Jos olet kipeänä lasten kanssa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Jos olet itse kipeänä ja lapset terveinä, miten teillä arki hoituu? Siis esim. olet kuumeessa...

Tuli mieleen kun olin itse vkonlopun yli 38 kuumeessa ja lapset 3v ja 7v. Mä ihan normisti ulkoilin ja puuhasin, vähän oli sellainen lamaantuneempi olo ja toki kerroin että oon kipeä, mut ihan perus vkonloppu meillä oli touhuineen ja äitienpäiväkakkuakin leivottiin. Mietin vaan miten muut vanhemmat sairastaa? Nyt oon jo kuumeetoon mut ihan veto pois. Eikai vanhempi pysty mitenkään lepäämään kipeänä niin kuin oppikirjoissa sanotaan :D
 
vierailija
Videot on pyörineet, kun olen itse ollut sairas. Esikoisen ollessa pieni makasin puolitorkuksissa sohvalla kyljellään ja taapero oli koukussa olevien jalkojen takana istumassa ja katsomassa videoita. Kun oli johonkin sieltä lähdössä, niin siihen havahtui. Valmisruoilla on menty ja mies on saanut pitkälti pyörittää kaiken työpäivän jälkeen. Siis silloin, kun olen ollut oikein kunnolla sairaana. Esikoista olen myös hakenut kerhosta kotiin Buranan voimilla, onneksi on ollut lyhyt matka ja esikoinen on saanut evästykseksi, että laittaa itsensä itse lähtövalmiiksi, minä vain pyörähdän pienempien kanssa ovella. Mies on hänet sinne vienyt töihin mennessään.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
Mulla on onneksi niin isot lapset jo, ettei eää tarvitse touhuta kipeänä niin kuin pikkulapsiaikaan.

Mä vaan köllötän sängyssä, luen ja jakelen tiski- ja ruoanlaittovuorot. Kuopus kiikuttaa pyytämättä juomaa ja lääkepurkkeja.
 
Meillä kipeä makaa sohvalla ja katsoo telkkaria,terve vanhempi hoitaa arjen pyörityksen. Musta ei 38 asteen kuumeessa ole mihinkään,hyvä kun pysyn pystyssä, mies kuskaa mulle juotavaa sohvalle jne.

Toki jos on jotain ihan pakko tehdä niin sitten lääkkeen voimalla se tehdään,mutta se saa olla sitten jotain todella tärkeää.
 
Oksutaudissa en tee muuta kun makaan ja mies hoitaa kaikki, muulloin leikin, etten ole kipeä. Menee helpoiten ohi. Inhoan sairastamista.
Ja yleensä flunssassa on helpompi olla ulkona. Oksutauti on varmaan lapsillakin ainoa tauti, kun eivät ulkoile.
 
Menin sieltä mistä aita oli matalin ja nykyään onneksi lapsi osaa ruokkia itsensä ja ohjeistuksella hoidella. Voin maata sairaana. Kamalin vaihe oli se pyörremyrsky taapero+itsellä kova migreeni tai vatsatauti. Kerran oli mulla ja ukolla molemmilla ja taapero terve. Siitäkin selvittiin jotenkin ja mahollisimman helpoin keinoin.Ukko tietty kävi töissä mun kotivuosina ja mun oli pakko vaan pärjätä kotona lapsen kanssa.
 
vierailija
Meillä sairastetaan kuume-/influenssa-/vatsataudit levossa. Kaikki turha häärääminen karsitaan ja terve vanhempi voi ulkoilla lasten kanssa tarvittaessa. Tämä toteutui myös silloin, kun olin yksin lasten kanssa.

AP, ei se itse tauti tapa, mutta muista jälkitaudit. Pitkität parantumistasi, jos et kykene lepäämään mahdollisimman paljon taudin alkuvaiheessa.
 
vierailija
Ap jatkaa..
Niin tämä tulikin nyt vasta mulla mieleen kun ei ole enää toista vanhempaa talossa jakamassa leposijaa. Siis silloin kun viimeks olin kuumeessa oli ukkokulta vielä jeesimässä, mut nyt kun olin oman onneni nojassa niin aloin oikeasti miettimään välillä miten ja missä ja milläkeinolla tämä homma handlataan. Ja onneks on nykylääkkeet olemassa, kun siinä yön kuumehuurussa mietin miten seuraavasta päivästä selvitään niin hyvin selvittiin. Vatsatautia odotellessa :D

Jälkitaudit kyllä pelottaa..tänäänkin nosteli illalla lämpöä taas, mutta buranaa naamaan ja isompi jalistreeneihin ja pienemmän kanssa ruokakauppaan ja jätskille lähipuistoon. Onneks oli lämmin päivä. :)
 
vierailija
Olisin unohtanut kakkujen leipomiset ensimmäisenä. Kaikki omat lääkitykset saattavat vain pahentaa vaivaa ja haitata toipumista. Videot on olleet sitä varten:)

Näitä aineksia esimerkiksi ei kannata käyttää, vaan valita sellainen, missä niitä ei ole:
Mulla kun on titaanidioksidiallergia (oireena humina korvisssa, jolloin kuulo heikkenee rajusti!)

 
Jos minä olen sairas mutta muut eivät, syön maksimimäärän lääkkeitä, kaikki nukkuvat päiväunet vaikka eivät haluaisikaan, ja videot ovat päällä non stop.

Viimeksi ollessani mahataudissa otin lapset tiukasti kainaloon ja nukuimme neljän tunnin päiväunet. Toki kitinä oli alkuun melkoinen, mutta kun en pysynyt tolpillani, ei vaihtoehtoja ollut, ja 15-30 min päästä kaikki olivat jo unessa. Mahataudin oksennus vaihe kesti vain noin 7 tuntia, joten noilla päiväunilla kuitattiin pois yli puolet kärsimyksestä.
 
vierailija
Muistan kun lapset 6v ja 2v sairastivat rota-viruksen niin tarttuihan se meihin vanhempiinkin. Lapset toipuneet ja itse yön wcn lattialla nukkuneena tein makaronilaatikkoa hellan vieressä keittiöjakkaralla pesuvati sylissäni. Jos muuten oli flunssaa tai kuumetta niin kuumelääkkeillä. Muumeja katsottiin niin sai huilata hetken.
 
vierailija
Muistan kun lapset 6v ja 2v sairastivat rota-viruksen niin tarttuihan se meihin vanhempiinkin. Lapset toipuneet ja itse yön wcn lattialla nukkuneena tein makaronilaatikkoa hellan vieressä keittiöjakkaralla pesuvati sylissäni. Jos muuten oli flunssaa tai kuumetta niin kuumelääkkeillä. Muumeja katsottiin niin sai huilata hetken.
 
vierailija

Yhteistyössä