Kumpi väistää, auto vai pyörä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ylemmässä linkissä ei ole pyörätietä vaan pyöräkaista. Pyörätie merkitään pyörätien merkillä ja tuossa ei sellaista ole.

Mitä "alempiarvoisuuteen" tulee, niin pyörätie on yleensä kadun osa. Pyörätiellä liikkuvalle ajoneuvolle tulisi taata yhtä hyvät oikeudet kuin muillakin kadun osilla liikkuville ajoneuvoille.
Sun pitää mennä tien päähän niin siellä se merkki on
https://www.google.fi/maps/@60.2089209,24.8900764,3a,75y,214.28h,81.29t/data=!3m6!1e1!3m4!1sJsFXwCzUdSvx4NfDosByWQ!2e0!7i13312!8i6656
 
vierailija
Mitä "alempiarvoisuuteen" tulee, niin pyörätie on yleensä kadun osa. Pyörätiellä liikkuvalle ajoneuvolle tulisi taata yhtä hyvät oikeudet kuin muillakin kadun osilla liikkuville ajoneuvoille.
Siinä on juuri pyöräkaistan ja pyörätien ero, että pyörätie ei ole tasa-arvoinen kadun osa, vaan se on haluttu erottaa omaksi väyläkseen. Muita kadun osia voi olla esimerkiksi piennar tai moottoritiellä eri suuntia erottava keskisaareke. Eivät ne ole tietenkään tasa-arvoisi ajokaistojen kanssa, vaan jos sieltä joku ruohonleikkuri on tielle tunkemassa, niin kyllä se väistää itsestäänselvästi, vaikka tulisi oikealta.
 
vierailija
Sillä ei ole mitään merkitystä, että mitä tien päässä on. Se mikä ratkaisee on se, mitä edellisessä risteyksessä on siinä kulkusuunnassa mihin pyöräilijä on matkalla.

Yksi pyörätien merkki on siis voimassa ainoastaan yhden risteyksien välin ja vain yhteen suuntaan.
 
vierailija
Siinä on juuri pyöräkaistan ja pyörätien ero, että pyörätie ei ole tasa-arvoinen kadun osa, vaan se on haluttu erottaa omaksi väyläkseen. Muita kadun osia voi olla esimerkiksi piennar tai moottoritiellä eri suuntia erottava keskisaareke. Eivät ne ole tietenkään tasa-arvoisi ajokaistojen kanssa, vaan jos sieltä joku ruohonleikkuri on tielle tunkemassa, niin kyllä se väistää itsestäänselvästi, vaikka tulisi oikealta.
Pyöräkaistalla ja pyörätiellä ei ole mitään itsestäänselvää rakenteellista eroa. Ainoa mikä niitä viime kädessä erottaa on pyörätien merkki tai sen puute.
 
vierailija
Sillä ei ole mitään merkitystä, että mitä tien päässä on. Se mikä ratkaisee on se, mitä edellisessä risteyksessä on siinä kulkusuunnassa mihin pyöräilijä on matkalla.

Yksi pyörätien merkki on siis voimassa ainoastaan yhden risteyksien välin ja vain yhteen suuntaan.
Ei mene näin. Tieliikenneasetus ei tuota määrää ja tulkinta on ollut, ettei merkkiä tarvita joka risteyksessä mikäli on muutenkin selvää, että kyseessä on pyörätie. Muutenhan siinä voisi ajaa autollakin.
 
vierailija
Pyöräkaistalla ja pyörätiellä ei ole mitään itsestäänselvää rakenteellista eroa. Ainoa mikä niitä viime kädessä erottaa on pyörätien merkki tai sen puute.
Niin ainoa, mikä viime kädessä, mutta kuitenkin käytännössä niillä on rakenteellinen ero ja muun väittäminen on mussuttamista. 99,9 prosenttia pyöräteistä näyttää pyöräteiltä ja 99,9 prosenttia pyöräkaistoista näyttää pyöräkaistoilta. Jokainen ymmärtää asian ja osaa halutessaan ajaa täysin loogisesti väistämissääntöjä noudattaen. Ne joille asia on ongelma ovat niitä, jotka tahallaan haluavat tehdä asiasta itselleen vaikean esim. väittämällä, että pyöräkaistoja ja -teitä ei voi rakenteellisesti erottaa.
 
vierailija
Ei mene näin. Tieliikenneasetus ei tuota määrää ja tulkinta on ollut, ettei merkkiä tarvita joka risteyksessä mikäli on muutenkin selvää, että kyseessä on pyörätie. Muutenhan siinä voisi ajaa autollakin.
Enemmänkin tulkinta on se, että merkkiä ei välttämättä tarvita jokaisella risteyksen korokkeella tms. hyvin vähäisellä pätkällä erikseen.

Nimittäin jos jokaisessa risteyksessä ei tarvittaisi pyörätien merkkiä, niin olisi monessa tapauksessa aika mahdoton päätellä mikä se kadun reunan väylä on. Tämä siksi, koska arviolta puolet kadun reunan väylistä on Suomessa pyöräteitä ja puolet jalkakäytäviä ja lisäksi pieni osa on pyöräkaistoja. Varsinkin se, onko joku väylä jalkakäytävä vai pyörätie vaikuttaa hyvin satunnaiselta.
 
vierailija
Enemmänkin tulkinta on se, että merkkiä ei välttämättä tarvita jokaisella risteyksen korokkeella tms. hyvin vähäisellä pätkällä erikseen.

Nimittäin jos jokaisessa risteyksessä ei tarvittaisi pyörätien merkkiä, niin olisi monessa tapauksessa aika mahdoton päätellä mikä se kadun reunan väylä on. Tämä siksi, koska arviolta puolet kadun reunan väylistä on Suomessa pyöräteitä ja puolet jalkakäytäviä ja lisäksi pieni osa on pyöräkaistoja. Varsinkin se, onko joku väylä jalkakäytävä vai pyörätie vaikuttaa hyvin satunnaiselta.
Käytännössä se menee niin, että yhdistetyillä pyöräteillä ja jalkakäytävillä merkki vaaditaan, mutta erotetuilla ei ihan joka paikassa koska tiemerkinnät kertovat selvästi mistä on kyse.
 
vierailija
Käytännössä se menee niin, että yhdistetyillä pyöräteillä ja jalkakäytävillä merkki vaaditaan, mutta erotetuilla ei ihan joka paikassa koska tiemerkinnät kertovat selvästi mistä on kyse.
Kerropa miten selvästi erottaa pyörätien asfalttimerkinnän korotetun pyöräkaistan asfalttimerkinnästä.

Sitä paitsi talvisaikaan kumpikaan niistä ei näy.
 
vierailija
Kerropa miten selvästi erottaa pyörätien asfalttimerkinnän korotetun pyöräkaistan asfalttimerkinnästä.

Sitä paitsi talvisaikaan kumpikaan niistä ei näy.
En ole koskaan nähnyt korotettua pyöräkaistaa, niin en voi kommentoida. Tässä päästään juuri siihen seikkaan, että tuolla oikeassa maailmassa ei tällaisia tarvitse pohtia kun kaikki on ihan selvää kun ympärilleen katsoo. Teoreettinen debatti internetissä on sitten eri asia.

Mutta oletan, että jos jossain on sellainen paikka, että on mahdotonta erottaa kaistaa tiestä, niin siellä on sitten asianmukaiset merkinnät sitä selvittämässä.

Ja pyöräkaistan yhteydessähän ei ole jalkakäytävää ja kun kyse oli erotetusta pyörätiestä/jalkakäytävästä, jossa tapauksessa siis ei aina tarvitse sitä liikennemerkkiä nykytulkinnan mukaan olla, niin asian pitäisi olla siltä osin selvä.
 
vierailija
En ole koskaan nähnyt korotettua pyöräkaistaa, niin en voi kommentoida. Tässä päästään juuri siihen seikkaan, että tuolla oikeassa maailmassa ei tällaisia tarvitse pohtia kun kaikki on ihan selvää kun ympärilleen katsoo. Teoreettinen debatti internetissä on sitten eri asia.

Mutta oletan, että jos jossain on sellainen paikka, että on mahdotonta erottaa kaistaa tiestä, niin siellä on sitten asianmukaiset merkinnät sitä selvittämässä.

Ja pyöräkaistan yhteydessähän ei ole jalkakäytävää ja kun kyse oli erotetusta pyörätiestä/jalkakäytävästä, jossa tapauksessa siis ei aina tarvitse sitä liikennemerkkiä nykytulkinnan mukaan olla, niin asian pitäisi olla siltä osin selvä.
Tässä ketjussa on ollut useitakin linkkejä joissa näkyy korotettu pyöräkaista. Erityisesti Helsingissä niitä on paljon.

Toki tämä on vain teoreettista keskustelua kuten kirjoitit. Todellisuus "tuolla ulkona" on se, että useimmat pyöräilijät eivät edes erota jalkakäytävää pyörätiestä mikäli sillä jalkakäytävällä on leveyttä enemmän kuin 50 cm ja se on asvalttipäällystetty. Ja hyvin suuri osa pyöräilijöistä ei ole ikinä kuullutkaan mistään oikealta tulevan väistämisestä tasa-arvoisessa risteyksessä puhumattakaan siitä, että tietäisivät sen koskevan myös pyöräilijöitä. Eikä juuri kukaan välitä pyöräilijöiden käytöksestä, kaikkein vähiten "poliisisedät".
 
vierailija
Tässä ketjussa on yksi linkki, jossa on korotettu pyöräkaista eli tuo Runeberginkadun tapaus, mutta se ei varmaan ole sellainen mitä korotetulla pyöräkaistalla tarkoitetaan oikeasti. Runeberginkatu on sekasikiö, joka on tehty kun vanhan infran päälle on pitänyt laittaa jostain syystä pyöräkaista. Tulevaisuudessa kai pyöräkaistat on tarkoitus suunnitella erikseen ja niiden ei pitäisi koskaan tulla jalkakäytävän yhteyteen.

Mutta vastaus kysymykseen miten tuon Runberginkadun pyöräkaistan erottaa pyörätiestä on se, että se on punaisella massalla merkitty.
 

Yhteistyössä