Meehän paula ja perusta oma ketju ajatuksillesi, äläkä käytä mun tai muiden ketjuja omien höyryämistesi mainostamispaikkana.
Meehän paula ja perusta oma ketju ajatuksillesi, äläkä käytä mun tai muiden ketjuja omien höyryämistesi mainostamispaikkana.
Kysymys on varmaan siitä, pohditaanko ihmisen ulkoista vai sisäistä onnellisuutta.Onnellisuus ei aina saa myöskään olla se kriteeri jolla tehdään päätöksiä, ja oikeat päätökset ei aina tuo välitöntä onnellisuutta.
Esim.hovioikeuden tuomarin ei tartte ajatella jonkun murhaajan onnellisuutta seuraavan 10 vuoden aikana kun passittaa tämän vankilaan. No, uhrin omaiset ja ympäristön ihmiset saattavat tulla tuomarin päätöksestä vähän edes onnellisemmaksi.
Rehellisyys on asia joka menee onnellisuuden edelle, ja voiko valheessa elävä olla onnellinen?
Jos esim. mun ja miehen avioliitossa ois pettämistä, niin siitä tulis kertoa.
No, jos mä olisin pettäny naapurin Pertsan kanssa ja kertoisin siitä, toisin hirveetä tuskaa miehelle ja ehkä perhe hajoaisi.
Mutta totuudessa eläminen ois tärkeämpää kuin valheellinen onni.
Tuohan oli perusmatikkaa, eikä mitään mainostusta. Sun lastenkin täytyy tietää, ettei nollaa ole keksitty yhtaikaa muiden numeroiden kanssa.Meehän paula ja perusta oma ketju ajatuksillesi, äläkä käytä mun tai muiden ketjuja omien höyryämistesi mainostamispaikkana.
Mut jos se tekee sen onnelliseksi?Meehän paula ja perusta oma ketju ajatuksillesi, äläkä käytä mun tai muiden ketjuja omien höyryämistesi mainostamispaikkana.
Mä näkisin että ihmisillä on aika vahva oikeudentaju, ja silloin kun oikeus tapahtuu, niin ihmiset on - no, tyytyväisiä, ehkä onnellisuutta se ei tuo (vaikka äsken puhuin murhatuomion tuovan onnellisuutta).Kysymys on varmaan siitä, pohditaanko ihmisen ulkoista vai sisäistä onnellisuutta.
Jos ulkoinen onnellisuus on sidoksissa oikeuteen, kohtuullisuuteen ja vaikkapa totuuteen, niin mihin sisäinen onnellisuus on sidoksissa?
Tuleeko uhrin omaiset sisäisesti onnellisiksi murhaajan tuomiosta ja jos tulevat, onko onnellisuus silloin vähän kieroutunutta? Koska eihän se tuomio enää sitä uhria auta. Ja tuomio on tavallaan koston puolelle menevää. Ehkä.
http://www.terracognita.fi/tc/product/john-nash-peliteoria-ja-luonnon-koodi/Meehän paula ja perusta oma ketju ajatuksillesi, äläkä käytä mun tai muiden ketjuja omien höyryämistesi mainostamispaikkana.
Tuomitseminen voisi liittyä siihen ulkoiseen onneen. Jos niitä on useampaa tyyliä.Mä näkisin että ihmisillä on aika vahva oikeudentaju, ja silloin kun oikeus tapahtuu, niin ihmiset on - no, tyytyväisiä, ehkä onnellisuutta se ei tuo (vaikka äsken puhuin murhatuomion tuovan onnellisuutta).
Se on tunnetta ja iloa siitä, että nyt toimitaan oikein.
Niin...ei ole olemassa syvää onnea ilman totuutta, jos ihmisen omatunto ei ole ihan paatunut. Esim.kaikki Esperi-kohut ei tuo iloa Esperin pomoille ja kokoomukselle, mutta iloitsen siitä (en vahingoniloisesti) että hoitajien ja vanhusten ääni tulee kuuluviin.
Oikeus tapahtuu vihdoin ainakin tiedottamisen osalta.
https://youtu.be/iU_MRbChCNM?t=155http://www.terracognita.fi/tc/product/john-nash-peliteoria-ja-luonnon-koodi/
Tuon tosiaan haluaisinkin lukea, kun siihen elokuvaan väärennettiin yks olennainen tieto. Sen teki Ron Howard: vaihtoi sanoja Nashin suuhun. Eipä niitä sitten enää voi muuttaa kukaan.
Se tuomio saattaa ennaltaehkäistä jonkun muun joutumista uhriksi, mikä varmasti lisää turvallisuuden tunnetta, joka puolestaan lisää onnellisuutta.Kysymys on varmaan siitä, pohditaanko ihmisen ulkoista vai sisäistä onnellisuutta.
Jos ulkoinen onnellisuus on sidoksissa oikeuteen, kohtuullisuuteen ja vaikkapa totuuteen, niin mihin sisäinen onnellisuus on sidoksissa?
Tuleeko uhrin omaiset sisäisesti onnellisiksi murhaajan tuomiosta ja jos tulevat, onko onnellisuus silloin vähän kieroutunutta? Koska eihän se tuomio enää sitä uhria auta. Ja tuomio on tavallaan koston puolelle menevää. Ehkä.
No, suomalaiset ovat vielä 200 vuotta sitten nähneet nälkää. Lue Ilmari Kiannon kirjat, ne kuvaavat sitä todellisuutta silloin. Käytännössä se, joka systeemit on tiennyt, ei ole kertonut esimerkiksi sitä konstia toisille - ja aika monta olen löytänytkin vanhoilla päivilläni vasta: esimerkiksi et kun kasvattaa kaalintaimia, täytyy ensin viedä ulos - sitten, kun on otollinen aika perhoselle lennellä etsimässä sopivaa tainta, jolle laskea munansa. Niin, just silloin sun on osattava viedä muutama taimi ulos. Ne sun täytyy sitten syöttää kanoille, etteivät kasva. Vasta seuraava satsi säilyy ilman matoja, koska ne perhoset ovat munansa jo laskeneet. Tuo on yksi niistä, mitä ei mun äiti ole kertonut koskaan. Mutta onnistuin kasvattamaan upeat parsakaalit tuolla systeemillä, vaikka aiemmin kaalintaimista ei jäänyt matojen takia mitään. Mut ehtiipä nuo asiat opetella uudelleenkin. Poltan uunissa ne taimet, kun ei ole kanojakaan, joten väärin menee sekin...Tässä haiskahtaa, että ulkoinen ja sisäinen onni kolahtaa pahasti keskenään, mikä on sallittua onnellisuutta ja mikä ei. Sisäiseen onnellisuuteen ei tarvitse miettiä niin paljon ympäristön kriteereitä, ainakaan, jos niistä ei kerro. Tuleekohan näistä ne masentavat suomalaiset sananlaskut, se jolla onni on, se onnen kätkeköön.. ja mitä kaikkea. ----
Meneekö se sitten niin, että jos kerrot olevasi onnellinen jostain syystä se syy tuomitaan tai onnellisuutta pyritään laimentamaan?
Ja huomaa, et tuo ei ole totta, koska se on siitä elokuvasta!https://youtu.be/U68B0MW4GIA?t=9
Vastaus otsikkoon
https://youtu.be/i82jqGq_tio?t=20Se tuomio saattaa ennaltaehkäistä jonkun muun joutumista uhriksi, mikä varmasti lisää turvallisuuden tunnetta, joka puolestaan lisää onnellisuutta.
Itse koen, että tuomio on seuraus, ei kosto. Sellaiset ihmiset pitää eristää yhteiskunnasta, jotka ovat vahingollisia muille.
Silloin se vaikuttaa yhteisön onnellisuuteen, kyllä. Se on varmaan yksi tekijä lisää tähän keskusteluun. Mitä on yksilön onni ja mitä on yhteisöllinen onni.Se tuomio saattaa ennaltaehkäistä jonkun muun joutumista uhriksi, mikä varmasti lisää turvallisuuden tunnetta, joka puolestaan lisää onnellisuutta.
Itse koen, että tuomio on seuraus, ei kosto. Sellaiset ihmiset pitää eristää yhteiskunnasta, jotka ovat vahingollisia muille.
Aivan, silloin kun sananlaskut tulivat, onnellisuuden käsite oli lähempänä pysyä hengissä. No ihmekkös, jos ne tuntuvat vähän ankeilta näin nykyihmisen silmissä. Tarvittaisiinkohan me uusia sananlaskuja tähän päivään kirjoitettuna..No, suomalaiset ovat vielä 200 vuotta sitten nähneet nälkää. Lue Ilmari Kiannon kirjat, ne kuvaavat sitä todellisuutta silloin. Käytännössä se, joka systeemit on tiennyt, ei ole kertonut esimerkiksi sitä konstia toisille - ja aika monta olen löytänytkin vanhoilla päivilläni vasta: esimerkiksi et kun kasvattaa kaalintaimia, täytyy ensin viedä ulos - sitten, kun on otollinen aika perhoselle lennellä etsimässä sopivaa tainta, jolle laskea munansa. Niin, just silloin sun on osattava viedä muutama taimi ulos. Ne sun täytyy sitten syöttää kanoille, etteivät kasva. Vasta seuraava satsi säilyy ilman matoja, koska ne perhoset ovat munansa jo laskeneet. Tuo on yksi niistä, mitä ei mun äiti ole kertonut koskaan. Mutta onnistuin kasvattamaan upeat parsakaalit tuolla systeemillä, vaikka aiemmin kaalintaimista ei jäänyt matojen takia mitään. Mut ehtiipä nuo asiat opetella uudelleenkin. Poltan uunissa ne taimet, kun ei ole kanojakaan, joten väärin menee sekin...
Miten voi olla vahingoniloinen itselleen? Ähäskutti, siitäs sain?Tuomitseminen voisi liittyä siihen ulkoiseen onneen. Jos niitä on useampaa tyyliä.
Ulkoiseen onneen varmaan liittyy vahingonilokin. Tiedän, se on kauhean väärin ja kaikkea. Mutta olisiko se sallitumpaa, jos voi vaikka olla vahingoniloinen myös itselleen? Tai matkalla itsen ja toisen tuomaan vahingoniloon. Ja onko ilo onnea. Ehkä se on.
Tässä haiskahtaa, että ulkoinen ja sisäinen onni kolahtaa pahasti keskenään, mikä on sallittua onnellisuutta ja mikä ei. Sisäiseen onnellisuuteen ei tarvitse miettiä niin paljon ympäristön kriteereitä, ainakaan, jos niistä ei kerro. Tuleekohan näistä ne masentavat suomalaiset sananlaskut, se jolla onni on, se onnen kätkeköön.. ja mitä kaikkea. Sananlaskut eivät ainakaan kannusta onnellisuuteen?
Meneekö se sitten niin, että jos kerrot olevasi onnellinen jostain syystä se syy tuomitaan tai onnellisuutta pyritään laimentamaan?
Kyllä, ja muutama ihana Gratiiniateria tehtiin syksyllä.Aivan, silloin kun sananlaskut tulivat, onnellisuuden käsite oli lähempänä pysyä hengissä. No ihmekkös, jos ne tuntuvat vähän ankeilta näin nykyihmisen silmissä. Tarvittaisiinkohan me uusia sananlaskuja tähän päivään kirjoitettuna..
Tuo loppu oli hauska. Mutta varmaan voit olla onnellinen, jos taimet säilyy, vaikka ei ole kanoja ja ihan väärin menee!
Jos vahingonilo on epäonnelle nauramista. Tarkistin wikikirjasta, niin siellä oli, että nauramista toisen epäonnelle. Eli ehkä ei voi olla vahingoniloinen itselleen, jos se nimenomaan on toiselle nauramista. (sananmukaisesti).Miten voi olla vahingoniloinen itselleen? Ähäskutti, siitäs sain?
En saanu sun ajatuksesta muutenkaan oikein kiinni.
Vahingonilo on pitemmän päälle ongelmallinen, siihen liittyy ehkä aikaisempi kateus ja koettu katkeruus tms?Jos vahingonilo on epäonnelle nauramista. Tarkistin wikikirjasta, niin siellä oli, että nauramista toisen epäonnelle. Eli ehkä ei voi olla vahingoniloinen itselleen, jos se nimenomaan on toiselle nauramista. (sananmukaisesti).
Mutta miksei voi olla vastaavaa itselleen? Tekee vaikka jotain ilkeää toiselle ... karman laki pyöräyttää sulle jotain takaisin, niin kai sää voit sille nauraa, että hahaa, sainpas ansioni mukaan? Niin minä teen... siis tekisin, jos olisin ilkeä joskus jollekkin. Ainakin silloin, jos nyt en ihan turpaani saa, mutta en kyllä varmaan koe vahingoniloa myöskään silloin, jos joku muu saa turpaansa. Katsotaan sitten, jos tilanne tulee vastaan. (Voisitko koputtaa puuta puolestani nyt?)
Ajatukseen varmaankin perustuu se, että on ulkoinen ja sisäinen onni ja niitä käsitellään erikseen.
Eli ulkopuolelta määriteltynä vahingonilohan ei ole ihan sallittua. Se on vähintäänkin pikkuisen tuhmaa.
Jos taas vahingonilo tekee yksilöstä/ihmisestä onnellisen, niin ihminenhän voi sallia sen itselleen sisäisesti ja siis olla onnellinen.
Kun taas siitä ei saa kertoa muille, koska se syy ei ole täysin ok.. ja silloin onnellisuutta pitää tukahduttaa tai ainakin hillitä.
Selitinkö yhtään paremmin?
Mulla olis tuo kirja hyllyssä, mutta en ole lukenut vieläkään! Äiti antanut joskus, mut nollasta se tietääkseni kertoo. Ja Terra Kognitan kirjat on mun mielestä parhaita... Niilläkin saattaisi olla joku. Mut sun lapsille voi "upota" tuo. Äläkä sano, ettet tiennyt nollan historiaaMeehän paula ja perusta oma ketju ajatuksillesi, äläkä käytä mun tai muiden ketjuja omien höyryämistesi mainostamispaikkana.
Varmaan vahingonilokin pitää sisällään eri asteita. Kakkunaamaan- huumori perustuu vahingonilolle, ei sen tarvi aina vakavaa olla. Sekin tosin kehittyy, enää ei naureta kakuille, nyt taitaa olla enemmänkin moraaliset ilot vahingoissa.Vahingonilo on pitemmän päälle ongelmallinen, siihen liittyy ehkä aikaisempi kateus ja koettu katkeruus tms?
Mut tuossa murhaajan rikostuomiossa on ihan hyväkin tunne olemassa, eli ilo oikeuden toteutumisesta.
Ja tää pätee ihan julkisuudessakin tulleisiin otsikoihin: "Nuoren tytön raiskaaja selvisi ehdollisella". Siitä tulee olo että ei, nyt ei oikeus ja totuus voittanut.