Kumpi väistää, auto vai pyörä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Pyöräkaista = normaalit ajoneuvosäännöt väistämisessä
Pyörätie = poikkeavat säännöt missä pyörä yleensä väistää

Pyöräkaista ja pyörätie saattavat ulkoisesti näyttää täysin samalta lukuunottamatta kyltitystä, mikä vuoksi ne myös menevät erittäin monilta sekaisin.
Ei kyllä se menee niin, että kummassakin paikassa on ihan normaalit väistämissäännöt. Pyörätien ja autotien risteys ei oikeastaan koskaan ole rakenteellisesti tasa-arvoinen.
 
vierailija
Ei kyllä se menee niin, että kummassakin paikassa on ihan normaalit väistämissäännöt. Pyörätien ja autotien risteys ei oikeastaan koskaan ole rakenteellisesti tasa-arvoinen.
Ne pyörätien säännöt eivät ole normaalit vaan poikkeavat. Tämän välttämiseksi yksisuuntainen pyörätie on nykyisin tapana suunnitella siten, että se muuttuu pyöräkaistaksi vähän ennen jokaista risteystä.
 
vierailija
Helsingissä on pari vuotta jo ollut villitys, että pyöräilijä tulee tuhatta ja sataa kohti suojatietä. Sitten nopea jarrutus ja hypätään pois satulalta ja jatketaan samaa liikerataa taluttaen.

Äärimmäisen vaarallista!! Monen ihmisen olen vahingossa meinannut ajaa yli. Ja usein kun aivan selkeä vaaran paikka ilmaantuu, niin "pyöräilijä" heristää nyrkkiä tai näyttää jopa keskisormea.
Autolijan huolimattomuutta, jos tuossa ajaa päälle. Tottakai järkeä on käytettävä pyöräilijän, milloin voi hypätä satulasta pois ja taluttaa turvallisesti, ettei autoilija joudu äkkijarrutusta tekemään, mutta kyllä itse ainakin autoilijana kiinnitän huomiota lähestyviin pyöräilijöiihin, että aikooko taluttaa pyörän yli vai ei. Toki jos tuon äkkitalutuksen tekee puskista tullessaan, niin silloin autoilijalta vaaditaan nopeat refleksit.
 
vierailija
Ne pyörätien säännöt eivät ole normaalit vaan poikkeavat. Tämän välttämiseksi yksisuuntainen pyörätie on nykyisin tapana suunnitella siten, että se muuttuu pyöräkaistaksi vähän ennen jokaista risteystä.
Siis väität, että esimerkiksi mopoilla olisi erilaiset säännöt, jos ne ajaisivat pyörien tilalla pyörätiellä? Onko tästä joku ihan lakikin olemassa?
 
vierailija
Autolijan huolimattomuutta, jos tuossa ajaa päälle. Tottakai järkeä on käytettävä pyöräilijän, milloin voi hypätä satulasta pois ja taluttaa turvallisesti, ettei autoilija joudu äkkijarrutusta tekemään, mutta kyllä itse ainakin autoilijana kiinnitän huomiota lähestyviin pyöräilijöiihin, että aikooko taluttaa pyörän yli vai ei. Toki jos tuon äkkitalutuksen tekee puskista tullessaan, niin silloin autoilijalta vaaditaan nopeat refleksit.
Tuossa kuvatussa ilmiössä on siis kyse juuri siitä, että ajetaan tahallaan niin, että autoilija joutuu tekemään äkkijarrutuksen tai jos ei ehdi, pyöräilijä kolhaisee autoa "laillisesti".
 
vierailija
Tuossa kuvatussa ilmiössä on siis kyse juuri siitä, että ajetaan tahallaan niin, että autoilija joutuu tekemään äkkijarrutuksen tai jos ei ehdi, pyöräilijä kolhaisee autoa "laillisesti".
Tuokaan ei ole ihan yksiselitteinen juttu. Tilanteen ennakoitavuus ratkaisee paljon. Samoin tietysti käytetyt nopeudet, koska ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään näkyvällä tien osuudella.
 
vierailija
Tuokaan ei ole ihan yksiselitteinen juttu. Tilanteen ennakoitavuus ratkaisee paljon. Samoin tietysti käytetyt nopeudet, koska ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään näkyvällä tien osuudella.
Yksiselitteisesti autoilijat ovat väärässä, jos eivät ehdi pysähtyä, ja pyöräilijät ovat joka tapauksessa kusipäitä noin toimiessaan, mutta ihan oikeuksiensa rajoissa.
 
vierailija
Aivan oikein. Eikä kirjoittamasi vastaa todellisuutta. Sen takia sitä olisi hyvä selventää laajentamalla esimerkkeihin, mutta se saattaisi tietenkin todistaa väitteesi vääräksi.
Tässä näemme pyöräkaistan, jolla ajaessa pätevät normaalit ajoneuvojen väistämissäännöt: https://goo.gl/maps/5menh6Qzr1xVokhw5
Ja tässä taas pyörätien, jolla ajaessa pätevät erityiset pyörätiesäännöt: https://goo.gl/maps/BFUAuf6Yh3szJygR9
 
vierailija
Tuossa kuvatussa ilmiössä on siis kyse juuri siitä, että ajetaan tahallaan niin, että autoilija joutuu tekemään äkkijarrutuksen tai jos ei ehdi, pyöräilijä kolhaisee autoa "laillisesti".
Sääntöjen mukaan jalankulkija ei saa tulla suojatielle liian yllättäen eli loikata täysin puskista. Ajoneuvon kuljettajalla on oltava kohtuullinen mahdollisuus nähdä jalankulkija ja ehtiä pysähtymään.
 
vierailija
Onko joku syy miksi pitäisi edes välittää? Tiedän monta paikkaa missä käytännössä 100% pyöräilijöistä rikkoo sääntöjä pahastikin, eikä kukaan tyyttää eikä poliisi pysäytä. Tosimaailmassa liikennesäännöt ovat suosituksia vaan ja siinä se.
 
vierailija
Tässä näemme pyöräkaistan, jolla ajaessa pätevät normaalit ajoneuvojen väistämissäännöt: https://goo.gl/maps/5menh6Qzr1xVokhw5
Ja tässä taas pyörätien, jolla ajaessa pätevät erityiset pyörätiesäännöt: https://goo.gl/maps/BFUAuf6Yh3szJygR9
Taisi mennä linkit väärin päin. Ja se pyöräkaista on kyllä liikennemerkin mukaan yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Mielenkiintoinen ratkaisu kun ei ole korousta.

Mutta edelleen, molemmissa paikoissa on ihan normaalit väistämissäännöt. Eivät ehkä samat säännöt koska säännöt menevät sen mukaan missä ajetaan (ei sen mukaan millä ajetaan), mutta ihan normaalit säännöt. Niissä ei ole mitään epänormaalia tai kummallista. Ei ole mitään polkupyörän väistämissääntöjä. Ihan samalla tavalla voitaisiin tarkastella kuvaa pihalta tulevasta porttikongista ja todeta, että auto väistää, mutta ei siinä ole mitään epänormaalia. Niin se normaalisti menee kun tullaan porttikongista tai parkkipaikalta yleiselle tielle.

Pyöräkaista on yksi ajoneuvokaista muiden joukossa. Pyörätie on muusta liikenteestä erotettu erillinen kulkuväylä. Hyvin yksinkertaista. Jos ajoneuvo ajaa muun liikenteen joukossa, sillä on samat säännöt kuin muulla liikenteellä (pl. linja-autot, joille on annettava tilaa pysäkiltä lähtiessä). Jos ajoneuvo ajaa pyörätietä, sillä on pyörätien säännöt käytössä. Vaikka kyseessä olisi lentokone olettaen, että ko. pyörätie olisi lentokoneelle sallittu.
 
vierailija
Ovat nuo säännöt hankalia. Kuten "pyöräilijä väistää aina ajaessaan suojatien jatketta, tuli hän sitten vasemmalta tai oikealta, ellei autolle ole kärkikörmiota tai stop-merkkiä, tai ellei auto auto käänny vasta ylitettyään suojatien (pyörätien jatkeen).
 
vierailija
Taisi mennä linkit väärin päin. Ja se pyöräkaista on kyllä liikennemerkin mukaan yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Mielenkiintoinen ratkaisu kun ei ole korousta.

Mutta edelleen, molemmissa paikoissa on ihan normaalit väistämissäännöt. Eivät ehkä samat säännöt koska säännöt menevät sen mukaan missä ajetaan (ei sen mukaan millä ajetaan), mutta ihan normaalit säännöt. Niissä ei ole mitään epänormaalia tai kummallista. Ei ole mitään polkupyörän väistämissääntöjä. Ihan samalla tavalla voitaisiin tarkastella kuvaa pihalta tulevasta porttikongista ja todeta, että auto väistää, mutta ei siinä ole mitään epänormaalia. Niin se normaalisti menee kun tullaan porttikongista tai parkkipaikalta yleiselle tielle.

Pyöräkaista on yksi ajoneuvokaista muiden joukossa. Pyörätie on muusta liikenteestä erotettu erillinen kulkuväylä. Hyvin yksinkertaista. Jos ajoneuvo ajaa muun liikenteen joukossa, sillä on samat säännöt kuin muulla liikenteellä (pl. linja-autot, joille on annettava tilaa pysäkiltä lähtiessä). Jos ajoneuvo ajaa pyörätietä, sillä on pyörätien säännöt käytössä. Vaikka kyseessä olisi lentokone olettaen, että ko. pyörätie olisi lentokoneelle sallittu.
Mistä päättelet, että linkit olisivat menneet väärin päin? Ylemmässä linkissä on tosiaan pyöräkaista (ajoradasta rakenteellisesti erotettu sellainen) ja alemmassa pyörätie (jota taas ei ole erotettu rakenteellisesti ajoradasta).

Pyörätien kyltti määrittelee sen, mikä on mikäkin ja väistämissäännöt ovat tosiaan niin, että jos ajaa sitä pyörätien kyltillä varustettua väylää, niin pääsääntönä pitää väistää myös vasemmalta tulijaa tasa-arvoisessa risteyksessä.

Se, onko näissä pyörätiellä ajavan ajoneuvon erityissäännöissä mitään järkeä, on sitten eri asia. Nähdäkseni ei ole, koska ne sekoittavat ja hankaloittavat väistämisjärjestelyjä ja toisaalta on myös monessa tapauksessa vaikea tai jopa mahdoton tietää onko joku väylä pyörätie vai ei. Väylän ulkonäöstä sitä ei näe vaan ainoa mikä ratkaisee on yksi merkki joka saattaa sijaita jopa kilometrien päässä siitä risteyksestä jonka väistämissäännöt se määrittelee.
 
vierailija
Ovat nuo säännöt hankalia. Kuten "pyöräilijä väistää aina ajaessaan suojatien jatketta, tuli hän sitten vasemmalta tai oikealta, ellei autolle ole kärkikörmiota tai stop-merkkiä, tai ellei auto auto käänny vasta ylitettyään suojatien (pyörätien jatkeen).
Viestisi taisi olla sarkasmia. Selvempää sääntöä on tosiaan vaikea keksiä. Ja tuo viimeinen kohta kun vielä muutetaan järkevään muotoon eli että auto väistää sen kaistan liikennettä, jonka yli on kääntymässä, niin a vot. Näinhän toimitaan aina liikenteessä. Jos olet kääntymässä vasemmalle ja vastaan tulee liikennettä, odotat vuoroasi ja käännyt vasta sitten. Jos olet kääntymässä oikealla ja oikealla puolellasi on liikennettä, odotat vuoroasi ja käännyt vasta sitten.

Ei tosiaan tarvitse ajatella asioita pyörän kautta ikään kuin pyörä olisi mitenkään ratkaiseva tekijä väistämissääntöjen suhteen. Jos sinne pyörätielle kuvitellaan pyörän sijaan toinen auto, niin on ihan samalla tavalla selvää, ettei vasemmalta kaistalta käännytä sinne pyörätietä ajavan auton eteen, vaan kääntyvä odottaa vuoroaan ennen kaistan ylitystä.
 
vierailija
Mistä päättelet, että linkit olisivat menneet väärin päin? Ylemmässä linkissä on tosiaan pyöräkaista (ajoradasta rakenteellisesti erotettu sellainen) ja alemmassa pyörätie (jota taas ei ole erotettu rakenteellisesti ajoradasta).

Pyörätien kyltti määrittelee sen, mikä on mikäkin ja väistämissäännöt ovat tosiaan niin, että jos ajaa sitä pyörätien kyltillä varustettua väylää, niin pääsääntönä pitää väistää myös vasemmalta tulijaa tasa-arvoisessa risteyksessä.

Se, onko näissä pyörätiellä ajavan ajoneuvon erityissäännöissä mitään järkeä, on sitten eri asia. Nähdäkseni ei ole, koska ne sekoittavat ja hankaloittavat väistämisjärjestelyjä ja toisaalta on myös monessa tapauksessa vaikea tai jopa mahdoton tietää onko joku väylä pyörätie vai ei. Väylän ulkonäöstä sitä ei näe vaan ainoa mikä ratkaisee on yksi merkki joka saattaa sijaita jopa kilometrien päässä siitä risteyksestä jonka väistämissäännöt se määrittelee.
Ylemmässä linkissä on pyörätie.

Pyörätie on käytännössä aina alempiarvoinen tie. Sen näkee silmillä katsoen. Ne ovat kapeampia ja suunniteltu hitaammalle liikenteelle. On nimenomaan loogista ja järkevää, että alempiarvoiselta tieltä tuleva väistää. Helppo sääntö, joka on helppo oppia ja ymmärtää.
 
vierailija
Ylemmässä linkissä on pyörätie.

Pyörätie on käytännössä aina alempiarvoinen tie. Sen näkee silmillä katsoen. Ne ovat kapeampia ja suunniteltu hitaammalle liikenteelle. On nimenomaan loogista ja järkevää, että alempiarvoiselta tieltä tuleva väistää. Helppo sääntö, joka on helppo oppia ja ymmärtää.
Ylemmässä linkissä ei ole pyörätietä vaan pyöräkaista. Pyörätie merkitään pyörätien merkillä ja tuossa ei sellaista ole.

Mitä "alempiarvoisuuteen" tulee, niin pyörätie on yleensä kadun osa. Pyörätiellä liikkuvalle ajoneuvolle tulisi taata yhtä hyvät oikeudet kuin muillakin kadun osilla liikkuville ajoneuvoille.
 
vierailija
Täytyypä ensi kerralla, kun ajan Lapinmäentietä tarkistaa nuo liikennemerkit. Tien päissä näyttäisi Googlen kuvien perusteella näyttäisi olevan pyörätien merkit, keskeltä tietä risteyksissä vain osassa.
 
vierailija
Onko joku syy miksi pitäisi edes välittää? Tiedän monta paikkaa missä käytännössä 100% pyöräilijöistä rikkoo sääntöjä pahastikin, eikä kukaan tyyttää eikä poliisi pysäytä. Tosimaailmassa liikennesäännöt ovat suosituksia vaan ja siinä se.
Totta. Pyöräilijät ovat ottaneet lain omiin käsiin ja poliisia on ohjeistettu olemaan puuttumatta polkupyöräilijöiden liikennerikoksiin.
 
vierailija
Totta. Pyöräilijät ovat ottaneet lain omiin käsiin ja poliisia on ohjeistettu olemaan puuttumatta polkupyöräilijöiden liikennerikoksiin.
Useimmat eivät edes tiedä rikkovansa lakia, koska pyörätien merkkejä harva tarkkailee. Automaattisesti vaan yleensä ajellaan kadun reunassa reunakiven takana oli se sitten jalkakäytävä, pyörätie tai pyöräkaista lain näkökulmasta.

Mitä poliiseihin tulee, niin eiköhän sakottamattomuuden syy ole se, että eivät ehtisi paljon muuta tehdäkään, kun lähes kaikki pyöräilijät rikkovat lakia.
 
vierailija
Useimmat eivät edes tiedä rikkovansa lakia, koska pyörätien merkkejä harva tarkkailee. Automaattisesti vaan yleensä ajellaan kadun reunassa reunakiven takana oli se sitten jalkakäytävä, pyörätie tai pyöräkaista lain näkökulmasta.

Mitä poliiseihin tulee, niin eiköhän sakottamattomuuden syy ole se, että eivät ehtisi paljon muuta tehdäkään, kun lähes kaikki pyöräilijät rikkovat lakia.
Näytä mulle autoilija, joka ei ole koskaan rikkonut autolla ajaessaan tieliikennelakia, niin tarjoan sulle lounaan.
 
vierailija
Näytä mulle autoilija, joka ei ole koskaan rikkonut autolla ajaessaan tieliikennelakia, niin tarjoan sulle lounaan.
Pyöräilijät rikkovat paljon useammin liikennesääntöjä kuin autoilijat.

Esimerkiksi kääntymismerkin näyttäminen on autoilijoilla yleensä verissä ja lähes kaikki sitä näyttävät. Sen sijaan polkupyöräilijöistä 99% ei vaikuta näyttävän kääntymismerkkiä koskaan ja lopuistakin useimmat näyttävät sitä vain harvoin.

Suojatietä ylittävien jalankulkijoiden väistäminen on asia, jota monet autoilijat laiminlyövät. Mutta toisaalta siinäkin asiassa pyöräilijät tekevät vielä paljon enemmän rikkeitä, pyöräilijä joka antaa suojatietä ylittäville kävelijöille vapaan kulun on harvinaisuus.
 
vierailija
Pyöräilijät rikkovat paljon useammin liikennesääntöjä kuin autoilijat.

Esimerkiksi kääntymismerkin näyttäminen on autoilijoilla yleensä verissä ja lähes kaikki sitä näyttävät. Sen sijaan polkupyöräilijöistä 99% ei vaikuta näyttävän kääntymismerkkiä koskaan ja lopuistakin useimmat näyttävät sitä vain harvoin.

Suojatietä ylittävien jalankulkijoiden väistäminen on asia, jota monet autoilijat laiminlyövät. Mutta toisaalta siinäkin asiassa pyöräilijät tekevät vielä paljon enemmän rikkeitä, pyöräilijä joka antaa suojatietä ylittäville kävelijöille vapaan kulun on harvinaisuus.
Niin sehän onkin typerin autoilijoiden puolustus, että voin rikkoa lakia, koska pyöräilijät rikkovat sitä vielä enemmän. Mitäpä jos vain opettelisi ajamaan lainmukaisesti eikä kiinnittäisi muiden rikkeisiin liikaa huomiota. Toki muidenkin tekemisiä on seurattava sen verran, että pystyy ennakoimaan ja mahdollisesti välttämään onnettomuuden.
 

Yhteistyössä