Palkat maksamatta, kiikissä ollaan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja O'boy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

O'boy

Vieras
Nyt kiehuu!
Palkka myöhässä 1,5kk ja osittain olen lomautettuna. (nyt viimeiset 2vko kokonaan lomautettuna) onneksi sentäs liitolta saa päivärahat lomautus päiviltä.
Liitto, työsuojeluvaltuutettu ja joku työkkärin eukko soiteltu läpi ja todettu että mulla ei ole pakotietä pois tuolta firmasta. Karenssi napsahtaa jos irtisanoudun ja työnantaja ei suostu irtisanoo kun kuulemma kohta on taas töitä ja rahaa maksaa. Ainut on että kun löytää uuden työpaikan niin silloin pääsen pois ilman että omaan takkiin tulee(ja silloin voin myös irtisanoutua ilman irtisanomis aikaa vedoten palkkojen myöhässä oloon)

Työnantajan mukaan nyt ei ole rahaa maksaa (ja sen uskon), mutta kuulemma heti kun tulee työntekijät on etusijalla. Jos Kutsu töihin tulee; pakko mennä ja tehdä töitä, muutenhan työnantaja voi irtisanoa sillä perusteella ettei ole täyttänyt työ velvoitetta - >karenssi tulee.

Liitosta todettiin et palkkaturvaa hakemaan(aikomus on! 3kk aikaa tai ei enään voi hakea) ja että turha asiaa on eteenpäin viedä kun ei kerran ole rahaa niin ei ole! Mutta mä joudun kumminkin töissä käymään. "Ja jos nyt haet palkkaturvasta palkat hyvällä tuurilla ens jouluksi saat" <-täysin lainaten liitonmiehen sanoja.

Työsuojeluvaltuutettu neuvoi et elä ainakaan irtisanoudun, muuten saat karenssin. Vinkkasi et vähintään 3kk pitää olla palkat maksamatta jotta on riittävä työsopimuksen purku peruste ja silloin ei saisi karenssia, mutta sekin on vain arvio asianhan päättää aina ely:n lautakunta ja ennakkoon et voi saada mitään päätöstä.

Kävin hetki sitten hakemassa työpaikalta vaatteet pesuun niin huomasin ettei halliin tule edes vettä?! Sähköt sentäs vielä oli.. Jos ei ole rahaa maksaa vesilaskua niin olisikohan aika laittaa pillit pussiin, ja vapauttaa meidät työntekijät.

Ja kyllä olen hakenut töitä koht 2kk aktiivisesti, lähettänyt ison kasan hakemuksia, soitellut ja käynyt jokuset haastattelut läpi. Kun vain saisi edes muutaman viikon keikka työn, niin pääsisin tuolta pois ilman karensseja. Ei vaan meinaa napata oman koulutuksen ja työkokemuksen vuoksi, sekä kun on pienet lapset ja mies 3vuoro työssä vaikeuttaa hiukan asiaa.

Täytyy todeta että tälläisessä tilanteessa on työtekijä todella heikoilla, jos sen 3kk (ja ylikin?) joutuu odotteleen ilman palkkaa, saaden jokuset päivärahat liitolta per kk alkaa oleen talous aika nollilla tai miinuksella vaikka toinen meistä töissä käykin.

Että jos jollakulla olisi vie joku nro. Tai paikka tai vinkkejä asiaan liittyen antaa tulla!

Hitto mikä tilanne...
Eikö löytyisi vaikka jotain siivou/kaupankassahommaa? Oletko kysynyt henkilöstövuokrausfirmoista? Niiden kautta pääsee helpoiten lyhyisiin töihin nopeasti.

Palkkojen maksun laiminlyönti on peruste irtisanoutumiselle, mutta kannattaa kuunnella työsuojeluvaltuutettua.

...Mutta. Onko teille hallissa annettu jollain tavalla vettä juotavaksi?
ja vessassakin Suomessa saa käydä.(toimiiko vessat?).

Ei ihan heti saa lähteä tod. näköisesti, mutta kysele.

Eikös tuo palkan maksamatta jättäminen ole muuten pätevä syy työsuhteen purkamiselle. Tällöin ei ole irtisanomisaikaa, enkä usko, että tällöin voidaan karenssiakaan määrätä.

Voihan sen purkaa enne ku 3kk palkat maksamatta, mut silloin työsuojelu valtuutetun mukaan lähes varmasti saa karenssin.

Jo päivän myöhässä oleva palkka antaa työntekijälle "luvan" irtisanoutua ilman irtisanomisaikaa, mutta jos tällöin ei ole uutta paikkaa valmiina - >karenssi.

Siis 2vko sitten kun viimeksi oltiin töissä vesi tuli ihan normisti, aamulla hain sieltä työvaatteet pesuun ja meinasin juoda mutta ei tullutkaan vettä.. Ja ihan varoiksi, kokeilin kaikki vesipisteet mitä hallissa on. Mistään ei tullut vettä.

Täällä ei kaupan kassalle pääse, kun on päätevämpää porukkaa kuin minä tarjolla ja olen hakenut niitä siivous hommia myöskin.
Sekä olen myös vuokrafirmoilla kirjoilla ja sitä kautta käynytkin jokusen haastattelun, mutta ainakin vielä on aika laiha tulos..

Nyt tuntuu siltä että aivan turhaan oon liitolle useamman vuoden mitään maksellu, niin tuntui se mies olevan työnantajan puolella. Ja kun soitin tarkoitus oli kysellä mitä minä voin/pystyn tässä tilanteessa tekemään, eikä heti firmaa lähtee oikeuteen asti viemään.

Sanoi tosiaankin vain et palkkaturvasta rahat ja käy töissä ihan normisti, kuulemma palkkaturvan maksu taho toteaa sitten jossain vaiheessa että nyt ei kannata enään antaa firman pyöriä ja hekee sitten sen konkurssiin. (jos joku muu ei ole viel ehtinyt hakea) suotta kuulemma mitään muuta alkaa tässä vaiheessa tekemään, että ei aiheuta lisää harmeja firmalle. Entäs minä?

On tietenkin pätevä syy, mutta eikä vika voi mitenkään olla johdossa? Vai onko oletusarvo se, ettei aiota olla kuin se aika työssä, et taas "juoksee" se ansiosidonnainen palkka?

Voihan sen purkaa enne ku 3kk palkat maksamatta, mut silloin työsuojelu valtuutetun mukaan lähes varmasti saa karenssin.

Jo päivän myöhässä oleva palkka antaa työntekijälle "luvan" irtisanoutua ilman irtisanomisaikaa, mutta jos tällöin ei ole uutta paikkaa valmiina - >karenssi.

Siis 2vko sitten kun viimeksi oltiin töissä vesi tuli ihan normisti, aamulla hain sieltä työvaatteet pesuun ja meinasin juoda mutta ei tullutkaan vettä.. Ja ihan varoiksi, kokeilin kaikki vesipisteet mitä hallissa on. Mistään ei tullut vettä.

Täällä ei kaupan kassalle pääse, kun on päätevämpää porukkaa kuin minä tarjolla ja olen hakenut niitä siivous hommia myöskin.
Sekä olen myös vuokrafirmoilla kirjoilla ja sitä kautta käynytkin jokusen haastattelun, mutta ainakin vielä on aika laiha tulos..
Karenssia ei tule, jos työsuhde päättyy työnantajasta johtuvasta syystä.

Karenssi
• Jos eroaa työstä ilman pätevää syytä tai on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, karenssi on 90 päivää
• Karenssia ei aseteta, kun
• työnantaja purki työsuhteen koeajalla, eikä purku johdu työntekijän moitittavasta menettelystä
• työsuhde päättyi terveydellisistä syistä
työntekijällä oli työsopimuslaissa tarkoitettu purkuperuste
https://www.akavanerityisalat.fi/files/7920/Tyosuhteen_paattyminen.pdf

Hitto mikä tilanne...
Eikö löytyisi vaikka jotain siivou/kaupankassahommaa? Oletko kysynyt henkilöstövuokrausfirmoista? Niiden kautta pääsee helpoiten lyhyisiin töihin nopeasti.
Kui vanha sä olet, kun vieläkin kuvittelet, että siivoustöihin/ kassalle pääsee jotenkin hirveen helposti?
Voi päästä jos 15-20 ja hakee kesätöitä, mut nyt on talvi ja joulusesonki ohi.

Olen kans jo lukenut tuon fidiciuksen jutun.. Artikkelissa puhutaan "luultavasti riittää", ei kuulemani mukaan riitä. Enkä uskalla riskillä lähtee purkamaan, kun sitä lopullista päätöstä ei saa ennakkoon tietää.
Oma talous ei kestä sitä että nyt jo palkat 1,5kk myöhässä ja sit tähän tulee lisäks 3kk karenssin. (siis jos en saa töitä)

Ap, kuuntelee työsuojeluvaltuutettuja ja muita viranomaisia tässä asiassa kyllä! (ja uskookin heitä hiukan enemmän kuin tänne kirjoittelijoita. Enkä tarkoita pahalla)

Halusin vain purkaa tilannettani ja udella jos jollakin olisi vinkkiä antaa..

Yhteistyössä