Onko onnellisuuden tavoittelu osittain harhaa?

vierailija
Riippuu siitä kulttuurista, mitä kieliä on ympärillään kuullut tai opetettu. Vahingonilo on yhdyssana, tässä muilla kielillä.
Jos kirjoitat sen erikseen, tulee sanat ilo vahingosta?
Hyvä pointti. Periaatteessa se saattaisi olla jossain kulttuurissa sallitumpaa, riippuen siitä, miten sanat esiintyvät. No listassa taisi olla aika samaan tapaan suomalaisen sanojen kanssa.. mutta ymmärretäänkö ne sitten samoin.. Viroksi taas ihan paras!

vierailija
Hyvä pointti. Periaatteessa se saattaisi olla jossain kulttuurissa sallitumpaa, riippuen siitä, miten sanat esiintyvät. No listassa taisi olla aika samaan tapaan suomalaisen sanojen kanssa.. mutta ymmärretäänkö ne sitten samoin.. Viroksi taas ihan paras!
En ymmärrä viroa ollenkaan, mutta kun olen vuosia katsonut tanskalaista maajussia, niitä ohjelmia - vaikka en sanaakaan sitä osaa! - huomasin lukevani Teresan blogia ihan sujuvasti. Meni jonkin aikaa, ennen kuin huomasin lukevani sitä, vaikka ihan varmasti en osaa sitä oikeasti.
No, arvasin tietysti suuren osan, mutta katsopa tätä toista sarjaa, Kekseliäs nikkari, eka jakso.

vierailija
Ilo on pikkusen suurempi asia kuin onni tai onnellisuus. Tai mäihä tai lykky tai onnettomuus tai tai...

vierailija
Vrt. vähän smaa, kuin mitä on taiteilulla ja taitamisella?
Tai sitten sen saavuttamisella onnistuuko kokonaan vai edes vähän ja riittääkö se, vai uskooko vain, että se toisi loputtoman onnentunteen?

vierailija
Onnellisuus ei aina saa myöskään olla se kriteeri jolla tehdään päätöksiä, ja oikeat päätökset ei aina tuo välitöntä onnellisuutta.

Esim.hovioikeuden tuomarin ei tartte ajatella jonkun murhaajan onnellisuutta seuraavan 10 vuoden aikana kun passittaa tämän vankilaan. No, uhrin omaiset ja ympäristön ihmiset saattavat tulla tuomarin päätöksestä vähän edes onnellisemmaksi.
https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/724367-mita-tehda-nasijarvessa-muhivalle-nollakuidulle-sita-nimittain-piisaa-13-miljoonan

Päivän epistola, voit ohittaa tän jos ei nappaa...
Kristinuskossa Jumala tuo sen syvimmän ja pysyvimmän onnen, ja uskova tietää että tää elämä saa mennä päin mäntyäkin, mut ikuinen onni on Taivaassa.

Se voi johtaa mielenkiintoisiin ratkaisuihin. Joku Kiinan vankilassa kidutettava uskova päättää olla kieltämättä Jeesusta, vaikka fyysinen tuska on kamala ja vapaalla jalalla ois helpompaa.
Se saa uskoontulleen rikollisen tunnustamaan tekonsa poliisille, vaikka tietää että sen jälkeen häkki heilahtaa.

Sit on ihan taviselämässä uskovalla ies-ajattelu (eli ies=raskas elämäntehtävä tai joku pysyväisempi ongelma). Jos mun mies halvaantuisi ja vaikka tämä päästäisi mut menemään, niin hoitaisin häntä loppuun asti (jos ei selkä ja yöunet menis). Ja moni ei-uskovakin tekisi niin. Jos nyt oisin joku lääkäri eli suht tärkeässä virassa niin sit palkkaisin kotiin hoitajan päiviksi, ja mun mies ymmärtäisi sen että niin tärkeä duuni on hoidettava.

Ei tän elämän tartte mennä hyvin. Ilo Jumalasta on suurempi, ja sitä tietää että tää tuska ei kestä loputtomiin.
Joskus hieman oudoksuttaa tuo uskovaisten taivaspalkinnon tavoittelu. Ei muiden auttaminen ja hyvän tuottaminen, rehellisyys, väkivallattomuus jne. tarvitse mitään palkintoa. Kristinuskon (ja islaminkin) taivaslupauksilla tarjotaan porkkanaa, jota ei tarvita. Eikä se helvetin kepillä pelottelukaan reilua ole.
Kyllä minäkin halvaantunutta vaimoani hoitaisin, jopa silloin kun selkä menisi eikä saisi nukkua kuin pätkissä. Lupauksista pidetään kiinni, vaikka sitä ei kukaan koskaan palkitsisikaan.

Ihminen on onnellinen silloin, kun hän on tyytyväinen nykytilaansa, ei pelkää tulevaa eikä jää hautomaan sitä, mitä olisi voinut tehdä toisin. Jostakin syystä erilaiset maailmanparantajat ovat kautta aikojen pyrkineet vähentämään muiden onnellisuutta: joskus (erityisesti naisia) peloteltiin seksuaalisuuden syntisyydellä, nyt ilmastonmuutoksella.

Tästä viimeisestä kappaleesta Echo ei ehkä pidä, mutta kirjoitan sen kuitenkin. Minulle, niin kuin monelle muullekin, seksi on nopein ja suorin keino onnellisuuteen. Se ei tuo pelkästään hyvää oloa, vaan tekee myös hyväksyväksi, anteeksiantavaksi ja anteliaaksi läheisiä kohtaan. Seksi saa unohtamaan asiat, joista olisi tehnyt mieli naputtaa.
Tuo onni ei ole ikuista, mutta onneksi seksiä voi harrastaa uudelleen ja uudelleen :D:rolleyes::D

• Tykkää
Reactions: *¿* ja AivanSama
-Atte-
Tämä on kamala ja pelottava asia uskovaisissa :cry:

Echo "Kristinuskossa Jumala tuo sen syvimmän ja pysyvimmän onnen, ja uskova tietää että tää elämä saa mennä päin mäntyäkin, mut ikuinen onni on Taivaassa."

Aivopestyt vähälahjaiset voivat tehdä ihan mitä vaan Satuparatiisiinsa pääsyn nimissä

Vaikka lakaista sarjatulella ja käsikranaateilla vaikkapa satamäärin pieniä "vääräuskoisia" tarhalaisia tai koululaisia, eikä ylipäätään mitään rajaa ei ole, keitä murhataan, sen "ainoan oikean uskontonsa" nimissä

vierailija
"15:34 Ja Iesus sanoi heille/
Mittoman leipe teille on?
He sanoit/
Seitzemen/
Ja wehe calaisija."

Matteus ei puhunut kahdesta kalasta, vaan ihan muuta! Olisko ollut valaskaloja tai vain yksi sellainen - hyvin riittää isommallekin joukolle:LOL:

15:7 Te wlcocullatud/
Esaias oijkein noidhui teiste sanoden/

15:8 Teme Canssa lehestypi minua suullansa/
ia hwlillans minua cunnioitzeuat/
mutta heiden sydhemens on caukan minusta.

15:9 Wan turhan he palueleuat minua/
opettaden site opetost ioca on Inhimisten käsky.

15:10 Ja hen cutzui Canssan tygens/
ia sanoi heille/
Cwlkat ia ymmerteket.

15:14 Andacat heiden olla/
he ouat sockiat/
ia sockiadhen taluttaiat.
Jos nyt sockia sockiata taluttapi/
nin he molemat kropijn langeuat."

Joskus hieman oudoksuttaa tuo uskovaisten taivaspalkinnon tavoittelu. Ei muiden auttaminen ja hyvän tuottaminen, rehellisyys, väkivallattomuus jne. tarvitse mitään palkintoa. Kristinuskon (ja islaminkin) taivaslupauksilla tarjotaan porkkanaa, jota ei tarvita. Eikä se helvetin kepillä pelottelukaan reilua ole.
Kyllä minäkin halvaantunutta vaimoani hoitaisin, jopa silloin kun selkä menisi eikä saisi nukkua kuin pätkissä. Lupauksista pidetään kiinni, vaikka sitä ei kukaan koskaan palkitsisikaan.

Ihminen on onnellinen silloin, kun hän on tyytyväinen nykytilaansa, ei pelkää tulevaa eikä jää hautomaan sitä, mitä olisi voinut tehdä toisin. Jostakin syystä erilaiset maailmanparantajat ovat kautta aikojen pyrkineet vähentämään muiden onnellisuutta: joskus (erityisesti naisia) peloteltiin seksuaalisuuden syntisyydellä, nyt ilmastonmuutoksella.

Tästä viimeisestä kappaleesta Echo ei ehkä pidä, mutta kirjoitan sen kuitenkin. Minulle, niin kuin monelle muullekin, seksi on nopein ja suorin keino onnellisuuteen. Se ei tuo pelkästään hyvää oloa, vaan tekee myös hyväksyväksi, anteeksiantavaksi ja anteliaaksi läheisiä kohtaan. Seksi saa unohtamaan asiat, joista olisi tehnyt mieli naputtaa.
Tuo onni ei ole ikuista, mutta onneksi seksiä voi harrastaa uudelleen ja uudelleen :D:rolleyes::D
Sä et tunnu tietävän omaishoitajuudesta paljoakaan. Jatkuva univaje voi johtaa totaaliuupumukseen, ja valitettavan usein pariskuntien välit ovat omaishoitajuudessa hammasten kiristelyä - ei siinä sun seksitkään auta. Mutta riippuu hoidettavan ongelmista...
Ja miten autat puolisoa jos hädin tuskin pääset itse sängystä ylös, kun selkä on tohjona?

Jos katsot mun kirjoitusta uudestaan, niin ei kristinuskossa hyviä tekoja tehdä palkkion toivossa. Se olisi väärä motiivi, fokus olisi ihmisessä itsessään ja Jumala kyllä antaa noottia siitä.
Ja kun tässä uskonnossa on täys mahdottomuus päästä taivaaseen omien tekojen kautta, sopii yrittää, mut yksikään teko ei tuo Taivasta lähemmäksi. :D
Vaan Jeesus kävi sen tekojen tien läpi meidän puolesta.

Ne teot tulee kylkiäisinä siitä, että rakastaa Jeesusta ja kokee tulleensa itse rakastetuksi.

Viimeksi muokattu:
Tämä on kamala ja pelottava asia uskovaisissa :cry:

Echo "Kristinuskossa Jumala tuo sen syvimmän ja pysyvimmän onnen, ja uskova tietää että tää elämä saa mennä päin mäntyäkin, mut ikuinen onni on Taivaassa."

Aivopestyt vähälahjaiset voivat tehdä ihan mitä vaan Satuparatiisiinsa pääsyn nimissä

Vaikka lakaista sarjatulella ja käsikranaateilla vaikkapa satamäärin pieniä "vääräuskoisia" tarhalaisia tai koululaisia, eikä ylipäätään mitään rajaa ei ole, keitä murhataan, sen "ainoan oikean uskontonsa" nimissä
Uskomatonta bullshittiä. Sarjatulella ja käsigranaateilla tarhalaisia päin? .
Jos mä kuolisin samaan aikaan vaikka sydäriin kun oisin hommannu käsigranaatteja, niin en pääsisi Taivaaseen. Mä olisin eläny valovuoden päästä Jumalasta.

r0s
Mul on ihan hirveä flunssa eikä ajatus oikein kulje, mutta mä olen onnellisimmallani silloin kun olen jossain korvessa tai merellä. Kun luonto on lähellä. Kun asiat on järjestetty niin että niinä muutamana päivänä ei tarvitse huolehtia muista ja saan vaikka tuijottaa ongenkohoa ja poutapilviaä kunnes vatsa alkaa kurnia ja pitää taiteilla sapuskaa.

Just nyt mut tekisi onnelliseksi se että nokka lakkaisi vuotamasta ja päänsärky painuisi hiiteen.

vierailija
Uskomatonta bullshittiä. Sarjatulella ja käsigranaateilla tarhalaisia päin? .
Jos mä kuolisin samaan aikaan vaikka sydäriin kun oisin hommannu käsigranaatteja, niin en pääsisi Taivaaseen. Mä olisin eläny valovuoden päästä Jumalasta.
Bullshittiä? Missä????

HUOM! Uskovaiset vauhdissa toteuttamassa jumalansa sanomaa!!! Ja seuraavaksi väität että nuo on vääräuskoisia! Eivät ole, kysy vaikka niiltä :sneaky:

Pakistan Taliban: Peshawar school attack leaves 141 dead

https://www.bbc.com/news/world-asia-30491435

Schoolchildren killed in bomb blast near Mosul

Suspected ISIS sleeper cells have carried out several bomb attacks around Mosul in recent months

https://www.thenational.ae/world/mena/schoolchildren-killed-in-bomb-blast-near-mosul-1.794702

ps se on muuten KÄSIKRANAATTI

vierailija
M1es ja Atte, ottakaahan hetkeksi pää pois patterin välistä, selvästi ahdistaa jo! :)
Jokainen meistä on maailmanparantaja omalla tavallaan. Joku sanoo, että naiset ovat taipuvaisia haureuteen ja ilmastonmuutos on pahasta ja kieltävät asioita. Toiset sitten taas sanovat, että naiset ja ilmasto pitää vapauttaa, koska se on hyvä juttu ja maailma ei tuhoudu, joten nauttikaamme hetkestä tai jos tuhoutuu, on se luonnollista elämänkiertoa.
Uskonnon nimissä taas tehdään paljon pahaa, se on selvä, mutta vaikka uskontoja ei olisi, niin loppuisiko paha maailmasta? Aseet vietäisiin hymyissä suin sulattamoon ja riidat loppuisivat?

Mutta kuitenkin kaikki ovat tasapuolisesti keskustelussa mukana tuomitsemassa niitä, jotka elävät väärin. Jokaisella on se taikasauva, jolla maailma on hyvä paikka ja he käyttävät sitä ahkerasti murtaakseen vastustajan vääryyden taiat. Onko oikeasti ketään, kellä olisi se totuuden taikasauva? Jos on, niin eiköhän muut sen aika äkkiä murra.

Meillä on paljon keinoja tappeluun. Jos aseet otetaan pois, niin käytämme sanoja. Ihan sama kaikelle muulle, kunhan vain saamme nostaa omat ideologiamme ja ajatuksemme muiden ylitse.

Sä et tunnu tietävän omaishoitajuudesta paljoakaan. Jatkuva univaje voi johtaa totaaliuupumukseen, ja valitettavan usein pariskuntien välit ovat omaishoitajuudessa hammasten kiristelyä - ei siinä sun seksitkään auta. Mutta riippuu hoidettavan ongelmista...
Ja miten autat puolisoa jos hädin tuskin pääset itse sängystä ylös, kun selkä on tohjona?
Olen satavarma, että olen elämäni aikana kärsinyt enemmän univajeesta kuin sinä. Niitä asioita, mitä ehkä pitäisi katua, on liika työteko pitkiä aikoja. Enkä tarkoita mitään muutaman tunnin ylitöitä vaan jaksoja, jolloin muutaman viikon aikana en kertaakaan saanut nukkua edes täyttä kahta tuntia. Tai vuotta, jolloin minulla oli vain kaksi vapaata viikonloppua. Mutta pitkälti tuo oli itse valittua.
Alkuvaikeuksista kärsivän lapsen kanssa ensimmäisen vuoden vuorot jaettiin niin, että minä hoidin yöt (herätys parin tunnin välein), vaimo päivät. Päivällä minä olin työssä, yöllä vaimo nukkui.
Uupuneena seksi oli ainoita asioita, joka rauhoitti ylikierroksilla käyvää.

Olen kuitenkin oppinut ja nyt nukun enemmän (vieläkin varmaan vähemmän kuin sinä, aamulla herätys kahdeksalta :cool:) - usein epäsovinnaiseen aikaan. Voin itse määrätä työrytmini. (y)

Bullshittiä? Missä????

HUOM! Uskovaiset vauhdissa toteuttamassa jumalansa sanomaa!!! Ja seuraavaksi väität että nuo on vääräuskoisia! Eivät ole, kysy vaikka niiltä :sneaky:

Pakistan Taliban: Peshawar school attack leaves 141 dead

https://www.bbc.com/news/world-asia-30491435

Schoolchildren killed in bomb blast near Mosul

Suspected ISIS sleeper cells have carried out several bomb attacks around Mosul in recent months

https://www.thenational.ae/world/mena/schoolchildren-killed-in-bomb-blast-near-mosul-1.794702

ps se on muuten KÄSIKRANAATTI
Aa joo, jossain aamuhorroksessa kirjoittelin granaatista.

No oli pommi-iskun tekijä vaikka kristitty, niin Jumala ei sen touhujen takia päätä silittele.

Olen satavarma, että olen elämäni aikana kärsinyt enemmän univajeesta kuin sinä. Niitä asioita, mitä ehkä pitäisi katua, on liika työteko pitkiä aikoja. Enkä tarkoita mitään muutaman tunnin ylitöitä vaan jaksoja, jolloin muutaman viikon aikana en kertaakaan saanut nukkua edes täyttä kahta tuntia. Tai vuotta, jolloin minulla oli vain kaksi vapaata viikonloppua. Mutta pitkälti tuo oli itse valittua.
Alkuvaikeuksista kärsivän lapsen kanssa ensimmäisen vuoden vuorot jaettiin niin, että minä hoidin yöt (herätys parin tunnin välein), vaimo päivät. Päivällä minä olin työssä, yöllä vaimo nukkui.
Uupuneena seksi oli ainoita asioita, joka rauhoitti ylikierroksilla käyvää.

Olen kuitenkin oppinut ja nyt nukun enemmän (vieläkin varmaan vähemmän kuin sinä, aamulla herätys kahdeksalta :cool:) - usein epäsovinnaiseen aikaan. Voin itse määrätä työrytmini. (y)
No mä olen katsonut että sä valvot melkein poikkeuksetta 1-2 tienoille. Ei ole kovin terveellistä?

Mutta omaishoitajuudesta...en yhtään vähättele teidän ruljanssia lapsen synnyttyä (itsellä ekat 5 vuotta vähillä yöunilla), mutta tietenkin oma lapsi on oma lapsi, sitä on valmis vaikka mihin hänen takiaan, ja silloin on itse vielä suht nuori.

Mutta esim. joku 60-vuotias puoliso jonka kanssa olisi ollut sen 30 v.ja joka halvaantuu, on itsenäinen, päättävä ihminen, ei lapsi, ja hän ymmärtäisi jos omaishoitajana toimivan puolison fysiikka pettää.

Nää nyt on vanhuksia, mut kuulin just yhden tutun vanhanparin, oikein love couplen, vaimon tuskailua kun miehellä dementia:vaimo haaveilee jo leskeydestä.

Mutta voithan sä mennä luennoimaan omaishoitajien tapaamisiin ja lässyttää siellä, että kuulkaas, seksi auttaa.
...Ota kuitenkin joku jääkiekkokypärä ritilän kera päähäsi, koska tuut saamaan turpaasi. (y)

vierailija
Mul on ihan hirveä flunssa eikä ajatus oikein kulje, mutta mä olen onnellisimmallani silloin kun olen jossain korvessa tai merellä. Kun luonto on lähellä. Kun asiat on järjestetty niin että niinä muutamana päivänä ei tarvitse huolehtia muista ja saan vaikka tuijottaa ongenkohoa ja poutapilviaä kunnes vatsa alkaa kurnia ja pitää taiteilla sapuskaa.

Just nyt mut tekisi onnelliseksi se että nokka lakkaisi vuotamasta ja päänsärky painuisi hiiteen.
http://hyvinvointi.ts.fi/terveys-tiede/kalifornian-viini-roundup/

vierailija
En ymmärrä viroa ollenkaan, mutta kun olen vuosia katsonut tanskalaista maajussia, niitä ohjelmia - vaikka en sanaakaan sitä osaa! - huomasin lukevani Teresan blogia ihan sujuvasti. Meni jonkin aikaa, ennen kuin huomasin lukevani sitä, vaikka ihan varmasti en osaa sitä oikeasti.
No, arvasin tietysti suuren osan, mutta katsopa tätä toista sarjaa, Kekseliäs nikkari, eka jakso.
Uusi kausi on alkanut, mutta kiva, että entistäkin voi vielä katsoa!

vierailija
"15:34 Ja Iesus sanoi heille/
Mittoman leipe teille on?
He sanoit/
Seitzemen/
Ja wehe calaisija."

Matteus ei puhunut kahdesta kalasta, vaan ihan muuta! Olisko ollut valaskaloja tai vain yksi sellainen - hyvin riittää isommallekin joukolle:LOL:

15:7 Te wlcocullatud/
Esaias oijkein noidhui teiste sanoden/

15:8 Teme Canssa lehestypi minua suullansa/
ia hwlillans minua cunnioitzeuat/
mutta heiden sydhemens on caukan minusta.

15:9 Wan turhan he palueleuat minua/
opettaden site opetost ioca on Inhimisten käsky.

15:10 Ja hen cutzui Canssan tygens/
ia sanoi heille/
Cwlkat ia ymmerteket.

15:14 Andacat heiden olla/
he ouat sockiat/
ia sockiadhen taluttaiat.
nin he molemat kropijn langeuat."
"Jos nyt sockia sockiata taluttapi/
nin he molemat kropijn langeuat"

nin he molemat kropijn langeuat"