Facebook kivasti paljastaa ketkä ovat katselleet profiiliasi

  • Viestiketjun aloittaja vierailijapom
  • Ensimmäinen viesti
Ihmisellä on facessa kolme kaveria. Vuoden päivät ehdottelee kaveriksi ainoastaan näiden kavereiden kavereita. Yhtäkkiä tulee viesti, jossa ehdottaa kaveriksi ainoastaan ihmisiä jotka reaalimaailmassa tunnet/tiedät jostakin, mutta sinulla ei ole heidän puhelinnumeroitaan (osalta ikinä ollutkaan), ei yhteisiä ystäviä/tuttuja, ette asu tai ole koskaan asuneet samalla paikkakunnalla, ette ole olleet samassa koulussa tai työpaikassa. Ei kyllä minun järkeeni mene, mistä facebook osaisi näitä ihmisiä kavereikseni ehdottaa, jos kyseiset tyypit eivät ole etsineet minun profiiliani siellä. Yksi tai kaksi menisi vielä sattuman piikkiin, mutta jo koko ehdotusrivi on yhtäkkiä tällaisia ihmisiä, niin minusta jäljelle jää vain yksi vaihtoehto.
En ole väittänyt, ettei face voisi ehdottaa niitä, jotka ovat sitä profiilia katsoneet. Totesin, ettei ehdotuksista voi päätellä, jos oon yhteisiä kavereita.
 
vierailijapom
Ihmisellä on facessa kolme kaveria. Vuoden päivät ehdottelee kaveriksi ainoastaan näiden kavereiden kavereita. Yhtäkkiä tulee viesti, jossa ehdottaa kaveriksi ainoastaan ihmisiä jotka reaalimaailmassa tunnet/tiedät jostakin, mutta sinulla ei ole heidän puhelinnumeroitaan (osalta ikinä ollutkaan), ei yhteisiä ystäviä/tuttuja, ette asu tai ole koskaan asuneet samalla paikkakunnalla, ette ole olleet samassa koulussa tai työpaikassa. Ei kyllä minun järkeeni mene, mistä facebook osaisi näitä ihmisiä kavereikseni ehdottaa, jos kyseiset tyypit eivät ole etsineet minun profiiliani siellä. Yksi tai kaksi menisi vielä sattuman piikkiin, mutta jo koko ehdotusrivi on yhtäkkiä tällaisia ihmisiä, niin minusta jäljelle jää vain yksi vaihtoehto.
Juuri näin. On vaan hyvä tietää, että vaikka haluaisit huomaamattomasti katsoa jonkun tietoja, hän todnäk näkee sen.
 
vierailija
Mä oon huomannu ihan saman jutun!!! Siis joskus sellannu ihan random ihmisiä joidenkaa ei yhtäkään tuttua ja sit tulee kaveri ehdotuksia just niiltä ketä oon käyny katsoon!!! Tyyliin "Tunnetko henkilön heikki? " ja just vaan ne naamat joidenka profiilia oon selannu... kokeilin mun toisilla tunnuksilla mun käyttöprofiilia selata ja kyllä,niin se kaveri ehdotus vaan pläjähti molemmin puolin ehdotuksena!
 
vierailija
Just katsoin ketä fb minulle ehdottaa ja oli aivan outoja ja olen aika varma etteivät ole profiilillani käyneet, mutta eihän se mahdotontankaan ole. Luulen vaan, että fb kerää tietoa koko puhelimesta ja ehdottelee sitten samojen sivujen tms perusteella.
 
vierailija
Minä en ole facessa. Kirjauduin sinne kuitenkin väärällä nimellä ja erikseen sitä varten luodulla sähköpostiosoitteella myydäkseni face-kirpputorilla erään tavaran. Annoin palveluun yksityispuhelinnumeroni. Ensimmäiseksi kaverikseni face ehdotti työpaikallani samassa työhuoneessa olevaa kolleegaa. Kollega ei ole mitenkään tekemisissä yksityisen puhelinumeroni kanssa tai muun yksityisen elämäni kanssa ja kasvotustenkin hoidamme lähinnä vain työasioita (+ keskustelemme säästä ym).

Pelottavaa. Poistin face-profiilini.
 
vierailija
Facebook osaa ehdottaa kavereita esim puhelinluettelosi yhteystietojen perusteella. Facebookin asennus vaiheessa pyytää facebook lupaa päästä suunnilleen kaikkiin puhelimesi tietoihin käsiksi, aina sinun valokuvistasi yhteystietoihisi.
Facebook myös salakuuntelee, jos keskustelet kaverisi kanssa vaikka uudesta imurista, niin saattaa facebookkiin ilmestyäkin imuri mainoksia. Tottakai sama koskee internet surffailuasi.
Kaiken tämän olet hyväksynnyt kun olet facebookin asentannut puhelimeesi.

Mutta tosiaan kaikki kaveri ehdotuksesi eivät ole käyneet kyyläämässä profiiliasi..
 
Ja olet myös antannut facebookille luvan puhelimesi mikrofonin käyttöön, joten salakuuntelu on täysin laillista, sinä kun sen olet hyväksynnyt.
Ja höpö höpö. Mikrofonin aktivoinnista vastaat sinä itse. Nuo oikeudet on vain sitä varten, että sovellus saa suoraan käyttää tarvittaessa sitä mikkiä, ilman että tarvii erikseen laittaa sitä päälle. Vähän samaan tapaan, kun soitat jollekin, niin ei tarvi erikseen aktivoida mikkiä ja kaijutinta jne.. sama se olisi väittää, että kun annat tilinumerosi, niin numeron haltijalla olisi oikeudet käyttää tiliäsi :D
 
vierailija
en asentanut facea puhelimeeni. (eikä työkaverini ole yksityispuhelimeni yhteystiedoissa.)

silti face osasi tarjota työkaveriani ensimmäisenä kaverikseni. Toisena kaverina face tarjosi tyyppiä yläasteen luokalta, jota kävin 90-luvulla. Sen jälkeen en ole hänen kanssaan ole ollut tekemisissä, asumme satojen kilometrien päässä toisistamme ja itse olen tällä välin asunut eri kaupungeissa, vaihtanut sukunimeäni ym. Niin vain face osasi toiseksi kaverikseni tarjota, että tunnen tämän tyypin vuosien takaa. Tunsin joo. Mutta on hämmentävää, että face tietää sen.

t. face-profiilia kokeillut, mutta sen jälkeen poistanut.
 
vierailija
Ja höpö höpö. Mikrofonin aktivoinnista vastaat sinä itse. Nuo oikeudet on vain sitä varten, että sovellus saa suoraan käyttää tarvittaessa sitä mikkiä, ilman että tarvii erikseen laittaa sitä päälle. Vähän samaan tapaan, kun soitat jollekin, niin ei tarvi erikseen aktivoida mikkiä ja kaijutinta jne.. sama se olisi väittää, että kun annat tilinumerosi, niin numeron haltijalla olisi oikeudet käyttää tiliäsi :D
"Kävimme puhelimen vieressä eriaiheisia keskusteluja, ja pian niihin liittyvät mainokset ilmestyivät Facebookin uutisvirtaan"

Facebook ilmoitti jo viime kesänä lisäävänsä palveluunsa ominaisuuden, joka kuuntelee käyttäjien ympäristöä. Tuolloin yhtiö tiedotti, ettei se kuuntele ihmisten keskusteluja, ainoastaan taustamelua ja -hälyä, kuten tv-sarjojen ääniä ja musiikkia. "

http://www.image.fi/image-lehti/image-tutkitutti-matkapuhelimen-asiantuntijoilla-voidaanko-facebookin-salakuuntelu
 
vierailija
Sama kaupunki, työpaikka, harrastus tai vaikka samat ryhmät fb:ssä riittää, että ehdottaa kaveriksi. Sorry nyt vaan, mutta niitä profiileja stalkanneita ei saa millään tietoon. Tämänhän todistaa sekin, että fb ehdottelee myös aivan outoja tyyppejä kavereiksi.
Kyllä itse hakiessani nimellä jotain vanhaa tuttua avaan välillä useamman profiilin ennen kuin löydän vanhan tuttuni. Kuvittelen muidenkin näin tekevän ja ne uppo-oudot kaveriehdotukset lienevät niitä.
 
vierailija
Facebookilla on varmasti monta tapaa ehdottaa kavereita..yhteiset kaverit, ryhmät, puhelinnumero löytyy yhteystiedoista yms. ehkä myös se että jos toinen käy stalkkaamassa profiiliasi.
Kuitenkaan kaveriehdotusten perusteella ei voi todellakaan sanoa että kaikki he olisivat kyylänneet profiilisiasi ja siksi facebook niitä tyrkyttää.
 
"Kävimme puhelimen vieressä eriaiheisia keskusteluja, ja pian niihin liittyvät mainokset ilmestyivät Facebookin uutisvirtaan"

Facebook ilmoitti jo viime kesänä lisäävänsä palveluunsa ominaisuuden, joka kuuntelee käyttäjien ympäristöä. Tuolloin yhtiö tiedotti, ettei se kuuntele ihmisten keskusteluja, ainoastaan taustamelua ja -hälyä, kuten tv-sarjojen ääniä ja musiikkia. "

http://www.image.fi/image-lehti/image-tutkitutti-matkapuhelimen-asiantuntijoilla-voidaanko-facebookin-salakuuntelu
Niin, olen myös lukenut tuon artikkelin, ja edelleenkin pysyn kannassani. Lupa on annettu ainoastaan mikrofonin käyttöön, ei salakuunteluun. Jos face jäisi tuosta kiinni, niin seuraukset olisivat sen mittakaavan juttu, että uskoisin asialla jo tehtäneen isoa tiliä oikeudessa.

Itse käytän usein erittäinkin spesifikoitua sanastoa englanniksi verrattain kovan markkina-arvon asioista, niin puhelimessa kun muutenkin, eikä ikinä yhtään ainoata mainosta joka kiinnittäisi huomiota. Google haut huomaan sensijaan välittömästi niin youtubessa kun facessakin.
 
vierailija
Mitä ihmeen väliä sillä oikeasti on, kuka käy katsomassa ja kuka ei? Tää hysteria alkaa tulla jo korvista pihalle, kaikkialla pelätään kuin kuolemaa, miten netti imee susta kaiken tiedon ja levittää sitä eteenpäin. Jos et ole rikollinen, niin mitä väliä vaikka naapurin Pena kävis kattoo sun faceprofiilin julkisen osuuden? Siksihän ne jutut, mitkä näkyy ulkopuolisille, laitetaan julkisiksi, jotta vierailijat pääsevät näkemään ne. Rauhottukaa ihmiset!
 
vierailija
Ihmisellä on facessa kolme kaveria. Vuoden päivät ehdottelee kaveriksi ainoastaan näiden kavereiden kavereita. Yhtäkkiä tulee viesti, jossa ehdottaa kaveriksi ainoastaan ihmisiä jotka reaalimaailmassa tunnet/tiedät jostakin, mutta sinulla ei ole heidän puhelinnumeroitaan (osalta ikinä ollutkaan), ei yhteisiä ystäviä/tuttuja, ette asu tai ole koskaan asuneet samalla paikkakunnalla, ette ole olleet samassa koulussa tai työpaikassa. Ei kyllä minun järkeeni mene, mistä facebook osaisi näitä ihmisiä kavereikseni ehdottaa, jos kyseiset tyypit eivät ole etsineet minun profiiliani siellä. Yksi tai kaksi menisi vielä sattuman piikkiin, mutta jo koko ehdotusrivi on yhtäkkiä tällaisia ihmisiä, niin minusta jäljelle jää vain yksi vaihtoehto.
 
vierailija
Aloittaja on oikeassa. Minulle kävi nolosti vuosi sitten (aloitin facen käytön silloin). Katsoin 30 vuoden takaista poikaystävääni uteliaisuuttani. Emme ole mitenkään pitäneet yhteyttä vuosikymmeniin. Ei todellakaan ainuttakaan yhteistä ystävää. Hän asuu 200 km päässä.

Sitten jonkin ajan päästä stalkkauksestani, tämä pyysi minua kaverikseen. Todella ahdistavaa ja noloa. Olisin halunnut jättää ekan rakkauteni ruusunpunaisiin muistoihin vain. Nyt ne liattiin rumasti Facebookin toimesta.

Jouduin hylkäämään hänen kaveripyyntönsä. Ärsyttää koko Face niin paljon, että lopetin siihen kokonaan sen käytön.

Olen aivan varma tästä toiminnasta, sillä olin siellä hänelle uudella sukunimelläni ja etunimeni on hyvin tavallinen. Oli tunnistanut varmaan valokuvasta.
 
vierailija
Aloittaja on oikeassa. Minulle kävi nolosti vuosi sitten (aloitin facen käytön silloin). Katsoin 30 vuoden takaista poikaystävääni uteliaisuuttani. Emme ole mitenkään pitäneet yhteyttä vuosikymmeniin. Ei todellakaan ainuttakaan yhteistä ystävää. Hän asuu 200 km päässä.

Sitten jonkin ajan päästä stalkkauksestani, tämä pyysi minua kaverikseen. Todella ahdistavaa ja noloa. Olisin halunnut jättää ekan rakkauteni ruusunpunaisiin muistoihin vain. Nyt ne liattiin rumasti Facebookin toimesta.

Jouduin hylkäämään hänen kaveripyyntönsä. Ärsyttää koko Face niin paljon, että lopetin siihen kokonaan sen käytön.

Olen aivan varma tästä toiminnasta, sillä olin siellä hänelle uudella sukunimelläni ja etunimeni on hyvin tavallinen. Oli tunnistanut varmaan valokuvasta.
30 vuoden takainen? Oho kylläpä olet vanha??!??!!
 
vierailija
"Kävimme puhelimen vieressä eriaiheisia keskusteluja, ja pian niihin liittyvät mainokset ilmestyivät Facebookin uutisvirtaan"

Facebook ilmoitti jo viime kesänä lisäävänsä palveluunsa ominaisuuden, joka kuuntelee käyttäjien ympäristöä. Tuolloin yhtiö tiedotti, ettei se kuuntele ihmisten keskusteluja, ainoastaan taustamelua ja -hälyä, kuten tv-sarjojen ääniä ja musiikkia. "

http://www.image.fi/image-lehti/image-tutkitutti-matkapuhelimen-asiantuntijoilla-voidaanko-facebookin-salakuuntelu
Ovelasti verhon takana tuo teksti:sneaky:
 

Yhteistyössä