Olipas vaikeeta löytää luomulihaa

  • Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Kuikka:
Luomumaito ei välttämättä aiheuta laktoosi-intolerantikolle samalla tavalla laksatiivisia vaikutuksia kuin tavis-maito. Kokeile!
Pitää pyytää tota junnua joku päivä kokeilemaan.

Maöminkartanon S-marketissa ei muuten ollut yhtään mitään luomulihaa. Kun kysyin asiaa myyjältä, se katsoi mua kuin olisin kysynyt ektoplasmaa :/

 
on niin hyvää!

Noista lihapullista tulee nopeasti lihakeitto:

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/lihapull.htm

Ja ihana kastike lummalle luomupastalle, kun sekoittaa Pirkka-luomutomaattisosetta tetran ja lihapullia, silppuaa luomubasilikaa (tai kuivattukin käy hyvin) sekaan, lisää kuohukermaa ja kuumentaa. Mut täytyy muistaa, et EI käytä luomukermaa, koska siinä on karrageenia.
 
Pandafani
Alkuperäinen kirjoittaja on niin hyvää!:
Mut täytyy muistaa, et EI käytä luomukermaa, koska siinä on karrageenia.
http://www.ehponline.org/members/2001/109p983-994tobacman/tobacman-full.html#conc

Kaikkihan tietää jo, että sillä voidaan aiheuttaa koe-eläimille erilaisia tautitiloja kuten tulehdusta. Koe-eläimetkin syntyvät yleensä terveenä, mutta koska halutaan kehitellä läkkeeitä erilaisin tauteihin, saadaan niitä aiheutettua tuolla aineella eri pitoisuuksilla. Lisäaineena tosi yleinen, mutta voidaan ruiskuttaa myös lihaan tehtaalla lisää painoa (hydrokolloidina se kerää nestettä) ja siivutettavuutta, mutta silloin sitä ei lue tuoteselosteessa.

Liivatteen korvikkeena kapselinkuorissa, en tiedä, lukeeko aina mitenkään, koska on hyväksytty myös luomutuotteiden lisäaineena. Aikoinaan oli kielletty, mutta vegaanit eivät hyväksyneet liivatetta, joten täytyi hyväksyä sen takia. Kuvitellaan kai, ettei se aiheuta liikaa haittaa?
 
Kantsun Prisman asiakas myös
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Valinta tuli siihen, kun luomukurkku olis ollut espanjalaista ja sitten taas oli tarjolla kotimaista ei-luomua. Valitsin kotimaisen.
Hesarissa oli kuukausi sitten ilmastovertailu. Siinä todettiin, että on paljon ekologisempaa ostaa espanjalaisia kurkkuja ja tomaatteja, koska Suomessa niiden tuotanto kasvihuoneissa vaatii ihan valtavasti energiaa, kun pitää luoda Espanjan olosuhteet. Näin siis vaikka ne tuodaankin Espanjasta lentokoneella.

Tuon jutun jälkeen meillä on syöty Espanjan kurkkuja, jotka ovat muuten tänä vuonna ihan ok laatuakin.
 
Meijän tuppukylästä ei taho löytyä luomua kun vain jauhoja, maitoa, perunaa, porkkanaa (+joitain muita rehuja) ja kesällä kurkkua ja tomaattia. Punajuurta löyty aiemmin luomuna, vaan eipä löydy enää. Luomulihaa ei oo koskaan löytynykään, mutta sentään yhessä myydään possua joka on ihan lähellä tuotettu. Ja on mun mielestä "luomumpaa" kuin muut. :)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Kantsun Prisman asiakas myös:
Hesarissa oli kuukausi sitten ilmastovertailu. Siinä todettiin, että on paljon ekologisempaa ostaa espanjalaisia kurkkuja ja tomaatteja, koska Suomessa niiden tuotanto kasvihuoneissa vaatii ihan valtavasti energiaa, kun pitää luoda Espanjan olosuhteet. Näin siis vaikka ne tuodaankin Espanjasta lentokoneella.

Tuon jutun jälkeen meillä on syöty Espanjan kurkkuja, jotka ovat muuten tänä vuonna ihan ok laatuakin.
No mäkin noita asioita silloin kaupassa pähkäilin ja on muuten oiikeasti tosi vaikeeta tehdä ostopäätöstä. Täytyy vaan ruveta selvittämään aktiivisemmin, mikä tuote missäkin tilanteessa on se järkevin.

Tänään käytiin junnun kanssa keskustelua lihantuotannosta ja junnu itse ehdotti sitä mahdollisuutta, että rupeisi itse metsästämään. Jos jollakulla olisi jotain tietoa, miten kaupungissa asuva 16 v pääsisi mukaan johonkin metsästysporukkaan, olisin tosi kiitollinen kaikesta mahdollisesta informaatiosta. Metsästyskortti toki pitää junnun ekana suorittaa, mutta mitään aseenkantolupaahan tuo ei alaikäisenä saa. Onko mulla mahdollisuus saada ja millä edellytyksin? Mä en siis tiedä asiasta oikeasti tuon taivaallista ja siksi kaikki tieto olisi suureksi avuksi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kuikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja kaikki talteen:
Jos joksus näet luomumaitoa, jossa lähellä parasta ennen- päiväys, voi siitä hyvin tehdä itse viiliä ja esimerkiksi ohrapuuroon ja riisipuuroon kuluu paljon maitoa.
Muuten hyvä, mutta luomumaitoa ei taida olla laktoosittomana :(
Luomumaito ei välttämättä aiheuta laktoosi-intolerantikolle samalla tavalla laksatiivisia vaikutuksia kuin tavis-maito. Kokeile!
Se on totta et jotku kestää luomumaitoa paremmin. Mut minun maha ei. Olen hakenu tilalta suoraan tankistakin luomumaitoa,mut ei vaan passaa minun mahalle. :(
 
päätön ratsumies
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kantsun Prisman asiakas myös:
Hesarissa oli kuukausi sitten ilmastovertailu. Siinä todettiin, että on paljon ekologisempaa ostaa espanjalaisia kurkkuja ja tomaatteja, koska Suomessa niiden tuotanto kasvihuoneissa vaatii ihan valtavasti energiaa, kun pitää luoda Espanjan olosuhteet. Näin siis vaikka ne tuodaankin Espanjasta lentokoneella.

Tuon jutun jälkeen meillä on syöty Espanjan kurkkuja, jotka ovat muuten tänä vuonna ihan ok laatuakin.
No mäkin noita asioita silloin kaupassa pähkäilin ja on muuten oiikeasti tosi vaikeeta tehdä ostopäätöstä. Täytyy vaan ruveta selvittämään aktiivisemmin, mikä tuote missäkin tilanteessa on se järkevin.

Tänään käytiin junnun kanssa keskustelua lihantuotannosta ja junnu itse ehdotti sitä mahdollisuutta, että rupeisi itse metsästämään. Jos jollakulla olisi jotain tietoa, miten kaupungissa asuva 16 v pääsisi mukaan johonkin metsästysporukkaan, olisin tosi kiitollinen kaikesta mahdollisesta informaatiosta. Metsästyskortti toki pitää junnun ekana suorittaa, mutta mitään aseenkantolupaahan tuo ei alaikäisenä saa. Onko mulla mahdollisuus saada ja millä edellytyksin? Mä en siis tiedä asiasta oikeasti tuon taivaallista ja siksi kaikki tieto olisi suureksi avuksi.

saat sä aseen hyvällä syyllä , siis metsästät ite tai kuulut ampumaseuraan !
sekään ei sitten auta sun junnua mitenkään , vaikka aseen saisitkin !
luvat on henkilökohtasia !
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kantsun Prisman asiakas myös:
Hesarissa oli kuukausi sitten ilmastovertailu. Siinä todettiin, että on paljon ekologisempaa ostaa espanjalaisia kurkkuja ja tomaatteja, koska Suomessa niiden tuotanto kasvihuoneissa vaatii ihan valtavasti energiaa, kun pitää luoda Espanjan olosuhteet. Näin siis vaikka ne tuodaankin Espanjasta lentokoneella.

Tuon jutun jälkeen meillä on syöty Espanjan kurkkuja, jotka ovat muuten tänä vuonna ihan ok laatuakin.
No mäkin noita asioita silloin kaupassa pähkäilin ja on muuten oiikeasti tosi vaikeeta tehdä ostopäätöstä. Täytyy vaan ruveta selvittämään aktiivisemmin, mikä tuote missäkin tilanteessa on se järkevin.

Tänään käytiin junnun kanssa keskustelua lihantuotannosta ja junnu itse ehdotti sitä mahdollisuutta, että rupeisi itse metsästämään. Jos jollakulla olisi jotain tietoa, miten kaupungissa asuva 16 v pääsisi mukaan johonkin metsästysporukkaan, olisin tosi kiitollinen kaikesta mahdollisesta informaatiosta. Metsästyskortti toki pitää junnun ekana suorittaa, mutta mitään aseenkantolupaahan tuo ei alaikäisenä saa. Onko mulla mahdollisuus saada ja millä edellytyksin? Mä en siis tiedä asiasta oikeasti tuon taivaallista ja siksi kaikki tieto olisi suureksi avuksi.

Soita polisilaitokselle niin neuvovat sieltä miten teidän pitää edetä. Voisin muuten kyssyy miehelä mut ei nyt oo kotona.
Mut pakkohan sen on aseenkantolupa saaha jos kerta 16vuotias saa ampuakkin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
metsästyskortti ei nykyään riitä syyksi aseenkanto lupaan jokapuolella suomea, pitää kuulua myös metsästys-seuraan .
okei. Mä en tuosta niin tiedä. Muutako et meillä noita pyssyjä tossa kaapissa ja ja isännällä luvat.
Mä en suostu tikullakaan niihin koskeen,en etes imppariin :kieh:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
metsästyskortti ei nykyään riitä syyksi aseenkanto lupaan jokapuolella suomea, pitää kuulua myös metsästys-seuraan .
Eli jos on suorittanut sen metsästyskortin ja päässyt johonkin metsästysseuraan mukaan, niin silloin voisi aseenkantoluvankin saada?

 
päätön ratsumies
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
metsästyskortti ei nykyään riitä syyksi aseenkanto lupaan jokapuolella suomea, pitää kuulua myös metsästys-seuraan .
Eli jos on suorittanut sen metsästyskortin ja päässyt johonkin metsästysseuraan mukaan, niin silloin voisi aseenkantoluvankin saada?
justiin näin , seuroihin vaan voi olla vaikeaa ja kallista päästä ( ahneita vanhoja ukkoja + korkea jäsenmaksu)
:attn:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
justiin näin , seuroihin vaan voi olla vaikeaa ja kallista päästä ( ahneita vanhoja ukkoja + korkea jäsenmaksu)
:attn:
Ei taida sitten enää meiltä ooikein onnistua. Paitsi että mun serkkuni kautta saattaisi metsästysseurapaikka vielä järjestyä. Noh, pitää tyytyä siihen, mitä saa. Näytin tuossa pari videoklippiä junnulle ja taitaa olla niin, että tuolle 16 veelle alkoi just nyt maistua parsakaalikin entistä paremmin :D

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja kerran kuussa?:
http://www.stuk.fi/julkaisut_maaraykset/fi_FI/katsaukset/_files/72088793275044039/default/elintarvikekatsaus.pdf
Mun vammainen tyttäreni on syntynyt elokuussa 1986 ja kuuluu jo siten nk Tshernobyl-projektiin. Meillä syödään sieniäkin niin paljon, että hirvenliha silloin tällöin ei varmaan sen enempää vaaraksi ole. Kaurapuurokin aiheuttaa syöpää, se todistettiin jo 1970-luvulla tieteellisin tutkimuksin.

 
kiitos tiedosta
Olkiohan silloin 1970-luvulla ollenkaan luomukauraa? Muistaakseni ei. Mutta korrenvahvistajia on käytetty vuosikymmenet! Luomukaura ei ainakaan närästä, mutta tavallinen...:-(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuikka:
Luomumaito ei välttämättä aiheuta laktoosi-intolerantikolle samalla tavalla laksatiivisia vaikutuksia kuin tavis-maito. Kokeile!
Pitää pyytää tota junnua joku päivä kokeilemaan.

Maöminkartanon S-marketissa ei muuten ollut yhtään mitään luomulihaa. Kun kysyin asiaa myyjältä, se katsoi mua kuin olisin kysynyt ektoplasmaa :/

luulis etä niinkin isossa kaupass olis edes yks vaihtoehto :eek:
kysy seuraavalla kerralla ektoplasmaa ja kato mitä se kauppias sanoo :LOL:
tuosta tuli mieleen se kun kävin taannoin muutama vuosi sitten hakemassa koiralle jouluksi oliko se nyt naudan sääriluuta.
kattovat mua lihatiskillä kun -en sano mitä- ja se mua palveleva henkilö kysy ihan huulipyöreenä että mihin mä sitä tarviin :LOL: teki mieli tokasta että "syön" mutta sanoin vaan että koiralle.
kävi takahuoneessa ja otti koko säären mukaansa.
sano vielä "hyvää ruokahalua" ojentaessaan pakettin.
 
vierailija
"– On kohtuutonta laittaa älykästä eläintä karjankuljetusvaunuun. Teurastamon pitäisi olla lähellä ja helposti tavoitettavissa, että voisi vaikka itse viedä, Hälinen sanoo.

Pakarinen noudattaa myös tässä omaa luonnonläheistä periaatettaan, joka muissa eläinystävissä saattaa herättää ristiriitaisia tunteita. Hänen tilallaan hevoset päätyvät yleensä teuraaksi – ja sitä kautta perheen ja perheen koirien ruoaksi.

– Hevonen on parhaiten ruokittu ja treenattu eläin. Jos joku asia on minusta synti, niin se, että pistetään hyvää, käyttökelpoista ruokaa maan alle, hän sanoo."
 

Yhteistyössä