Haaste tulevalle vuodelle. Kaikki mukaan!

Mä haastan jokaisen suomalaisen miettimään, että onko niillä omilla valinnoilla yhtään mitään merkitystä, kun ziljardi-miljardi kiinalaista ja intialaista polttaa tien varressa muovijätteensä pois näkyviltä. Kun ne ziljardit ja miljardit kiinalaiset ostavat ensimmäisen autonsa, joka on romurämä ja saastuttaa kuin meillä saabi seitkyt' luvulla. Mä haastan jokaisen suomalaisen miettimään sitä, että kun kaupassa jättää sen muovipussin ostamatta, niin omasta elämästähän saa helposti tehtyä vaikeampaa, mutta pelastaako se maapallon.
Tiedän oikein hyvin etteivät valintani tätä palloa mihinkään pelasta, mutta eihän siitäkään mitään tule ettei kukaan tee mitään asioille.
Sitä paitsi miksi hukuttaa kotinsa ja itsensä muoviroskaan, jos voi valita elämässään muunkin tavan?
 
vierailija
Minä ostan sellaisessa pakkauksessa, mikä sattuu olemaan sen hetkiseen käyttöön paras.

Mistä saa jauhelihan paperiin pakattuna. Lihakaupassa pakkaavat irtomyynnissä muovipussiin, samaten broilerin. Itse en ilmapuristetuista jauhelihapakeista tykkää, niissä jauheliha on turhan tiiviisti, enkä ole ainoa, joka siitä valittaa.

Muovikasseja en ole ostellut kuin muutaman viimeisen kahdenkymmenen vuoden sisällä. Ilmaiset pussit olen kyllä ottanut roskapussikäyttöön.

Minä haastan kaikki siihen, että eivät heittele mitään roskia luontoon, ei edes niitä tupakantumppeja tai koiranpaskoja. Sen lisäksi haastan laittamaan kaikki roskat oikeisiin roskiksiin tai jos ei viitsi lajitella oikein, niin silloin siihen "sekajätteeseen", eikä sotkemaan niitä hyödynnettäviä jätteitä sinne kuulumattomilla aineksilla. En ymmärrä mitä niiden päässä oikein liikkuu, jotka tunkevat joululahjapaperit kierrätyspaperin joukkoon, styroksit pahvinkeräykseen, rikkonaiset posliiniastiat lasinkeräyksen joukkoon jne.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis ja Elena777
Hyvä haaste, mä kans yks päivä mietin muovipakkausten turhuutta. S-ryhmällä on joku pienenpieni rahka lapsille six-pack-rasioissa, ja ajattelen että on melkein ympäristörikos ostaa niitä.

Mutta pyykinpesuaineista: mä ostan sen takia nestemäisiä koska niissä usein ei ole zeoliittiä/tms.mikä rikkoo konetta. Hyvin on pyykinpesukone pelannutkin.
 
r0s
Hyvä haaste, mä kans yks päivä mietin muovipakkausten turhuutta. S-ryhmällä on joku pienenpieni rahka lapsille six-pack-rasioissa, ja ajattelen että on melkein ympäristörikos ostaa niitä.

Mutta pyykinpesuaineista: mä ostan sen takia nestemäisiä koska niissä usein ei ole zeoliittiä/tms.mikä rikkoo konetta. Hyvin on pyykinpesukone pelannutkin.
Mä ostan nykyään kaikki valkopyykille tarkoitetut jauhemaisena ja samoin värillisille lakanoille sekä pyyhkeille. Koska ne voi hyvin laittaa kuudenkympin eko-pesuohjelmaan. Taatusti ehtii jauhemainenkin liukenemaan. Eikä ainakaan tässä http://serto.fi/tuote/serto-kirjo-pyykinpesujauhe/ ole zeoliittia.

Toki mulla on nestemäistä urheilu- ja työvaatepyykille, silloin kun ei oo aikaa odottaa tunteja että kone saa hommansa suoritettua.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
...eihän siitäkään mitään tule ettei kukaan tee mitään asioille.
Normaali tavallinen tallaaja, kuten sinä ja minä, ei pysty oikeasti käsittämään lukua miljardi. Suhdelukujen vertailu on käytännössä mahdotonta, koska aivot ei pysty käsittämään mitä on vaikkapa viisi miljoonaa suhteessa pariin miljardiin. Siis joo toki sen voi pukea luvuiksi ja niin edelleen, mutta puhun suhdeluvun aidosta hahmottamisesta.

Ja ikävältähän se myöskin tuntuu, että kun on asian edessä voimaton. Ei ole mitään merkitystä mihinkään. Ihminen haluaa ajatella, että voin vaikuttaa ja teoillani on joku merkitys. Valitettavasti niin ei ole. Sitä suhdelukua ja asian merkityksellisyyttä voisi ehkä hahmottaa niin, että kun taivaalta tulla tupruttaa lunta, sinä "autat kesää" ja syöt lunta omalta etupihaltasi muutaman kourallisen. Siinä vaiheessa kun lumi on suussasi sulanut, sitä on tullut tuplaten lisää ja koko tienoon täydeltä, ei vain etupihallesi.

Lunta syömällä olet saanut vatsasi sekaisin ja olo ei ole hyvä. Mitään kesää ei kuitenkaan ole todellakaan tulossa. Olet saanut itsellesi paskataudin, mutta mitään positiivista et ole saavuttanut.
 
r0s
Normaali tavallinen tallaaja, kuten sinä ja minä, ei pysty oikeasti käsittämään lukua miljardi. Suhdelukujen vertailu on käytännössä mahdotonta, koska aivot ei pysty käsittämään mitä on vaikkapa viisi miljoonaa suhteessa pariin miljardiin. Siis joo toki sen voi pukea luvuiksi ja niin edelleen, mutta puhun suhdeluvun aidosta hahmottamisesta.

Ja ikävältähän se myöskin tuntuu, että kun on asian edessä voimaton. Ei ole mitään merkitystä mihinkään. Ihminen haluaa ajatella, että voin vaikuttaa ja teoillani on joku merkitys. Valitettavasti niin ei ole. Sitä suhdelukua ja asian merkityksellisyyttä voisi ehkä hahmottaa niin, että kun taivaalta tulla tupruttaa lunta, sinä "autat kesää" ja syöt lunta omalta etupihaltasi muutaman kourallisen. Siinä vaiheessa kun lumi on suussasi sulanut, sitä on tullut tuplaten lisää ja koko tienoon täydeltä, ei vain etupihallesi.

Lunta syömällä olet saanut vatsasi sekaisin ja olo ei ole hyvä. Mitään kesää ei kuitenkaan ole todellakaan tulossa. Olet saanut itsellesi paskataudin, mutta mitään positiivista et ole saavuttanut.

Mutta mun laskupää sanoo, että jos otan roskien poisviennin silleen että se on kerran kahdessa viikossa tai kerran neljässä viikossa niin jälkimmäisessä tapauksessa säästän puolet. Ja vuositasolla se on just sen verran että kaksi ihmistä lentää kertaalleen vaikka Kroatiaan ja takaisin kun sattuu kiva Norwegianin tarjous kohdalle.

Matka varattu. :)
 
vierailija
Mutta mun laskupää sanoo, että jos otan roskien poisviennin silleen että se on kerran kahdessa viikossa tai kerran neljässä viikossa niin jälkimmäisessä tapauksessa säästän puolet. Ja vuositasolla se on just sen verran että kaksi ihmistä lentää kertaalleen vaikka Kroatiaan ja takaisin kun sattuu kiva Norwegianin tarjous kohdalle.

Matka varattu. :)
Mä harvoin tipun kärryiltä, mutta nyt kyllä niin kävi. Olen pahoillani. Siis me keskustelimme maapallon pelastamisesta omilla kulutusvalinnoilla ja sä olet jollain (varmaan hyvällä) aasinsillalla lentämässä Norwegianilla Kroatiaan. Tässä on nyt varmasti joku tosi hyvä tarina taustalla, mutta pakko vain todeta, en pysy tarinassa mukana. :)
 
r0s
Mä harvoin tipun kärryiltä, mutta nyt kyllä niin kävi. Olen pahoillani. Siis me keskustelimme maapallon pelastamisesta omilla kulutusvalinnoilla ja sä olet jollain (varmaan hyvällä) aasinsillalla lentämässä Norwegianilla Kroatiaan. Tässä on nyt varmasti joku tosi hyvä tarina taustalla, mutta pakko vain todeta, en pysy tarinassa mukana. :)

Mä en todellakaan aloittanut ketjua pelastaakseni maapalloa vaan jotta itse kukin miettisi miksi ostaa ja mitä ostaa.

Turha muovi on turhaa jätettä ja turhia jätenmaksuja. Ja joo, tuntuvat ne vuokra-asuntjen vastikkeissakin.
 
vierailija
Mä en todellakaan aloittanut ketjua pelastaakseni maapalloa vaan jotta itse kukin miettisi miksi ostaa ja mitä ostaa.

Turha muovi on turhaa jätettä ja turhia jätenmaksuja. Ja joo, tuntuvat ne vuokra-asuntjen vastikkeissakin.
Mites noi älyttömät raketinpaukutukset? Tai ralli?
Mut hei: maaliskuussa on taas kuuma Merkurius lähellä ja suvisää tulee pian, katso!
 
vierailija
Huhtikuulla olemme jo Jättiläiskaasupallon (Jupiter) vaikutuspiirissä, jolloin se kaasupallo linkoaa kuumuudet meillekin. Ei se ole ihmisen aikaansaannosta, vaikka kuinka olisi kuuma. Lämmityskuluissa tulee suuri säästö, eikö?
 
Normaali tavallinen tallaaja, kuten sinä ja minä, ei pysty oikeasti käsittämään lukua miljardi. Suhdelukujen vertailu on käytännössä mahdotonta, koska aivot ei pysty käsittämään mitä on vaikkapa viisi miljoonaa suhteessa pariin miljardiin. Siis joo toki sen voi pukea luvuiksi ja niin edelleen, mutta puhun suhdeluvun aidosta hahmottamisesta.

Ja ikävältähän se myöskin tuntuu, että kun on asian edessä voimaton. Ei ole mitään merkitystä mihinkään. Ihminen haluaa ajatella, että voin vaikuttaa ja teoillani on joku merkitys. Valitettavasti niin ei ole. Sitä suhdelukua ja asian merkityksellisyyttä voisi ehkä hahmottaa niin, että kun taivaalta tulla tupruttaa lunta, sinä "autat kesää" ja syöt lunta omalta etupihaltasi muutaman kourallisen. Siinä vaiheessa kun lumi on suussasi sulanut, sitä on tullut tuplaten lisää ja koko tienoon täydeltä, ei vain etupihallesi.

Lunta syömällä olet saanut vatsasi sekaisin ja olo ei ole hyvä. Mitään kesää ei kuitenkaan ole todellakaan tulossa. Olet saanut itsellesi paskataudin, mutta mitään positiivista et ole saavuttanut.
Mä todellakin käsitän luvun miljardi, en edelleenkään kuvittele pelastavani maapalloa sillä että omilla valinnoilla koetan lyhentää edes hivenen omaa hiilijalanjälkeäni esim...Enkä tunne oloani yhtään voimattomaksi sen tosiasian edessä, että valinnoillani paitsi lyhennän (jälleen kerran) omaa hiilijalanjälkeäni mutta myös säästän selvää rahaa...

PS: En syö lunta, miksi ihmeessä olisin niin tyhmä että söisin ja tulisin kipeäksi?
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Mä en todellakaan aloittanut ketjua pelastaakseni maapalloa vaan jotta itse kukin miettisi miksi ostaa ja mitä ostaa.

Turha muovi on turhaa jätettä ja turhia jätenmaksuja. Ja joo, tuntuvat ne vuokra-asuntjen vastikkeissakin.
https://naapurinmaalaiskana.fi/tuotteet/kanapekonipihvi/
Tuossa muuten on niin törkeä tuote, et saiitte valittaa siitä. Meillä niitä ei osteta, vaan ainoastaan maustamattoina. Yhden ihmisen boikotti ei mitään vaikuta, tiedetään. Mut harmi, et muuten hyvä liha pilataan noilla tulehdusta aiheuttavilla aineksilla: E407 on karrageenia ja se taas aiheuttaa tulehdusta.
 
r0s
:) Ostin elämäni ensimmäisen palashampoon kun moinen kaupassa silmään sattui.

Hammastahnaa ei taida saada muussa kuin muovituubissa? Jauhemainen voisi olla ihan ookoo, senkun ripottelisi märän harjan päälle.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Vittu, tapetaan kaikki itsemme niin maailma pelastuu! (y)

Ostan mitä haluan, mikä on sopivasti ja halpaa. Ei kiinnosta vitunvertaa "hiilijalanjäljet" ja muu paska. Viikon päästä lennän viikoksi floridaan, saastetta pukkaa, mut ei vie mun yöunia! :cool:

Jos oikeasti haluaa vaikuttaa, lopettaa lentämisen vaikka aluksi... eikä jumalauta öhmötä joidenkin jauhelihapakettien parissa, ziisus!
 
vierailija
:) Ostin elämäni ensimmäisen palashampoon kun moinen kaupassa silmään sattui.

Hammastahnaa ei taida saada muussa kuin muovituubissa? Jauhemainen voisi olla ihan ookoo, senkun ripottelisi märän harjan päälle.
Olen käyttänyt niitä vuosikausia, enkä tarvitse mitään tököttejä. Jos joskus erehdyn pesemään kädet geelillä, laitan HTH. lotionia tai vastaavaa 300-merkkistä. Valtava säästö, vaikka ne luomusaippuat ei halpoja olekaan. Kyllä niillä tukankin voi pestä ihan hyvin.
 
vierailija
Vittu, tapetaan kaikki itsemme niin maailma pelastuu! (y)

Ostan mitä haluan, mikä on sopivasti ja halpaa. Ei kiinnosta vitunvertaa "hiilijalanjäljet" ja muu paska. Viikon päästä lennän viikoksi floridaan, saastetta pukkaa, mut ei vie mun yöunia! :cool:

Jos oikeasti haluaa vaikuttaa, lopettaa lentämisen vaikka aluksi... eikä jumalauta öhmötä joidenkin jauhelihapakettien parissa, ziisus!
Juurikin näin, kyllä kansalla riittää energiaa näpertää joidenkin pakkauksien kanssa, samalla surutta autoillaan, lennellään pari kertaa vuodessa ulkomaille yms. Suhtellisuudentaju puuttuu täysin.
 

Yhteistyössä