa olla kielioppipoliisina netissä niin ensiks pitää huolehtia siitä, että omat virkkeet ja lauseet on oikein.
Sitä paitsi me emme tiedä syitä virheille, ei kaikki laiskoja ole vaan monesti taustalla voi olla lukihäiriö tai se, ettei suomi ole ensimmäinen äidinkieli.
Minun tekosyyNI on pitkät kynnet. En siis väitä olevani pitkäkyntinen. Se tuottaa harmia näppäimistöllä ja ihan kauheen paljon puhelimella kirjoittaessaNI. En silti aio leikata kynsiäNI sen takia, että jotakuta häiritsiSI. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Kumpi sitten on tyhmää, kirjoitusvirheistä haukkuminen vai niiden hyväksyminen?
Tuleeko ihmisistä apinoita, jos he eivät kirjoita oikein? Tästä on mielestäni turha hakea porttiteoriaa siihen, että koko ihmiskunta rapistuisi, jos osa ei kirjoita oikein. Kieli on muuttunut ja tulee muuttumaan, me emme kirjoita smalla tavalla, kuin sata vuotta takaperin, emme ole yhtään lähempänä apinoita kuin silloinkaan.

Ja tässähän kyseenalasitetaan: niitä, jotka haukkuvat toisia.
Jumala laittoi ihmiset jo kerran torniin, jotta kielet hajoaisivat, jotta he eläisivät vähän sopuisammin. Pitäisiköhän se tehdä vielä pari kertaa.
Sulla ainakin näkyy luetun ymmärtämisen rappeutuminen...kielen rappeutuminen on vain 1 osoitus porukan tyhmenemisestä.

Kyllä, joskus saa ja pitää haukkua/arvostella/kritisoida. Ei koko ajan, mutta välillä pitää muistuttaa, että oikeasti esim. yhdyssanavirheet kirvelevät useampien silmiä.
 
Ja siis on ok, jos joku kirjoittaa nettifoorumilla puhekieltä. Tai teinislangia äksdee. Tai omalla murteellaan.

Mutta varsinaiset virheet kyllä huomaa moni, eli niistä tulee fiilis että tuo ei ees halutessaan osais kirjoittaa kirjakieltä oikein.

Jos joku äidinkielentaitoinen haluaa kirjoittaa murteella, niin se ei kirjota siltikään "mää lähärin aamusella ajelemahan kuorma autolla", vaan "kuorma-autolla".
 
vierailija
Sulla ainakin näkyy luetun ymmärtämisen rappeutuminen...kielen rappeutuminen on vain 1 osoitus porukan tyhmenemisestä.

Kyllä, joskus saa ja pitää haukkua/arvostella/kritisoida. Ei koko ajan, mutta välillä pitää muistuttaa, että oikeasti esim. yhdyssanavirheet kirvelevät useampien silmiä.
Ei tarvitse perustella, jos haukkuu toista. Ehei. En odottanutkaan sinulta moista sivistyneisyyttä. Mutta asia taisi tulla todistetuksi. Et ole täällä keskustelemassa asioista, vaan tyrkyttämässä toisille mielipiteitäsi. Ja jos muut eivät ole samaa mieltä kanssasi, heistä tulee vähintään äidinkielellisesti lahjattomia.

Onpas ikävä niitä aikoja, kun kielioppivirheistä huomautettiin tyylillä:
Reppureissaaja muuten kirjoitetaan yhteen. Mut hei, sä oot totaalisen väärässä...

Tällä palstalla monet hyvät aloitukset ja keskustelut ovat tyssänneet siihen, että kielipoliisi tulee paikalle ja käyttää seuraavat viisitoista viestiään toisen tyhmäksi haukkumiseen. Onko se sinun mielestäsi osoitus porukan kehittymisestä?
 
Siis nämä esimerkit ovat ärsyttävyydessään huippuluokkaa, ja kertovat valitettavasti kirjoittajasta jotain. Vai ovatko sinusta ihan normaaleja???

kauppa kassi
sieni kori
tuuli puku
soutu vene
purje vene
kura haalarit
villa takki
No, yhdyssanavirheitähän nuo ovat, ja epäilen, että johtuvat ennen kaikkea kännykän automaattisyötöstä. Yritän itse olla ärsyyntymättä.
 
Mielestäni ei ole asiallista takertua kielioppivirheisiin tai keskittyä siihen miten joku jollain keskustelupalstalla kirjoittaa, mutta jos haluaa olla kielioppipoliisina netissä niin ensiks pitää huolehtia siitä, että omat virkkeet ja lauseet on oikein.
Sitä paitsi me emme tiedä syitä virheille, ei kaikki laiskoja ole vaan monesti taustalla voi olla lukihäiriö tai se, ettei suomi ole ensimmäinen äidinkieli.
Mulla riippuu se huomauttaminen tai ylipäätään ärsyyntyminen siitä, millainen tilanne sillä kirjoittajalla on.

Jos joku kirjoittaa "Mauri jätti toisen naisen takia mut ja lapset tänä aamuna kaameen perhe riidan jälkeen. Olo on nyt todella itse tuhoinen", niin en mä semmoselle ala valittaa.

Paitsi että joskus olen valittanu jos joku hurrikaanimamma on kirjottanu ilman välimerkkejä "aaargh nuo penikat tekee mut hulluks ne ei anna mulle rauhaa miks mä synnytin ne ku ne vaa pelaa pleikkaa 12 h päivässä ja äijä vaan ryyppäää voi v-ttu......"
 
Jos joku äidinkielentaitoinen haluaa kirjoittaa murteella, niin se ei kirjota siltikään "mää lähärin aamusella ajelemahan kuorma autolla", vaan "kuorma-autolla".
Ei, jos mää haluaisin kirjoittaa murteella niin se menis näin: Minä sitä ottoo sutasin uamulla ja lähi ajella rötkyyttelemmään kuorma-aatolla tuonne paskasille hiekkateeille.
 
  • Rakkaus
Reactions: Echo
vierailija
Lue aikaisempi viestini. Kirjotan puhekieltä.

Voin mä loppuillan kirjottaa äidinkielellisesti oikein. Yo-kokeen molemmista aineista pärähti laudaturit.
Mut en jaksa kirjoittaa.
Okei, mun loppupontti on se, että toisten virheistä huomautteleminen ei ole älykästä. Se on täysin päinvastaista. Uskotko, että kuvittelisin esim. kielenymmärtämiseni olevan rappeutumassa, koska sinä sanot minulle niin? Ehei, se aiheuttaa ihan jotain muuta. Joidenkin valvojien tai pomojen on huomauteltava esim. alaistensa virheistä, mutta siinä keskitytään eri asiaan.
Virheistä huomautteleminen ja "opettaminen" on täydellisen lapsellista, koska a) et kuitenkaan tee maailmaa paremmaksi b) jos teet sen väärällä tavalla, se aiheuttaa päinvastaisen reaktion.

Te kielipoliisit tällä palstalla olette tyhmyydessänne saaneet loppuporukan jopa puolustelemaan kirjoitusvirheitä, joten miten meni niinkuin omasta mielestä ton teidän älykkyyden kanssa, ei tainnut riittää?
 
vierailija
En tiedä, miten muut tulkitsee sanan 'keskustelupalsta' mutta mulle se on paikka, missä jokainen kirjoittaja saa kirjoittaa omalle tyylilleen, ilmaisulleen uskollisena, murteella tai ilman ja jopa välittämättä oikeinkirjoitussäännöistä. Kunhan tulee ymmärretyksi. Näppäinvirheitähän ei mitä ilmeisimmin voi kenellekään tulla ja jos tulee, niin sitten sitä onkin luokassa "tyhmä" tai " lukihäiriöinen". Salli mun nauraa!:D

Lähinnä tulee mieleen, että oikeinkirjoituspoliisit varmaan voivat pahoin ja päivän päätteeksi laskevat naamataulustaan stressinäppyjään, kun ovat päivän aikana joutuneet kuuntelemaankin niin huonoa suomenkieltä kanssakeskustelijoiltaan! Kun tasan tarkkaan kaikki eivät puhuessaan käytä kirjakieltä.

Oi voi, jo on murheet keskustelupalstalla! Eri asia lienee, jos tässä oltais kirjottamassa virallista asiatekstiä. Toimittajat saisivat kiinnittää huomiota artikkeleihinsa, varsinkin kun heillä on käytössä ns.pelit ja vehkeet. Tosin ei mua närästä heidänkään tekemät "kirotusvireet" niin paljoa, että valittamalla valittaisin. Virheistä huolimatta olen ymmärtänyt toimittajan kirjoittaman tekstin, se lienee tärkeintä.
 
  • Tykkää
Reactions: m.e.k.
En tiedä, miten muut tulkitsee sanan 'keskustelupalsta' mutta mulle se on paikka, missä jokainen kirjoittaja saa kirjoittaa omalle tyylilleen, ilmaisulleen uskollisena, murteella tai ilman ja jopa välittämättä oikeinkirjoitussäännöistä. Kunhan tulee ymmärretyksi. Näppäinvirheitähän ei mitä ilmeisimmin voi kenellekään tulla ja jos tulee, niin sitten sitä onkin luokassa "tyhmä" tai " lukihäiriöinen". Salli mun nauraa!

Lähinnä tulee mieleen, että oikeinkirjoituspoliisit varmaan voivat pahoin ja päivän päätteeksi laskevat naamataulustaan stressinäppyjään, kun ovat päivän aikana joutuneet kuuntelemaankin niin huonoa suomenkieltä kanssakeskustelijoiltaan! Kun tasan tarkkaan kaikki eivät puhuessaan käytä kirjakieltä.

Oi voi, jo on murheet keskustelupalstalla! Eri asia lienee, jos tässä oltais kirjottamassa virallista asiatekstiä. Toimittajat saisivat kiinnittää huomiota artikkeleihinsa, varsinkin kun heillä on käytössä ns.pelit ja vehkeet. Tosin ei mua närästä heidänkään tekemät "kirotusvireet" niin paljoa, että valittamalla valittaisin. Virheistä huolimatta olen ymmärtänyt toimittajan kirjoittaman tekstin, se lienee tärkeintä.
Ei haittaa jos on yhdyssana virheitö tai muita virheitä. Ei ole väliä keskustelupalstalla.
 
vierailija
Ei haittaa jos on yhdyssana virheitö tai muita virheitä. Ei ole väliä keskustelupalstalla.
Juuri näin. Jos keskustelupalstalla vaadittaisiin oikeinkirjoituspakkoa, niin sen maininnan tulisi olla selvästi mainittuna/osoitettuna heti, tällainenkin kirjoittelija ymmärtäisi kaihtaa moista paikkaa!:D

Keskustelupalstan sokeri ja suola on juuri sinne kirjoittavissa ihmisissä. Erilaisissa ilmaisutavoissa, sanonnoissa, murteissa, jopa tekstin ulkoasullisessa puolessa. Oletan, että moni viihtyy rentoutuen erilaisissa keskustelupaikoissa. Se, että olisin pakotettu miettimään pilkkusääntöjä tai tarkastelemalla tarkastamaan kirjoitettua tekstiäni, kun vain haluaisin ns.nollata päätäni, on aika kaukana siitä rennosta juttelutuokiosta.

Se on "vain" rikkautta, että on erilaisia ihmisiä, jotka ilmaisevat itseään eri tavoin. Yriteettäämpä ymmärtee moinen asja!:)
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777 ja m.e.k.

Yhteistyössä